Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
14 03-2024
godz. 18:00
Miejsce SALA KONCERTOWA FILHARMONII
Rodzaj koncertu Koncerty Kameralne
Rodzaj abonamentu
CENA BILETÓW: normalny: 40 zł ulgowy: 30 zł
Przewijaj wydarzenia
CAPELLA CRACOVIENSIS
14-03-2024 godz. 18:00 SALA KONCERTOWA FILHARMONII
CENA BILETÓW: normalny: 40 zł ulgowy: 30 zł

Wykonawcy:

Projekt Muzyczne Mosty

CAPELLA CRACOVIENSIS na historycznych instrumentach

Paul Goodwin - dyrygent
Justyna Rapacz – alt (Salomon)

Izabela Matuła – sopran (żona Salomona, Pierwsza Kobieta)

Dorota Szczepańska – sopran (Królowa Saby, Druga Kobieta)

Adrian Domarecki – tenor (Zadok)

Jerzy Butryn – bas (Lewita)

Repertuar:

Georg Friedrich Haendel – Solomon HWV 67

Czas trwania ok. 3 godz., w tym 2 przerwy


Paul GOODWIN - jeden z najbardziej znanych brytyjskich dyrygentów wywodzących się z nurtu historycznego wykonawstwa muzyki dawnej. Ukończył University of Nottingham w klasie kompozycji, następnie kształcił się w grze na oboju współczesnym i barokowym w Guildhall School of Music and Drama w Londynie. Studia kontynuował w Wieniu u Jurga Schäftleina.

Karierę rozpoczynał jako oboista w The English Concert i The London Classical Players. Od 1996 roku poświęcił się dyrygowaniu. Studiował dyrygenturę u Jormy Panuli w Helsinkach. Przez 11 lat był zastępcą dyrygenta Academy of Ancient Music, z którą intensywnie koncertował i nagrywał, przez 6 lat głównym dyrygentem gościnnym English Chamber Orchestra, współpracując z takimi artystami jak Kiri Te Kanawa, Joshua Bell, Maria João Pires, Mścisław Rostropowicz i Magdalena Kožená. Dyrygował też szeregiem innych zespołów, takich jak BBC Philharmonic, Hallé Orchestra, City of Birmingham Symphony Orchestra, Bournemouth Symphony, Royal Scottish National Orchestra i Scottish Chamber Orchestra, San Francisco Symphony Orchestra, Philadelphia Orchestra, Minnesota Orchestra, National Symphony Orchestra w Waszyngtonie, Seattle Symphony, Utah Symphony, Baltimore Symphony i St. Paul Chamber Orchestra, Opery Narodowe Belgii, Hiszpanii, Tajwanu, Węgier, Polski, orkiestry filharmoniczne w Rotterdamie, Helsinkach, Auckland, Melbourne, Seulu, Sztokholmie oraz Bayerischer, Hessischer, SWR (Saabrücken), NDR (Hanower), MDR (Lipsk), WDR (Kolonia) Rundfunkorchesters, orkiestrami Konzerthausu w Berlinie i Gewandhausu w Lipsku. Kilkakrotnie występował z Capellą Cracoviensis.

W latach 2010–2021 był dyrektorem artystycznym i głównym dyrygentem Carmel Bach Festival w Kalifornii, ponadto jest głównym gościnnym dyrygentem Capella Aquileia w Niemczech i dyrektorem programu wykonań historycznych w Escuela Superior de Música Reina Sofía w Madrycie.

Ma w repertuarze utwory z repertuaru barokowego, klasycznego, romantycznego i współczesnego, w tym operowe. Prowadził m.in. przedstawienia Così fan tutte W.A. Mozarta w Królewskiej Operze Duńskiej w Kopenhadze, Ifigenii na Taurydzie Ch.W. Glucka w Komische Oper Berlin, Gwałtu na Lukrecji B. Brittena w Teatro Real w Madrycie, G.F. Haendla Jefte w Welsh National Opera i Orlando w Scottish Opera oraz Opera Australia. W Carmel dyrygował przedstawieniami Idomeneo, Czarodziejskiego fletu i Così fan tutte Mozarta, Dydony i Eneasza H. Purcella oraz Trouble in Tahiti L. Bernsteina.

