Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
14 03-2025
godz. 10:00
Miejsce SALA KONCERTOWA FILHARMONII
Rodzaj koncertu Koncerty dla Dzieci / Koncert familijny , Jedwabnym szlakiem
Rodzaj abonamentu
CENA BILETÓW: normalny: 25 zł Z KARTĄ DUŻEJ RODZINY/RODZINY N: 15 zł
Przewijaj wydarzenia
JEDWABNYM SZLAKIEM
14-03-2025 godz. 10:00 Jedwabnym szlakiem SALA KONCERTOWA FILHARMONII
CENA BILETÓW: normalny: 25 zł Z KARTĄ DUŻEJ RODZINY/RODZINY N: 15 zł

Wykonawcy:

Zofia Trystuła – wokal, duduk, santur, obój

Adrianna Kafel-Woźniak – wokal, kamancze, wiolonczela

Tomas Sanchez – darbuka, bębny obręczowe, perkusjonalia

Wassim Ibrahim – wokal, oud


Aleksandra Kilczewska (Apsara Afsanesara) - taniec


Repertuar:

Smaki orientu


Bogata kultura i różnorodność etniczna Bliskiego Wschodu od wieków rozpala emocje i wyobraźnię podróżników z Europy, zwłaszcza, że ta część świata to kolebka trzech wielkich religii monoteistycznych – chrześcijaństwa, judaizmu i islamu. Każda z tych religii ma bezpośredni i bardzo ważny wpływ na rytm życia ludzi zamieszkujących tą część świata, kształtuje odrębność i tożsamość, a przede wszystkim jest gwarantem niesamowitego bogactwa kulturowego, gdyż Bliski Wschód składa się z około 20 różnych państw, leżących na styku Azji, Afryki i Europy.


Przemierzając pamiętające starożytność szlaki handlowe tego regionu zespół Etnoteka, wraz ze znakomitymi gośćmi: pochodzącym z Damaszku wirtuozem lutni arabskiej - Wassimem Ibrahimem i mistrzynią tańca perskiego - Apsarą Afsanesarą zapozna słuchaczy z niezwykle barwną muzyką arabską, a także elektryzującym, pełnym gracji tańcem z terenów dzisiejszego Iranu.


Będzie można zachwycić się orientalnym brzmieniem instrumentów takich jak: oud, duduk, santur, kamanche, czy darbuka, podziwiać bogato zdobione tradycyjne stroje, dowiedzieć się, czym są specyficznie brzmiące dla europejskiego ucha mikrotony i poczuć, że kultura bliskowschodnia, choć na pozór wydaje się nam trochę niezrozumiana, obca, odległa i tajemnicza tak naprawdę może okazać się bardzo bliska sercu poprzez swoje piękno.



Zofia TRYSTUŁA - multiinstrumentalistka i wokalistka. Ukończyła z wyróżnieniem studia na Akademii Muzycznej w Krakowie, w Konserwatorium w Weronie (Wlochy) oraz na Uniwersytecie Muzycznym w Aveiro (Portugalia). Współzałożycielka zespołów Organic Noises (wykonującego muzykę w nurcie fusion-jazz z wpływami orientalnymi wraz, z którym wydała dwa albumy: Organic Noises i ReCreationLive) oraz zespołu muzyki dawnej Anabasis Ensemble. Koncertuje w kraju i za granicą jako solistka oraz członkini zespołów muzycznych i orkiestr symfonicznych. Jako oboistka na stałe związana była z Orkiestrą Symfoniczną Opery Narodowej w Erywaniu (Armenia). W swojej twórczości inspiruje się różnorodnymi stylami. Wykonuje muzykę na oboju i rożku angielskim, ale także specjalizuje się w grze na instrumentach historycznych (oboje barokowe) oraz instrumentach etnicznych (duduk, santur, shvi, blul, zurna).


Adrianna KAFEL-WOŹNIAK - absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie wiolonczeli prof. Doroty Imiełowskiej oraz w klasie fideli kolanowych prof. Marii Pomianowskiej. Obecnie studiuje grę na wiolonczeli barokowej pod kierunkiem prof. Teresy Kamińskiej. Laureatka polskich i zagranicznych konkursów muzyki kameralnej. Będąc solistką, członkinią zespołu i orkiestr występowała na wielu koncertach w kraju i za granicą, prezentując muzykę klasyczną, dawną oraz etniczną, jako multiinstrumentalistka i wokalistka.

Współzałożycielka duetu Wspak wykonującego muzykę białoruską, ukraińską, rosyjską i łemkowską. Specjalizuje się w grze na słowiańskich, bułgarskich oraz dalekowschodnich instrumentach etnicznych (suka biłgorajska, fidel płocka, gadułka, sarangi, morin khuur, erhu).




Wassim IBRAHIM – urodził się w 1978 roku w Damaszku, w Syrii. W 1998 roku ukończył studia wyższe z tytułem inżyniera budownictwa i w ciągu następnych siedmiu lat brał udział w licznych projektach budowlanych w Syrii. Następnie w 2005 roku rozpoczął studia na kierunku Harmonia i Kontrapunkt, które prowadziła prof. Bella Tagezieva w High Institute of Music (Wydział Teorii i Kompozycji) w Damaszku. Studia te ukończył w 2010 roku. Do Polski przyjechał w 2013 roku i tu, w roku 2015 uzyskał stopień magistra studiów kompozytorskich na Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Józefa Rychlika. W 2019 roku uzyskał stopień doktora w dziedzinie kompozycji muzycznej na Akademii Muzycznej w Krakowie (kierunek kompozytorski), współpracując z prof. Wojciechem Widłakiem. W latach 2010‐2013 rozpoczął profesjonalną karierę akademicką jako nauczyciel w Higher Institute of Music w Damaszku, w Syrii, gdzie wykładał historię muzyki, prowadził zajęcia z harmonii i kształcenia słuchu. Był gościem wykładowym Akademii Muzycznej w Krakowie, Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, Uniwersytetu Viterbo (La Crosse, Wisconsin, USA) i Wisconsin University (La Crosse, Wisconsin, USA). Profesjonalną karierę kompozytorską rozpoczął w 2002 roku od skomponowania sześciu piosenek dla dzieci, które znalazły się na płycie dedykowanej najmłodszym. Następnie jego utwory były wykonywane na wielu festiwalach, w różnych krajach i salach koncertowych na całym świecie. Od 2015 do chwili obecnej prowadzi amatorski Chór w Kontakcie, który założył w 2020 roku. W tym samym roku zespół został uhonorowany tytułem Krakowskiego Ambasadora Wielokulturowości A.D.2019.

fot. Marcin Cieślak





Aleksandra KILCZEWSKA (Apsara Afsanesara) zajmuje się tańcem od 2005 roku. Specjalizuje się, jako pierwsza w Polsce profesjonalna tancerka, w tańcach Iranu, Afganistanu, Azji Centralnej i Kaukazu. Poszukuje własnych środków ekspresji poprzez łączenie poznanych technik tańca, znajdując inspirację w muzyce, poezji i filmie. Uwielbia tworzyć choreografie, szczególnie fuzyjne – poszukując powiązań między różnymi technikami tańca. Za swoją misję uważa promowanie kultur poprzez taniec i edukację, oraz pokazywanie tańca w jego autentycznej formie. Interesuje się etnografią i antropologią tańca.

fot. Weronika Kochan