Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
18 07-2025
godz. 19:00
Miejsce SALA KONCERTOWA FILHARMONII
Rodzaj koncertu Koncerty Symfoniczne
Rodzaj abonamentu
CENA BILETÓW: Bilet normalny: 90,00 zł Bilet ulgowy: 80,00 zł
KUP BILET
Przewijaj wydarzenia
Festiwal Muzyki Polskiej - Mykietyn, Czyż, Mozart
18-07-2025 godz. 19:00 SALA KONCERTOWA FILHARMONII
CENA BILETÓW: Bilet normalny: 90,00 zł Bilet ulgowy: 80,00 zł KUP BILET

Wykonawcy:

Sinfonietta Cracovia
Marzena Diakun - dyrygentka
Elisabeth Leonskaja - fortepian

Repertuar:

Paweł Mykietyn - 3 for 13
Wolfgang Amadeus Mozart - XXII Koncert fortepianowy Es-dur KV 482
***
Henryk Czyż - Divertimento B-dur Meine Kleine Haydn Musik (1947/77)
Wolfgang Amadeus Mozart - XXIV Koncert fortepianowy c-moll KV 491


Elisabeth LEONSKAJA - pianistka, jedna z najważniejszych artystek naszych czasów. W 2020 roku otrzymała Międzynarodową Nagrodę Muzyki Klasycznej (ICMA) za całokształt twórczości. Kilka lat wcześniej została uhonorowana najwyższym odznaczeniem swojego kraju, „Kapłanką Sztuki”, przyznanym przez jej rodzinną Gruzję. W swojej przybranej ojczyźnie, Austrii, została również odznaczona Austriackim Krzyżem Honorowym Nauki i Sztuki I klasy za szczególne zasługi dla kultury tego kraju. W 2024 roku otrzymała medal Wigmore Hall w Londynie.

Swoje artystyczne rozwoju zawdzięcza legendarnemu pianiście Światosławowi Richterowi, który wcześnie dostrzegł i promował jej niezwykły talent. Współpraca między nimi przerodziła się w przyjaźń, która trwała aż do śmierci Richtera w 1997 roku.

W 1978 roku Elisabeth Leonskaja opuściła Związek Radziecki i wyjechała do Austrii, gdzie rozpoczęła swoją wielką karierę od uznanego koncertu na Festiwalu w Salzburgu. Od tego czasu występowała jako solistka z czołowymi orkiestrami i dyrygentami na całym świecie oraz dawała recitale solowe we wszystkich najważniejszych salach koncertowych Europy.

Jako pianistka, która zawsze pragnie dotrzeć do kwintesencji utworów i czuje się zobowiązana wobec całej muzyki, oprócz występów solowych bliska jej sercu jest muzyka kameralna. Łączyła ją długoletnia przyjaźń muzyczna z Kwartetem Albana Berga; ich wspólne nagrania są uważane za legendarne.

Bogata dyskografia Elisabeth Leonskaja została uhonorowana licznymi nagrodami. Otrzymała między innymi prestiżową nagrodę Caecilia Prize oraz Diapason d’Or. Nagrała wszystkie sonaty fortepianowe Franza Schuberta i Wolfganga Amadeusza Mozarta. W 2024 roku ukazały się koncerty fortepianowe Roberta Schumanna i Edvarda Griega z Lucerne Symphony Orchestra pod dyrekcją Michaela Sanderlinga. Jej najnowszy album solowy poświęcony jest drugiej szkole wiedeńskiej – Arnoldowi Schönbergowi, Antonowi Webernowi i Albanowi Bergowi.


Marzena DIAKUN - polska dyrygentka zachwycająca ogromnym temperamentem, pewnością, energią oraz precyzyjną siłą batuty. Jako laureatka II nagrody dwóch prestiżowych międzynarodowych konkursów dyrygenckich (Praska Wiosna 2007 i IX Międzynarodowy Konkurs dla Dyrygentów im. G. Fitelberga 2012)) koncentruje się na repertuarze orkiestrowym i chóralnym, obejmującym dzieła Beethovena, Brahmsa, Brucknera, Mahlera, Rachmaninowa, Skriabina i Szostakowicza, a także największych kompozytorów swojego kraju: Pendereckiego, Lutosławskiego, Karłowicza i Szymanowskiego. Jej interpretacje dzieł mistrzów francuskich i czeskich są niezwykle cenione przez orkiestry i opisywane przez krytyków jako doskonale wyważone, subtelnie zniuansowane i głęboko poruszające. Dzięki swojej maestrii i precyzji gestu potrafi wydobyć z orkiestry gęstość brzmienia i ekspresję.

Od sezonu 2026/2027 Marzena Diakun obejmie stanowisko dyrektora artystycznego i głównego dyrygenta Staatsorchester Rheinische Philharmonie w Koblencji. Wspólnie z tą orkiestrą będzie występować jako dyrektor nominowany od maja 2025. W sezonie 2024/2025 powróci do współpracy z takimi zespołami jak Komische Oper Berlin, Deutsche Radio Philharmonie Saarbrücken Kaiserslautern, Residentie Orkest oraz Filharmonia Narodowa w Warszawie, a także nawiąże nowe relacje z orkiestrami, takimi jak NDR Radiophilharmonie Hannover, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Royal Scottish National Orchestra, Brüsseler Philharmoniker oraz Atlanta Symphony Orchestra.

Jej najnowsze nagranie dzieł Brahmsa na chór i orkiestrę (wydane przez wytwórnię IBS), zrealizowane z Orquesta y Coro de la Comunidad de Madrid, której była dyrektorką artystyczną i główną dyrygentką do lata 2024 roku, zostało entuzjastycznie przyjęte przez krytyków.

Nowa współpraca z Ensemble Intercontemporain stanowi ukoronowanie jej dwudziestoletniego zaangażowania w wykonywanie nowych dzieł licznych kompozytorów hiszpańskich, niderlandzkich, austriackich i polskich. Jej album „Polish Heroines of Music” (wydawnictwo PWM) jest niezwykłym świadectwem tej pasji.

Laureatka wielu nagród i wyróżnień w kraju i za granicą, będąc mentorką młodych pokoleń dyrygentów, nie zapomina o swoich mistrzach, wsród których znaleźli się Kurt Masur, Pierre Boulez i Marin Alsop. Marzena Diakun posiada tytuł profesora i prowadzi klasę dyrygentury w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu.