Wykonawcy:
Stuttgarter Kammerorchester
Jurek Dybał – dyrygent
Repertuar:
Valentin Silvestrov – Elegia na smyczki
Karol Szymanowski – II Kwartet smyczkowy op. 56 (w aranżacji na orkiestrę smyczkowa Richarda Tognettiego)
Krzysztof Penderecki – Sinfonietta nr 3 Kartki z nienapisanego dziennika
***
Johannes Brahms – Symfonia na smyczki op. 111 (na bazie kwartetu smyczkowego op. 111 opr. Stuttgarter Kammerorchester)
Jurek DYBAŁ - ceniony dyrygent, animator życia kulturalnego i muzyk słynnej orkiestry Filharmoników Wiedeńskich. Dyrektor Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia w latach 2014–2022.
Dyrygował takimi orkiestrami, jak: Beethoven Orchester Bonn, Radio Symphonie Orchester Wien, Tonkünstler Orchester, Wiener Kammer-Orchester, Wiener Concert-Verein, Bayerische Kammerphilharmonie, Orkiestra Filharmonii w Monte Carlo, Teatro di San Carlo w Genui, Czeska Narodowa Orkiestra Symfoniczna, Orkiestra Filharmonii w Brnie, Concerto Köln, Sinfonia Varsovia, NOSPR, Polska Orkiestra Radiowa, Śląska Orkiestra Kameralna, Radomska Orkiestra Kameralna, NFM Orkiestra Leopoldinum i NFM Filharmonia Wrocławska oraz orkiestrami filharmonii w Poznaniu, Krakowie, Łodzi, Gdańsku czy też Operą Krakowską. Repertuar operowy dyrygenta obejmuje dzieła kompozytorów od G.P. Telemanna i Ch.W. Glucka, W.A. Mozarta przez G. Donizettiego, A. Dvořáka do współczesnych unikatów G. Frieda i M. Nymana. Poprowadził produkcję Opery Wiedeńskiej Kinderring z muzyką Richarda Wagnera.
Współpracuje z tak wybitnymi muzykami, jak: Gidon Kremer, Julian Rachlin, Gábor Boldoczki, Maurice Steger, Angela Hewitt, Katia i Marie Labeque, Lawrence Power, Martin Grubinger, Erwin Schrott, Tomasz Konieczny, Konstanty Andrzej Kulka, Cameron Carpenter czy Xavier de Maistre.
Dyrygował m.in. pierwszym polskim wykonaniem Adagia na smyczki i Muzyki na smyczki, flety proste, marimbę i perkusję Krzysztofa Pendereckiego oraz uczestniczył w prawykonaniu kwintetu Kartki z nienapisanego dziennika, jak również Duo concertante tegoż kompozytora. Dyrygował także polską premierą (w serii światowych prawykonań) K. Pendereckiego Concertino per tromba e orchestra. Album z nagraniem tego utworu dla Sony Classical otrzymał prestiżową nagrodę International Classical Music Award. Dybał objął również kierownictwo muzyczne nad owacyjnie przyjętym wystawieniem opery Ubu Król K. Pendereckiego w Operze Śląskiej.
Jest pomysłodawcą i dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu im. Krzysztofa Pendereckiego – poziom 320 w Zabrzu. Artysta oddał muzyczny hołd swojemu Mistrzowi w trakcie oficjalnych uroczystości pogrzebowych dyrygując jego kompozycjami. Wśród najważniejszych wydarzeń związanych z twórczością Pendereckiego po jego odejściu należy zaliczyć pierwsze światowe wykonanie Fragmentów Opery Fedra K. Pendereckiego w autorskim opracowaniu dyrygenta z orkiestrą Filharmonii Narodowej.
Jurek Dybał jest dwukrotnym laureatem Nagrody Muzycznej Fryderyk, laureatem nagrody Prezydenta Miasta Bytomia, Złotej Maski, Nagrody Prezydenta Zabrza oraz Nagrody im. Jana Kiepury w kategorii: Najlepszy dyrygent operowy.
W ostatnim czasie objął kierownictwo merytoryczno-artystyczne nad rezydencją Orkiestry MASO z Charkowa w Polsce oraz związał się z Radomską Orkiestrą Kameralną oraz Stuttgarter Kammerorchester.
fot. M. Mąsior
STUTTGARTER KAMMERORCHESTER (SKO) – niemiecka orkiestra kameralna założona w 1945 roku przez Karla Münchingera. Na początku swojej działalności specjalizowała się w wykonawstwie muzyki barokowej i klasycznej. Pod kierownictwem Dennisa Russella Daviesa, dyrygenta honorowego, orkiestra rozszerzyła swój repertuar również o muzykę współczesną. Jego następca, Michael Hofstetter, wzmocnił pozycję orkiestry w dziedzinie historycznej praktyki wykonawczej.
SKO postrzega siebie jako instytucję kultury o podwójnej roli. Wizją muzyków wraz z ich głównym dyrygentem Thomasem Zehetmairem, partnerem artystycznym Jörgiem Widmannem oraz dyrektorem zarządzającym i artystycznym Markusem Korseltem jest zachowanie tradycji przy jednoczesnym wyznaczaniu przyszłych standardów w kwestii brzmienia i proponowanego programu. Bogaty repertuar, od słynnych dzieł baroku po nowe, współczesne kompozycje, obejmuje również projekty cross-over, łączące klasykę z jazzem i muzyką elektroniczną. Ten szeroki wachlarz wykonywanych utworów sprawia, że Stuttgarter Kammerorchester znajduje się w czołówce najlepszych tego rodzaju orkiestr na świecie.
Od 2018 roku powstają innowacyjne projekty wykorzystujące wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość, sztuczną inteligencję oraz koncerty hologramowe, które poszerzają klasyczny repertuar orkiestry i oferują publiczności nowe doświadczenia artystyczne.
Orkiestra jest ściśle związana ze Stuttgartem, ale koncertuje podczas tras na całym świecie. Obszerna dyskografia, z udziałem najwyższej klasy solistów i starannie dobranym repertuarem, jest świadectwem międzynarodowej pozycji zespołu.
Dążąc do bardziej zrównoważonego rozwoju, w 2022 roku SKO stała się pierwszą neutralną dla klimatu orkiestrą w Niemczech i zobowiązała się do utrzymania tego standardu w przyszłości. Przejście z nut na tablety nastąpiło w tym samym czasie, również po raz pierwszy w Niemczech.
Od 2015 roku Stuttgarter Kammerorchester prowadzi działalność edukacyjną poprzez tworzenie projektów dla dzieci i młodzieży z różnych środowisk w ramach programu edukacji muzycznej SKOhr-Labor. W 2022 roku SKO stworzyła/opracowała projekt RAPsody z młodocianymi przestępcami z JVA Adelsheim, za który otrzymała nagrodę The Power of the Arts.
Stuttgarter Kammerorchester jest wspierana przez land Baden-Württemberg, miasto Stuttgart i Robert Bosch GmbH.
fot. Wolfgang-Schmidt