Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
14 09-2024
godz. 18:00
Miejsce SALA KONCERTOWA FILHARMONII
Rodzaj koncertu Koncerty Symfoniczne
Rodzaj abonamentu S – koncerty symfoniczne
CENA BILETÓW: I STREFA - NORMALNY: 90 zł I STREFA - ULGOWY: 80 zł II STREFA - NORMALNY: 80 zł II STREFA - ULGOWY: 70 zł III STREFA - NORMALNY: 70 zł III STREFA - ULGOWY: 60 zł IV STREFA - NORMALNY: 60 zł IV STREFA - ULGOWY: 50 zł V STREFA - NORMALNY: 40 zł
Przewijaj wydarzenia
FESTIWAL SZYMANOWSKI / POLSKA / ŚWIAT
14-09-2024 godz. 18:00 Koncerty symfoniczne i oratoryjne S – koncerty symfoniczne SALA KONCERTOWA FILHARMONII
CENA BILETÓW: I STREFA - NORMALNY: 90 zł I STREFA - ULGOWY: 80 zł II STREFA - NORMALNY: 80 zł II STREFA - ULGOWY: 70 zł III STREFA - NORMALNY: 70 zł III STREFA - ULGOWY: 60 zł IV STREFA - NORMALNY: 60 zł IV STREFA - ULGOWY: 50 zł V STREFA - NORMALNY: 40 zł

Wykonawcy:

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej

Sascha Goetzel – dyrygent

Federico Colli – fortepian


Repertuar:

Ludwig van Beethoven – V Koncert fortepianowy Es-dur op. 73

***

Karol Szymanowski – Uwertura koncertowa E-dur op. 12

Richard Strauss – Suita z opery Kawaler srebrnej róży


Godz. 16.30, sala koncertowa – Dyskusyjny Klub Muzyczny

Gość specjalny - Sascha Goetzel

Wstęp wolny


Federico COLLI - chwalony przez The Daily Telegraph za „pięknie lekki dotyk i liryczny wdzięk” i nazywany przez Gramophone „jednym z bardziej oryginalnych myślicieli swojego pokolenia”, Federico Colli zyskał światowe uznanie dzięki swoim niekonwencjonalnym interpretacjom i filozoficznemu podejściu do tworzenia muzyki, a ponadto do czystości dźwięku i wyrafinowanej wrażliwości muzycznej.

Urodzony w 1988 roku w Brescii, studiował w Konserwatorium w Mediolanie, Międzynarodowej Akademii Pianistycznej Imola i Mozarteum w Salzburgu pod kierunkiem Sergio Marengoni, Konstantina Bogino, Borisa Petrushansky'ego i Pavla Gililova.

Otrzymał nagrodę „Grosso d'argento” w uznaniu międzynarodowego prestiżu przyznanego jego rodzinnemu miastu, a Sekcja Muzyczna Brytyjskiego Koła Krytyków umieściła go w gronie laureatów swoich nagród w 2018 roku. Po zdobyciu pierwszej nagrody na Konkursie Mozartowskim w Salzburgu w 2011 roku i złotego medalu na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Leeds w 2012 roku magazyn International Piano Magazine uznał go za „jednego z 30 pianistów poniżej 30. roku życia, którzy prawdopodobnie w ciągu najbliższych lat zdominują światową scenę muzyczną”.

Niedawno, w 2023 roku, został wybrany przez magazyn Fortune Italia „jednym z najbardziej wpływowych „40 poniżej 40 lat” włoskiej kultury”.

Pierwszy album płytowy artysty zawierający sonaty Domenico Scarlattiego dla Chandos Records, której to wytwórni jest on artystą rezydentem, zyskał miano „Nagrania Roku” przyznane przez Presto Classical. Drugi tom Sonat Scarlattiego został uznany przez BBC Music Magazine i International Piano Magazine za „Nagranie miesiąca”, a BBC Music Magazine uznał go za „jeden z najlepszych albumów klasycznych wydanych w 2020 roku”.

Występował z renomowanymi orkiestrami, w tym z London Philharmonia, Royal Philharmonic, BBC Symphony i BBC Philharmonic, Royal Liverpool Philharmonic, RTÉ National Symphony, Royal Scottish National, Vienna Chamber, Royal Stockholm Philharmonic, Orchestra Arena di Verona, Accademia Nazionale di S. Cecilia i Sinfonica Nazionale della RAI, Ormiańska Orkiestra Symfoniczna, Estońska Narodowa Symfonia, Klassische Philharmonie Bonn i Hamburger Symphoniker, Narodowa Symfonia Polskiego Radia, Narodowa Filharmonia Ukrainy, Narodowa Symfonia Uzbekistanu, George Enescu Philharmonic, National d'Île-de- Francji, Stamford Symphony i Sinfônica Brasileira.

Współpracował także z cenionymi dyrygentami, takimi jak Vladimir Ashkenazy, Yuri Temirkanov, Juraj Valčuha, Valery Gergiev, Ion Marin, Claus Peter Flor, Alan Buribayev, John Neschling, Heribert Beissel, Roman Kofman, Neil Thomson, Martyn Brabbins, Thomas Søndergård, Ed Spanjaard , Fabio Luisi, Wasilij Petrenko, Case Scaglione i Sakari Oramo.

Swoje mistrzostwo prezentował w najsłynniejszych salach koncertowych świata, takich jak wiedeński Musikverein i Konzerthaus, Berliński Konzerthaus, Monachium Herkulessaal, Lipski Gewandhaus, Hamburg Laeiszhalle i Elbphilharmonie, Bonn Beethoven Halle, Amsterdam Royal Concertgebouw, Dublin National Concert Hall, Glasgow Royal Concert Hall i Edinburgh Usher Hall, London Barbican Hall, Royal Albert Hall, Wigmore Hall i Royal Festival Hall, Liverpool Philharmonic Hall, Belfast Ulster Hall, Sala Koncertowa Filharmonii Narodowej, Praga Rudolfinum Dvorak Hall, Kijów Łysenko Hall, Rumunia Athenaeum w Bukareszcie, Filharmonia Paryska, Auditorium Parco della Musica w Rzymie i La Fenice w Wenecji, Konserthuset w Sztokholmie, Tokyo Nikkei Hall, Ratusz w Hongkongu, Seoul Kumho Art Hall, New York Lincoln Centre, San Francisco Herbst Theatre i Chicago Bennet Gordon Hall , Playhouse .w Vancouver, Theatro Municipal w Rio de Janeiro, Estonia Concert Hall w Tallinie i Khachaturian Concert Hall w Erewaniu.

Występował na prestiżowych festiwalach, takich jak Robeco Summer Nights w Amsterdamie, London Symphony Orchestra Season, International Piano Series i Southbank Centre Classical Season w Londynie, Klavier Festival Ruhr w Dortmundzie i Bechstein Klavierabende w Berlinie, Międzynarodowy Festiwal Dvorakova w Pradze, Steinway International Piano Series w Cardiff, Leeds International Piano Series, Międzynarodowy Festiwal MiTo w Turynie i Międzynarodowy Festiwal Pianistyczny w Brescii Bergamo, Międzynarodowy Festiwal Chopin i jego Europa w Warszawie, Rubinstein Piano Festival w Łodzi i Międzynarodowy Festiwal Pianistyczny Chopina w Dusznikach-Zdroju, Festiwal w Lucernie, Festiwal Groba w Hiszpanii, Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Malta, Festiwal Białe Noce w St. Petersburgu, Międzynarodowy Festiwal Muzyczny w Armenii, Festiwal Muzyki Kameralnej w Pohang, Festiwal Pianistyczny Medalha de Ouro w Rio de Janeiro, Towarzystwo Chopinowskie w Vancouver, Sezon Towarzystwa Steinway w San Jose, The Gilmore w Kalamazoo i festiwalu Ravinia w Chicago.

