Wykonawcy:
Piotr Urbaniak – recytacje
Repertuar:
Ignacy Krasicki – Hymn do miłości ojczyzny
Stanisław Baliński – Ojczyzna Szopena
Tadeusz Różewicz – Oblicze Ojczyzny
Czesław Miłosz – Moja wierna mowo
Wisława Szymborska – Gawęda o miłości do ziemi ojczystej
Grzegorz Ciechowski – Nie pytaj mnie o Polskę
Stanisław Moniuszko – I Kwartet smyczkowy d-moll
Jan Kasprowicz – Księga ubogich
Cyprian Kamil Norwid – Moja ojczyzna
Leopold Staff – Polsko, nie jesteś już niewolnicą
Adam Asnyk – Nad głębiami, sonet XXX
Rafał Wojaczek – Modlitwa szarego człowieka
Stary kapral
słowa: J.-P. Béranger, tłum. W. Syrokomla / muzyka: St. Moniuszko
Modlitwa obozowa
słowa / muzyka: Adam Kowalski
Białe róże
słowa: Kazimierz Worczyński / muzyka: Mieczysław Kozar-Słobódzki
Biały krzyż
słowa: Janusz Kondratowicz / muzyka: Krzysztof Klenczon
O matko moja
słowa: J. Prusinowski / muzyka: St. Moniuszko
Czarna sukienka
słowa: Konstanty Gaszyński / muzyka: Zbigniew Preisner
Póki Polska żyje w nas
słowa: Wojciech Kejne / muzyka: Włodzimierz Korcz
Wojenko, wojenko
autorzy nieznani
Przybyli ułani pod okienko
autorzy nieznani
Miejsca nienumerowane
Bernarda GREMBOWIEC – absolwentka wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej (obecnie im. K Pendereckiego) w Krakowie, w klasie śpiewu W.J. Śmietany i J. Ozimkowskiego. Doskonaliła swoje umiejętności uczestnicząc w warsztatach wokalnych prowadzonych m.in. przez Ch. Elsnera, P. Eswooda, R. Karczykowskiego oraz D. Grabowskiego.
Od 2001 roku związana jest z Chórem Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie, występując w charakterze chórzystki i solistki, pod dyrekcją znakomitych dyrygentów, jak m.in. K. Penderecki, G. Chmura, A. Wit, Ł. Borowicz. W 2002 roku wraz z pianistą Mirosławem Herbowskim zadebiutowała na scenie kameralnej Filharmonii Krakowskiej z cyklem pieśni Frauenlieben und Leben R. Schumana, a w 2003 roku wykonała arie z towarzyszeniem Chóru i Orkiestry Filharmonii Krakowskiej. Jako solistka brała także udział w festiwalach muzycznych, takich jak: Cracovia Sacra, Letni Festiwal Muzyczny w Kalwarii Zebrzydowskiej, Beskidzki Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej, Wielkanocny Festiwal L. van Beethowena, Letnie Koncerty Filharmonii Krakowskiej, Royal Festiwal Opera.
Wykonuje zróżnicowany repertuar pieśniowy, oratoryjno-kantatowy, operowy i operetkowy. Na szczególną uwagę zasługują m.in. partie solowe w takich działach, jak Messe Solennele G. Rossiniego, Requiem W.A. Mozarta, Msza Es-dur St. Moniuszki, Msza Koronacyjna W.A. Mozarta, Taniec arabski z suity Peer Gynt E. Griega, oraz udział w takich koncertach, jak Hity Moniuszki (2019), Philharmonic Music Summer (2016), Mozart con amore. Jako solistka brała udział w nagraniu koncertu muzyki operowej z cyklu Filharmonia Krakowska w Twoim domu (2020). We wrześniu 2020 wystąpiła w ramach Royal Opera Festival w dworze I.J. Paderewskiego w Kąśnej Dolnej. W 2021 wystąpiła w Koncercie Kameralnym z towarzyszeniem 9 wiolonczel w Filharmonii Krakowskiej i Nowym Sączu. W ramach Noc Cracovia Sacra 2022 wykonała partię solową w Stabat Mater Ireneusza Wybraniaka OSPPE. W tym samym roku na Małopolskim Kolędowaniu wykonała partię solową w spektaklu słowno-muzycznym Betlejemska Gwiazda nad Tatrami. W sierpniu 2023 roku brała udział w Podgórskim Letnim Koncercie Beata es, Virgo Maria.
fot. K. Schubert
Elżbieta KRÓL-DRYJA – absolwentka Akademii Muzycznej (obecnie im. K. Pendereckiego) w Krakowie, gdzie ukończyła studia magisterskie na wydziale Wokalno-Aktorskim w klasie śpiewu solowego.
