
Wykonawcy:
Orkiestra i Chór Opery Krakowskiej
Grigor Palikarov – dyrygent
Gabriela Legun – sopran
Monika Korybalska – mezzosopran
Jonathan Tetelman – tenor
Adam Szerszeń – baryton
Repertuar:
Giuseppe Verdi – Nabucco – Uwertura
Stanisław Moniuszko – Paria – Paria! On Paria!... Snują się z dala groźne widziadła
Jules Massenet – Werther – Pourquoi me réveiller
Gaetano Donizetti – Don Pasquale – Che interminabile andirivieni
Gioachino Rossini – Cyrulik sewilski – Una voce poco fa
Giuseppe Verdi – Traviata – Di Provenza il mar, il suol
Alfredo Catalani – La Wally – Ebben! Ne andrò lontana
Giuseppe Verdi – Trubadur – Vedi, le fosche notturne spoglie
Charles Gounod – Faust – Faites-lui mes aveux
Giacomo Puccini – La Boheme – O soave fanciulla
Giacomo Puccini – Tosca – Te Deum
* * *
Georges Bizet – Carmen – Les voici, voici la quadrille
Georges Bizet – Carmen – Habanera
Georges Bizet – Carmen – Kuplety Torreadora
Georges Bizet – Carmen – Je dis que rien ne m’epouvante
Giuseppe Verdi – Aida – Celeste Aida
Wolfgang Amadeus Mozart – Don Giovanni – Là ci darem la mano
Giuseppe Verdi – Nabucco – Va, pensiero
Gaetano Donizetti – Faworyta – O mio Fernando
Piotr Czajkowski – Eugeniusz Oniegin – Wy mnie pisali
Giacomo Puccini – Turandot – Tu che di gel sei cinta
Giacomo Puccini – Turandot – Nessun dorma
Koncert z przerwą, czas trwania ok. 3 godz.
Gabriela LEGUN – sopranistka, zwyciężczyni V Międzynarodowego Konkursu Wokalistyki Operowej im. Adama Didura, laureatka Paszportu Polityki w kategorii "Muzyka poważna" za rok 2024, solistka Opery Śląskiej w Bytomiu.
Do niedawnych sukcesów zaliczyć należy debiut w La Monnaie w Brukseli w spektaklu Nostalgia e Rivoluzione będącego montażem oper Verdiego oraz występy jako Pamina w Teatro Regio w Turynie i berlińskiej Komische Oper.
W sezonie 2024/25 można usłyszeć ją w Operze Narodowej w Warszawie jako Amelię w Simon Boccanegra Verdiego, Mimi w Cyganerii Pucciniego, Micaëlę w Carmen Bizeta oraz Paminę w Czarodziejskim flecie Mozarta. W Teatrze Wielkim w Poznaniu wystąpi jako Desdemona w Otello Verdiego oraz w Operze Bałtyckiej jako Mimi w Cyganerii Pucciniego i Micaëla w Carmen Bizeta.
W nadchodzącym sezonie 2025/26 oczekuje swojego debiutu w operze w Operze Kolońskiej jako Liu w Turandot, wróci również do Opery Narodowej w Warszawie jaki Mimi w Cyganerii oraz Amelia w Simon Boccanegra.
Gabriela Legun uhonorowana została Nagrodą dla Najlepszej Śpiewaczki Operowej podczas gali Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury 2020, jest laureatką międzynarodowych konkursów wokalnych, w których otrzymała nagrody dla Najlepszego Głosu Żeńskiego na Concorso Lirico Internazionale di Portofino w 2021 roku, Najbardziej Obiecującego Polskiego Głosu na Konkursie Moniuszkowskim w 2022 roku, oraz I nagrody na Konkursie im. Ady Sari w 2019 roku.