Wśród koncertów w 2024 roku znajdą się występy z Württembergische Kammerorchester Heilbronn (Koncert fortepianowy Schumanna pod dyrekcją Case Scaglione), Orkiestrą Filharmonii w Sofii i Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia (XXI Koncert fortepianowy C-dur KV 467 Mozarta pod batutą Youngmin Park i Zoi Tsokanou) – oprócz debiutu z Academy of St Martin in the Fields – Baskijska Narodowa Orkiestra (2 Koncert fortepianowy Rachmaninowa pod dyrekcją Riccardo Frizzy), RTV Slovenia Symphony Orchestra (5 Koncert fortepianowy Beethovena pod dyrekcją Rossena Milanova), Janáček Philharmonic Ostrava (Rapsodia na temat Paganiniego Rachmaninowa pod dyrekcją Tomáša Netopila) i Nürnberger Symphoniker (Koncert fortepianowy a-moll E. Griega pod batutą Jonathana Darlingtona).

Recitale solowe planowane są w Dubai Opera, Wigmore Hall i Bechstein Hall w Londynie.

Na koniec zaplanowano dwa kameralne recitale w Niemczech i Danii z altowiolistą Timothym Ridoutem.


Saschel GOETZEL - w trakcie jedenastoletniej kadencji Dyrektora Artystycznego i Pierwszego Dyrygenta Orkiestry Filharmonicznej Borusan w Stambule, z którą występował na Festiwalu w Salzburgu, Hong Kong Arts Festival, BBC Proms w Londynie, w Royal Concertgebouw, Musikverein i Konzerthaus w Wiedniu, Théâtre des Champs-Elysées, przekształcił ją z mało znanej, prowincjonalnej orkiestry w zespół o międzynarodowej renomie.

Nagrał z nim dla wytwórni Onyx płyty: z utworami orkiestrowymi Respighiego, Hindemitha i Florenta Schmitta, kolejną z utworami Rimskiego-Korsakowa, Bałakiriewa, Erkina, Ippolitowa-Iwanowa (5 gwiazdek od „BBC Music Magazine”), a także Music from the Machine Age (Bartók, Holst, Prokofiew, Ravel, Schulhoff) i M.-A. Turnage: Koncert na dwoje skrzypiec Shadow Walker / H. Berlioz: Symfonia fantastyczna, z Vadimem Repinem i Danielem Hopem.

Obecnie jest głównym dyrygentem gościnnym Orkiestry Filharmonii w Sofii. Wcześniej współpracował z Orkiestrą Filharmoniczną Kanagawa w Japonii, Orchestre Symphonique de Bretagne, Orkiestrą Symfoniczną w Kuopio w Finlandii, z Pacific Music Festival w Japonii oraz Austriacko-Koreańską Orkiestrą Filharmoniczną. Jest dyrektorem artystycznym Fundacji Barış İçin Müzik Vakfı (Muzyka dla Pokoju) w Stambule, zajmującej się wykonawstwem i edukacją muzyczną. Występował gościnnie z NHK Symphony, Izraelską Orkiestrą Filharmoniczną, London Philharmonic Orchestra, Münchner Symphoniker, Brandeburgi¬sches Staatsorchester, Teatro Communale Bologna, Orchestre de Chambre de Paris (płyta Bach / Schnittke z udziałem Deborah i Sarah Nemtanu dla wytwórni Naïve), Słowacką Filharmonią Narodową, Orchestre Symphonique et Lyrique Nancy, Orchestre National de Lyon (koncerty w Nowym Jorku), Orchestre National de Bordeaux, orkiestrami symfonicznymi w Helsingborgu, Aarhus, Oregonie, Vancouver, Orchestre National de Pays de la Loire, Dresden Philharmonic (na Abu Dhabi Music Festival), Orchestre National de France, Yomiuri Nippon Symphony, Philharmonique de Luxembourg, Orchestre Philharmonique de Strasbourg, Kioi Sinfonietta, Orkiestrą Narodową Belgii, Orkiestrą Symfoniczną Radia Holenderskiego, Phion Orkest, Rumuńską Narodową Orkiestrą Radiową, Wiener Philharmoniker (bal w Operze Wiedeńskiej).

Od sezonu 2024/2025 Sascha Goetzel pełnić będzie funkcję I Dyrygenta Orkiestry Filharmonii Krakowskiej.