Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
16 05-2024
godz. 18:00
Miejsce SALA KONCERTOWA FILHARMONII
Rodzaj koncertu Koncerty Kameralne
Rodzaj abonamentu
CENA BILETÓW: normalny: 40 zł ulgowy: 30 zł
Przewijaj wydarzenia
CAPELLA CRACOVIENSIS
16-05-2024 godz. 18:00 SALA KONCERTOWA FILHARMONII
CENA BILETÓW: normalny: 40 zł ulgowy: 30 zł

Wykonawcy:

Projekt Muzyczne Mosty

CAPELLA CRACOVIENSIS na historycznych instrumentach

Jan Tomasz Adamus - dyrygent
Rebecca Bottone – sopran (Dalila)

Joanna Sojka – sopran (Filistynka, Izraelitka, jedna z dziewic)

Xavier Sabata – kontratenor (Micah)

Zbigniew Malak – tenor (Samson)

Bartosz Gorzkowski – tenor (Philister, Izraelita, Posłaniec)

Jakub Borgiel – bas (Manoah, Harapha)


Repertuar:

Georg Friedrich Haendel – Samson HWV 57

Koncert z przerwą, czas trwania ok. 3 godz.



Jan Tomasz ADAMUS - dyrygent, organista, klawesynista, kreator kultury. Studiował w Krakowie i Amsterdamie, był wieloletnim wykładowcą Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Od 2008 roku jest dyrektorem naczelnym i artystycznym instytucji kultury Capella Cracoviensis – krakowskiego chóru kameralnego oraz grającej na historycznych instrumentach orkiestry, z którymi wystąpił na wielu znaczących festiwalach i w renomowanych salach koncertowych, jak m.in.: Concertgebouw Amsterdam, Theater an der Wien, Haydn Festspiele Brühl, Festiwal Muzyki Polskiej, sala NOSPR, SWR Festspiele Schwetzingen, Bachfest Leipzig, Händel Festspiele Halle. Dokonał wielu nagrań płytowych obejmujących solowy repertuar organowy, dawną muzykę polską, opery barokowe oraz repertuar romantyczny na historycznych instrumentach (F. Chopin, F. Schubert, St. Moniuszko).

fot. J. Poremba




Zbigniew MALAK - śpiewak operowy, tenor, absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Występował na scenach Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie, Opery Narodowej w Pradze, Opery Narodowej w Brnie, Teatru Wielkiego w Łodzi, Opery Bałtyckiej w Gdańsku, Opery na Zamku w Szczecinie, Polskiej Opery Królewskiej oraz Warszawskiej Opery Kameralnej. Koncertował w Filharmoniach: Krakowskiej, Warmińsko-Mazurskiej, Kaliskiej, Poznańskiej, Podkarpackiej oraz w Thomaskirche w Lipsku.

Od kilku lat współpracuje z Capellą Cracoviensis, z którą występował między innymi na festiwalu Opera Rara w Krakowie.

W swoim repertuarze posiada między innymi role: Tamina w Czarodziejskim Flecie i Don Ottavia w Don Giovannim W.A. Mozarta, Narrabotha i Pierwszego Żyda w Salome R. Straussa, Ismaela w Nabucco G. Verdiego oraz Hrabiego Almavivy w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego.

Wykonuje także muzykę oratoryjno-kantatową: Magnificat oraz kantaty J. S. Bacha, Mesjasza G.F. Haendla, Requiem i Mszę koronacyjną W. A. Mozarta, Stworzenie świata J. Haydna, IX Symfonię L. van Beethovena, Raj i Peri R. Schumanna oraz Harnasie K. Szymanowskiego.

Pracował z dyrygentami, takimi jak: Stefan Soltesz, Kazushi Ono, Michał Klauza, Łukasz Borowicz, Jakub Hruša, Christina Pluhar, Tadeusz Kozłowski, Jan Tomasz Adamus, Rafał Janiak, Warcisław Kunc, Grzegorz Nowak, Marta Kluczyńska, Jerzy Wołosiuk oraz Wojciech Rodek. Współpracował z reżyserami, m. in: Mariuszem Trelińskim, Michałem Znanieckim, Krzysztofem Garbaczewskim, Cezarym Tomaszewskim, Davidem Radokiem, Jiřím Heřmanem, Pią Partum, Annilese Miskimmon oraz Pawłem Szkotakiem.

fot. Ignacy Matuszewski




Rebecca BOTTONE – sopranistka urodzona w Bedfordshire w Anglii, absolwentka Royal Academy of Music.

