Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
12 01-2023
godz. 18:00
Miejsce SALA ZŁOTA
Rodzaj koncertu Koncerty Kameralne
Rodzaj abonamentu
CENA BILETÓW: normalny: 20 zł
Przewijaj wydarzenia
CAPELLA CRACOVIENSIS
12-01-2023 godz. 18:00 SALA ZŁOTA
CENA BILETÓW: normalny: 20 zł

Wykonawcy:

Projekt Muzyczne Mosty


Szymon Strzelczyk - skrzypce

Beata Nawrocka - skrzypce

Dymitr Olszewski - altówka

Aleksandra Buczyńska-Kusak - wiolonczela

Rafał Gorczyński - kontrabas

Eliza Pawłowska - fortepian


Repertuar:

Jan Křtitel Vaňhal - Kwintet d-moll op. 12
Wolfgang Amadeus Mozart - Koncert fortepianowy A-dur KV 488, cz. 2
Ferdinand Ries - Kwintet fortepianowy h-moll op. 74


Mamy lata 80. XVIII wieku, obok Haydna, Beethovena i Mozarta w Wiedniu swoje dzieła tworzy przybyły z Czech Jan Křtitel Vaňhal. Muzykuje w kwartecie wspólnie z Haydnem, Dittersdorfem oraz Mozartem, ten ostatni nie ukrywa podziwu dla twórczości symfonicznej Vaňhala. Nawet to nie uchroniło jednak jego dzieł przed zapomnieniem; dopiero opublikowanie katalogu dzieł Vaňhala w roku 1981 ponownie rozbudziło zainteresowanie jego twórczością.


Sonaty op. 12 na swojej karcie tytułowej opisanie są jako trzy sonaty na klawesyn z towarzyszeniem skrzypiec, altówki i wiolonczeli. Utwór z tego zbioru zabrzmi jednak na fortepianie, co zdaje się być jednak zgodne z praktyką tego czasu - zdarzało się, ze instrumenty te występowały wymiennie. Wiele kompozycji chociażby Mozarta uznawanych przez nas za stricte fortepianowe może być (i prawdopodobnie było) z powodzeniem wykonywanych na klawesynie. Dzisiaj jednak zarówno Vaňhal jak Mozart zabrzmią na fortepianie z początku XIX wieku; Vaňhal w oryginalnej postaci, Mozart w XIX-wiecznej transkrypcji Lachnera na fortepian i kwintet smyczkowy.


Kilkanaście lat później Wiedeń stanie się na jakiś czas również miastem Ferdinanda Riesa, który przejdzie do historii głowie jako uczeń Beethovena. Czy słusznie? W odpowiedzi zabrzmi jego Kwintet fortepianowy h-moll z roku 1817. Dzieło pokazuje jak różne oblicza może przyjąć kwintet, stawia pytanie: czy to jeszcze kwintet czy już może koncert?