Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
08 05-2024
godz. 19:30
Miejsce SALA KONCERTOWA FILHARMONII
Rodzaj koncertu Koncerty Symfoniczne
Rodzaj abonamentu S – koncerty symfoniczne
CENA BILETÓW: STREFA I - NORMALNY: 70 zł STREFA I - ULGOWY: 60 zł STREFA II - NORMALNY: 60 zł STREFA II - ULGOWY: 50 zł STREFA III - NORMALNY: 45 zł STREFA III - ULGOWY: 35 zł
Przewijaj wydarzenia
FESTIWAL 4 TRADYCJI - Muzyka żydowska
08-05-2024 godz. 19:30 S – koncerty symfoniczne SALA KONCERTOWA FILHARMONII
CENA BILETÓW: STREFA I - NORMALNY: 70 zł STREFA I - ULGOWY: 60 zł STREFA II - NORMALNY: 60 zł STREFA II - ULGOWY: 50 zł STREFA III - NORMALNY: 45 zł STREFA III - ULGOWY: 35 zł

Wykonawcy:

Urszula Makosz - śpiew

Paweł Pierzchała – fortepian

Krzysztof Cyran - gitara

Michał Półtorak - skrzypce, mandolina

Michael Jones – skrzypce, altówka, djembe, ravanhuta
Sławek Berny - instrumenty perkusyjne

Repertuar:

Mi amor, mi alegria – pieśni Żydów sefardyjskich

Schecharchoret
Szabat mi madre (tradycyjna melodia ludowa)
Avre tu puearta cerrada (tradycyjna melodia ludowa)
Las esuegras de agora (tradycyjna melodia ludowa)
Era oscuro (tradycyjna melodia ludowa)
Hija mia (tradycyjna melodia ludowa)
Scalerica de oro (tradycyjna melodia ludowa)
Minnush (tradycyjna melodia ludowa)
A la una yo naci (tradycyjna melodia ludowa)
Dia y noche (tradycyjna melodia ludowa)
Nani nani (tradycyjna melodia ludowa)
Day de senar (tradycyjna melodia ludowa)
Una noche al bodre de la mar (tradycyjna melodia ludowa)
Idam Reichel – Todos las palabras

Koncert bez przerwy, czas trwania ok. 75 min.




Zespół prezentuje utwory w języku ladino, charakterystyczne dla kultury muzycznej Żydów sefardyjskich, spadkobierców kulturowych Żydów wypędzonych w XVI wieku z Hiszpanii i Portugalii. W pieśniach tych słychać wpływy muzyki hiszpańskiej, arabskiej, greckiej i bałkańskiej. Żywiołowe, pełne ekspresji brzmienia, czasem też nastrojowe i melancholijne, przywodzą na myśl południowe klimaty przeplatające się ze stylem orientalnym.

Pieśni Żydów sefardyjskich fascynują nie tylko swoim brzmieniem, ale także historią ludzi, którzy je tworzyli i wykonywali. Zapisane są w nich losy wypędzonych z kraju swoich przodków, którzy mimo wszystko zachowali swój język i kulturę.

Urszula Makosz zaprosiła do współpracy znakomitych instrumentalistów scen krakowskich, klezmerskich i nie tylko. Podczas koncertu usłyszeć można magiczne i nietuzinkowe dźwięki instrumentów w rękach skrzypka Michała Półtoraka, pianisty Pawła Pierzchały, gitarzysty Krzysztofa Cyrana, skrzypka i altowiolisty Michaela Jonesa oraz perkusisty Sławka Bernego.




Urszula MAKOSZ – charyzmatyczna pieśniarka specjalizująca się w pieśniach żydowskich. Występuje z solowymi recitalami, realizuje różnorodne projekty muzyczne, bierze udział w spektaklach muzycznych i musicalach. Koncertuje w kraju i za granicą (Wielka Brytania, Kanada, Szwecja, Niemcy, Szwajcaria, Węgry, Słowacja).

Stypendystka KlezKanady i gość programu "East meets West" w Kanadzie.

Współpracuje z gwiazdą światowych scen klezmerskich Christianem Dawidem (projekt „Bluer than Blue”), zespołem Klezzmates, (projekt „Lament pustych domów”, reż. Miron Zajfert), krakowskim poetą Michałem Zabłockim (spektakl „W niepokoju”), Dorotą i Darkiem Wasilewskimi (udział w koncercie „Muzyka jest kobietą” w Teatrze Polonia) oraz Teatrem Szczęście w Krakowie („Szczęśliwe Piosenki Marka Grechuty”). Wykonała partie wokalne w spektaklach „Wielka Szpera” - na podstawie dzienników Józefa Zelkowicza oraz „Pamiętnik Żyda Legionisty”, reż. Andrzej Maria Marczewski.

