
Wykonawcy:
Krakowska Młoda Filharmonia - Orkiestra ZPSM im. M. Karłowicza w Krakowie
Tomasz Chmiel - dyrygent
Roman Reiner - skrzypce
Oriana Masternak – skrzypce
Repertuar:
Johann Sebastian Bach - Aria
- Koncert skrzypcowy a-moll
- Koncert skrzypcowy E-dur
- Koncert na dwoje skrzypiec d-moll
Koncert bez przerwy, czas trwania ok. 1,5 godz.
KRAKOWSKA MŁODA FILHARMONIA – Orkiestra Symfoniczna Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie wykonuje ponad kilkanaście koncertów w każdym sezonie artystycznym. Występuje nie tylko w Krakowie, ale także w wielu salach koncertowych Polski m.in. w Teatrze Wielkim, Teatrze Muzycznym Roma, Filharmonii Narodowej oraz w Studiu Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie, w Auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, w Górnośląskim Ośrodku Kultury w Katowicach, w salach Filharmonii Szczecińskiej, Pomorskiej i Częstochowskiej. Orkiestra regularnie koncertuje poza granicami (Niemcy, Holandia, Francja, Austria, Ukraina, Chiny). Współpracuje z orkiestrami młodzieżowymi (Niemcy) i chórami, m. in. z Trumpet of the Lord (Holandia), Chórem Filharmonii Krakowskiej, Chórem Akademii Muzycznej w Krakowie, Chórem Mariańskim, Chórem Uniwersytetu Ekonomicznego Dominanta, Chórem Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie. Prowadzi ożywioną współpracę z instytucjami krakowskimi, m.in.: z Operą Krakowską, Filharmonią Krakowską, z Fundacją Polsko-Chińską Chopin oraz krakowskimi domami kultury.
Repertuar zespołu jest bardzo różnorodny, obejmuje utwory różnych epok, od baroku do muzyki współczesnej, a także muzykę operową, operetkową, musicalową oraz muzykę filmową.
Najbardziej znaczącymi wydarzeniami w działalności artystycznej orkiestry były – premierowe wykonanie Nieszporów ludźmierskich Jana Kantego Pawluśkiewicza i Leszka Aleksandra Moczulskiego (1992), zdobycie I miejsca w Ogólnopolskim Konkursie Orkiestr Szkolnych Szkół Muzycznych II Stopnia, zorganizowanym przez Akademię Filmu i Telewizji w Warszawie przy współudziale Centrum Edukacji Artystycznej oraz Programu II Polskiego Radia (2013) oraz tournée do Chin (2018).
Orkiestra wielokrotnie brała udział w festiwalach, m.in. w festiwalu Cracovia Sacra, jest częstym gościem cyklu Nowa Huta, dlaczego nie, organizowanym przez Dom Kultury Nowa Huta, wielokrotnie występowała w ramach festiwalu Szalone Dni Muzyki w Warszawie oraz w Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy.
Dorobek fonograficzny orkiestry to kilka płyt, m. in. Polskie Pieśni Patriotyczne, Kolędy, Pieśni Maryjne oraz wydane przez Polskie Radio piosenki przedwojenne na płycie pt. Nie zapomnisz mnie.
Tomasz CHMIEL – dyrygent, pianista, aranżer, producent muzyczny. Pochodzi z Rzeszowa. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie dyrygentury prof. Jerzego Katlewicza oraz w klasie fortepianu prof. Marka Koziaka. Oba kierunki ukończył z wyróżnieniem.
Dwukrotny stypendysta Ministerstwa Kultury i Sztuki, wyróżniony Stypendium Twórczym Miasta Krakowa. Laureat I nagrody w I Ogólnopolskim Przeglądzie Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego w Białymstoku. Wielokrotny uczestnik seminariów Helmutha Rillinga Akademii Bachowskiej w Stuttgarcie, a także kursów mistrzowskich w Salzburgu oraz Południowej Irlandii. Związany z macierzystą uczelnią, pracuje na stanowisku adiunkta. Jest dyrygentem gościnnym Filharmonii Krakowskiej, Rzeszowskiej, Częstochowskiej, Dolnośląskiej, Szczecińskiej, NOSPR. Współpracuje z Operą Krakowską. Przez lata związany z Teatrem Muzycznym w Lublinie, Krakowską Operą Kameralną. Dyrygent Krakowskiej Młodej Filharmonii. Poza krajem koncertował w Szwecji, Francji, Niemczech, Holandii, Belgii oraz w Korei Płd.
Szczególną uwagę poświęca muzyce polskiej. Opracował z rękopisu głosy orkiestrowe i wykonał zapomnianą I Symfonię Artura Malawskiego. Zinstrumentował na orkiestrę symfoniczną cykl pieśni Chopina, Karłowicza,. a także polskie piosenki przedwojenne, pieśni patriotyczne, kolędy. Opracował wykonawczo Koncert fortepianowy T. Leszetyckiego – większość tych opracowań została nagrana i wydana na płytach. Na potrzeby orkiestr kameralnych opracował również opery Don Pasquale, Napój miłosny G. Donizettiego, Torreador L. Adama, Krakowiacy i górale J. Stefaniego, Spiskowcy F. Schuberta, operetkę Wesoła wdówka F. Lehara. Z wielką pasją aranżuje muzykę filmową. W roku 2013 uzyskał tytuł naukowy doktora habilitowanego.
fot. Krzysztof Kalinowski
Oriana MASTERNAK – skrzypaczka, kameralistka, profesor Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, doktor habilitowana sztuk muzycznych, organizatorka wydarzeń artystycznych. Wielokrotnie nagradzana interpretatorka i badaczka muzyki polskiej, zarówno tej zapomnianej, jak i najnowszej. Artystka regularnie koncertuje jako solistka i, przede wszystkim, jako kameralistka w Azji, obu Amerykach i większości krajów Europy, prezentując wszechstronny repertuar obejmujący arcydzieła wszystkich epok oraz prawykonania utworów jej dedykowanych. Jak podkreślają krytycy, jej grę cechuje „piękny dźwięk, niezwykle bogate barwy, nieskazitelna intonacja, naturalne frazowanie”.
Dotychczas zagrała ponad 700 koncertów, m.in. na takich festiwalach, jak Norfolk Chamber Music Festival (USA), FestivalPablo Casals (Prades), Mozartiade (Augsburg), Kalkalpen Festival (Grossraming), Pacific Music Festival (Sapporo), 21. Frühling Wiener Festival (Konzerthaus, Wiedeń), Warszawska Jesień czy Sacrum Profanum. W styczniu 2012 roku Oriana występowała w słynnej sali Musikverein w Wiedniu, w listopadzie 2014 roku w Muzeum im. Puszkina w Moskwie, zaś w grudniu 2015 roku w nowojorskiej Carnegie Hall. Jesienią 2019 roku została zaproszona do wykonania 13 recitali z muzyką polską w najbardziej prestiżowych salach koncertowych Chin (przy fortepianie Justyna Danczowska). Jako solistka występowała z towarzyszeniem zespołów orkiestrowych pod dyrekcją m.in. Macieja Tworka, Marka Mosia, Ernsta Kovacica czy Marii Bazou. Dokonała ponad 30 prawykonań muzyki najnowszej twórców polskich i zagranicznych. Od 2014 roku Oriana Masternak współtworzy Messages Quartet – zespół specjalizujący się w wykonawstwie polskiej muzyki kameralnej.
Zdobywczyni szeregu nagród na konkursach krajowych i międzynarodowych, m.in. w Bułgarii, Nowym Jorku, Wiedniu, Holandii i we Włoszech oraz w Krakowie i Łodzi. Jest także stypendystką rozmaitych organizacji, m.in. Programu Stypendialnego „Młoda Polska”, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP, European Chamber Music Academy, Louise Willson Scholarship (Yale University, USA), Pacific Music Festival w Japonii, Instytutu Adama Mickiewicza, firmy Thomastik Infeld, Małopolskiej Fundacji Stypendialnej „Sapere Auso”, Stypendium Twórczego Miasta Krakowa. Wielokrotnie nominowana do najważniejszych nagród polskiego środowiska muzycznego (m.in. do Nagród Akademii Fonograficznej Fryderyk). W 2022 roku razem z Julią Kociuban i Messages Quartet otrzymała główną nagrodę II. Międzynarodowego Konkursu „Muzyczne Orły” w kategorii Zespół Kameralny, a rok później z kwartetem została nominowana do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii Osobowość Roku. W 2023 roku została odznaczona Odznaką Honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”, która przyznawana jest osobom wyróżniającym się w tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. W roku 2024 ponownie została laureatką konkursu „Muzyczne Orły”.
Studiowała w Akademii Muzycznej w Krakowie (dyplom z wyróżnieniem w klasie Prof. Romana Reinera), Koninklijk Conservatorium w Brukseli, European Chamber Music Academy, Yale School of Music oraz w Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu. Do jej artystycznych mistrzów należą Johannes Meissl, Katalin Sebestyen, Małgorzata Skorupa, Magdalena Szczepanowska oraz Tokyo Quartet.
Wielokrotnie nagrywała dla Polskiego Radia (m.in. w ramach cyklu „Miejscówka z Dwójką”) i telewizji. Jest stale obecna w mediach udzielając wywiadów dla Programu 2 Polskiego Radia, Radia Kraków, Radia Kraków Kultura, TV Kraków, TV Wrocław oraz innych tytułów prasowych. Posiada bogaty dorobek fonograficzny obejmujący ponad 15 albumów. W 2014 r. nakładem wydawnictwa Akademii Muzycznej w Krakowie ukazała się debiutancka płyta artystki z utworami na skrzypce i fortepian Luciena Durosoira (przy fortepianie Sławomir Cierpik), zaś rok 2017 zaowocował albumem „Philipp Scharwenka. Music for violin and piano” wydanym nakładem wydawnictwa Acte Prealable (przy fortepianie Sławomir Cierpik). Oriana nagrywała także dla Wydawnictwa DUX (Komplet Kwartetów smyczkowych S. Laksa w wykonaniu Messages Quartet oraz album „Messages”), SOLITON czy Wydawnictwa UMFC. W 2021 roku nakładem wydawnictwa DUX ukazały się dwa albumy: „Parallels” (przy fortepianie Justyna Danczowska) oraz nominowany do nagród Akademii Fonograficznej Fryderyk „Bacewicz/Tansman – Piano Quintets” (Julia Kociuban i Messages Quartet). W roku 2023 nakładem wydawnictwa DUX ukazał się album zawierający polskie kwintety klarnetowe (Piotr Lato i Messages Quartet).
Jako animatorka życia muzycznego ma na koncie blisko 30 zrealizowanych przedsięwzięć (koncertów, sesji naukowo-artystycznych, inicjatyw kulturalnych). Jest pomysłodawczynią i organizatorką cyklu „Muzyczne interwencje” oraz „Przedwiośnie młodych”, konferencji „Oblicza skrzypiec”, festiwalu „A due” oraz wielu pojedynczych wydarzeń. Regularnie publikuje w „Ruchu Muzycznym”. Swoją działalność badawczą skupia wokół mniej znanej muzyki polskiej oraz krakowskiej tradycji wiolinistycznej. W 2024 roku otrzymała prestiżowy grant naukowy w programie Sonata Bis Narodowego Centrum Nauki.
Oriana Masternak od 2024 r. pełni funkcję Kierownika Katedry Skrzypiec i Altówki w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, gdzie prowadzi swoją klasę skrzypiec. Była także jurorką Makroregionalnych Przesłuchań Kameralnych Szkół II st. w Gdańsku, Międzynarodowego Konkursu Interpretacji Muzycznej w Krasiczynie, Międzynarodowego Konkursu Muzycznego „OPUS”, Międzyuczelnianego Konkursu Skrzypcowego im. J. Staniendy w Warszawie, Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego „Janko Muzykant” w Sochaczewie oraz Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Instrumentalistów w Jaśle. Prowadziła kursy mistrzowskie w Polsce i za granicą (m.in. w Hiszpanii, Gruzji i Brazylii). Od kilku lat jest wykładowcą Małopolskiej Akademii Talentów w Łącku, a także Letniej Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Kursów „Jak Wieniawski” w Kazimierzu.
Artystka gra na instrumencie Sebastiana Lang z 1788 r.
fot. Anita Wąsik-Płocińska
Roman REINER – urodzony w Krakowie. Tu przechodzi wszystkie szczeble edukacji muzycznej, kończąc w 1979 r. Akademię Muzyczną w klasie światowej sławy pedagoga i skrzypaczki, profesor Eugenii Umińskiej i otrzymuje dyplom tej uczelni z wyróżnieniem (w ramach programu dyplomowego wykonał m. in. Koncert skrzypcowy D-dur L .v. Beethovena towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Krakowskiej).
W latach szkolnych uczestniczył wielokrotnie w Ogólnopolskich Przesłuchaniach Młodych Skrzypków, zajmując wysokie lokaty. W 1974 r. został współlaureatem I nagrody i złotego medalu na Międzynarodowym Konkursie Orkiestr Młodzieżowych pod patronatem Herberta von Karajana w Berlinie Zachodnim, występując w koncercie finałowym Konkursu pod batutą samego patrona.
