Wykonawcy:
Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Sebastian Perłowski - dyrygent
Irena Czubek-Davidson - harfa
Michał Dąbek - wiolonczela
Tadeusz Cepuch - sopran chłopięcy
Repertuar:
Władysław Żeleński - Romans op. 40 na wiolonczelę i orkiestrę F-dur
Jednym z najważniejszych zadań, przed którymi staje dziś człowiek, jest walka o wartości w obliczu destabilizacji współczesnego świata. J. Wnuk-Nazarowa zwraca na to uwagę w Prélude et Grande Fugue „La Catastrophe”, gdzie preludium oddaje niepokój naszych czasów, a złowroga fuga – grozę kataklizmów XXI wieku. „La Catastrophe” na wielką orkiestrę symfoniczną, sopran chłopięcy i harfę haczykową po raz pierwszy wykonano w 2019 roku w Katowicach.
Do jednego z najbardziej znanych konfliktów w historii Polski nawiązał Z. Noskowski, komponując poemat symfoniczny Step. Kontrastujące tematy charakteryzują dwie strony polsko-kozackiej waśni, a melodyka wykorzystuje elementy ich folkloru. Pierwsze wykonanie poematu odbyło się w maju 1896 roku w Warszawie, następnie utwór przedstawiono z powodzeniem publiczności w Krakowie, Lwowie i w Paryżu.
Noskowski był zaangażowanym w podtrzymywanie kulturowej tożsamości Polaków patriotą. Misję tę z podobnym oddaniem traktował W. Żeleński, pedagog i zapalony organizator życia artystycznego. Jego wydany w Lipsku Romans op. 40 na wiolonczelę i fortepian powstał w pierwszej połowie lat 80-tych XIX wieku (prawdopodobnie ok. 1880 roku).
Ponad dwadzieścia lat później serca polskich melomanów zabiły żywiej na premierze nowego poematu symfonicznego M. Karłowicza. Skomponowane w 1904 roku nad Adriatykiem Powracające fale wykonano po raz pierwszy w sali warszawskiej Filharmonii Narodowej. Niektórzy badacze dopatrują się związków mrocznego poematu z opowiadaniami B. Prusa oraz I. Turgieniewa. Niezależnie od inspiracji, Powracające fale to zachwycająca głębią emocji opowieść, wobec której nikt nie może pozostać obojętnym.
Dorota Staszkiewicz
Sebastian PERŁOWSKI - ukończył z wyróżnieniem wydziały dyrygentury symfoniczno-operowej w klasie Jana Wincentego Hawela oraz kompozycji Dariusza Janusa w Instytucie Jazzu Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Swoje umiejętności doskonalił w Järvi Academy oraz pod okiem takich mistrzów jak Jorma Panula, Jin Wang, Adrian Gnam, Jurij Simonow. Laureat pierwszych nagród na Międzynarodowych Konkursach Dyrygenckich w Atlancie i Kordobie, drugich nagród na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim „Concurso Jovens Maestros” w Lizbonie i Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Komedy, III Nagrody i nagrody przewodniczącego Jury na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim w Bukareszcie oraz Nagrody Specjalnej na II Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów muzyki chińskiej w Hong Kongu. Półfinalista Międzynarodowego Konkursu dyrygenckiego „Lovro von Matačić” w Zagrzebiu. Został również nominowany do nagrody krytyków muzycznych i publiczności „Najlepszy Dyrygent Opery Krakowskiej ostatnich pięciu lat” oraz do jednej z najbardziej prestiżowych nagród muzycznych - Nestlé Salzburg Festival Conducting Award. W roku 2017 w plebiscycie prasowym został wybrany Osobowością Roku 2017 w Krakowie w kategorii Kultura oraz Osobowością Małopolski 2017 w tej samej kategorii.