fot. Zbigniew Malak
Jonathan TETELMAN – tenor. Artysta szybko stał się główną gwiazdą swojego pokolenia. W sezonie 2024/2025 nastąpił jego długo oczekiwany debiut artystyczny w wiedeńskiej Operze Państwowej w partii Turiddu w operze Cavalleria rusticana pod dyrekcją Nicoli Luisottiego. Po raz pierwszy wystąpił także w Los Angeles Opera jako Pinkerton w operze Madame Butterfly w reżyserii Mario Gasa. Później można było usłyszeć go w tej roli pod batutą Kiriłła Pietrienki w Baden-Baden Festspielhaus oraz podczas wersji koncertowych w Filharmonii Berlińskiej. Tenor powrócił do Deutsche Oper Berlin w tytułowych rolach Don Carlo i Wertera oraz do Ópera de Las Palmas jako Luigi w operze Il Tabarro i Roberto w operze Le Villi. Tetelman zadebiutował z udziałem Accademia Nazionale di Santa Cecilia w wersjach koncertowych opery Tosca pod dyrekcją Daniela Hardinga. Inne istotne wydarzenia to jego powrót do San Francisco Opera jako Don José w operze Carmen i do Monachium jako Macduff w Makbecie w reżyserii Martina Kušeja.
Sezon koncertowy Tetelmana obejmuje jego debiut z legendarną serią koncertów Christmas in Vienna z udziałem ORF Radio-Symphonieorchester Wien oraz koncert noworoczny w Gstaad. Powrócił do Gstaad, aby zaśpiewać Requiem Verdiego pod dyrekcją Gianandrei Nosedy oraz dał koncerty solowe w Monachium, Pradze, Frankfurcie i Elbphilharmonie w Hamburgu.
Jonathan występuje w najważniejszych operach, takich jak Wiener Staatsoper, Royal Opera House – Covent Garden, Metropolitan Opera, Bayerische Staatsoper i wielu innych. Współpracuje z największymi orkiestrami, takimi jak Accademia di Santa Cecilia, Filharmonia Berlińska, Filharmonia Wiedeńska. Dla Deutsche Gramophone nagrał 2 nagrodzone albumy solowe: Arias i The Great Puccini.
Współpracował z artystami śpiewakami takimi, jak Placido Domingo, Elīna Garanča, Jonas Kaufmann, Asmik Gregorian, Kiriłł Pietrienko, Andris Nelson, Michael Tilson-Thomas.
fot. Fadhil
Monika KORYBALSKA – absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie dr hab. Katarzyny Oleś-Blachy (dyplom z wyróżnieniem) oraz Wydziału Chemii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Stypendystka MKDiN. Solistka Opery Krakowskiej. W swoim dorobku posiada ponad 40 partii operowych i operetkowych. Do najważniejszych należą: Carmen, Giovanna Seymour (Anna Bolena), Adalgisa (Norma), Rozyna (Cyrulik sewilski), Kompozytor (Ariadna na Naxos), Orfeusz (Orfeusz i Eurydyka), w wersji francuskiej, Nicklausse/Muza w Opowieściach Hoffmanna, Cherubino (Wesele Figara), Suzuki w Madama Butterfly, Jadwiga (Straszny dwór), Dorabella (Così fan tutti), Sylva (Księżniczka czardasza).
Brała udział w licznych prapremierach i prawykonaniach np. Olga Bo, Pizzicato, Miłość do trzech pomarańczy (polska prapremiera). Na swoim koncie ma także współpracę z Operą na Zamku w Szczecinie, Teatrem Wielkim w Łodzi, Operą Nova w Bydgoszczy oraz nieistniejącym już Gliwickim Teatrem Muzycznym. Wykonuje dzieła kantatowo-oratoryjne oraz lirykę wokalną.
Laureatka VI Ogólnopolskiego Konkursu Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. I. Borowickiej (II miejsce), Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Iuventus Canti na Słowacji (wyróżnienie) oraz finalistka I Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. A. Campi w Lublinie. W 2014 r. otrzymała Nagrodę Województwa Małopolskiego „Ars Quaerendi” w kategorii „Mistrz i Uczeń” za Wybitne Działania na Rzecz Rozwoju i Promocji Kultury, co zaowocowało nagraniem płyty z duetami na sopran i mezzosopran Per Due Donne. MEZZOeSOPRANO. W swoim dorobku fonograficznym posiada także pierwsze płytowe nagranie opery Stanisława Moniuszki Beata (partia Agaty) oraz Requiem Alfreda Schnittke.
Fot. Piotr Suchodolski
Adam SZERSZEŃ – absolwent Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. Mieczysława Karłowicza w Katowicach, z klasy Danuty Rajchel. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, gdzie studiował pod kierunkiem prof. Michaliny Growiec.
