Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
20 10-2024
godz. 18:00
Miejsce Babiogórskie Centrum Kultury w Zawoi
Rodzaj koncertu Musica-Ars Amanda
Rodzaj abonamentu
CENA BILETÓW: normalny: 30 zł
Przewijaj wydarzenia
ANTONIO VIVALDI - CZTERY PORY ROKU
20-10-2024 godz. 18:00 Musica – ars amanda Babiogórskie Centrum Kultury w Zawoi
CENA BILETÓW: normalny: 30 zł

Wykonawcy:

Joanna Konarzewska – skrzypce 

Zespół instrumentalny Filharmonii Krakowskiej:
Jakub Żurek – skrzypce
Szymon Naściszewski – skrzypce
Marta Czepielowska – altówka
Michał Dąbek – wiolonczela
Włodzimierz Gazdeczka – kontrabas
Ewa Jarguz – klawesyn

Paweł Riess – słowo

Repertuar:

Antonio Vivaldi - Cztery pory roku:

Koncert nr 1 E-dur „Wiosna” („La Primavera”) RV 269
Koncert nr 2 g-moll „Lato” („LʼEstate”) RV 315
Koncert nr 3 F-dur „Jesień” („LʼAutunno”) RV 293
Koncert nr 4 f-moll „Zima” („LʼInverno”) RV 297

Koncert odbywa się w Babiogórskim Centrum Kultury w Zawoi.


Joanna KONARZEWSKA – absolwentka Akademii Muzycznej (obecnie im. K. Pendereckiego) w Krakowie oraz Syddansk Musikkonservatorium og Skuespillerskole w Odense.

W latach 2009–2014 była koncertmistrzynią Orkiestry Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. Od 2014 roku jest koncertmistrzynią Orkiestry Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie. Jest także gościnną koncertmistrzynią Orkiestry Akademii Beethovenowskiej.

Laureatka konkursów muzyki kameralnej i skrzypcowej, m.in. I Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Skrzypków im. Eugenii Umińskiej w 2005 roku w Poznaniu, X Konkursu Skrzypcowego im. Karola Lipińskiego i Henryka Wieniawskiego w 2006 roku w Lublinie, I Ogólnopolskiego Konkursu Instrumentalistów Smyczkowych w 2006 roku w Krakowie. W 2008 roku otrzymała nagrodę dla najlepszego instrumentalisty smyczkowego podczas ISA, objętego programem Wiedeń – Praga – Budapeszt. W 2014 roku wygrała Den Danske Strygerkonkurrence.

Brała udział w licznych kursach mistrzowskich instrumentalistyki solowej, kameralnej i orkiestrowej, m.in. Australian International Summer Orchestra Institute w Tasmanii, Internationale Sommerakademie w Semmering w Austrii oraz kursach w Łańcucie, Żaganiu i Kołobrzegu. Miała okazję pracować pod kierunkiem takich pedagogów, jak Jadwiga Kaliszewska, Milan Vitek, Ernst Kovacic, Thomas Furi, Marcin Baranowski, Konstanty Andrzej Kulka, Krzysztof Śmietana.

Była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Małopolskiej Fundacji Stypendialnej Sapere Auso. W 2012 i 2013 roku nominowana była do nagrody kulturalnej miasta Gdańsk.

Jako solistka i koncertmistrzyni współpracowała z takimi orkiestrami, jak: Odense Symfoniorkester, Aarhus Symfoniorkester, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestra Filharmonii Krakowskiej, Orkiestra Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Polska Filharmonia Kameralna Sopot, Elbląska Orkiestra Kameralna.


Jakub ŻUREK – ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie (obecnie im. K. Pendereckiego) w klasie skrzypiec Piotra Tarcholika. Z wyróżnieniem ukończył również Zarządzanie Kulturą Współczesną na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Dwukrotnie brał udział w Letniej Akademii Scharoun Ensemble der Berliner Philharmoniker. Doskonalił swoje umiejętności pod okiem takich artystów i pedagogów, jak Peter Buck, Mikhail Kopelman, Alexander String Quartet, Marcin Baranowski, Jakub Jakowicz, Łukasz Błaszczyk, Tomasz Tomaszewski, Dominika Falger i inni.

Jest muzykiem Orkiestry Filharmonii Krakowskiej na stanowisku I głos sekcji I skrzypiec, oraz współtworzy kwartet smyczkowy AER Quartet, z którym zdobył pierwszą nagrodę na XII Konkursie Muzycznym im. Luigiego Zanuccolego w Soliano al Rubicone, oraz pierwszą nagrodę i Nagrodę Specjalną na XVII Międzynarodowym Konkursie Talents for Europe w Dolnym Kubinie. Dwukrotny stypendysta Stypendium Prezesa Rady Ministrów.

