Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
25 04-2024
godz. 18:00
Miejsce SALA KONCERTOWA FILHARMONII
Rodzaj koncertu Koncerty Kameralne
Rodzaj abonamentu
CENA BILETÓW: normalny: 40 zł ulgowy: 30 zł
Przewijaj wydarzenia
CAPELLA CRACOVIENSIS
25-04-2024 godz. 18:00 SALA KONCERTOWA FILHARMONII
CENA BILETÓW: normalny: 40 zł ulgowy: 30 zł

Wykonawcy:

Projekt Muzyczne Mosty

Capella Cracoviensis

Marcin Świątkiewicz – klawesyn, dyrygent

Solomiia Pavlenko – sopran (Zuzanna)

Karolina Augustyn – sopran (Sługa i Daniel )

Rafał Tomkiewicz – alt (Joakim)

Zbigniew Malak – tenor (Pierwszy Starzec )

Paweł Konik – baryton (Drugi Starzec i Chilkiasz)


Repertuar:

Georg Friedrich Haendel – Susanna HWV 66



Marcin ŚWIĄTKIEWICZ – artysta, którego zainteresowania koncentrują się wokół historycznych instrumentów klawiszowych. Gra na różnych typach klawesynów i klawikordów oraz na historycznych fortepianach i organach.

Szczególnie pasjonuje go improwizacja w dawnej i współczesnej stylistyce.

Jako solista, dyrygent i kameralista regularnie współpracuje z najbardziej cenionymi międzynarodowymi i polskimi zespołami instrumentów dawnych, m.in. {oh!} Orkiestrą Historyczną,

Brecon Baroque, Arte dei Suonatori,Divino Sospiro, Capellą Cracoviensis i Finnish Baroque Orchestra.

W swoim dorobku artystycznym ma wiele pozycji fonograficznych zarejestrowanych dla wytwórni, takich jak CPO,BIS, Channel Classics, Accent, Alpha, Decca, Linn Records, Anaklasis, DUX

a także dla głównych europejskich stacji radiowych i telewizyjnych. W 2015 roku jako solista, wraz z Arte dei Suonatori, nagrał album z koncertami klawesynowymi J.G. Müthela, nagrodzony Diapason d’Or, a dwa lata później wielokrotnie wyróżnianą solową płytę Cromatica. Za nagranie z Sonatami Różańcowymi Bibera, wykonanymi wspólnie z Rachel Podger, Davidem Millerem i Jonathanem

Mansonem otrzymał Gramophone Award. Wśród albumów solowych klawesynisty znajdują się też entuzjastycznie przyjęte zarejestrowane w 2018 roku utwory J.S. Bacha Wariacje Goldbergowskie wydane przez Rubicon i Koncerty klawesynowe przez Channel Classics.

Artysta jest wykładowcą w Akademii Muzycznej w Katowicach. Szczególną uwagę poświęca nauczaniu gry solowej oraz kursom improwizacji w oparciu o metodę partimento. W 2016 roku został nagrodzony Paszportem Polityki.

fot. Adam Golec




Solomiia PAVLENKO - ukończyła studia magisterskie w Ukraińskiej Narodowej Akademii Muzycznej (2019), a następnie staż asystencki w klasie Iryny Semenenko, Honorowej Artystki Ukrainy (2020).

Jeszcze podczas studiów brała udział w licznych międzynarodowych i krajowych konkursach wokalnych. Jest laureatką m.in. I Ogólnoukraińskiego Konkursu Wokalnego im. Oksany Petrusenko w Kijowie, gdzie zdobyła Grand Prix (2014).

W latach 2017–2018 była członkiem Akademii Operowej, która działa w ramach kształcenia młodych talentów w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej (dyr. Beata Klatka). Od 2022 roku kontynuuje w niej swoje studia, biorąc udział w warsztatach i kursach mistrzowskich prowadzonych przez tak wybitnych śpiewaków, jak: Olga Pasiecznik, Izabela Kłosińska, Michał Biel, Sophia Muñoz, Mariusz Kwiecień, Topi Lehtipuu, Edith Wiens i wielu innych.

Zdebiutowała w Wekslu małżeńskim G. Rossiniego na ART-SCENIE Opery Kijowskiej. Pisano o „wzruszająco delikatnym i szczerym obrazie dziewczyny [Fanny]” jaki stworzyła. Jako solistka Opery Kijowskiej śpiewała partie Barbariny w Weselu Figara W.A. Mozarta oraz Stefana w Romeo i Julii Ch. Gounoda

W 2023 roku zaśpiewała partie Jüngfrau w oratorim Das Paradies und die Peri R. Schumana w ramach festiwalu Opera Rara w Krakowie pod batutą Jana Tomasza Adamusa oraz Stabat Mater L. Boccheriniego.

fot. Kinga Karpati





Karolina AUGUSTYN - od początku ścieżki wokalnej związana głównie z wykonawstwem muzyki dawnej i kameralnej. Ceni najbardziej dzieła rzadko wykonywane, o nieoczywistych cechach brzmienia czy harmonii, przez co szczególne miejsce w jej repertuarze zajmuje twórczość Karola Szymanowskiego.

Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w klasie Ewy Wolak-Czarniak, gdzie kontynuuje studia magisterskie.

Uczestniczyła m.in. w XX Festiwalu Bachowskim w Świdnicy, Dniach Bachowskich, festiwalach Opera Rara, Mid Europe Early Music Festival, Brahmsodia czy Pieśń Przyszłości. Współpracowała m.in. z Capellą Cracoviensis, Orkiestrą Barokową Akademii Muzycznej w Krakowie, Filharmonią Krakowską, zespołem Baroque.Collective, a także z Teatrem Wielkim - Operą Narodową w Warszawie. Występowała pod batutą takich dyrygentów jak Alexander Humala, Tomasz Tokarczyk, Piotr Sułkowski, Martin Gester czy Wojciech Semerau-Siemianowski. Brała udział w kursach wokalnych prowadzonych przez m.in. Olgę Pasiecznik, Annę Radziejewską, Mariusza Kwietnia, Evę Blahovą czy Ewę Vesin.

W repertuarze posiada szeroki przekrój dzieł począwszy od francuskich kantat z początku XVIII w., poprzez twórczość J.S. Bacha, W.A.Mozarta, po utwory kompozytorów współczesnych m.in. Karola Szymanowskiego, Witolda Lutosławskiego czy Grażyny Bacewicz.
fot. Anna Michniak




Rafał TOMKIEWICZ - kontratenor, absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu Artura Stefanowicza. W latach 2017–19 był członkiem Programu Kształcenia Młodych Talentów – Akademii Operowej przy Teatrze Wielkim w Warszawie, kształcąc się pod kierunkiem m.in. Matthiasa Rexrotha, Hedwig Fassbender, Eytana Pessena.

Rafał Tomkiewicz występował z takimi dyrygentami, jak m.in. G. Petrou, J.W. de Vried, A. Cremonesi, P. Esswood, Ch. Moulds, B. Bayl, L. Stawarz, R. Diaz-Cajamarca, M. Chryssicos, A. de Carlo czy K. Garstka.

Artysta koncertuje m.in. w Theater an der Wien/Kammeroper w Wiedniu, Royal Theater Carre Amsterdam, Theater Bonn, Musikverein w Wiedniu, Teatro Comunale w Bolzano, Meiningen Staatstheater, w Teatrze Wielkim w Poznaniu, Polskiej Operze Królewskiej w Warszawie oraz na festiwalach Styriarte w Graz, Dramma per Musica w Warszawie, Alessandro Stradella w Vitebro we Włoszech.

W sezonie 2023/24 zadebiutował podczas Internationale Händel Festival w Karlsruhe w tytułowej roli opery G.F. Haendel Siroe, re di Persia oraz w Filharmonii Pomorskiej jako Orfeusz w Orfeo ed Euridice C.W. Glucka, na Festiwalu Misteria Paschalia w Wieliczce z zespołem Arte dei Suonatori, czy w Pasji Janowej J.S. Bacha na Zamku Królewskim w Warszawie.

Ponadto artystę będzie można usłyszeć w Halle w tytułowej roli opery Haendla Amadigi di Gaula.

fot. Iga Beata Maćkiewicz




Zbigniew MALAK - śpiewak operowy, tenor, absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Występował na scenach Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie, Opery Narodowej w Pradze, Opery Narodowej w Brnie, Teatru Wielkiego w Łodzi, Opery Bałtyckiej w Gdańsku, Opery na Zamku w Szczecinie, Polskiej Opery Królewskiej oraz Warszawskiej Opery Kameralnej. Koncertował w Filharmoniach: Krakowskiej, Warmińsko-Mazurskiej, Kaliskiej, Poznańskiej, Podkarpackiej oraz w Thomaskirche w Lipsku.

Od kilku lat współpracuje z Capellą Cracoviensis, z którą występował między innymi na festiwalu Opera Rara w Krakowie.

W swoim repertuarze posiada między innymi role: Tamina w Czarodziejskim Flecie i Don Ottavia w Don Giovannim W.A. Mozarta, Narrabotha i Pierwszego Żyda w Salome R. Straussa, Ismaela w Nabucco G. Verdiego oraz Hrabiego Almavivy w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego.

Wykonuje także muzykę oratoryjno-kantatową: Magnificat oraz kantaty J. S. Bacha, Mesjasza G.F. Haendla, Requiem i Mszę koronacyjną W. A. Mozarta, Stworzenie świata J. Haydna, IX Symfonię L. van Beethovena, Raj i Peri R. Schumanna oraz Harnasie K. Szymanowskiego.