Współpracowała z wieloma czołowymi orkiestrami na świecie, w tym SCO, RSNO, Islandzką Orkiestrą Symfoniczną oraz Gabrieli Consort and Players pod batutą Paula McCreesha. Śpiewała Charmeuse w Thais J. Masseneta pod batutą Eschenbacha u boku Renee Fleming, a także występowała z AAM i RAI Turin pod batutą Christophera Hogwooda. Wykonywała Pasję Janową J.S. Bacha z Orchestra Sinfonica di Milano Giuseppe Verdi w Teatro degli Arcimboldi w Mediolanie; z Philharmonia Orchestra pod dyrekcją Sir Charlesa Mackerrasa oraz z Tonhalle Zürich pod dyrekcją Sir Marka Eldera.

Spośród ostatnich oraz planowanych w bliskiej przyszłości występów artystki należy wymienić role w operach Itch Jonathana Dove’a (Opera Holland Park), Marinę Litvinenko w światowej premierze The Life and Death of Alexander Litvinenko Anthony’ego Boltona (Grange Park Opera); Królową Tye w Echnatonie Philipa Glassa (English National Opera), Ilię w Idomeneo, Giunię w Lucio Silla (Buxton Festival) oraz Despinę w Cosi fan Tutte Wolfganga Amadeusza Mozarta, Bauci w operze Baucis i Filemon Ch. Glucka, Amore w Orfeuszu i Eurydyce Ch. Glucka, Weltgeist w Die Schuldigkeit des ersten Gebots W.A. Mozarta (Classical Opera), Tussi Marx w Marx in London Jonathana Dove’a, Yum Yum w Mikado Arthura Sullivana, Clorindę w Kopciuszku G. Rossiniego, Mabel w Piratach z Penzance A. Sullivana (Scottish Opera), partię sopranu w Stworzeniu świata J. Haydna (Zurich Opera), Dafne w Apollo i Dafne G.F. Haendla (Händel-Festspiele Karlsruhe), Yniolda w Peleasie i Melizandzie Claude’a Debussy'ego (Hong Kong Arts Festival), Constance w The Sorcerer A. Sullivana (National Gilbert & Sullivan Company); a także w oratoriach Haendla: Marię Magdalenę w La Resurrezione (Lyon) i partie sopranowe w Judzie Machabeuszu (z Capellą Cracoviensis), w Mesjaszu (Bridgewater Hall z Raymondem Gubbayem) czy Petite Messe Solenelle (Nico and the Navigators).

fot. K. Rose



Joanna SOJKA – sopran liryczno-koloraturowy. Ukończyła z wyróżnieniem studia na Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Moniki Swarowskiej-Walawskiej. W latach 2016/2017 studiowała śpiew w klasie Petera Kooij oraz Kathariny Rössner-Stütz w Hochschule für Künste Bremen. Swoje umiejętności wokalne doskonaliła przy współpracy z takimi pedagogami jak Zofia Witkowska, Marek Rzepka, Gillian Webster, Paul Esswood i Marcin Szelest.

Laureatka III Międzynarodowego Konkursu Muzyki Dawnej „Canticum Gaudium” w Poznaniu. Zdobyła wyróżnienie na IV Międzynarodowym Konkursie Solowej Wokalistyki Sakralnej „Ars et Gloria” w Katowicach.

Artystka wykonuje dzieła od renesansu aż do muzyki współczesnej występując w Polsce i za granicą z wieloma orkiestrami i zespołami takimi jak m.in.: Sinfonietta Cracovia, Oh! Orkiestra Historyczna, Capella Cracoviensis, Wrocławska Orkiestra Barokowa, Baroque Collegium 1685, Capella Bydgostiensis, Harmonia Sacra, Weser-Renaissance Bremen.

Joanna Sojka miała okazję występować pod batutą tak wybitnych dyrygentów, jak np. Joshua Rifkin, Marc Minkowski, Rinaldo Alessandrini, Vincent Dumestre, Dirk Vermeulen, Dirk Brossé.

