Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
05 06-2025
godz. 19:00
Miejsce SALA KONCERTOWA FILHARMONII
Rodzaj koncertu Koncerty Kameralne
Rodzaj abonamentu
CENA BILETÓW: NORMALNY: 40 zł ULGOWY: 30 zł
Przewijaj wydarzenia
CAPELLA CRACOVIENSIS - Msza h-moll Bacha
05-06-2025 godz. 19:00 SALA KONCERTOWA FILHARMONII
CENA BILETÓW: NORMALNY: 40 zł ULGOWY: 30 zł

Wykonawcy:

Projekt Muzyczne Mosty

55. urodziny Capelli Cracoviensis


CAPELLA CRACOVIENSIS - chór i orkiestra na historycznych instrumentach

Jan Tomasz Adamus - dyrygent

Repertuar:

Johann Sebastian Bach – Msza h-moll BWV 232

Koncert z przerwą, czas trwania ok. 2,5 godz.




Ze względu na bardzo duże zainteresowanie koncertem, uruchomiona została sprzedaż dodatkowej puli biletów.

Bilety w cenach regularnych na miejsca dostawiane zakupić można w kasie biletowej Filharmonii w godzinach jej pracy.

Miejsca nie podlegają rezerwacji internetowej ani telefonicznej. Ilość dodatkowych miejsc jest bardzo ograniczona.



Wykonawcy:


SOPRANY

Antonina Ruda (solo)

Anna Koehler

Magdalena Łukawska

Jolanta Kowalska-Pawlikowska


ALTY

Justyna Rapacz (solo)

Ilona Szczepańska

Matylda Staśto-Kotuła (solo)

Kacper Szczurek


TENORY

Bartosz Gorzkowski (solo)

Piotr Szewczyk

Dominik Czernik

Szczepan Kosior


BASY

Sebastian Szumski (solo)

Marek Opaska

Michał Grabczuk

Przemysław józef Bałka


SKRZYPCE I

Katarzyna Olszewska

Seojin Kim

Radek Kamieniarz

Maciej Czepielowski


SKRZYPCE II

Agnieszka Świątkowska

Tomasz Góra

Aleksandra Owczarek

Jadwiga Czepielowska


ALTÓWKA

Mariusz Grochowski

Mark Wanian


WIOLONCZELE

Konrad Górka


KONTRABAS

Dawid Lewandowski


FLETY

Manuel Granatiero

Olga Musiał-Kurzawska


OBOJE

Annelie Matthes

Katarzyna Czubek


FAGOTY

Tomasz Wesołowski

Maciej Snarski


RÓG

Krzysztof Stencel


TRĄBKI

Paweł Gajewski

Marian Magiera

Paweł Durowski


KOTŁY

Tomasz Sobaniec


ORGANY

Klaudia Łoboda




Jan Tomasz ADAMUS – dyrygent, organista, klawesynista i animator kultury; studiował w Krakowie i Amsterdamie, przez wiele lat był wykładowcą Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Od 2008 roku pełni funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego Capelli Cracoviensis – krakowskiego chóru i orkiestry instrumentów historycznych, z którymi występował na prestiżowych festiwalach i w salach koncertowych na całym świecie, m.in.: Concertgebouw w Amsterdamie, Teatro Real w Madrycie, Theater an der Wien, Haydn Festspiele Brühl, Festiwal Muzyki Polskiej, sala NOSPR, SWR Festspiele Schwetzingen, Bachfest Leipzig i Händel Festspiele Halle.

Był pomysłodawcą wykonania przez Capellę Cracoviensis wszystkich symfonii Ludwiga van Beethovena w ciągu jednego dnia (Beethoven Extreme, 27.08.2016). Jako organista i dyrygent jest autorem licznych nagrań. Na płytach znaleźć można zarejestrowane przez niego opery barokowe (m.in. fonograficzne prapremiery Germanico in Germania N. Porpory i Adriano in Siria G. B. Pergolesiego wydane przez wytwórnię Decca), dawną muzykę polską oraz repertuar klasyczny i romantyczny wykonywany na instrumentach z epoki (Requiem W.A. Mozarta, utwory F. Chopina, F. Schuberta i M. Karłowicza, Halka S. Moniuszki w jej pierwotnej, „wileńskiej” wersji).

Współpracował z takimi artystami jak Waltraud Meier, Thomas Hampson, Ian Bostridge, Mark Padmore, Jakub Józef Orliński, Franco Fagioli czy Núria Rial.

Dyrektor artystyczny festiwali Opera Rara Kraków, 6 Tygodni oraz Festiwalu Bachowskiego Świdnica.

fot. J. Poremba




Antonina RUDA – z wykształcenia organistka, dyrygentka i pedagożka, z zawodu śpiewaczka-kameralistka. Ukończyła z wyróżnieniem studia na Akademii Muzycznej w Krakowie (obecnie im. K. Pendereckiego) na Wydziale Twóczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej oraz studia podyplomowe na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach na kierunku Menedżer Kultury. Z powodzeniem odnajduje się zarówno w zawiłościach renesansowej polifonii jak i solistyczno-kameralnym repertuarze wieków późniejszych. Obecnie śpiewaczka Capelli Cracoviensis oraz współzałożycielka zespołu „Polyphonica Ensemble” specjalizującego się w wykonawstwie wokalnej muzyki polifonicznej.

fot. Klaudyna Schubert










Matylda STAŚTO-KOTUŁA – absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie (obecnie im. K. Pendereckiego), gdzie ukończyła wydział wokalno-aktorski w klasie Ewy Wolak. Już od pierwszych lat studiów brała udział w licznych spektaklach i koncertach. W roku 2001 dostała się do International Bachakademie Stuttgart, gdzie pod batutą Helmutha Rillinga zaśpiewała wiele koncertów. Jako studentka współpracowała z Operą Krakowską, występując w takich spektaklach, jak: L’elisir d’amore Gaetana Donizettiego (2001), Die Verschworenen Franza Schuberta (2002), Intryga i miłość Giuseppe Verdiego (2004), Bal u księcia Orłowskiego Johann Straussa (2005). Uczestniczyła też w wielu koncertach muzyki oratoryjnej. Od 2008 roku bierze udział w festiwalach, m.in. Wratislavia Cantans, Misteria Paschalia, Sacrum Profanum, Warszawska Jesień, Opera Rara, Edinburg Festival, Salzburger Festspiele, Mafestival Brugge, Beethovenfest Bonn, Utrecht Early Music Festival.

Od 2011 roku koncertuje z Capellą Cracoviensis, współpracując z takimi dyrygentami, jak: Jan Tomasz Adamus, Andrew Parrott, Christophe Rousset, Paul Goodwin, Ottavio Dantone, Skip Sempè , Paul McCreesh, Vincent Dumestre. Wieloletnia śpiewaczka Chóru Polskiego Radia, z którym koncertowała i nagrywała z sukcesami zarówno w Polsce, jak i za granicą. Ma na koncie również współpracę z Aleksandrem Nowakiem, Johnem Buttem, Marc Minkowski, Ràscher quartet, Aukso, Oh! Orkiestra Historyczna, Freiburger Barockorchester, B'rock Orchestra oraz z Agnieszką Budzińską-Bennet, z którą nagrała dwukrotnie nominowane do Fryderyków Melodie na Psałterz Polski Mikołaja Gomółki - Opera Omnia. Stale koncertuje z takimi zespołami, jak: Gabrieli Consort, Il Gardino d’amore, La Poema Harmonique, Oltremontano, Vox luminis , a od 2016 roku również ze słynnym Collegium Vocale Gent pod dyrekcją Philippe Herreweghe.

fot. Filip Adamus 






Justyna RAPACZ – w 2021 roku zadebiutowała w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej jako Katharina Schratt w balecie F. Liszta Mayerling. Październik 2023 roku przyniósł jej debiut w paryskim Théâtre des Champs-Élysées z Balthasar-Neumann-Orchester pod batutą Thomasa Hengelbrocka.

Studiowała na warszawskim Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina i Hochschule für Musik, Theater und Medien w Hanowerze. Była uczestniczką Akademii Operowej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. W 2019 roku zadebiutowała na scenie Filharmonii Narodowej, wykonując partię altową w Oratorio de Noël C. Saint-Saënsa, a także w Pieśniach historycznych Krzesimira Dębskiego pod batutą kompozytora. W 2022 roku wystąpiła z Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie w Requiem W.A. Mozarta.

Na festiwalu Opera Rara Kraków śpiewała w Madrigal Opera P. Glassa, Walpurgisnacht wg Mendelssohna i Brahmsa oraz w spektaklu Elegia. Brahms. Z towarzyszeniem Capelli Cracoviensis wykonała Alt-Rhapsodie J. Brahmsa w Helsinkach oraz partię Cnoty w Wyborze Herkulesa G.F. Haendla w Brugii, a także tytułową rolę w Salomonie tego samo kompozytora w Filharmonii Krakowskiej. W maju 2025 wspólnie z tą orkiestrą wykonała rolę Dydony w Dydonie i Eneaszu Henry'ego Purcella w Centrum Kongresowym ICE Kraków.

Justyna Rapacz występowała pod batutą takich dyrygentów, jak Jonathan Darlington, Ádám Fischer, Thomas Hengelbrock, Alessandro de Marchi. Współpracowała z takimi orkiestrami, jak m.in. Capella Regia Polona, Balthasar-Neumann-Orchester i Sächsische Staatskapelle Dresden. W jej dyskografii znajduja się takie utwory jak: Faniskę L. Cherubiniego, pieśni S. Moniuszki czy album z dziełami J.A. Hassego i A. Vivaldiego.

Jako członkini Junges Ensemble drezdeńskiej Semperoper wystąpiła m.in. w Carmen G. Bizeta, Rusałce A. Dvořáka, Czarodziejskim flecie W.A. Mozarta, Kopciuszku G. Rossiniego i Elektrze R. Straussa.

fot. Karpati & Zarewicz




Bartosz GORZKOWSKI – ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie śpiewu solowego Tomasza Zagórskiego. Jest również absolwentem kierunku reżyseria dźwięku w Instytucie Akustyki Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Laureat III miejsca na Turnieju Polskich Akademii Muzycznych – Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Romualda Tesarowicza w Teatrze Wielkim w Łodzi. Otrzymał również wyróżnienie i nagrodę specjalną za interpretację utworu barokowego na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Iuventus Canti.

Brał udział w produkcjach operowych, takich jak: Sigismondo G. Rossiniego (Radoski), The Golden Dragon P. Eötvosa (The Young Man), Kabalista J. Elsnera (Walery), Ja, Şeküre A. Nowaka (Kara), czy Albert Herring B. Brittena (rola tytułowa). Wykonuje również muzykę oratoryjno-kantatową, m.in. Requiem W.A. Mozarta, Litanie ostrobramskie oraz Msza Es-dur S. Moniuszki, Te Deum M.A. Charpentiera, Narcisse et Echo N. Czerepnina oraz liczne dzieła J.S. Bacha. Współpracował z dyrygentami, takimi jak: Łukasz Borowicz, Jan Tomasz Adamus, Przemysław Neumann, Mieczysław Unger, Agnieszka Nagórka, a także reżyserami: Karoliną Sofulak i Krystianem Ladą.

Jako solista koncertował na wielu międzynarodowych festiwalach muzycznych, m.in. Mind&Body Festival Brugge, Opera Rara Festival, Festiwal Bachowski w Świdnicy, Bad Hersfelder Festspiele. Występował na deskach Concertgebouw Brugge, Teatru im. J. Słowackiego w Krakowie, Teatru Muzycznego w Poznaniu, Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmonii Poznańskiej, Filharmonii Krakowskiej, Filharmonii Opolskiej oraz ICE Kraków.

Swoje umiejętności wokalne doskonalił podczas mistrzowskich kursów wokalnych m.in. u E. Blahovej, I. Kłosińskiej, J. Rappé oraz R. Karczykowskiego. W jego dorobku znajdują się również nagrania fonograficzne, takie jak: W kręgu polskiej pieśni XIX/XX wieku, Faniska, Anothen, Tropos oraz Sporos.

fot. J. Gwoździk




Sebastian SZUMSKI - z wyróżnieniem ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie na Wydziale Wokalno-Aktorskim w klasie Marka Rzepki. Swoje umiejętności wokalne doskonalił na licznych kursach mistrzowskich pod kierunkiem: Heleny Łazarskiej, Evy Blahovej, Charlesa Kellysa, Rudolfa Piernaya, Ryszarda Karczykowskiego, Teresy Żylis-Gary.

Koncertował w niemal wszystkich krajach Europy. Współpracował z cenionymi dyrygentami: Janem Tomaszem Adamusem, Krzysztofem Pendereckim, Stefanem Stuligroszem, Piotrem Sułkowskim, Federico Maria Sardellim, Allesandro de Marchi, Poulem McCreeshem, Joshuą Rifkinem, Andrew Parrotem, Vincentem Dumestrem, Ottavio Dantone. Debiutował na scenie podczas Barbakanfestival w Krakowie, kreując partię Hrabiego Almavivy w operze Wesele Figara W.A. Mozarta. W roku 2010 otrzymał stypendium Opera Studio w Teatrze im. G. Verdiego w Pizie, gdzie w sezonie artystycznym 2010/2011 śpiewał partię Maestra w operze Le convenienze e inconvenienze teatrali G. Donizettiego. W roli tej wystąpił także w teatrach Toskanii (Lucca i Livorno).

Artysta ma w swoim dorobku liczne nagrania radiowe, telewizyjne i płytowe, wśród których do najważniejszych należą: DVD z III Symfonią Kopernikowską H.M. Góreckiego, CD z wszystkimi motetami J.S. Bacha nagranymi w solowej obsadzie dla cenionej francuskiej wytwórni Alpha, a także CD z oratorium Quo Vadis F. Nowowiejskiego, wraz z Aleksandrą Kurzak i Arturem Rucińskim pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego.

Z Capellą Cracoviensis dokonał nagrania płyty CD wydanej przez wytwórnię Deutsche Harmonia Mundi, śpiewając rolę Janusza w wileńskiej wersji opery Halka S. Moniuszki. W swoim repertuarze posiada utwory od renesansowych polifonii po kompozycje współczesne, w tym liczne cykle pieśni, solowe partie oratoryjne i operowe Haendla, Purcella, Mozarta, Donizettiego, Belliniego, Rossiniego, Pucciniego, Bizeta, Brittena i Moniuszki. Występował w trzech światowych prapremierach i nagraniach oper Aleksandra Nowaka: Achat ili (nagroda Fryderyk 2021) oraz Drach (nagrody: Koryfeusz Muzyki Polskiej 2020, Onet O!Lśnienia 2021) i Pokora.

Sebastian Szumski w ostatnich latach z powodzeniem wykonuje także muzykę epoki baroku. Jego stała współpraca (od roku 2011) jako solisty i kameralisty z Capellą Cracoviensis zaowocowała kilkudziesięcioma koncertami pod dyrekcją Jana Tomasza Adamusa na najważniejszych festiwalach muzycznych w ponad dwudziestu europejskich stolicach. W ostatnim czasie występował m.in. na międzynarodowym festiwalu Opera Rara w Krakowie, wykonując partię Ilustratora w światowej prapremierze opery Ja, Şeküre A. Nowaka, w Teatrze Wielkim w Poznaniu kreował role Würfla i Patrona w polskiej premierze opery Leoša Janáčka Wyprawy pana Brouczka. W styczniu 2025 roku debiutował w Salzburgu na festiwalu Mozartwoche w Orfeuszu C. Monteverdiego pod dyrekcją Christiny Pluhar.

fot. Jacek Poremba


CAPELLA CRACOVIENSIS – zespół wokalny / chór kameralny i orkiestra wykonuje repertuar od renesansowej polifonii po wczesnoromantyczne opery na instrumentach z epoki i przy użyciu historycznych praktyk wykonawczych. Jest gościem wielu ważnych festiwali i sal koncertowych: Concertgebouw Amsterdam, Bachfest Leipzig, SWR Festspiele Schwetzingen, Händel Festspiele Halle, Haydn Festspiele Brühl, Opéra Royal Versailles, Theater an der Wien, NOSPR Katowice, Filharmonia Szczecin, Misteria Paschalia Kraków. Z zespołem występowali m.in.: Evelino Pidó, Christophe Rousset, Alessandro Moccia, Giuliano Carmignola, Paul Goodwin, Andrew Parrott, Paul McCreesh.

Wśród osiągnięć Capelli Cracoviensis znajdują się pierwsze w Polsce wykonanie utworów R. Wagnera na instrumentach historycznych z udziałem Waltraud Meier, a także nagrania oper G.B. Pergolesiego i N. Porpory dla wytwórni Decca, Halki S. Moniuszki dla Sony Classical oraz Stabat Mater A. Vivaldiego z Jakubem Józefem Orlińskim dla Erato.

W maju 2018 roku zespół rozpoczął projekt Haydn – The Complete Symphonies, którego celem jest wykonanie na żywo wszystkich symfonii Haydna. Jednym z największych sukcesów zespołu było wykonanie na historycznych instrumentach, kompletu symfonii Beethovena z transmisją radiową na żywo (w Krakowie w 2016 roku w jeden dzień). Wystąpili artyści z 14 krajów: 90 instrumentalistów, 44 śpiewaków i 5 dyrygentów.

Od 2022 roku Capella Cracoviensis jest głównym organizatorem festiwalu Opera Rara Kraków.

Capella Cracoviensis powstała w 1970 roku z inicjatywy ówczesnego dyrektora Filharmonii Krakowskiej Jerzego Katlewicza, który powierzył Stanisławowi Gałońskiemu stworzenie zespołu specjalizującego się w muzyce dawnej.

Od 2008 roku dyrektorem naczelnym i artystycznym Capelli Cracoviensis jest Jan Tomasz Adamus.