Wykonawcy:
Projekt Muzyczne Mosty
Święty minimalizm
CAPELLA CRACOVIENSIS zespół wokalny
Juan Sancho - dyrygent
Maria Leszczyńska - wiolonczela
Repertuar:
Juan SANCHO - urodzony w Sewilli tenor. Edukację muzyczną rozpoczął jako pianista, jednak szybko odkrył swój talent wokalny. Studiował pod kierunkiem Lamberta Climenta i Montserrat Figueras w Escola Superior de Música de Catalunya w Barcelonie. Już jako młody śpiewak rozpoczął współpracę z wybitnymi dyrygentami, takimi jak Michel Corboz, William Christie, Gustav Leonhardt, Fabio Biondi, Jordi Savall, Diego Fasolis, Marc Minkowski, Andrea Marcon, Richard Egarr, Christian Curnyn, Ivor Bolton, George Petrou, Leonardo García Alarcón, Riccardo Minasi, Hervé Niquet, Jan Tomasz Adamus, Václav Luks czy Alan Curtis.
Jako artysta o międzynarodowej renomie, Juan Sancho koncertował na najważniejszych scenach operowych oraz w najbardziej prestiżowych salach koncertowych na świecie.
Uznawany za jednego z najwybitniejszych interpretatorów muzyki G.F. Haendla swojego pokolenia występował jako Lurcanio w operze Ariodante w Lozannie, Grimoaldo w Rodelindzie w English National Opera, Teatro Real w Madrycie oraz w Théâtre des Champs-Élysées w Paryżu, Oronte w Alcinie w Lozannie, Bajazet w Tamerlano w Madrycie, Sesto w Giulio Cesare w Bazylei i Madrycie oraz w tytułowej roli w Belshazzarze podczas festiwalu w Getyndze pod batutą Václava Luksa z Concerto Köln. Wystąpił również jako Emilio w Partenope w inscenizacji Christophera Aldena w Teatro Real w Madrycie.
Artysta w swoim repertuarze posiada również wiele ról operowych innych wybitnych kompozytorów epoki baroku. Występował jako Vitaliano w Giustino A. Vivaldiego pod dyrekcją George’a Petrou podczas Drottningholm Opera Festival, jako Celindo w Idalma B. Pasquiniego pod batutą Alessandra De Marchi w ramach Innsbruck Festival oraz jako Arnalta i Lucano w Koronacji Poppei C. Monteverdiego w Teatro Colón w Buenos Aires pod dyrekcją Jeana-Christophe’a Spinosiego.
Ponadto Juan Sancho brał udział w wykonaniach Pasji według św. Mateusza J.S. Bacha pod batutą Jordi Savalla w Auditori w Barcelonie, w Kaplicy Królewskiej w Wersalu, w Filharmonii Paryskiej oraz w Filharmonii Krakowskiej z Capellą Cracoviensis i Janem Tomaszem Adamusem.
Juan Sancho z mistrzowską biegłością wykonuje też repertuar belcantowy, zwłaszcza dzieła G. Rossiniego. Wcielał się m.in. w rolę Albazara w Il Turco in Italia podczas Festiwalu w Aix-en-Provence pod batutą Marca Minkowskiego; Lindoro we Włoszce w Algierze pod dyrekcją Jeana-Christophe’a Spinosiego i Almaviva w Cyruliku sewilskim na scenie Staatstheater Darmstadt.
fot. Luis Ollero
Maria LESZCZYŃSKA - wiolonczelistka, kameralistka, aranżerka. Laureatka II nagrody na XII Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Witolda Lutosławskiego (2024), a także wielu innych konkursów wiolonczelowych i kameralnych, stypendystka Fundacji Sinfonia Varsovia, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Rektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, DAAD oraz Deutschland Stipendium.
Naukę gry na wiolonczeli rozpoczęła w wieku ośmiu lat pod kierunkiem Michała Nyżnyka, a następnie kontynuowała u Marcina Zdunika. Jest absolwentką Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w klasie Andrzeja Bauera. Obecnie studiuje pod kierunkiem Pietera Wispelweya w Robert Schumann Hochschule w Düsseldorfie. Swoje umiejętności doskonaliła również na kursach mistrzowskich, prowadzonych przez takich artystów i pedagogów, jak: Danjulo Ishizaka, Kazimierz Michalik, Arto Noras, Wolfgang Emanuel Schmidt, czy Jacob Shaw.
Występowała w salach koncertowych w Polsce, Niemczech, Austrii, Danii, Holandii i Stanach Zjednoczonych. Od 2013 roku wraz z Ewą Pobłocką i Ewą Leszczyńską współtworzy zespół Multi Trio. Ponadto jest członkiem zespołów Warsaw Trio oraz Upbeat Piano Trio.
Maria Leszczyńska z powodzeniem aranżuje różnorodny repertuar na zespoły kameralne. Jej opracowania wykonywane były m.in. dwukrotnie podczas Balu Filharmoników Wiedeńskich przez zespół wiolonczelowy Scandinavian Cello School, prowadzony przez Jacoba Shawa, Artystka od roku 2021 współpracuje z Friedrich-Naumann-Stiftung für die Freiheit, a od 2022 prowadzi klasę wiolonczeli oraz zespołów kameralnych podczas Augustowskich Warsztatów Wiolonczelowych.
fot. Mateusz Żaboklicki