Ważne miejsce w repertuarze artystki zajmują partie takie jak: Królowa Nocy, Pamina, Celia, Ismene, Ilia, Zerlina i Susanna w operach W.A. Mozarta; Norina w Don Pasquale G. Donizettiego; Elvira i Amina w operze Purytanie oraz Lunatyczka V. Belliniego; Gilda w Rigoletto G. Verdiego; Julia w Romeo i Julii Ch. Gounoda; Zerbinetta w Ariadnie na Naksos R. Straussa; Adela w Zemście Nietoperza J. Straussa; Olimpia w Opowieściach Hoffmanna J. Offenabacha; Megacle w L’Olimpiade A. Vivaldiego. Śpiewała też wiele ról Haendlowskich: Morganę w Alcinie, Dalindę w Ariodante, Dorindę w Orlando. Ma też w repertuarze partie oratoryjne m.in. Mesjasz G.F. Haendla, Stworzenie Świata i Pory Roku J. Haydna, Carmina Burana C. Orffa i liczne pieśni.

fot. D. Rusiecka




Xavier SABATA – pochodzący z Katalonii kontratenor kształcił się jako aktor w barcelońskim Institut del Teatre, a następnie studiował śpiew w Escola Superior de Música Catalunya i w Musikhochschule w Karlsruhe, gdzie jego nauczycielami byli Hartmut Höll i Mitsuko Shirai.

Występował w inscenizacjach oper w najważniejszych teatrach na całym świecie, w tym Teatro Real Madrid, Teatre del Liceu w Barcelonie, Théâtre des Champs-Elysées w Paryżu, Staatsoper Unter den Linden w Berlinie, Theater an der Wien, Teatro La Fenice w Wenecji, czy Grand Théâtre de Genève. W 2019 roku został nominowany do nagrody International Opera Awards dla najlepszego śpiewaka. Kilkukrotnie występował też na festiwalu Opera Rara w Krakowie.

Jego repertuar obejmuje dzieła od Cavallego i Monteverdiego, poprzez późnobarokowe opery seria, po dzieła współczesne. Ostatnie role Xaviera Sabaty to Bertarido w Rodelindzie G.F. Haendla pod batutą Stefano Montanariego w Opéra de Lyon, a także w Teatro Municipal de Santiago w Chile; Ottone we wznowieniu Koronacji Poppei C. Monteverdiego pod batutą Diego Fasolisa w Staatsoper Unter den Linden; Endimione w La Calisto F. Cavallego w reżyserii Davida Aldena z Ivorem Boltonem w Teatro Real w Madrycie; światowa premiera L'enigma di Lea Beneta Casablancasa w Gran Teatre del Liceu w Barcelonie; tytułowa rola w Rinaldo podczas europejskiego tournée z Christophem Roussetem i Kammerorchester Basel, w tym w Théâtre des Champs-Elysées, a także w nowej produkcji na Perelada Festival oraz Ottone w Agrippinie podczas europejskiego tournée z Il Pomo D’Oro i Maximem Emelyanychevem.

Występował z takimi zespołami jak Les Arts Florissants, Europa Galante, Collegium 1704, Venice Baroque Orchestra, Il Pomo D’Oro, Orquesta Barroca Sevilla i La Folia Barockorchester. Regularnie współpracuje z takimi dyrygentami jak Fabio Biondi, René Jacobs, Jordi Savall, Alan Curtis, Gabriel Garrido, Fabio Bonizzoni, Diego Fasolis, Andrea Marcon, Xavier Dìaz Latorre, Ivor Bolton, George Petrou, Riccardo Minasi, Harry Bicket i Christopher Moulds. Koncertował w Concertgebouw w Amsterdamie, Barbican Centre i Wigmore Hall w Londynie, Lincoln Center w Nowym Jorku, Kennedy Center w Waszyngtonie, Sali Koncertowej im. P. Czajkowskiego w Moskwie, Auditorio Nacional w Madrycie i Palau de la Musica w Barcelonie, a także na Festiwalu w Salzburgu, Festival d’Aix-en-Provence, Innsbruck Festival of Early Music, Dresdner Musikfestspielethe, Festiwalu Händlowskim w Halle oraz w Karlsruhe i Festival de musique Baroque d’Ambronay.