Z Academy of Ancient Music dokonał nagrań muzyki chóralnej H. Schütza, singspielu Zaide Mozarta oraz dwóch płyt z muzyką Johna Tavenera. Trzy z tych płyt były nominowane do nagród Grammy i Gramophone. Nagrał ponadto albumy z muzyką R. Straussa, K.A. Hartmanna, Haendla (Ryszard I i Athalia), wysoko ocenianą płytę z Nursery Suite E. Elgara (Harmonia Mundi). Z Münchner Rundfunkorchester zarejestrowal dwie płyty dla firmy Sony, jedną m.in. z Piotrusiem i wilkiem Prokofiewa, drugą – ze skrzypkiem Charliem Siemem, zatytułowaną Underneath the stars.

W 2007 roku otrzymał Honorową Nagrodę Handla Miasta Halle w uznaniu jego zasług dla wykonań dzieł Haendla. W 2021, we współpracy z California State University, Monterey Bay, powołano Music Fellowship na cześć 11-letniej kadencji Paula Goodwina na Carmel Bach Festival. fot. Randy Tunnell.

Fot. R. Tunnell



Justyna RAPACZ
– w 2021 roku zadebiutowała w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej jako Katharina Schratt w balecie Mayerling. Październik 2023 roku przyniósł jej debiut w paryskim Théâtre des Champs-Élysées z Balthasar-Neumann-Orchester pod batutą Thomasa Hengelbrocka.

Studiowała na warszawskim Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina i Hochschule für Musik, Theater und Medien w Hanowerze. Była uczestniczką Akademii Operowej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. W 2019 roku zadebiutowała na scenie Filharmonii Narodowej, wykonując partię altową w Oratorio de Noël C. Saint-Saënsa, a także w Pieśniach historycznych Krzesimira Dębskiego pod batutą kompozytora. Podczas festiwalu Opera Rara w Krakowie zaśpiewała partię altową w Madrigal Opera P. Glassa. Z towarzyszeniem Capella Cracoviensis wykonała Alt-Rhapsodie J. Brahmsa w Helsinkach oraz partię Cnoty w Wyborze Herkulesa G.F. Haendla w Brugii. W 2022 roku wystąpiła z Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie w Requiem W.A. Mozarta.

Justyna Rapacz występowała pod batutą takich dyrygentów, jak Jonathan Darlington, Ádám Fischer, Thomas Hengelbrock, Alessandro de Marchi. Współpracowała z takimi orkiestrami, jak m.in. Capella Regia Polona, Balthasar-Neumann-Orchester i Sächsische Staatskapelle Dresden. W jej dyskografii znajduja się takie utwory jak: Faniskę L. Cherubiniego, pieśni Moniuszki czy album z dziełami J.A. Hassego i A. Vivaldiego.

Jako członkini Junges Ensemble drezdeńskiej Semperoper wystąpiła m.in. w Carmen, Rusałce, Czarodziejskim flecie, Kopciuszku i Elektrze.

Rapacz Justyna fot. Karpati & Zarewicz



Izabela MATUŁA
- ukończyła studia wokalno-aktorskie w krakowskiej Akademii Muzycznej, studiowała również teorię muzyki, kompozycję i dyrygenturę.

Uczestniczyła w licznych kursach wokalnych i kursach mistrzowskich. Po zakończeniu studiów kontynuowała naukę śpiewu u Neila Semera (Nowy Jork), a obecnie doskonali swoje umiejętności wokalne pod okiem Dariusza Grabowskiego.

Brała udział w wielu międzynarodowych konkursach wokalnych, takich jak Deutsches Lied Wettbewerb-Sommerakademie Prague-Budapest-Wien (I nagroda), Międzynarodowy Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari (II nagroda), OperSchlossLaubach w Laubach (I nagroda) oraz Wilhelm Stenhammar International Singing Competition (III nagroda). Reprezentowała również Polskę w BBC Singer of the World w 2009 roku, dochodząc do półfinału.