Pracował z dyrygentami, takimi jak: Stefan Soltesz, Kazushi Ono, Michał Klauza, Łukasz Borowicz, Jakub Hruša, Christina Pluhar, Tadeusz Kozłowski, Jan Tomasz Adamus, Rafał Janiak, Warcisław Kunc, Grzegorz Nowak, Marta Kluczyńska, Jerzy Wołosiuk oraz Wojciech Rodek. Współpracował z reżyserami, m. in: Mariuszem Trelińskim, Michałem Znanieckim, Krzysztofem Garbaczewskim, Cezarym Tomaszewskim, Davidem Radokiem, Jiřím Heřmanem, Pią Partum, Annilese Miskimmon oraz Pawłem Szkotakiem.

fot. Ignacy Matuszewski




Paweł KONIK
- baryton, doktor sztuk muzycznych. Studiował w Yale University School of Music pod kierunkiem Doris Yarick-Cross oraz Richarda Crossa. Swoje umiejętności szlifował podczas kursów mistrzowskich u: E. Pessena, I. Kłosińskiej i M. Rexrotha w Akademii Operowej przy Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie oraz E. Biegas i J. Ballarina w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach.

Debiutował w Operze Bałtyckiej partią Szwochniewa w Graczach D. Szostakowicza i K. Meyera, za którą w 2013 roku otrzymał Teatralną Nagrodę Muzyczną im. J. Kiepury w kategorii Najlepszy Debiut Śpiewaka. Od 2018 roku jest solistą Staatsoper Stuttgart, gdzie w sezonie artystycznym 2023/24 zadebiutował jako Orest w Elektrze R. Straussa. Rolę tę wykona ponownie na deskach Théâtre des Champs-Élysées w Paryżu, Philharmonie Köln w kwietniu i maju 2024 roku.

Do najważniejszych ról zaliczyć należy kreacje m.in. Herr von Faninal w Kawalerze srebrnej róży oraz Harlekin w Ariadnie na Naxos R. Straussa, Albert w Wertherze J. Masseneta, Sam w Trouble in Tahiti L. Bernsteina.

Szczególne miejsce w jego repertuarze zajmuje twórczość Raoula Koczalskiego, którego dzieła wokalno-instrumentalne przywraca do repertuaru opracowując kompozycje z zachowanych manuskryptów.

Paweł Konik był gościem prestiżowych festiwali muzycznych, m.in.: Verbier Festival, Brighton Festival, Festiwalu Chopin i jego Europa w Warszawie, SaarMusikfestspiele, ECLAT Festival Neue Musik Stuttgart, BridgingArts Festival w Norymberdze, Festiwalu Emanacje.

Występował w wielu prestiżowych miejscach, m.in. na deskach: Carnegie Hall w Nowym Jorku, De Nationale Opera w Amsterdamie, Oper Köln, Philharmonie Köln, Forum am Schloss w Ludwigsburgu, Filharmonii Narodowej w Warszawie, w NOSPR, Operze Bałtyckiej, Operze Wrocławskiej, Warszawskiej Operze Kameralnej, Operze na Zamku w Szczecinie czy Operze Śląskiej. Koncertował z takimi zespołami jak: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Staatsorchester Stuttgart, Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie, Orkiestra Muzyki Nowej, Filharmonia Śląska, Verbier Festival Orchestra, Le Concert d’Anvers, Arte dei Suonatori oraz Les Talens Lyriques.
fot. Magdalena Michalak



CAPELLA CRACOVIENSIS


SOPRANY

Michalina Bienkiewicz

Jolanta Kowalska

Magdalena Łukawska

Joanna Stawarska


ALTY

Łukasz Dulewicz

Agata Pawlina

Matylda Staśto-Kotuła

Ilona Szczepańska


TENORY

Dominik Czernik

Bartosz Gorzkowski

Szczepan Kosior

Piotr Szewczyk


BASY

Przemsyław Józef Bałka

Adam Dobek

Marek Opaska

Sebastian Szumski


SKRZYPCE I

Zofia Wojniakiewicz

Agnieszka Świątkowska

Maciej Czepielowski

Jadwiga Czepielowska


SKRZYPCE II

Katarzyna Olszewska

Seojin Kim

Beata Nawrocka

Tomasz Góra


ALTÓWKI

Natalia Reichert

Mariusz Grochowski


WIOLONCZELA

Monika Hartmann


KONTRABAS

Anna Bator


OBOJE

Vincent Blanchard

Anne Chamussy


FAGOTY

Maciej Snarski

Tomasz Wesołowski


TRĄBKI

Marian Magiera

Paweł Gajewski


KOTŁY

Tomasz Sobaniec

KLAWESYN / ORGANY

Aleksander Mocek


TEORBA

Frank Pschichholz