Od 2002 roku pracownik Akademii Muzycznej w Katowicach. Od 1998 do 2002 roku był śpiewakiem zespołu Camerata Silesia. Od 2002 do 2005 roku był solistą Opery Śląskiej, następnie od 2003 do 2009 roku gościnnym solistą Teatru Wielkiego w Poznaniu, a w latach 2012-2015 solistą Teatru Wielkiego w Łodzi. Od 2004 roku jest także gościnnym solistą Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie, gdzie kreował pierwszoplanowe partie w siedmiu premierach i kilkudziesięciu spektaklach. Od 2015 roku jest solistą Opery Krakowskiej.
W 2014 roku uzyskał stopień doktora nauk muzycznych. Obecnie pracuje na stanowisku adiunkta w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.
Artysta ma w swoim repertuarze 35 ról w następujących dziełach: Ch. W. Gluck – Orfeo ed Euridice, H. Purcell – Dydona i Eneasz, W.A. Mozart – Cosi fan tutte, G. Bizet – Carmen, G. Verdi – Aida, Traviata, Ernani, Don Carlos, Un ballo in mascera, I Due Foscari, Stiffelio, La forza del destino, U. Giordano – Andrea Chenier, P. Czajkowski – Dama Pikowa, Eugeniusz Oniegin, M. Musorgski – Borys Godunow, G. Puccini – La Boheme, Madama Butterfly, Tosca, S. Moniuszko – Starszny dwór, Halka, Beata, L. van Beethoven – Fidelio, K. Millöcker – Bettelstudent, B. Bartók – Zamek Sinobrodego, Ph. Glass – The fall of house of Usher, J. Strauss – Die Fledermaus, Zigeunebaron, I. Kalman – Księżniczka czardasza, R. Leoncavallo – Pajace, L. Bernstein – Kandyd, R. Wagner – Tannhauser.
Jego dorobek artystyczny to również dzieła oratoryjno-kantatowe, m.in.: L.v. Beethoven – IX symfonia, J. Brahms – Niemieckie requiem, J. Haydn – Stabat Mater, Stworzenie świata, G. Faurée - Requiem, K. Szymanowski – Stabat Mater, H. M. Górecki – Beatus Vir, J. S. Bach – Magnificat, Ich habe genung, F. List – Via Crucis, G. Puccini – Missa di Gloria, A. Ramirez – Missa Criolla, L. Boulanger – Faust et Helene, S. Rachmaninow – Dzwony. Cykle pieśni: G. Mahler – Lieder eines fahrenden Gesellen, Kindertotenlieder, J. Brahms – Vier ernste Gesange, A. Dvorak – Pieśni cygańskie, J. Świder – Chamber Music, T. Baird – 4 Sonety miłosne, M. Ravel – 3 Pieśni Don Kichota do Dulcynei, Pieśni do słów Mallarme.
Występował w Niemczech, Belgii, Luksemburgu, Francji, Włoszech, Kanadzie, Tajwanie, Japonii, Kuwejcie, Bahrajnie. Odznaczony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego brązowym medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.
Fot. Marek Korneluk
Grigor PALIKAROW – urodził się w Płowdiwie w Bułgarii w 1971 r. Ukończył Szkołę Muzyczną im. Dobrina Petkowa w Płowdiwie, a następnie uzyskał tytuł magistra w Narodowej Akademii Muzycznej im. prof. P. Władigerowa w Sofii w czterech różnych specjalnościach muzycznych – dyrygentura orkiestrowa i chóralna, kompozycja oraz fortepian. W 2000 r. mianowano go dyrygentem Narodowej Opery i Baletu w Sofii, przepracował tam prawie 20 lat jako etatowy dyrygent, a jego obecny repertuar obejmuje ponad 60 różnych oper i baletów. Obecnie Maestro Palikarow pełni funkcję etatowego profesora i doktora w Narodowej Akademii Muzycznej im. prof. P. Władigerowa w Sofii, gdzie wykłada dyrygenturę operową i symfoniczną. Jest również głównym dyrektorem artystycznym Orkiestry Symfonicznej w Pazardżiku (od 2005 r.) oraz głównym dyrygentem Opery Państwowej w Płowdiwie (od września 2024 r.).
