Wykonawcy:
Urszula Makosz - śpiew
Paweł Pierzchała – fortepian
Krzysztof Cyran - gitara
Michał Półtorak - skrzypce, mandolina
Michael Jones – skrzypce, altówka, djembe, ravanhuta
Sławek Berny - instrumenty perkusyjne
Repertuar:
Schecharchoret
Szabat mi madre (tradycyjna melodia ludowa)
Zespół prezentuje utwory w języku ladino, charakterystyczne dla kultury muzycznej Żydów sefardyjskich, spadkobierców kulturowych Żydów wypędzonych w XVI wieku z Hiszpanii i Portugalii. W pieśniach tych słychać wpływy muzyki hiszpańskiej, arabskiej, greckiej i bałkańskiej. Żywiołowe, pełne ekspresji brzmienia, czasem też nastrojowe i melancholijne, przywodzą na myśl południowe klimaty przeplatające się ze stylem orientalnym.
Pieśni Żydów sefardyjskich fascynują nie tylko swoim brzmieniem, ale także historią ludzi, którzy je tworzyli i wykonywali. Zapisane są w nich losy wypędzonych z kraju swoich przodków, którzy mimo wszystko zachowali swój język i kulturę.
Urszula Makosz zaprosiła do współpracy znakomitych instrumentalistów scen krakowskich, klezmerskich i nie tylko. Podczas koncertu usłyszeć można magiczne i nietuzinkowe dźwięki instrumentów w rękach skrzypka Michała Półtoraka, pianisty Pawła Pierzchały, gitarzysty Krzysztofa Cyrana, skrzypka i altowiolisty Michaela Jonesa oraz perkusisty Sławka Bernego.
Urszula MAKOSZ – charyzmatyczna pieśniarka specjalizująca się w pieśniach żydowskich. Występuje z solowymi recitalami, realizuje różnorodne projekty muzyczne, bierze udział w spektaklach muzycznych i musicalach. Koncertuje w kraju i za granicą (Wielka Brytania, Kanada, Szwecja, Niemcy, Szwajcaria, Węgry, Słowacja).
Stypendystka KlezKanady i gość programu "East meets West" w Kanadzie.
Współpracuje z gwiazdą światowych scen klezmerskich Christianem Dawidem (projekt „Bluer than Blue”), zespołem Klezzmates, (projekt „Lament pustych domów”, reż. Miron Zajfert), krakowskim poetą Michałem Zabłockim (spektakl „W niepokoju”), Dorotą i Darkiem Wasilewskimi (udział w koncercie „Muzyka jest kobietą” w Teatrze Polonia) oraz Teatrem Szczęście w Krakowie („Szczęśliwe Piosenki Marka Grechuty”). Wykonała partie wokalne w spektaklach „Wielka Szpera” - na podstawie dzienników Józefa Zelkowicza oraz „Pamiętnik Żyda Legionisty”, reż. Andrzej Maria Marczewski.
Wystąpiła gościnnie z kabaretem Piwnica Pod Baranami (m.in.. podczas „Koncertu dla Piotra S.” w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie).
Brała również udział w widowisku LOGOS podczas XX Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej Gaude Mater z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Częstochowskiej oraz w The Leonard Cohen Event w Synagodze Tempel w Krakowie.
Wzięła udział w zdjęciach do filmu „Who will write our history”, reż. Roberta Grossman oraz serialu „Król”, reż. J. P. Matuszyński, w oparciu o powieść Szczepana Twardocha.
Wystąpiła na większości festiwali związanych z kulturą żydowską, m.in. na XV, XVII i XVIII Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie, XIII Festiwalu Trzech Kultur we Włodawie, Międzynarodowych Spotkaniach z Kulturą Żydowską w Teatrze Atelier im. Agnieszki Osieckiej w Sopocie.