Współpracował z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestrą Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfoniettą Cracovia, Kameralną Orkiestrą Miasta Tychy AUKSO, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Polish Art Philharmonic. Jako kameralista i muzyk orkiestrowy koncertuje w kraju i za granicą. Występował na Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie, Festiwalu Chopin i jego Europa, Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie, Festiwalu Szymanowski / Polska / Świat, Rheingau Musik Festival, Festiwalu Młoda Praga, Sinfonietta Festival, Festiwalu im. Jana Kiepury, Festiwalu Opera Rara, Festiwalu Muzyki Polskiej, Last Nights of the Proms i innych.


Szymon NAŚCISZEWSKI – skrzypek i dyrygent. Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie skrzypiec Jakuba Jakowicza oraz Hochschule für Musik, Tanz und Medien Hannover w klasie skrzypiec Adama Kosteckiego. W 2023 roku ukończył studia dyrygenckie w klasie prof. Łukasza Borowicza w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.

Buduje swoją reputację jako obiecujący dyrygent młodego pokolenia. W sezonie artystycznym 2022/23 został laureatem programu stypendialnego Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca Dyrygent - rezydent, w ramach którego podjął współpracę z Polską Filharmonią Kameralną Sopot pod artystyczną opieką Wojciecha Rajskiego. W trakcie studiów zdobywał doświadczenie podczas projektów asystenckich w czołowych polskich orkiestrach filharmonicznych (Białystok, Gdańsk, Łódź, Szczecin, Poznań, Białystok). Debiutował na estradzie z Filharmonią Krakowską, Filharmonią Poznańską, Filharmonią Podkarpacką oraz Elbląską Orkiestrą Kameralną. We wrześniu 2022 roku znalazł się w gronie ośmiu czołowych dyrygentek i dyrygentów zaproszonych przez maestro Andrzeja Boreyko do udziału w przesłuchaniu na dyrygenta-asystenta Filharmonii Narodowej w Warszawie. W styczniu 2023 roku asystował Paulowi McCreeshowi i Filharmonii Poznańskiej pracując nad VIII Symfonią op. 88 Dvoraka oraz Tańcami symfonicznymi op. 64 Griega. W marcu br. zakwalifikował się do czynnego udziału w warsztatach dyrygenckich organizowanych przez NOSPR i prowadzonych przez Marin Alsop. W ramach warsztatów uczestniczył w sesjach z udziałem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia oraz muzyków Akademii NOSPR, pracując nad utworami Bacewicz, Brahmsa i Agaty Zubel. Reprezentował Polskę podczas XI Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach.

Na swojej drodze dyrygenckiej Szymon Naściszewski czerpie z wieloletniego doświadczenia instrumentalisty – solisty, kameralisty oraz muzyka orkiestrowego. Jako solista koncertował z orkiestrami filharmonicznymi w Krakowie, Kaliszu, Rzeszowie. Jako koncertmistrz prowadził m.in. Filharmonię Kaliską, Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej, Polish Art Philharmonic, Lerici Music Festival Orchestra. Jako muzyk orkiestrowy współpracował m.in. z Sinfonią Varsovią, Polską Orkiestrą Kameralną, Sinfoniettą Cracovią, Polską Filharmonią Kameralną Sopot, NFM Leopoldinum. Jest absolwentem drugiej edycji programu Akademia Sinfonia Varsovia. Od 2019 roku związany z grupą I skrzypiec Filharmonii Krakowskiej. Na polu kameralistyki współpracował m.in. z Amelior Quartet, Chain Ensemble pod dyrekcją Andrzeja Bauera, muzykami orkiestry Berliner Philharmoniker (Sharoun Ensemble) podczas Letniej Akademii Muzyki w Lusławicach, Kwartetem Śląskim (Festiwal Ensemble im. Księżnej Daisy na Zamku Książ). Współtworzy muzyczną scenę kameralną Krakowa występując w różnorodnych formacjach instrumentalnych w ramach cyklów koncertowych organizowanych przez Filharmonię Krakowską.

Jest najmłodszym laureatem drugiej edycji programu stypendialnego „Młoda Polska” (2005), zdobywcą drugiej nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Solfeżowym w Bielsku-Białej (2008), a także finalistą pierwszego Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Grażyny Bacewicz w Łodzi (2015).


Marta CZEPIELOWSKA – ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie altówki Janusza Pisarskiego. Studiowała także w Staatliche Hochschule für Musik und darstellende Kunst w Stuttgarcie w klasie Andry Darzins.

Jako kameralistka występowała na festiwalach: Muzyka w Starym Krakowie, Emanacje, Wawel o Zmierzchu. Jest członkiem orkiestry Filharmonii Krakowskiej i Orkiestry Akademii Beethovenowskiej.


Michał DĄBEK – absolwent studiów magisterskich Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie wiolonczeli ad. Adama Klocka. Uczestniczył w wielu kursach solistycznych jak i kameralnych, gdzie pracował pod kierunkiem muzyków takich jak: Claus Reichardt, Peter Buck, Catalin Ilea, Stanisław Firlej, Maria Szwajger-Kułakowska, Marek Moś, Kwartet Dafo. W 2007 roku wraz z zespołem "Conash Trio" zajął III miejsce na XI Międzynarodowym Konkursie Muzyki Współczesnej w Krakowie. W tym samym roku razem z zespołem "Palabra de Musica Fuerte" zdobył wyróżnienia na ogólnopolskim konkursie "Harmonia Viva" oraz na II Międzynarodowym Festiwalu "Od Baroku do Jazzu" we Wrocławiu. Brał udział w wielu festiwalach m.in.

Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, „Warszawska Jesień”, Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie, Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich, „Muzyka w Starym Krakowie”, „Muzyka na Szczytach” Zakopane, „Young Euro Classic“ Berlin, „Arts Festival Dimension” Seul. Współpracuje z wieloma zespołami kameralnymi m.in. „Conash Trio”, „Palabra de Musica Fuerte”, „Ara Ensemble”, „Cellostrada” z którymi koncertuje w kraju i na świecie. Od 2011 roku jest wiolonczelistą Orkiestry Filharmonii Krakowskiej (Muzyk I głos). Pełni również funkcję leadera grupy wiolonczel Orkiestry Akademii Beethovenowskiej.

Do jego osiągnięć należą również nagrania muzyki filmowej oraz nagrania płytowe m.in. dla wytwórni DUX.


Włodzimierz GAZDECZKA – w wieku 6 lat rozpoczął edukację muzyczną od gry na fortepianie i skrzypcach, a 6 lat później kontynuował naukę już na kontrabasie w PSM II st. im. M. Karłowicza w Krakowie w klasie Marka Mieckowskiego. W 1998 roku jako solista odbył tournée po Holandii wykonując koncert D. Dragonettiego (m.in. w Concertgebouw w Amsterdamie). W tym samym czasie występował również z orkiestrą kameralną Forum Sinfonia wykonując koncert kontrabasowy J.B. Vanhalla.

W latach 1999–2004 odbył studia na Akademii Muzycznej (obecnie im. K. Pendereckiego) w Krakowie w klasie Czesława Ząbka. Równocześnie doskonalił swoje umiejętności u Michaela Wolfa w Berlinie. Podczas studiów w Krakowie kilkukrotnie występował jako solista z orkiestrą akademicką wykonując II Koncert kontrabasowy h-moll G. Bottesiniego.

Obecnie jest muzykiem Orkiestry Filharmonii Krakowskiej, z którą występował także jako solista w 2009 oraz 2014 roku. Gościnnie jest także leaderem grupy kontrabasów w Orkiestrze Akademii Beethovenowskiej, muzykiem Aukso - Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy oraz Bodoe Sinfoniorchester. Współpracował z wieloma wybitnymi dyrygentami, jak m.in. Jacek Kaspszyk, Jan Krenz, Charles Olivieri-Munroe, Krzysztof Urbański, Jukka-Pekka Saraste, Marek Moś, Ola Rudner, Christian Kluxen, Tadeusz Wojciechowski oraz Thomas Dasguaard.

Jako kameralista prowadzi ożywioną działalność, wykonując dzieła od baroku do muzyki współczesnej. Występował między innymi z Christianem Lindbergiem, Victorią Yagling, Kają Danczowską, Januszem Wawrowskim oraz Pauliną Tkaczyk. W obszarze jego zainteresowań szczególną pozycję zajmuje muzyka skandynawska, zarówno kameralna, jak i symfoniczna. Gra na tyrolskim instrumencie z ok. 1910 roku.


Ewa JARGUZ – absolwentka krakowskich szkół muzycznych w klasie rytmiki i fortepianu. Ukończyła muzykologię na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie klawesynu. Od wielu lat kieruje pracami sekcji fortepianu w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I stopnia im. Ignacego Jana Paderewskiego w Krakowie. Współpracuje z orkiestrą Filharmonii Krakowskiej jako muzyk orkiestrowy, wykonując partie klawesynu, fortepianu oraz czelesty. Przez wiele lat jako klawesynistka koncertowała z Orkiestrą Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa - Sinfoniettą Cracovią pod dyrekcją Roberta Kabary. Miała zaszczyt towarzyszyć wielu znanym solistom, pod batutą wybitnych dyrygentów podczas koncertów w kraju i tournée zagranicznych. Za wkład w działalność pedagogiczną i artystyczną została uhonorowana wieloma nagrodami, między innymi odznaką Honoris Gratia, medalem Komisji Edukacji Narodowej, Srebrnym Krzyżem Zasługi nadanym przez Prezydenta RP.




Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

w ramach programu Narodowego Centrum Kultury

Kultura - Interwencje. Edycja 2024