Wystąpiła gościnnie z kabaretem Piwnica Pod Baranami (m.in.. podczas „Koncertu dla Piotra S.” w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie).

Brała również udział w widowisku LOGOS podczas XX Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej Gaude Mater z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Częstochowskiej oraz w The Leonard Cohen Event w Synagodze Tempel w Krakowie.

Wzięła udział w zdjęciach do filmu „Who will write our history”, reż. Roberta Grossman oraz serialu „Król”, reż. J. P. Matuszyński, w oparciu o powieść Szczepana Twardocha.

Wystąpiła na większości festiwali związanych z kulturą żydowską, m.in. na XV, XVII i XVIII Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie, XIII Festiwalu Trzech Kultur we Włodawie, Międzynarodowych Spotkaniach z Kulturą Żydowską w Teatrze Atelier im. Agnieszki Osieckiej w Sopocie.

Współpracowała z Muzeum Historycznym Miasta Krakowa (płyta CD „Pieśni getta”) oraz Krakowską Operą Kameralną (konsultacje pieśni jidysz).

fot. Monika Bilska




Paweł PIERZCHAŁA – kompozytor i instrumentalista od 2000 roku związany z kabaretem „Piwnica pod Baranami”. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie. Gra na fortepianie, instrumentach klawiszowych i organach. Współpracował z teatrami „Bagatela” oraz „Szczęście”. Komponuje muzykę (dla „Piwnicy” i nie tylko) do poezji m.in. Zbigniewa Książka, Witolda Turdzy, Leszka Aleksandra Moczulskiego, Michała Zabłockiego, Dariusza Wasilewskiego, Sergiusza Orłowskiego i Anety Ryncarz. Jako instrumentalista, kompozytor i aranżer udziela się w rozmaitych projektach muzycznych o szerokim spektrum tematyki i stylów. Najnowszy projekt, którego jest pomysłodawcą i głównym animatorem, nosi nazwę „Geometria”. Pracuje także jako muzyk sesyjny, nagrywając z wieloma artystami scen krakowskich. Koncertował w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Szwecji, Norwegii, Słowacji, Rosji, Ukrainie, Wielkiej Brytanii, Kanadzie. W 2021 roku został odznaczony Brązowym Medalem "Zasłużony Kulturze Gloria Artis".

fot. Waldemar Łomża





Krzysztof CYRAN – absolwent krakowskiej Akademii Muzycznej. Ukończył z wyróżnieniem dwa kierunki: gitarę na Wydziale Instrumentalnym w kl. prof. Janusza Sochackiego oraz teorię muzyki na studiach podyplomowych na Wydziale Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej. Tam też w czasie letnich kursów uczył się kompozycji u prof. Józefa Rychlika. Doktorat z teorii muzyki uzyskał na podstawie rozprawy na temat twórczości religijnej współczesnych polskich kompozytorów przygotowanej pod kierunkiem prof. Teresy Maleckiej.

Posiada ponad dwudziestoletnie doświadczenie dydaktyczne. W Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Wł. Żeleńskiego – której ma zaszczyt być absolwentem - pracuje od 2010 r. Uczy przedmiotów ogólnomuzycznych: formy muzyczne, literatura muzyczna, kształcenie słuchu i zasady muzyki. W 2016 roku uzyskał stopień nauczyciela dyplomowanego. Od 2012 r. prowadzi również w krakowskiej Akademii Muzycznej zajęcia z przedmiotów ogólnomuzycznych oraz folkloru polskiego, improwizacji i aranżacji.

Oprócz dydaktyki zajmuje się działalnością publicystyczną, koncertową i organizacyjną. Pisał m.in. do portalu polskamuza.pl. i miesięcznika „Top Guitar”. Był głównym specjalistą w dziale promocji PWM. Ma na koncie solową płytę gitarową The Exclusive Guitar Club oraz udział w licznych projektach piosenkowych (m.in. Basia Stępniak-Wilk, Nina Stiller, Urszula Makosz, Ada Bujak). Współpracował także z Filharmonią i Operą Krakowską oraz PWST w Krakowie. Współzałożyciel krakowskiej grupy Folk For Freaks wykonującej nowoczesną muzykę etno. Wielokrotnie koncertował jako solista i kameralista w kraju i za granicą (Europa, Liban, Oman, Kirgistan).

fot. Barbara Jamborko




Michał PÓŁTORAK – skrzypek i mandolinista związany z Piwnicą pod Baranami od 40 lat. Początki artystycznego koncertowania w Polsce i świecie zawdzięcza Zespołowi Pieśni i Tańca UJ "Słowianki" (od 1972 roku).

Grał w zespołach "WIEM' i ANAWA" Marka Grechuty w latach 1975 - 1989, współpracował przez 14 lat z Grzegorzem Turnau'em, z którym koncertował i nagrał kilka płyt, uczestniczył w wielu koncertach krajowych i zagranicznych z Jackiem Wójcickim, Anną Szałapak, Olą Maurer, Agatą Ślazyk ( nagrywając programy telewizyjne i płyty).

