
Wykonawcy:
Uczniowie Szkoły Muzycznej I st. w Zespole Szkół i Placówek
pn. "Centrum dla Niewidomych i Słabowidzących" w Krakowie
Repertuar:
Zespół perkusyjny Tyniecka Drums prowadzony przez Janusza Świerkosza
Janusz Świerkosz - 2+2
Zespół Muzyki Dawnej Minstrele pod kierownictwem Bożeny Szopy
Greenseelves (angielska melodia ludowa)
Johann Sebastian Bach – Menuet G-dur BWV Anhang 114
Stanisław Rysiak z klasy organów Marty Dramowicz-Wojtackiej
Marc–Antoine Charpentier – Preludium Te Deum, opar. Hernandeza Lopez
Zespół wokalny „Gama” pod kierownictwem Małgorzaty Kafary
Ilona Tomera-Chmiel – Poznajmy świat muzyki
Antoni Stawarz z klasy fortepianu dodatkowego Waldemara Króla
William Gillock – Fontanna w deszczu
Barbara Smaga z klasy skrzypiec Jolanty Trzop
akompaniament – Andrzej Panasiuk
Marceli Popławski – Taniec hiszpański
Duet gitarowy: Kinga Odrzywołek, Mateusz Łuczkiewicz z klasy gitary Katarzyny Słowiak
Sicilian Tarantela – melodia tradycyjna, oprac. Cees Hartog
Duet fortepianowy: Nikola Wąsowicz i Mateusz Wąsowicz z klas fortepianu Małgorzaty Konarskiej-Turek i Andrzeja Panasiuka
Christian Gottlob Saupe – Sonatina g-moll
Mikołaj Kawałek z klasy akordeonu Oskara Guta ,
Bogdan Dowlasz – Taniec robotów
Duet fortepianowy: Julia Zawrzykraj, Olaf Bielak z klasy fortepianu Agaty Widłak,
Lutosławski Witold - Zasłyszana melodia
Györgu Ligeti - Sonatina na cztery ręce
Trio klarnetowe Helena Podstawska, Marek Ziółko, Adam Uzar z klasy klarnetu Ryszarda Cieśli
Georges Bizet – Aria Nadira z opery Poławiacze pereł, oprac. Tadeusz Hejda
Duet akordeonowy: Antoni Stawarz, Maciej Jarosz z klasy akordeonu Piotra Marczaka
Johannes Brahms – Taniec węgierski nr 5
Albert Vossen – Flick-Flack
Stanisław Pawlisz z klasy perkusji Janusza Świerkosza
akompaniament Olena Tumiłowicz
Wolfgang Amadeus Mozart – XI Sonata fortepianowa (III część – Rondo alla Turca)
Zespół perkusyjny Tyniecka Drums prowadzony przez Janusza Świerkosza
Scott Joplin – The Entertainer
Chór szkolny „Allegria” pod kierownictwem Beaty Klimek
Ulrich Führe – Hallo Django
Z Negro spirituals – Siyahamba
Krakowski ośrodek kształcenia dzieci niewidomych od samego początku oferował swoim podopiecznym profesjonalną naukę muzyki równolegle do kształcenia ogólnego. Dzieje Szkoły Muzycznej I st. są zatem nierozerwalnie powiązane z jego historią. W powstałej w 1948 roku Publicznej Szkole Specjalnej dla Dzieci Niewidomych, zlokalizowanej przy ul. Józefińskiej, pierwsze muzyczne zajęcia miały charakter rewalidacyjny i polegały na nauce gry na fortepianie oraz śpiewaniu w chórze. Zapewne doceniając znaczenie tych zajęć w kształceniu podopiecznych, cztery lata później zdecydowano o utworzeniu jedynej w Polsce Państwowej Szkoły Muzycznej dla Dzieci Niewidomych. Mimo, że z czasem placówkę zreorganizowano i formalnie wyodrębniono w niej tzw. Dział Muzyczny, to w praktyce (oraz w świadomości uczniów) wciąż była i pozostała szkołą muzyczną. W takiej formie kształcenie muzyczne niewidomych funkcjonowało przez kolejne lata. W 1968 roku całą szkołę, wraz z internatem, przeniesiono do nowego obiektu przy ul. Tynieckiej, w którym znajduje się do dziś. W 1991 roku przywrócono jej utracony status poprzez powołanie Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia przy Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Niewidomych i Słabowidzących. W 2005 roku nadano jej imię Hieronima Henryka Baranowskiego. Rok 2019 to czas kolejnej reorganizacji – Szkołę Muzyczną włączono w zespół szkół i placówek funkcjonujący pod dzisiejszą nazwą: Centrum dla Niewidomych i Słabowidzących.
