Wykonawcy:
Krakowska Młoda Filharmonia - Orkiestra ZPSM im. M. Karłowicza w Krakowie
Tomasz Chmiel - dyrygent
Mateusz Wąż – gitara
Repertuar:
Gabriel Fauré - Pavana
Ferdinando Carulli - Koncert e-moll na gitarę
Franz Schubert - VIII Symfonia h-moll Niedokończona
„Harmonia Pokoleń” to wyjątkowy cykl spotkań, w ramach którego na jednej scenie spotykają się artyści reprezentujący różne pokolenia. W projekcie biorą udział Chór Społeczny przy Filharmonii Krakowskiej oraz młodsze pokolenie muzyków z Orkiestry Symfonicznej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie, prowadzonej przez Tomasza Chmiela. Nazwa cyklu nie jest przypadkowa – nawiązuje do głównej idei projektu, czyli współpracy międzypokoleniowej w sztuce muzycznej. „Harmonia Pokoleń” ma na celu promowanie dialogu, empatii oraz wzajemnego szacunku pomiędzy różnymi generacjami artystów. Projekt ukazuje, jak doświadczenie i wiedza starszych wykonawców mogą współistnieć z twórczą świeżością młodszych pokoleń, tworząc przestrzeń do wzajemnego wzbogacania się i inspirowania.
Podobnie jak w orkiestrze, w której każdy instrument wnosi coś unikalnego, ale wszystkie razem tworzą spójną całość, tak też w ramach „Harmonii Pokoleń” różne pokolenia artystów łączą swoje umiejętności, doświadczenia i wizje muzyczne. Spotkanie tych dwóch światów – młodych, pełnych energii wykonawców i doświadczonych artystów – staje się fundamentem dla twórczej współpracy, która pokazuje, że różnice, zamiast stanowić przeszkodę, mogą stać się źródłem siły i harmonii.
Projekt „Harmonia Pokoleń” to nie tylko koncerty i wydarzenia muzyczne, ale także okazja do odkrywania bogactwa różnorodnych doświadczeń i perspektyw. Każde spotkanie to podróż do świata muzyki, w którym łączy się doświadczenie, wiedza i twórcza energia, by wspólnie tworzyć coś pięknego. Cykl spotkań daje szansę na budowanie mostów między pokoleniami, a także na rozwijanie wartości takich jak współpraca, zrozumienie i wzajemny szacunek.
„Harmonia Pokoleń” to projekt, który przekracza granice wiekowe i społeczne, promując ideę, że muzyka jest przestrzenią, w której każdy – bez względu na wiek – może wnieść coś wyjątkowego i niepowtarzalnego. Zapraszamy do wspólnego odkrywania tej niezwykłej muzycznej podróży, pełnej pasji, współpracy i harmonii!
KRAKOWSKA MŁODA FILHARMONIA – Orkiestra Symfoniczna Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie wykonuje ponad kilkanaście koncertów w każdym sezonie artystycznym. Występuje nie tylko w Krakowie, ale także w wielu salach koncertowych Polski m.in. w Teatrze Wielkim, Teatrze Muzycznym Roma, Filharmonii Narodowej oraz w Studiu Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie, w Auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, w Górnośląskim Ośrodku Kultury w Katowicach, w salach Filharmonii Szczecińskiej, Pomorskiej i Częstochowskiej. Orkiestra regularnie koncertuje poza granicami (Niemcy, Holandia, Francja, Austria, Ukraina, Chiny). Współpracuje z orkiestrami młodzieżowymi (Niemcy) i chórami, m. in. z Trumpet of the Lord (Holandia), Chórem Filharmonii Krakowskiej, Chórem Akademii Muzycznej w Krakowie, Chórem Mariańskim, Chórem Uniwersytetu Ekonomicznego Dominanta, Chórem Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie. Prowadzi dynamiczne współprace z instytucjami krakowskimi, m.in.: z Operą Krakowską, Filharmonią Krakowską, z Fundacją Polsko-Chińską Chopin oraz krakowskimi domami kultury.
Repertuar zespołu jest bardzo różnorodny, obejmuje utwory różnych epok, od baroku do muzyki współczesnej, a także muzykę operową, operetkową, musicalową oraz muzykę filmową.
Najbardziej znaczącymi wydarzeniami w działalności artystycznej orkiestry były - premierowe wykonanie Nieszporów Ludźmierskich Jana Kantego Pawluśkiewicza i Leszka Aleksandra Moczulskiego (1992), zdobycie I miejsca w Ogólnopolskim Konkursie Orkiestr Szkolnych Szkół Muzycznych II Stopnia, zorganizowanym przez Akademię Filmu i Telewizji w Warszawie przy współudziale Centrum Edukacji Artystycznej oraz Programu II Polskiego Radia (2013) oraz tournée do Chin (2018).
Orkiestra wielokrotnie brała udział w festiwalach, m.in. w festiwalu Cracovia Sacra, jest częstym gościem cyklu Nowa Huta, dlaczego nie, organizowanym przez Dom Kultury Nowa Huta, wielokrotnie występowała w ramach festiwalu Szalone Dni Muzyki w Warszawie oraz w Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy.