Współpracowała z Muzeum Historycznym Miasta Krakowa (płyta CD „Pieśni getta”) oraz Krakowską Operą Kameralną (konsultacje pieśni jidysz).
fot. Monika Bilska
Paweł PIERZCHAŁA – kompozytor i instrumentalista od 2000 roku związany z kabaretem „Piwnica pod Baranami”. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie. Gra na fortepianie, instrumentach klawiszowych i organach. Współpracował z teatrami „Bagatela” oraz „Szczęście”. Komponuje muzykę (dla „Piwnicy” i nie tylko) do poezji m.in. Zbigniewa Książka, Witolda Turdzy, Leszka Aleksandra Moczulskiego, Michała Zabłockiego, Dariusza Wasilewskiego, Sergiusza Orłowskiego i Anety Ryncarz. Jako instrumentalista, kompozytor i aranżer udziela się w rozmaitych projektach muzycznych o szerokim spektrum tematyki i stylów. Najnowszy projekt, którego jest pomysłodawcą i głównym animatorem, nosi nazwę „Geometria”. Pracuje także jako muzyk sesyjny, nagrywając z wieloma artystami scen krakowskich. Koncertował w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Szwecji, Norwegii, Słowacji, Rosji, Ukrainie, Wielkiej Brytanii, Kanadzie. W 2021 roku został odznaczony Brązowym Medalem "Zasłużony Kulturze Gloria Artis".
fot. Waldemar Łomża
Krzysztof CYRAN – absolwent krakowskiej Akademii Muzycznej. Ukończył z wyróżnieniem dwa kierunki: gitarę na Wydziale Instrumentalnym w kl. prof. Janusza Sochackiego oraz teorię muzyki na studiach podyplomowych na Wydziale Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej. Tam też w czasie letnich kursów uczył się kompozycji u prof. Józefa Rychlika. Doktorat z teorii muzyki uzyskał na podstawie rozprawy na temat twórczości religijnej współczesnych polskich kompozytorów przygotowanej pod kierunkiem prof. Teresy Maleckiej.
Posiada ponad dwudziestoletnie doświadczenie dydaktyczne. W Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Wł. Żeleńskiego – której ma zaszczyt być absolwentem - pracuje od 2010 r. Uczy przedmiotów ogólnomuzycznych: formy muzyczne, literatura muzyczna, kształcenie słuchu i zasady muzyki. W 2016 roku uzyskał stopień nauczyciela dyplomowanego. Od 2012 r. prowadzi również w krakowskiej Akademii Muzycznej zajęcia z przedmiotów ogólnomuzycznych oraz folkloru polskiego, improwizacji i aranżacji.
Oprócz dydaktyki zajmuje się działalnością publicystyczną, koncertową i organizacyjną. Pisał m.in. do portalu polskamuza.pl. i miesięcznika „Top Guitar”. Był głównym specjalistą w dziale promocji PWM. Ma na koncie solową płytę gitarową The Exclusive Guitar Club oraz udział w licznych projektach piosenkowych (m.in. Basia Stępniak-Wilk, Nina Stiller, Urszula Makosz, Ada Bujak). Współpracował także z Filharmonią i Operą Krakowską oraz PWST w Krakowie. Współzałożyciel krakowskiej grupy Folk For Freaks wykonującej nowoczesną muzykę etno. Wielokrotnie koncertował jako solista i kameralista w kraju i za granicą (Europa, Liban, Oman, Kirgistan).
fot. Barbara Jamborko
Michał PÓŁTORAK – skrzypek i mandolinista związany z Piwnicą pod Baranami od 40 lat. Początki artystycznego koncertowania w Polsce i świecie zawdzięcza Zespołowi Pieśni i Tańca UJ "Słowianki" (od 1972 roku).
Grał w zespołach "WIEM' i ANAWA" Marka Grechuty w latach 1975 - 1989, współpracował przez 14 lat z Grzegorzem Turnau'em, z którym koncertował i nagrał kilka płyt, uczestniczył w wielu koncertach krajowych i zagranicznych z Jackiem Wójcickim, Anną Szałapak, Olą Maurer, Agatą Ślazyk ( nagrywając programy telewizyjne i płyty).
Nagrywał jako muzyk sesyjny do filmów, spektakli teatralnych i telewizyjnych współpracując m.in. z Zygmuntem Koniecznym, Zbigniewem Preisnerem, Andrzejem Zaryckim, Janem Kantym Pawluśkiewiczem, Zbigniewem Rajem, Stanisławem Radwanem.
Jako muzyk występował na scenach teatrów krakowskich ( Bagatela, Groteska, Stary, Słowackiego ).
