Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
05 04-2024
godz. 19:30
Miejsce SALA KONCERTOWA FILHARMONII
Rodzaj koncertu Koncerty Symfoniczne
Rodzaj abonamentu S – koncerty symfoniczne
CENA BILETÓW: Strefa I - normalny: 70 zł Strefa I - ulgowy: 60 zł Strefa II - normalny: 60 zł Strefa II - ulgowy: 50 zł Strefa III - normalny: 45 zł Strefa III - ulgowy: 35 zł miejsca z ograniczoną widocznością: 30 zł
Przewijaj wydarzenia
FESTIWAL SZYMANOWSKI / POLSKA / ŚWIAT - PROLOG
05-04-2024 godz. 19:30 S – koncerty symfoniczne SALA KONCERTOWA FILHARMONII
CENA BILETÓW: Strefa I - normalny: 70 zł Strefa I - ulgowy: 60 zł Strefa II - normalny: 60 zł Strefa II - ulgowy: 50 zł Strefa III - normalny: 45 zł Strefa III - ulgowy: 35 zł miejsca z ograniczoną widocznością: 30 zł

Wykonawcy:

Orkiestra i Chór Żeński Filharmonii Krakowskiej

Martyn Brabbins – dyrygent

Urszula Kryger – alt

Piotr Piwko – chórmistrz


Repertuar:

Karol Szymanowski – Pieśni muezina szalonego op. 42
Gustav Holst – Planety op. 32

Koncert bez przerwy, czas trwania ok. 1,5 godz.


Obserwacja nieba prowadziła dawnych filozofów do idei harmonii sfer, którą wiele stuleci później zobrazował znany ze swoich zainteresowań gwiazdami i mistycyzmem angielski kompozytor G. Holst. W Planetach, swoim najbardziej rozpoznawalnym dziele, wyczarował niezwykłą spójnię astrologii, astronomii i muzyki. Suita powstała w czasie I wojny światowej. W 1918 roku w Londynie zabrzmiała pod batutą A. Bolta przed zgromadzoną na prywatnym koncercie publicznością. Na początku zdania na temat kompozycji były podzielone, ale już wkrótce pozytywne opinie zaczęły zdecydowanie przeważać. Pierwsze wykonanie pełnej, entuzjastycznie przyjętej wersji utworu odbyło się w 1920 roku w Birmingham. London Symphony Orchestra dyrygował A. Coates.


Pod koniec 1918 roku, gdy popularność Planet Holsta nabierała rozpędu wynoszącego ich twórcę na orbitę międzynarodowej sławy, K. Szymanowski komponował sześć Pieśni muezina szalonego do słów J. Iwaszkiewicza. Inspirację kompozytor przywiózł z wyprawy do krajów Maghrebu. Barwne opowieści z podróży natchnęły jego młodszego kuzyna do stworzenia cyklu wierszy Namiętny muezin, a te od razu oczarowały Szymanowskiego. Oparte na quasi-arabskich skalach i delikatnych melizmatach Pieśni muezina szalonego zadedykował lordowi Alingtonowi. Prawykonanie odbyło się w 1922 roku we Lwowie, z udziałem siostry Karola S. Korwin-Szymanowskiej i E. Steinbergera.


Dorota Staszkiewicz




Urszula KRYGER jest jedną z najbardziej uznanych polskich śpiewaczek (mezzosopran). Absolwentka dwóch wydziałów Akademii Muzycznej w Łodzi: instrumentalnego w klasie fortepianu (1988) i wokalno-aktorskiego w klasie Jadwigi Pietraszkiewicz (1992). Studia wokalne kontynuowała pod kierunkiem Andrzeja Orłowicza w Kopenhadze.

Artystka laureatką wielu międzynarodowych konkursów muzycznych. Do jej największych sukcesów należą zwycięstwa w I Międzynarodowym Konkursie dla Młodych Wokalistów im. St. Moniuszki w Warszawie (1992), VI Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. J. Brahmsa w Hamburgu (1994) oraz 43. Międzynarodowym Konkursie Muzycznym ARD w Monachium (1994).