Jej szeroki repertuar sceniczny obejmuje główne partie sopranowe we operach włoskich, takich jak Aida, Trubadur (m.in. Mannheim, Linz), Moc przeznaczenia (Opera we Frankfurcie 2022, Warszawa 2023), Luisa Miller, Otello, Stiffelio, Bal maskowy Verdiego, Madame Butterfly (m.in. Mannheim), Siostra Angelica, Tosca (m.in. Deutsche Oper am Rhein w Düsseldorfie), Liu w Turandot i Mimi w Cyganerii (ABAO Bilbao) Pucciniego, tytułowa La Wally Catalaniego (Theater an der Wien 2021, produkcja zarejestrowana na DVD), a także role mozartowskie, jak Hrabina w Weselu Figara i Donna Elvira w Don Giovannim.

Specjalizuje się również w repertuarze niemieckim i słowiańskim, m.in. Lohengrin Wagnera, Mazeppa i Eugeniusz Oniegin Czajkowskiego (Linz), Katia Kabanowa Janacka, Dalibor Smetany (Frankfurt), Švanda Dudak Weinbergera (Teatro Massimo w Palermo). W jej dorobku znajdują się również partie w operach takich jak Cardillac Paula Hindemitha, Barbara Radziwiłłówna Henryka Jareckiego, Konsul Menottiego, Salome Straussa, Peter Grimes Brittena i Opowieści Hoffmanna Offenbacha.

Obok partii operowych, często występuje także w repertuarze oratoryjnym takim jak Requiem Verdiego, Stworzenie świata Haydna, IX symfonia Beethovena, Ein Deutsches Requiem Brahmsa, Stabat Mater Szymanowskiego i większość partii sopranowych w dziełach Krzysztofa Pendereckiego. Jako solistka gościnna występowała w wielu salach koncertowych na całym świecie, m.in. Simón Bolívar Concert Hall w Caracas, Berliner Konzerthaus, Doha Concert Hall, Teatr Maryjski w Petersburgu, Darmstadt Konzerthaus, Musikverein Graz czy Filharmonii Narodowej w Warszawie.

W sezonie 2022/2023 zadebiutowała w Bayerische Staatsoper w Monachium jako Cio-Cio-San w Madame Butterfly oraz jako Tosca w Innsbrucku i Grange Park Opera w Surrey (Wielka Brytania).

fot. Karpati & Zarewicz



Dorota SZCZEPAŃSKA
– sopranistka specjalizująca się przede wszystkim w muzyce epoki baroku i klasycyzmu. Chętnie wykonuje muzykę kameralną, nie stroniąc również od improwizacji i jazzu.

Studia wokalne ukończyła na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie i w Hochschule für Musik, Theater und Medien w Hannoverze w klasie Marka Rzepki. Występowała m.in. z Trevorem Pinnockiem wykonując partię Marii w Lazarus F. Schuberta podczas Potsdamer Winteroper, z Howardem Armanem w tytułowej roli Semele G. F. Händla, z Andrea de Carlo śpiewając w Teatro Carlo Felice u boku Topi Lehtipuu i Silvii Frigato, jak i z Christiną Pluhar i L’Arpeggiata podczas Baltic Sea Festival.

Współpracowała również z {oh!} Orkiestrą Historyczną pod dyrekcją Martyny Pastuszki wykonując m.in. partię Segimiro w operze Arminio J.A. Hassego, Arianna a Naxos J. Haydna czy Requiem d-moll Mozarta razem z The Marian Consort w NOSPR.

Dokonała również nagrania Ave Maria Krzysztofa A. Janczaka razem z London Symphony Orchestra, muzyki do baletu Stín B. Martinů razem z Ianem Hobsonem i Sinfonią Varsovią, roli tytułowej w Circe A. Stradellego po batutą Andrea de Carlo razem z Mauro Borgionim dla ARCANA, jak i wielu innych nagrań płytowych m.in. dla wytwórni NAXOS. Można ją usłyszeć na wielu ścieżkach dźwiękowych m.in. do serialu Zasada przyjemności M. Lorenca oraz Even Mice belong in Heaven i Czarna Owca K. A. Janczaka.

fot. Anna Świczkowska



Adrian DOMARECKI
– od sezonu 2022/2023 członek zespołu solistów Opery w Magdeburgu.