Artysta może poszczycić się obszerną dyskografią pod szyldem największych wytwórni, takich jak EMI, Decca, Harmonia Mundi i Aparté.

fot. M. Novak




Bartosz GORZKOWSKI – ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie śpiewu solowego Tomasza Zagórskiego. Jest również absolwentem kierunku reżyseria dźwięku w Instytucie Akustyki Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Laureat III miejsca na Turnieju Polskich Akademii Muzycznych – Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Romualda Tesarowicza w Teatrze Wielkim w Łodzi. Otrzymał również wyróżnienie i nagrodę specjalną za interpretację utworu barokowego na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Iuventus Canti.

Brał udział w produkcjach operowych, takich jak: Sigismondo G. Rossiniego (Radoski), The Golden Dragon P. Eötvosa (The Young Man), Kabalista J. Elsnera (Walery), Ja, Şeküre A. Nowaka (Kara), czy Albert Herring B. Brittena (rola tytułowa). Wykonuje również muzykę oratoryjno-kantatową, m.in. Requiem W.A. Mozarta, Litanie ostrobramskie oraz Msza Es-dur S. Moniuszki, Te Deum M.A. Charpentiera, Narcisse et Echo N. Czerepnina oraz liczne dzieła J.S. Bacha. Współpracował z dyrygentami, takimi jak: Łukasz Borowicz, Jan Tomasz Adamus, Przemysław Neumann, Mieczysław Unger, Agnieszka Nagórka, a także reżyserami: Karoliną Sofulak i Krystianem Ladą.

Jako solista koncertował na wielu międzynarodowych festiwalach muzycznych, m.in. Mind&Body Festival Brugge, Opera Rara Festival, Festiwal Bachowski w Świdnicy, Bad Hersfelder Festspiele. Występował na deskach Concertgebouw Brugge, Teatru im. J. Słowackiego w Krakowie, Teatru Muzycznego w Poznaniu, Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmonii Poznańskiej, Filharmonii Krakowskiej, Filharmonii Opolskiej oraz ICE Kraków.

Swoje umiejętności wokalne doskonalił podczas mistrzowskich kursów wokalnych m.in. u E. Blahovej, I. Kłosińskiej, J. Rappé oraz R. Karczykowskiego. W jego dorobku znajdują się również nagrania fonograficzne, takie jak: W kręgu polskiej pieśni XIX/XX wieku, Faniska, Anothen, Tropos oraz Sporos.

fot. J. Gwoździk




Jakub BORGIEL – urodzony w 1999 roku baryton, pochodzący z Katowic. W 2023 roku ukończył z wyróżnieniem studia magisterskie na wydziale wokalno-aktorskim Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie śpiewu solowego Macieja Bartczaka.

Laureat III miejsca na VI Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Krystyny Jamroz (Kielce, 2020), III miejsca na VII Międzyuczelnianym Konkursie Kameralnym dla duetów instrumentalnych i duetów wokalnych (Warszawa, 2021), II miejsca na XXII Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Imricha Godina (Vrable, Słowacja, 2021) oraz III miejsca na I Ogólnopolskim Festiwalu i Konkursie Kameralistyki Wokalnej im. Witolda Friemanna (Rzeszów, 2023).

Wykonywał partię Eneasza w operze Dydona i Eneasz Henry’ego Purcell’a realizowanej we współpracy Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach z Teatrem Zagłębia, partię Bartłomieja w operze Verbum Nobile Stanisława Moniuszki realizowanej przez Operę Śląską we współpracy z Akademią Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, partię Arcykapłana w koncertowym wykonaniu opery Hagith Karola Szymanowskiego z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Śląskiej podczas 17. Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie, partię Toantesa w filmowej realizacji opery Issipile Antonio Bioni’ego wyprodukowanej przez Operę na Zamku w Szczecinie oraz partię Polifema w operze Acis i Galatea Georga Friedricha Haendla zrealizowanej na AM w Katowicach.

Koncertował jako solista z orkiestrami symfonicznymi Filharmonii Śląskiej, Filharmonii Podkarpackiej oraz Filharmonii Zabrzańskiej. 11 listopada 2022 roku wybrany przez maestro Mariusza Kwietnia, wykonał partię solową w Koncercie Patriotycznym w Operze Wrocławskiej w ramach programu Opera Młodych.

W październiku 2021 roku brał również udział w nagraniu płyty z pieśniami Ignacego Jana Paderewskiego zatytułowanej W hołdzie mistrzowi tonów zrealizowanej oraz wydanej przez wytwórnię fonograficzną DUX.

fot. I. Bajda