W 1995 roku wystąpiła w La Scali z recitalem pieśni Fryderyka Chopina. Rok później z wielkim sukcesem debiutowała na scenie Semper Oper w Dreźnie jako Angelina w operze Kopciuszek G. Rossiniego. Polska i międzynarodowa publiczność miała okazję często podziwiać jej kreacje w dziełach oratoryjnych wykonywanych pod batutą tak znakomitych mistrzów, jak: Jan Krenz, Jerzy Semkow, Rafael Frühbeck de Burgos, Sir Colin Davis, Armin Jordan.

Urszula Kryger szczególną uwagą obdarza muzykę kameralną – jej sztuka interpretacji pieśni łączy w sobie perfekcyjność z niezwykłą naturalnością. Doceniają to towarzyszący jej muzycy, wśród których znajdują się wybitni pianiści i instrumentaliści tacy jak, m.in.: Hartmut Höll, Charles Spencer, Melvyn Tan i Pascal Rogé, klarnecista Paul Meyer, Tokyo String Quartet, Petersen Quartet.

Dokonała wielu nagrań dla rozgłośni radiowych i firm fonograficznych m.in.: dla angielskich wytwórni Decca (Pieśni polskie Poulenca) i Hyperion (pieśni Chopina), niemieckiej CPO (ballady Löwego), polskiej DUX (duety rosyjskie – płyta nagrodzona Fryderykiem 2001, pieśni Moniuszki oraz pieśni Karłowicza i Szymanowskiego – płyta nagrodzona Fryderykiem 2002).

W roku 2003 ukazała się płyta z ariami Beethovena (BNL), a w roku 2004 kompletne wydanie Pieśni K. Szymanowskiego nagrane dla firmy Channel Classics nagrodzone Fryderykiem 2004 za najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej. W 2012 roku nagrodzono Fryderykiem płytę Żeleński-Pieśni (DUX). W 2006 roku wyróżniona została nagrodą Fundacji im. K. Szymanowskiego za przemyślane i wysoce artystyczne interpretacje pieśni tegoż kompozytora.

Urszula Kryger jest również pedagogiem. Prowadzi liczne kursy mistrzowskie. Od ponad 10 lat jest wykładowcą łódzkiej Akademii Muzycznej.

fot. Bartek Barczyk



Martyn BRABBINS – dyrektor artystyczny Angielskiej Opery Narodowej w latach 2016–2023. Studiował kompozycję i dyrygenturę u Ilji Musina w Leningradzie. Jego międzynarodową karierę zapoczątkowało zdobycie pierwszej nagrody na konkursie dyrygenckim w Leeds w 1988 roku. W latach 1994–2005 był Głównym Dyrygentem Współpracującym BBC Scottish Symphony Orchestra, a w latach 2005–2007 Dyrektorem Artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego w Cheltenham.

Zainteresowania Brabbinsa skupiają się na kompozycjach późnego XIX i wczesnego XX w. oraz na propagowaniu muzyki brytyjskiej. Zaowocowało to prawykonaniami na całym świecie takich utworów jak obie symfonie W. Waltona w Suntory Hall w Tokio z Tokyo Metropolitan Orchestra czy oratorium The Kingdom E. Elgara w antwerpskiej filharmonii. Artysta jest też jednym z czołowych europejskich interpretatorów muzyki współczesnej.

Martyn Brabbins koncertował z wieloma orkiestrami, m.in. Royal Concertgebouw Orchestra, London Symphony Orchestra i orkiestrą La Scala, Deutsche Sinfonieorchester i BBC Symphony oraz BBC Proms.

Brabbins jest również uznanym dyrygentem operowym regularnie współpracującym z teatrami operowymi w Amsterdamie, Lionie, Antwerpii i Frankfurcie. W minionych sezonach poprowadził m.in. inscenizacje Żywotu rozpustnika I. Strawińskiego w Budapeszcie, Tristana i Izoldę R. Wagnera w nowozelandzkiej Grange Park Opera czy Borysa Godunowa M. Musorgskiego w ramach Endellion Festival.

Artysta nagrał blisko 150 CD, z repertuarem od romantycznego po współczesny otrzymując wiele nagród i wyróżnień, m.in. Gramophone Award for Birtwistle’s Mask of Orpheus wraz z BBC Symphony (NMC), the Cannes Opera Award za Die Kathrin E.W. Korngolda z BBC Concert Orchestra (CPO), oraz Grand Prix du Disque (2013) za nagranie Wagner Dream Jonathana Harveya. Stale współpracuje z wytwórnią Hyperion.

fot. Benjamin Ealovega