Nagrywał jako muzyk sesyjny do filmów, spektakli teatralnych i telewizyjnych współpracując m.in. z Zygmuntem Koniecznym, Zbigniewem Preisnerem, Andrzejem Zaryckim, Janem Kantym Pawluśkiewiczem, Zbigniewem Rajem, Stanisławem Radwanem.

Jako muzyk występował na scenach teatrów krakowskich ( Bagatela, Groteska, Stary, Słowackiego ).

Jest kierownikiem muzycznym w zespole "Siostry Matkowskie", koncertuje z Jakubem Mietłą ( akordeon) jako "Traveling Duo".

fot. Barbara Jamborko




Michael JONES – studiował w Anglii (skrzypce) w Guildhall School of Music w klasie Krzysztofa Śmietany. Gra na skrzypcach, altówce, skrzypcach elektrycznych, skrzypcach hinduskich - ravanhuta, saksofonie, instrumentach perkusyjnych.

Pochodzi z Anglii, ma korzenie hinduskie, polskie, ukraińskie, irlandzkie i walijskie.

Na hinduskich skrzypcach nagrywał muzykę do filmu Wiedźmin oraz dla zespołu Papryka Korps. Występował i tworzył m.in. z Grzegorzem Ciechowskim, Nigelem Kennedym, Kiniorem, Fiolką Najdanowicz, Markiem Stryszowskim, Maciejem Maleńczukiem.

Grał z celtyckim zespołem Wassail oraz z Sidneyem Polakiem. Koncertował podczas przedstawień teatralnych w Teatrze Witkacego w Zakopanem i Teatrze Ludowym w Krakowie.

Od 2006 roku gra w zespole Max Klezmer Band. W 2014 r. w Lanckoronie, wspólnie z Michałem Augustyniakiem, stworzył grupę Naked Mind.

fot. Ada i Sobiesław Pawlikowscy Photography






Sławek BERNY – absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie perkusji profesora Jana Pilcha. Współpracował z Orkiestrą Polskiego Radia i Filharmonią w Krakowie. Był członkiem Krakowskiej Grupy Perkusyjnej, z którą zagrał wiele koncertów i festiwali muzyki współczesnej w kraju i za granicą m.in. Warszawska Jesień, Poznańska Wiosna. Laureat drugiej nagrody na konkursie Jazz Juniors, wraz z zespołem Over Time w 1990 roku. Był członkiem zespołu Marka Grechuty 1990-2000, Grzegorza Turnaua 1993-2010 i Piwnicy pod Baranami 1994-2006.

Współpracował z większością teatrów krakowskich: Teatrem Starym, Teatrem Bagatela, Teatrem KTO, Teatrem Ludowym oraz Teatrem Stu, grając w wielu spektaklach i nagraniach muzyki do spektakli teatralnych. Jest członkiem Orkiestry Adama Sztaby i Tomka Szymusia — festiwale Opolskie, festiwale Sopot i Top trendy, programy Tv „Taniec z Gwiazdami”, „Fabryka Gwiazd”. Z orkiestrą Adama Sztaby zagrał m.in.ze Stingiem, Michaelem Boltonem, Caro Emerald, Demisem Roussosem, Karelem Gottem i większością polskich gwiazd: Edytą Górniak, Piotrem Cugowskim, Ireną Santor, Edytą Bartosiewicz, Zbigniewem Wodeckim i wieloma innymi.

Jest członkiem zespołu Pawła Tomaszewskiego. Od dziesięciu lat współpracuje z zespołem Kroke — koncerty wraz z Tomaszem Stańko, Nigelem Kennedym i Anną Marią Jopek. Od 1992 roku pracuje z Janem Kantym Pawluśkiewiczem (Nieszpory Ludźmierskie, Consensus). Koncertuje również z Nigelem Kennedym w niektórych projektach. Współpracował z Januszem Muniakiem, Jarkiem Śmietaną płyty z Caren Edwards, Wojciechem Karolakiem, Jerry Goodmanem. Brał udział w nagraniach i koncertach Zbigniewa Preisnera m.in. z Lisą Gerard. Koncertuje również z Piotrem Domagałą i Adamem Kawończykiem oraz zespołami Marka Stryszowskiego — Little Egoist i Electric Shepherd. Brał udział w nagraniach muzyki do wielu filmów; „Duże zwierzę”, „Eucaliptus”, „Kochaj i tańcz”, „Pręgi”. Wziął udział w nagraniu ok. 200 płyt i setkach programów telewizyjnych. Gra około stu koncertów rocznie z licznymi artystami.

fot. Ada i Sobiesław Pawlikowscy Photography