Koncertuje w kraju i za granicą, prowadząc koncerty symfoniczno-operowe, jazzowe oraz musicale. Współpracował z wieloma orkiestrami, takimi jak Sinfonia Varsovia, Hong Kong Philharmonic Orchestra, Narodowa Orkiestra Polskiego Radia w Katowicach, Metropolitana de Lisboa, Real Orquesta Sinfónica de Sevilla, The Hong Kong Chinese Orchestra czy Orkiestra Filharmoniczna George Enescu oraz ze światowej klasy solistami – Juliusem Bergerem, Ildebrando D’Arcangelo czy José Curą. Na swoim koncie ma nagrania dla wytwórni ECM, Warner Classics, DUX, Kameny. W 2016 roku pełnił obowiązki zastępcy dyrektora artystycznego Teatru Wielkiego w Poznaniu. Jest dyrektorem artystycznym Festiwalu im. Księcia Władysława Lubomirskiego (Lubomirski Festival) i festiwalu Muzyka Polska odNova oraz agencji artystycznej Kameny.
W roku 2022 uzyskał tytuł doktora sztuki broniąc pracy doktorskiej pt. „Muzyka symfoniczna Władysława Żeleńskiego - Próba ujęcia problematyki z perspektywy dyrygenta”. W centrum jego zainteresowań znajduje się szczególnie muzyka polskiego romantyzmu, neoromantyzmu oraz okresu Młodej Polski, w której dokonał wielu światowych odkryć i prawykonań dzieł m.in. takich kompozytorów jak Feliks Nowowiejski, Władysław Żeleński czy Franciszek Mirecki.
Fot. Ł. Radzięta
Michał DĄBEK - absolwent studiów magisterskich Akademii Muzycznej (obecnie im. K. Pendereckiego) w Krakowie w klasie wiolonczeli Adama Klocka. Uczestniczył w wielu kursach solistycznych jak i kameralnych, gdzie pracował pod kierunkiem muzyków, takich jak: Claus Reichardt, Peter Buck, Catalin Ilea, Stanisław Firlej, Maria Szwajger-Kułakowska, Marek Moś, Kwartet Dafo.
W 2007 roku wraz z zespołem Conash Trio zajął III miejsce na XI Międzynarodowym Konkursie Muzyki Współczesnej w Krakowie. W tym samym roku razem z zespołem Palabra de Musica Fuerte zdobył wyróżnienia na ogólnopolskim konkursie Harmonia Viva oraz na II Międzynarodowym Festiwalu Od Baroku do Jazzu we Wrocławiu.
Brał udział w wielu festiwalach, jak m.in. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, Warszawska Jesień, Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie, Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich, Muzyka w Starym Krakowie, Międzynarodowy Festiwal Muzyka na Szczytach w Zakopanem, Young Euro Classic w Berlinie, Arts Festival Dimension w Seulu.
Współpracuje z wieloma zespołami kameralnymi m.in. Conash Trio, Palabra de Musica Fuerte, Ara Ensemble, Cellostrada, z którymi koncertuje w kraju i na świecie. Od 2011 roku jest wiolonczelistą Orkiestry Filharmonii Krakowskiej. Pełni również funkcję leadera grupy wiolonczel Orkiestry Akademii Beethovenowskiej.
W swoim dorobku ma także nagrania muzyki filmowej oraz nagrania płytowe m.in. dla wytwórni DUX.
fot. K. Stefańczyk
Irena CZUBEK-DAVIDSON - absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie (obecnie im. Krzysztofa Pendereckiego), gdzie uzyskała dyplom z wyróżnieniem w klasie harfy Bogumiły Lutak-Modrinić. Edukację muzyczną kontynuowała pod kierunkiem Bogumiły Lutak-Modrinić na studiach podyplomowych w macierzystej uczelni. Swój warsztat muzyczny doskonaliła biorąc czynny udział w kursach mistrzowskich Susan Mildonian, na III Harp Symposium w Amsterdamie oraz w I Dniach Harfy w Warszawie.