Obecnie w Szkole uczymy gry na fortepianie, organach, skrzypcach, wiolonczeli, gitarze, flecie, klarnecie, saksofonie, akordeonie i perkusji. Uczniowie uczestniczą także w zajęciach zespołowych (chór, zespoły wokalne, instrumentalne, wokalno-instrumentalne, taneczne) oraz teoretycznych (kształcenie słuchu, rytmika, audycje muzyczne). Dokładamy starań, by nauka w naszej szkole, poza rozwijaniem uzdolnień artystycznych, wspomagała także ogólny rozwój uczniów. Angażując ich w szkolne życie artystyczne dajemy możliwość autoprezentacji poprzez sztukę. Pracujemy ze wszystkimi dziećmi wykazującymi chęci i predyspozycje do kształcenia muzycznego. Na bazie wieloletnich doświadczeń, w tym poprzez realizację eksperymentu pedagogicznego, wypracowaliśmy edukacyjną ścieżkę kształcenia dzieci z niepełnosprawnością wzroku – oferując im możliwość wydłużenia okresu nauki oraz uczestnictwa w zajęciach uzupełniających, np. muzykografii brajlowskiej. Działalność Szkoły obejmuje także szerokie spektrum inicjatyw kulturalnych. Uczniowie biorą udział w koncertach, festiwalach, przeglądach i konkursach muzycznych, podczas których z powodzeniem i szlachetnie rywalizują, nawet na szczeblach ogólnopolskim i międzynarodowym.
Nasz patron – Hieronim Henryk Baranowski (1916-1994) był osobą o wyjątkowej wrażliwości i otwartości na potrzeby drugiego człowieka. Te cechy szły w parze z odwagą i siłą charakteru. Jako pilot i strzelec – uczestnik II wojny światowej, otrzymał aż 23 odznaczenia od rządów Polski, Wielkiej Brytanii, Francji, Australii, Nowej Zelandii i RPA, w tym Order Virtuti Militari i Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski. Walczył w kampanii wrześniowej, na frontach Europy i w bitwie o Tobruk. Po wojnie osiadł w Londynie. Nie ukrywał, że jego filantropijna działalność ma źródło w duchowej obietnicy powziętej w obliczu traumatycznego przeżycia wojennego, gdy przeszło dwie doby znajdował się w wodach oceanu po tym jak statek, którym płynął, został storpedowany. Przeżył jako jeden z nielicznych. Dalsze życie, z żoną Gladys, w znacznej mierze poświęcił działalności charytatywnej na rzecz dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami. Powołał angielsko-polskie Towarzystwo Pomocy Dzieciom, utworzył Fundację Międzynarodowego Kształcenia Muzycznego Dzieci Niewidomych i Słabowidzących im. Brygady Strzelców Karpackich Tobruk, tysiącom polskich dzieci fundował wypoczynek w Anglii, wielu umożliwił specjalistyczne leczenie. Wspomagał ośrodki kształcenia niewidomych i okazywał pomoc na wiele innych sposobów. Kawaler Orderu Uśmiechu wspierał także krakowski Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci Niewidomych i Słabowidzących, w tym naszą Szkołę Muzyczną.
Waldemar Król
fot. z archiwum szkoły autorstwa Sławomira Kasprzyckiego