
Wykonawcy:
Koncert finałowy
Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Przemysław Neumann - dyrygent
Paweł Wajrak - skrzypce
Repertuar:
Zygmunt Noskowski - Wariacje na temat własny e-moll
Emil Młynarski - II Koncert skrzypcowy D-dur op. 16
***
Witold Maliszewski - I Symfonia g-moll op. 8
Działalność Zygmunta Noskowskiego, Emila Młynarskiego i Witolda Maliszewskiego miała ogromne znaczenie dla polskiej muzyki przełomu XIX i XX stulecia. Związani z wieloma instytucjami, organizowali koncerty utworów własnych i dzieł innych polskich kompozytorów, a prowadząc intensywną działalność pedagogiczną, wychowali kolejne pokolenie wybitnych muzyków.
Przed 1883 rokiem powstały Wariacje e-moll na temat własny Noskowskiego. Nie znamy okoliczności prawykonania, ale artysta często prezentował swoje dzieła na koncertach kompozytorskich w Krakowie, Lwowie i w Warszawie, gdzie do 1902 roku kierował Warszawskim Towarzystwem Muzycznym. Blisko ćwierć wieku później na stanowisku tym zastąpił go Maliszewski, uciekający z Odessy przed groźbą prześladowań. Przybywając do Polski, kompozytor miał już na koncie wszystkie swoje symfonie. I Symfonia g-moll po raz pierwszy została wykonana w 1902 roku w Pawłowsku, a wkrótce potem w Warszawie.
Przez Odessę do Warszawy wiodły też ścieżki autora II Koncertu skrzypcowego D-dur. Młynarski w 1894 roku uczył gry na skrzypcach i dyrygował orkiestrą w Odessie. Cztery lata później przeprowadził się do Polski i zaangażował w organizację życia muzycznego stolicy, jednocześnie odnosząc sukcesy jako kompozytor. Koncert skrzypcowy D-dur z 1916 roku przyciąga słuchaczy inwencją melodyczną tematów i pełnym brzmieniem orkiestry. Prapremiera odbyła się w 1920 roku w Warszawie pod batutą kompozytora, a partię solową wykonał P. Kochański.
Dorota Staszkiewicz
Przemysław NEUMANN – dyrygent, dyrektor Filharmonii Opolskiej. Absolwent poznańskiej Akademii Muzycznej na kierunku dyrygentura symfoniczno-operowa w klasie prof. Jerzego Salwarowskiego.
Laureat I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Ludomira Różyckiego w Gliwicach w 1999 roku. W 2002 roku na III Przeglądzie Młodych Dyrygentów w Białymstoku zajął III miejsce. Jako dyrygent prowadził orkiestry m.in. Filharmonii Narodowej, Białostockiej, Częstochowskiej, Gorzowskiej, Kaliskiej, Koszalińskiej, Krakowskiej, Lubelskiej, Poznańskiej, Szczecińskiej, Zielonogórskiej, Śląskiej w Katowicach, Dolnośląskiej w Jeleniej Górze, Świętokrzyskiej w Kielcach, Sinfonię Iuventus, Orkiestrę Polskiego Radia oraz Toruńską Orkiestrę Symfoniczną.
Już podczas studiów nawiązał współpracę z poznańskim Teatrem Muzycznym, do roku 2013 będąc jego dyrygentem i kierownikiem orkiestry. Przez 9 sezonów artystycznych przygotował kilka premier oraz poprowadził kilkaset spektakli i koncertów. Współpracował także z Teatrem Wielkim w Poznaniu oraz Gliwickim Teatrem Muzycznym.
Po obronie doktoratu w roku 2009 podjął pracę naukową w katedrze dyrygentury Akademii Muzycznej w Poznaniu. W 2017 roku uzyskał tytuł doktora habilitowanego, a w 2019 roku został profesorem macierzystej uczelni oraz kierownikiem Katedry Dyrygentury Symfoniczno-Operowej.
W 2015 roku został dyrektorem Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera. Zbiegło się w czasie z rozpoczęciem przez niego intensywnej pracy nad polską, niesłusznie zapomnianą muzyką. Jej owocem jest cykl koncertów Polska Muzyka Zapomniana, prezentujący głównie utwory skomponowane w czasie zaborów oraz seria wydawnicza o tym samym tytule. Partytury wraz z głosami orkiestrowymi dzieł twórców takich jak Karol Kurpiński, Franciszek Lessel, Witold Maliszewski, Feliks Nowowiejski czy Zygmunt Noskowski powstały we współpracy z powołaną w 2016 roku fundacją Dla Kultury, w której Neumann pełni funkcję prezesa. Wraz z orkiestrą symfoniczną Filharmonii Opolskiej dokonał również nagrań płytowych dla wytwórni DUX skupionych wokół dorobku polskich kompozytorów (Feliks Nowowiejski, Witold Maliszewski). fot. archiwum własne
Paweł WAJRAK – koncertmistrz Orkiestry Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie oraz koncertmistrz i kierownik artystyczny Tarnowskiej Orkiestry Kameralnej. Współtworzy kwintet smyczkowy Piazzoforte Ensemble, a także zespół New Tango Bridge.
Urodził się w Lublinie. Ukończył z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Romana Reinera. Brał udział w wielu kursach mistrzowskich i kameralnych pod kierunkiem m.in. Mariny Jaszwili i Wiesława Kwaśnego. W latach 1997–2001 był koncertmistrzem orkiestry Sinfonia Amabile. Współpracował z zespołami Sinfonietta Cracovia, Sinfonia Varsovia oraz z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej.
Stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Laureat nagrody Fryderyk w 2006 roku za płytę Astor Piazzolla, zrealizowaną wraz z Kevinem Kennerem i Piazzoforte Ensemble. Zarejestrował wybrane koncerty A. Vivaldiego z cyklu La Stravaganza na płycie Bach & Vivaldi, wydanej z okazji 20-lecia Tarnowskiej Orkiestry Kameralnej. W 2015 roku dokonał pierwszego w historii nagrania Koncertu skrzypcowego A-dur op. 8 Augusta F. Duranowskiego.
Koncertuje jako solista i kameralista, współpracował z Teatrem im. J. Słowackiego w Krakowie, występuje na festiwalach w kraju i za granicą, pozostając w stałej współpracy m.in. z Kevinem Kennerem, Waldemarem Malickim, Michałem Nagyem, Klaudiuszem Baranem, Piotrem Wajrakiem. fot. archiwum własne