Jest laureatem konkursów wokalnym o zasięgu ogólnopolskim oraz międzynarodowym, między innymi Konkursu im. Krystyny Jamroz w Busku-Zdroju (I nagroda oraz nagroda im. Bogdana Paprockiego dla najlepszego tenora konkursu), Konkursu im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju (II nagroda, nagroda za najlepsze wykonanie arii belcanto), Konkursu im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie (I nagroda), Konkursu im. Ludomira Różyckiego w Gliwicach (III nagroda, nagroda Wiesława Ochmana za najlepsze wykonanie pieśni patrona konkursu), Konkursu Operetkowego im. Iwony Borowickiej w Krakowie (I nagroda).

Absolwent Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w klasie Katarzyny Oleś-Blachy. W latach 2021-2023 był członkiem Programu kształcenia młodych talentów Akademia Operowa w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie. Warsztat wokalny doskonalił pod okiem takich mistrzów jak Ryszard Karczykowski, Mariusz Kwiecień, Zdzisław Madej, Urszula Kryger, Marcel Boone, Olga Pasiecznik, Izabela Kłosińska, Topi Lehtipuu i innych.

 Jeszcze będąc na studiach zadebiutował na deskach sceny Opery Krakowskiej w partii Cassia w Otellu Giuseppe Verdiego. Występował na scenach Opery Krakowskiej, Opery Wrocławskiej, gdzie wykonywał takie partie jak: Ferrando w Cosi fan tutte W.A. Mozarta, Mozart w Mozart i Salieri - N. Rimskiego-Korsakowa, Pang w Turandocie G.Pucciniego, Merkury w Orfeuszu w Piekle J.Offenbacha. W sezonie 2022/2023 kreował w Theater Magdeburg następujące partie: Nemorino w Napoju miłosnym G. Donizettiego, Pluton w Orfeuszu w Piekle J.Offenbacha, Scaramuccio w Ariadnie na Naxos R. Straussa, Pang w Turandocie G.Pucciniego. Współpracował z wybitnymi dyrygentami, pianistami oraz śpiewakami. Są wśród nich między innymi: Tomasz Tokarczyk, Kai Bumann, Adam Banaszak, Bassem Akiki, Jan Tomasz Adamus, Paweł Popławski, Swetoslaw Borysow, Katelan Trần Terrel, Michał Biel, Mikołaj Zalasiński, Tomasz Kuk, Anna Lubańska, Piotr Kusiewicz.

fot. Ants Liigus



Jerzy BUTRYN –
absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie śpiewu Bogdana Makala, gdzie uzyskał dyplom z wyróżnieniem. Stypendysta programu Erasmus w Hochschule für Musik Detmold w klasie śpiewu Larsa Woldta. Obecnie wykładowca na Wydziale Wokalnym Akademii Muzycznej we Wrocławiu.

Do niedawnych sukcesów artysty należy zaliczyć występy jako Joe w Rozkwit i upadek miasta Mahagonny K. Weilla w Teatro Regio di Parma; Talbot w Joanna d'Arc G. Verdiego na Festiwalu w St. Gallen oraz Adiutant; Oficer, Stary lokaj Bołkońskiego w Wojna i Pokój S. Prokofiewa w Grand Théâtre de Genève; Raimondo w Łucji z Lammermoor G. Donizettiego, Escamillo w Carmen G. Bizeta, Komandor w Don Giovannim W.A. Mozarta, Lindorf, Coppelius, Doktor Miracle, Dappertutto w Opowieściach Hoffmanna J. Offenbacha, Colline w Cyganerii G. Pucciniego w Operze Wrocławskiej, Zbigniew w Strasznym Dworze St. Moniuszki, Le Bailli w Wertherze J. Masseneta w Operze Narodowej w Warszawie.

W obecnym sezonie można usłyszeć go jako Komandora w Don Giovannim W.A. Mozarta na festiwalu w Glyndebourne, tytułowej roli w operze A. Boito Mefistofels w Teatro dell'Opera di Roma, wróci również do Opery Narodowej w Warszawie jako Coline w Cyganerii G. Pucciniego. Wykona także partię Kurwenala w Tristanie i Izoldzie R. Wagnera wraz z Filharmonikami Łódzkimi, partię basową w Kosmogonii K. Pendereckiego na Festiwalu Wratislavia Cantans oraz partie basowe w Te Deum A. Dvořáka i Credo K. Pendereckiego w Filharmonii Pomorskiej. W przyszłych sezonach czeka go m.in. debiut w Royal Opera House w Londynie.

fot. M. Adamczyk