Jest kierownikiem muzycznym w zespole "Siostry Matkowskie", koncertuje z Jakubem Mietłą ( akordeon) jako "Traveling Duo".
fot. Barbara Jamborko
Michael JONES – studiował w Anglii (skrzypce) w Guildhall School of Music w klasie Krzysztofa Śmietany. Gra na skrzypcach, altówce, skrzypcach elektrycznych, skrzypcach hinduskich - ravanhuta, saksofonie, instrumentach perkusyjnych.
Pochodzi z Anglii, ma korzenie hinduskie, polskie, ukraińskie, irlandzkie i walijskie.
Na hinduskich skrzypcach nagrywał muzykę do filmu Wiedźmin oraz dla zespołu Papryka Korps. Występował i tworzył m.in. z Grzegorzem Ciechowskim, Nigelem Kennedym, Kiniorem, Fiolką Najdanowicz, Markiem Stryszowskim, Maciejem Maleńczukiem.
Grał z celtyckim zespołem Wassail oraz z Sidneyem Polakiem. Koncertował podczas przedstawień teatralnych w Teatrze Witkacego w Zakopanem i Teatrze Ludowym w Krakowie.
Od 2006 roku gra w zespole Max Klezmer Band. W 2014 r. w Lanckoronie, wspólnie z Michałem Augustyniakiem, stworzył grupę Naked Mind.
fot. Ada i Sobiesław Pawlikowscy Photography
Sławek BERNY – absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie perkusji profesora Jana Pilcha. Współpracował z Orkiestrą Polskiego Radia i Filharmonią w Krakowie. Był członkiem Krakowskiej Grupy Perkusyjnej, z którą zagrał wiele koncertów i festiwali muzyki współczesnej w kraju i za granicą m.in. Warszawska Jesień, Poznańska Wiosna. Laureat drugiej nagrody na konkursie Jazz Juniors, wraz z zespołem Over Time w 1990 roku. Był członkiem zespołu Marka Grechuty 1990-2000, Grzegorza Turnaua 1993-2010 i Piwnicy pod Baranami 1994-2006.
Współpracował z większością teatrów krakowskich: Teatrem Starym, Teatrem Bagatela, Teatrem KTO, Teatrem Ludowym oraz Teatrem Stu, grając w wielu spektaklach i nagraniach muzyki do spektakli teatralnych. Jest członkiem Orkiestry Adama Sztaby i Tomka Szymusia — festiwale Opolskie, festiwale Sopot i Top trendy, programy Tv „Taniec z Gwiazdami”, „Fabryka Gwiazd”. Z orkiestrą Adama Sztaby zagrał m.in.ze Stingiem, Michaelem Boltonem, Caro Emerald, Demisem Roussosem, Karelem Gottem i większością polskich gwiazd: Edytą Górniak, Piotrem Cugowskim, Ireną Santor, Edytą Bartosiewicz, Zbigniewem Wodeckim i wieloma innymi.
Jest członkiem zespołu Pawła Tomaszewskiego. Od dziesięciu lat współpracuje z zespołem Kroke — koncerty wraz z Tomaszem Stańko, Nigelem Kennedym i Anną Marią Jopek. Od 1992 roku pracuje z Janem Kantym Pawluśkiewiczem (Nieszpory Ludźmierskie, Consensus). Koncertuje również z Nigelem Kennedym w niektórych projektach. Współpracował z Januszem Muniakiem, Jarkiem Śmietaną płyty z Caren Edwards, Wojciechem Karolakiem, Jerry Goodmanem. Brał udział w nagraniach i koncertach Zbigniewa Preisnera m.in. z Lisą Gerard. Koncertuje również z Piotrem Domagałą i Adamem Kawończykiem oraz zespołami Marka Stryszowskiego — Little Egoist i Electric Shepherd. Brał udział w nagraniach muzyki do wielu filmów; „Duże zwierzę”, „Eucaliptus”, „Kochaj i tańcz”, „Pręgi”. Wziął udział w nagraniu ok. 200 płyt i setkach programów telewizyjnych. Gra około stu koncertów rocznie z licznymi artystami.
fot. Ada i Sobiesław Pawlikowscy Photography