Dorobek fonograficzny orkiestry to kilka płyt, m. in. Polskie Pieśni Patriotyczne, Kolędy, Pieśni Maryjne oraz wydane przez Polskie Radio piosenki przedwojenne na płycie pt. Nie zapomnisz mnie.
Tomasz CHMIEL - pochodzi z Rzeszowa, gdzie ukończył z wyróżnieniem klasę fortepianu w Państwowym Liceum Muzycznym. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie dyrygentury Jerzego Katlewicza oraz w klasie fortepianu Marka Koziaka. Oba kierunki ukończył z wyróżnieniem.
Dwukrotny stypendysta Ministerstwa Kultury i Sztuki, wyróżniony Stypendium Twórczym Miasta Krakowa. Laureat I nagrody w I Ogólnopolskim Przeglądzie Młodych Dyrygentów im. W. Lutosławskiego w Białymstoku. Wielokrotny uczestnik seminariów Helmutha Rillinga Akademii Bachowskiej w Stuttgarcie, a także kursów mistrzowskich w Salzburgu oraz Południowej Irlandii. Związany z macierzystą uczelnią, pracuje na stanowisku adiunkta. Dyrygent gościnny Filharmonii Krakowskiej, Rzeszowskiej, Częstochowskiej, Dolnośląskiej, Szczecińskiej, NOSPR. Współpracuje z Operą Krakowską. Przez lata związany z Teatrem Muzycznym w Lublinie, Krakowską Operą Kameralną. Szef Krakowskiej Młodej Filharmonii, z którą zdobył I miejsce w I Ogólnopolskim Konkursie Orkiestr Szkół Muzycznych II Stopnia. Poza krajem koncertował w Szwecji, Francji, Niemczech, Holandii, Belgii oraz w Korei Południowej.
Szczególną uwagę poświęca muzyce polskiej. Opracował z rękopisu głosy orkiestrowe i wykonał zapomnianą I Symfonię Artura Malawskiego. Zinstrumentował na orkiestrę symfoniczną cykl pieśni Chopina, Karłowicza, a także polskie piosenki przedwojenne, pieśni patriotyczne, kolędy, pieśni maryjne. Opracował wykonawczo Koncert fortepianowy T. Leszetyckiego – większość tych opracowań została nagrana i wydana na płytach. Na potrzeby orkiestr kameralnych opracował również opery Don Pasquale, Napój miłosny Donizettiego, Torreador Adama, Krakowiacy i górale J. Stefaniego, Spiskowcy Schuberta, operetkę Wesoła wdówka Lehara. Z wielką pasją aranżuje muzykę filmową. W roku 2013 uzyskał tytuł naukowy doktora habilitowanego.
fot. K. Kalinowski
Mateusz Wąż (ur. 8.05.2002 r.) rozpoczął swoją edukację muzyczną w roku 2010; absolwent Państwowej Szkoły Muzycznej I st. im. F. Rybickiego w klasie mgr Janusza Pietruchy oraz POSM II st. im. K. Szymanowskiego w Katowicach pod kierunkiem dr Franciszka Wieczorka. Obecnie kształci się w klasie prof. dr hab. Michała Nagy’a w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Występował między innymi: w Filharmonii Krakowskiej, Muzeum Narodowym w Krakowie, siedzibie NOSPR, Operze w Bad Wildbad. Współpracował z orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, a w 2025 roku wystąpi jako solista z orkiestrą symfoniczną AMKP. Swoje umiejętności doskonalił w ramach lekcji mistrzowskich między innymi: z Marcinem Dyllą, Gabrielem Bianco, Judicaëlem Perroy, Andrea Diecim, Alvaro Pierri, Andrea de Vitisem, Lorenzo Michelim, Martinem Schwarzem, Petrem Seidlem czy Carlo Marchione.
Do jego najważniejszych osiągnięć należą:
▪ 2024 – finalista konkursu Śląska Jesień Gitarowa, Tychy
▪ 2022 – finalista konkursu Young Talent, Uppsala (Szwecja)
▪ 2021 – III miejsce – XI Międzynarodowy Festiwal Gitarowy Joaquina Rodrigo, Olsztyn
▪ 2020 – I miejsce – VI Ogólnopolski Konkurs Gitarowy “Mistrz 6 Strun” w Obornikach Śląskich
▪ 2019 – Grand Prix – Ogólnopolski Konkurs Gitarowy, Chełm
▪ 2018 – II miejsce – IX Międzynarodowy Festiwal Gitarowy Joaquina Rodrigo, Olsztyn
▪ 2017 – II miejsce – International Guitar Competition „Fernando Sor”, Frydek Mistek (Czechy)
A także stypendium Ministra Kultury oraz Dziedzictwa Narodowego 2018/2019 oraz udział w projektach Rossini am Wildbad 2023, Szalone Dni Muzyki 2018.
fot. Julia Aleksandra Śpiewak