Od 2008 roku jest artystką Chóru Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie, wraz z którym bierze udział w produkcjach wystawianych w kraju i za granicą pod okiem znakomitych dyrygentów. Jako solistka wykonała z chórem Filharmonii Krakowskiej Messe Solennele G. Rossiniego, brała udział w koncertach kolęd i pieśni patriotycznych z towarzyszeniem Chóru i Orkiestry Filharmonii Krakowskiej, a także w wykonaniu estradowym Carmen G. Bizeta. Współpracuje także z wieloma chórami, min.: Chórem Opery Krakowskiej, Chórem Polskiego Radia w Krakowie czy Krakowskim Biurem Festiwalowym.
Wykonując partie solowe brała udział w festiwalach muzycznych, m.in. w Cracovia Sacra, Letnim Festiwalu Muzycznym w Kalwarii Zebrzydowskiej, Mariackim Festiwalu Organowym w Krakowie, Beskidzkim Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej, a także w Letnim Koncercie Filharmonii Krakowskiej, w koncercie operowym Mozart con amore, czy koncercie z repertuarem operowym w Sandomierzu.
Dysponuje zróżnicowanym repertuarem pieśniowym, operowym i operetkowym oraz oratoryjnym, z którym od kilku lat koncertuje. Pracę wokalistki łączy z pracą pedagogiczną oraz naukową w Szkole Doktorskiej Nauk Społecznych na Uniwersytecie Jagiellońskim.
W swoim dorobku posiada nagrania płytowe, min.: Msze Łacińską Des- dur St. Moniuszki oraz Gloria, gloria, in excelsis Deo (partia solowa altu).
fot. M. Winiarska
Paweł SZARPAK – karierę artystyczną rozpoczął w 1997 roku, współpracując z Teatrem Powszechnym w Radomiu. W 2003 ukończył Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej (obecnie im. K. Pendereckiego) w Krakowie w klasie śpiewu Andrzeja Bieguna. W latach 1998–2003 uczestniczył w licznych kursach wokalnych, m.in. Ryszarda Karczykowskiego oraz w organizowanym przez Rudiego Riemera Internationales Gesangsseminar. W 2001 roku otrzymał wyróżnienie na konkursie wokalnym Oper Oder-Spree.
Od 2001 roku stale występuje w Chórze Filharmonii Krakowskiej. Współpracuje także z czołowymi chórami zawodowymi Krakowa – Capellą Cracoviensis, Chórem Polskiego Radia oraz Operą i Operetką w Krakowie. Uczestniczył w wielu przedsięwzięciach scenicznych, wykonując m.in. główne partie w operach W.A. Mozarta, G. Bizeta, H. Purcella, G. Donizettiego. Wielokrotnie występował także w charakterze solisty na estradzie Filharmonii Krakowskiej. Oprócz zamiłowania do muzyki klasycznej, z powodzeniem odnajduje się w wykonawstwie muzyki popularnej i rozrywkowej. Od wielu lat jest wokalistą znanego zespołu szantowego Wikingowie.
fot. K. Kalinowski
KWARTET SMYCZKOWY ARCHI tworzą instrumentaliści związani z Filharmonią Krakowską, posiadający bogate doświadczenie estradowe. Obok klasyki wykonują repertuar operowy, operetkowy, musicalowy, filmowy, a także z pogranicza jazzu.
Na początku swojej działalności, w latach 2011–2013, zespół stworzył autorski projekt stanowiący fuzję różnych gatunków muzycznych oraz dziedzin sztuki. Projekt ten, łączący tradycyjne brzmienia kwartetu smyczkowego z tańcem, śpiewem oraz dźwiękiem jazzowych instrumentów perkusyjnych, został zaprezentowany krakowskiej publiczności trzema cyklami koncertów odbywającymi się w Filharmonii Krakowskiej: Klasyka i Flamenco z udziałem krakowskiego zespołu Aire Andaluz, perkusisty Ryszarda Haby oraz gitarzysty Adama Zalasa; American Dream we współpracy z sopranistką Joanną Trafas i tancerką baletową Katarzyną Pamułą oraz Klasyka a’la Salsa wraz z kubańskimi artystami Mili Moreną (taniec i śpiew), Alexisem Vinentem (taniec) oraz grupą jazzową Tadeusza Leśniaka Fortet.