Jest laureatem I Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypcowego im. Z. Jahnkego (Poznań 1976),
VI Międzyuczelnianego Konkursu Muzyki Kameralnej (III nagroda) w Łodzi (1977), Włocławskiego Kwietnia Muzycznego (1978) oraz nagrody MKiS (1979). Jest dwukrotnym półfinalistą Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. A. Curci w Neapolu (1979 i 1981). Uczestniczył wielokrotnie w szeregu krajowych i zagranicznych (Czechy, Niemcy, Dania, Belgia) festiwali muzycznych. Dokonał nagrań dla Polskiej TV (m.in. jako solista zespołu „Capellae Cracoviensis”), Polskiego Radia, Niemieckiego Radia, głównego programu telewizji niemieckiej (ZDF), II programu TV niemieckiej oraz TVP Kraków. W 1991 r. został zaproszony do udziału w Krakowskim Sympozjum KBWE n/t dziedzictwa kultury.
Koncertuje wspólnie z wybitnymi artystami polskimi i zagranicznymi. Jako solista koncertów symfonicznych i kameralnych występował w wielu miastach Polski i poza jej granicami.
W 1995 r. założył trio fortepianowe znane pod nazwą „Reiner Trio”. Z zespołem tym brał udział w wielu festiwalach krajowych i zagranicznych, takich jak m.in. prestiżowy Festiwal Flandryjski w Belgii czy „Muzyka w Starym Krakowie”. Podczas festiwalu „Shalom” w Lipsku w 1999 r. trio wystąpiło z koncertem w Domu Feliksa Mendelssohna, wykonując m.in. Trio fortepianowe d–moll tego kompozytora. Ponownie zespół uczestniczył w tym samym festiwalu w 2001 i 2003 r. W listopadzie 2000 r. zespól wystąpił w Brukseli w specjalnym koncercie dla urzędników UE, zorganizowanym przez tamtejszy Goethe-Institut. W dowód uznania zespół został m.in. odznaczony medalem Fundacji Judaica (2005). Instytucja ta wydała płytę CD z nagraniami Reinera (w 1996 r., wznowiona przez wyd. „Austeria” w 2004 r.), zaś firma nagraniowa „STEBO” 2 kasety (w 1995 r.). Jedna z nich zawiera kolekcję miniatur skrzypcowych, niezwykle wysoko ocenioną przez światowej sławy wirtuoza skrzypiec i pedagoga, legendę światowej wiolinistyki, prof. Romana Totenberga.
Na ww. płycie CD zatytułowanej „Wspomnienia z krakowskiego Kazimierza” znajduje się m.in. jedno z nielicznych w fonografii światowej nagrań Suity Johna Williams’a na skrzypce i fortepian, opartej na głównych tematach muzyki do filmu „Lista Schindlera”. Jest to polska prapremiera tego utworu.
W roku 2000 firma płytowa Vienna Modern Masters (Austria) wydała płytę z nagraniami Kwartetów smyczkowych Thüring’a Bräma w wykonaniu Reiner Quartet. W 2014 oraz 2017 roku firma nagraniowa „Ars Sonora” wydała 2 krążki CD Reinera i Cierpika, zawierające m.in. Sonaty W.A. Mozarta, C. Francka, J. Brahmsa, R. Schumanna i S. Prokofiewa. Płyty te spotkały się z entuzjastycznymi recenzjami w świecie muzycznym, m.in. prof. prof. Agustina Leona Ary i Kai Danczowskiej.
Roman Reiner dysponuje szerokim repertuarem (utwory solowe, kameralne, koncerty na skrzypce z towarzyszeniem orkiestry, miniatury), obejmującym pozycje wszystkich epok, w tym utwory awangardowe. Jego koncerty cieszą się uznaniem zarówno krytyków, jak i publiczności. W roku 2022, ogłoszonym rokiem muzyki Karola Szymanowskiego, jako jedyny obecnie wykonawca w Polsce (wraz ze Sławomirem Cierpikiem) wykonywał podczas koncertów komplet dzieł kompozytora na skrzypce i fortepian, m.in. w muzeum-willi Karola Szymanowskiego w Zakopanem „Atma”.
Decyzją Prezydenta RP z dn. 18.08.2000 roku został mu nadany tytuł naukowy profesora sztuk muzycznych. W tym też charakterze prowadzi klasę skrzypiec w krakowskiej Akademii Muzycznej na stanowisku profesora zwyczajnego. Jest też konsultantem CEA, członkiem jury przesłuchań skrzypcowych, a także prowadzi kursy mistrzowskie. W swojej klasie wychował kilkudziesięciu absolwentów, w tym koncertmistrzów wiodących krakowskich orkiestr oraz cenionych artystów i pedagogów wszystkich stopni.
Odznaczony przez Prezydenta RP Srebrnym Krzyżem Zasługi za zasługi dla kultury polskiej (2019) oraz Złotym Medalem za długoletnią służbę (2022), a także Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2024) przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
fot. Małgorzata Reiner