Maestro Palikarow regularnie występuje na terenie całej Bułgarii jako dyrygent gościnny z orkiestrami i zespołami operowymi, m.in.: Orkiestra Filharmonii Sofijskiej, Orkiestra Symfoniczna Bułgarskiego Radia Narodowego, Orkiestra Radia Classic FM (od sezonu 2008/2009 jest jej stałym dyrygentem), Orkiestry Opery Narodowej w Warnie i Burgas. Ponadto Palikarow zbudował swoją karierę jako międzynarodowy dyrygent gościnny, regularnie dyrygując orkiestrami we Włoszech, w Polsce, Hiszpanii, Słowenii, Meksyku, na Węgrzech, Tajwanie, w Chinach, Ukrainie, Rumunii, Urugwaju, Holandii, Japonii, Korei, Brazylii, Niemczech, Austrii, Belgii, Francji, Luksemburgu, USA, Rosji itp. Dyrygował, m.in., orkiestrą Narodowego Teatru Opery i Baletu w Lublanie, w Słowenii, orkiestrą Opery Krakowskiej w Polsce, Orkiestrą Symfoniczną Rumuńskiego Radia Narodowego w Bukareszcie, Orkiestrą Symfoniczną Teatru Narodowego „Claudio Santoro” w Brazylii, orkiestrą Narodowej Opery i Baletu w Skopje (Macedonia Północna), orkiestrą Filharmonii Kodaly w Debreczynie na Węgrzech, Orkiestrą Filharmonii Janáčka (Czechy), Orkiestrą Filharmonii Częstochowskiej i Warmińsko-Mazurskiej (Polska), Orkiestrami Filharmonicznymi w Braszowie i Sibiu w Rumunii, Narodową Orkiestrą i Chórem Urugwaju (SODRE) oraz Orkiestrą Filharmoniczną w Montevideo, Orkiestrą Symfoniczną w Sanremo, Orkiestrą Symfoniczną w Bari, Orkiestrą FVG i Orkiestrą Magna Grecia (Włochy), Orkiestrą BMIMF (Korea), Orkiestrą Filharmoniczną w Xiamen (Chiny), Orkiestrą Symfoniczną Jukatanu i Orkiestrą Symfoniczną w Monterrey (Meksyk), Orkiestrą Symfoniczną Stulecia w Tajpej (Tajwan), Operą w Cleveland (USA), orkiestrą Krasnojarskiego Państwowego Teatru Opery i Baletu (Rosja), orkiestrą Filharmonii Dnieprowskiej (Ukraina) oraz Orkiestrą Symfoniczną w Salonikach.
Palikarow to nie tylko dyrygent, lecz również kompozytor i pianista. Niektóre z jego utworów wykonywane były na wielu festiwalach i zostały nagrane. Czterokrotnie otrzymał doroczną nagrodę muzyczną „Kryształowa Lira” (w 2002, 2012, 2017 i 2022 r.), otrzymał także nagrodę „Złota Lira” w 2021 r. za wybitny wkład w bułgarską sztukę muzyczną oraz z okazji 50-tych urodzin, nagrodę „Złote Pióro” w 2009 r. oraz nagrodę specjalną im. Emila Czakarowa w 2019 r. Przez dwie kadencje pełnił również funkcję przewodniczącego bułgarskiego oddziału „Mensy” – międzynarodowej organizacji zrzeszającej ludzi o wysokim ilorazie inteligencji.
fot. Vasilka Balevska
Piotr KRASNOWOLSKI - z krakoskiego Kaźmirza, z rodziny wykształciuchów po UJ. Należy do gatunku Pan narrans, dlatego opowiada historie. W czasach zarazy była to MiastoMowa, ostatnio – własne wersje legend krakowskich do muzyki Alka Dębicza wykonywanej przez Cracow Golden Quintet.
W zamierzchłych czasach był nauczycielem, który odkrył, że jest tłumaczem, a teraz jest tłumaczem, który odkrywa, że może mówić własnym głosem i śmieszyć, tumanić, przestraszać. Najchętniej na estradach, choć nie gra na żadnym instrumencie, a do chóru chłopięcego go nie przyjęli.
Niemal równie dawno przerósł go stosik książek, które przetłumaczył. Podliczył liczbę dni, które spędził w kabinach tłumaczy symultanicznych i na scenach. Wyszło, że jest zbliżona do dziesięciu lat.
Z zasady zgadza się z istnieniem zasad lecz nie zgadza się na zasady. Na takie podejście po angielsku mówią jester, po łacinie – advocatus diaboli. Co jeszcze? Chętnie opowie…
fot. Paweł Mazur