Obecnie zespół występuje przede wszystkim na scenach Małopolski i dokonuje wielu nagrań, w tym również w formie live streamingu. Współpracuje ze znanymi krakowskimi artystami: Andrzejem Zawiszą, Joanną Kowalską-Pawlikowską, Joanną Trafas, Emilią Bernacką, Magdaleną Di Blasi, Ksenią i Rafałem Tomkiewiczami.
Kwartet smyczkowy ARCHI brał udział w licznych festiwalach, m.in.: XI Festiwalu Kultury Japońskiej na Zamku w Krasiczynie (sierpień 2012), gdzie występował wraz z tancerką Akiko Biedroń oraz pianistką Atsuko Ogawą; Festiwalu Cracovia Sacra 2022 w Bazylice Ojców Paulinów na Skałce, na którym prócz utworów Józefa Haydna prawykonał Stabat Mater Ireneusza Wybraniaka; Podlasie Jazz Festiwal w Białej Podlaskiej (sierpień 2022), podczas którego wraz z Markiem Bałatą i zespołem jazzowym wykonał aranżacje utworów Czesława Niemena .
W listopadzie 2021 roku kwartet uczestniczył w przygotowaniu projektu multimedialnego Sonaris inspirowanego tekstami Stanisława Lema – autorstwa Marka "Smoka" Rajssa.
Członkowie zespołu prowadzą również działalność pedagogiczną w krakowskich szkołach muzycznych.
fot. J. Wrzesiński
Piotr URBANIAK – aktor i reżyser, krakowianin. Ukończył Państwową Wyższą Szkołę Teatralną w Krakowie. Po dyplomie w roku 1990 zadebiutował na scenie Teatru Ludowego w Operze żebraczej w reżyserii K. Orzechowskiego. W latach 1995–1997 był członkiem zespołu Narodowego Starego Teatru, a w latach 1997–2001 i od 2008 Teatru Bagatela, gdzie można go zobaczyć m.in. w spektaklach Mayday odNowa reż. Artur Barciś, Szalone nożyczki reż. Marcin Sławiński czy Kotka na gorącym blaszanym dachu reż. Dariusz Starczewski. Od inauguracji Teatru Variété związany także z tą krakowską sceną.
Pracował pod kierunkiem takich reżyserów, jak Jerzy Jarocki, Jerzy Stuhr, Rudolf Zioła, Barbara Sass i Agnieszka Glińska. Występował w zróżnicowanym repertuarze – od dzieł Szekspira, Moliera, Goethego i Czechowa przez Fredrę, Witkacego i Gombrowicza po adaptację Mniszkówny.
Występował w filmach fabularnych (Śmierć jak kromka chleba, Zawrócony, Pułkownik Kwiatkowski w reż. K. Kutza), serialach, spektaklach Teatru Telewizji oraz programach rozrywkowych i koncertach (Spotkanie z balladą). W latach 2008–2009, wraz z Agnieszką Szulim, prowadził poranny program Kawa czy herbata? w TVP1.
Wielką miłością Piotra Urbaniaka jest radio, w którym pracował jako autor, współautor oraz prowadzący audycje w RMF FM (Kobiety niezrównane, Zaginione cywilizacje, Wstawaj, szkoda dnia, Wywiady Piotra Urbaniaka, Pociąg do Hollywood). W latach 2004–2008 w RMF Classic prowadził Śniadanie mistrzów. Również dla radia adaptował i wyreżyserował Wiedźmina wg A. Sapkowskiego i współtworzył plenerową Inwazję Mocy ‘99. Od kilku lat współpracuje z Radiem Kraków.
Jego reżyserskim debiutem był przyjęty z entuzjazmem w 2005 roku Testosteron Andrzeja Saramonowicza, zrealizowany i grany do dziś w Teatrze Bagatela. Jako reżyser zrealizował tam również spektakle: Napis G. Sibleyrasa (2008) i Kochankowie nie z tej ziemi P. Valentine (2010), oraz Wydmuszkę Marcina Szczygielskiego (2014). W Teatrze Dramatycznym w Płocku zaprezentował Kochanków nie z tej ziemi (2012).
fot. P. Wiercichowska
Koncert realizowany we współpracy z