Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
18 10-2022
godz. 19:30
Miejsce SALA ZŁOTA
Rodzaj koncertu Koncerty Kameralne
Rodzaj abonamentu
CENA BILETÓW: normalny: 30 zł ulgowy: 20 zł
Przewijaj wydarzenia
9. KRAKOWSKA JESIEŃ MUZYCZNA
18-10-2022 godz. 19:30 SALA ZŁOTA
CENA BILETÓW: normalny: 30 zł ulgowy: 20 zł

Wykonawcy:

Włodzimierz Spodymek - saksofon

Mariusz Klimsiak – fortepian



Repertuar:

René Corniot - Églogue et Danse Pastorale

Barry Cockcroft - Melbourne sonata na saksofon sopranowy i fortepian

***

Michał Grabowski - LAID Island na saksofon altowy i fortepian

Darius Milhaud - Scaramouche  op. 165c na saksofon altowy i fortepian

Pedro Iturralde - Pequeña Czarda na saksofon altowy i fortepian



Włodzimierz SPODYMEK - absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (studia doktoranckie), gdzie uzyskał stopień doktora sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka. Ukończył również studia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie saksofonu dra hab. Pawła Gusnara. Uczęszczał także do Państwowego Liceum Muzycznego im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, kształcąc się w klasie saksofonu mgra Bernarda Steuera. Swoje umiejętności gry na saksofonie doskonalił na wielu kursach mistrzowskich, prowadzonych przez wybitnych saksofonistów m. in.: Claude’a Delangle (Paryż), Vincent’a David (Wersal), Ed’a Bogaard (Bruksela), Detlef’a Bensmann (Berlin) oraz Davida Pitucha (USA). Współpracował z wieloma orkiestrami symfonicznymi: Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie, Orkiestrą Sinfonia Varsovia, Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Orkiestrą Filharmonii Opolskiej, Płocką Orkiestrą Symfoniczną oraz Orkiestrą Symfoniczną Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie.

Koncertował pod batutą wielu wybitnych dyrygentów, takich jak: Krzysztof Penderecki, Antoni Wit, Marc Minkowski, Frieder Bernius, Tadeusz Wojciechowski, Wojciech Michniewski.

W sezonie artystycznym 2005/2006 współpracował z orkiestrą kameralną Filharmonii Narodowej w Warszawie, grając koncerty na terenie całego kraju. Występował u boku takich muzyków jak: Leszek Możdżer, Ewa Podleś, Waldemar Malicki, Adam Makowicz, Kwartet Śląski, koncertując w Niemczech, Austrii, Włoszech. Włodzimierz Spodymek brał udział w nagraniach programów radiowych. Jest zapraszany do jury konkursów saksofonowych oraz jako wykładowca kursów mistrzowskich, seminariów saksofonowych oraz warsztatów metodycznych dla nauczycieli, studentów i uczniów, organizowanych przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Centrum Edukacji Artystycznej oraz Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków. W latach 2011-2014 był trzykrotnym stypendystą Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (stypendium dla najlepszych doktorantów). Dwukrotnie otrzymał Nagrodę Indywidualną Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie (rok 2016 nagroda II stopnia, rok 2019 nagroda I stopnia) za szczególny wkład w rozwój edukacji artystycznej w Polsce, a w roku 2018 nominację nauczyciela dyplomowanego.

Włodzimierz Spodymek jest zatrudniony na stanowisku adiunkta na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, gdzie prowadzi swoją klasę saksofonu. Pracuje również w Państwowym Zespole Szkół Muzycznych im. Artura Rubinsteina w Bydgoszczy. Jego wychowankowie są laureatami wielu konkursów krajowych oraz międzynarodowych zarówno solowych jak i kameralnych. Włodzimierz Spodymek jest artystą firm Henri Selmer Paris oraz MARCA Reeds.

Mariusz KLIMSIAK
- laureat III Konkursu Muzyki XX Wieku w Warszawie, Festiwalu Młodych Muzyków w Gdańsku, III Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz zdobywca Złotego Parnasa Międzynarodowego Festiwalu Pianistycznego w Sanoku. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Bydgoszczy w klasie prof. Jerzego Sulikowskiego. Odbył studia podyplomowe u prof. Katarzyny Popowej-Zydroń. Kształcił się również na kursach muzycznych pod kierunkiem Ewy Pobłockiej, Nauma Starkmanna, Aleksjeja Orłowieckiego, Viery Nossiny oraz Dang Thai Sona. Występował w wielu salach koncertowych w Polsce (m. in. w Filharmonii Narodowej, Krakowskiej, Wrocławskiej) i prezentował się podczas licznych festiwali muzycznych: Łańcuch IV (Warszawa), Forum Musicum (Wrocław), Forum Lutosławskiego (Warszawa), Festiwal Pianistyki Polskiej (Słupsk), Międzynarodowy Festiwal Bachowski (Świdnica). Koncertował również za granicą, m. in. we Włoszech (Florencja), Hiszpanii (Alicante) i USA (Seattle, San Francisco). Z orkiestrą Filharmonii Dolnośląskiej pod dyrekcją Jerzego Swobody odbył tournée w Niemczech. Zróżnicowany stylistycznie repertuar artysty zawiera zarówno utwory barokowe, jak i współcześnie powstające kompozycje. Wykonywał koncerty Bacha, Mozarta, Beethovena, Chopina, Liszta, Brahmsa, po klasykę XX wieku (III Koncert Rachmaninowa, III Koncert Prokofiewa, koncerty Stawińskiego, Szostakowicza, Lutosławskiego). Do jego repertuaru solowego zaliczają się oprócz kluczowych dzieł literatury fortepianowej (Sonata op. 106, op. 111 Beethovena, Sonata h-moll Liszta, Sonata h-moll Chopina, Sonata f-moll Brahmsa) również rzadziej grywane kompozycje (III Sonata Hindemitha, Sonata Berga). Pianista chętnie sięga po muzykę kameralną. W duecie ze skrzypcami prezentował m. in. wszystkie sonaty Beethovena (również jako całość w cyklu trzech koncertów ze skrzypkiem Pawłem Radzińskim), komplet sonat Brahmsa, Fantazję C-dur Schuberta, sonaty Mozarta, Schumanna, Debussy’ego, Francka, Szymanowskiego, Szostakowicza, utwory Lutosławskiego. Artysta występuje z Mariuszem Patyrą. Wśród utworów wykonywanych z wiolonczelą znalazły się sonaty Beethovena, Brahmsa, Debussy’ego, Rachmaninowa, Szostakowicza. Z sopranistką Kamilą Kułakowską prawykonywał w Studiu Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego Chantefleurs et Chantefables Lutosławskiego w wersji na głos i fortepian (opracowanie Eugeniusza Knapika). Do ciekawszych pozycji jego repertuaru należy również Pierrot lunaire Schoenberga; z utworów na większe składy kameralne warto wspomnieć kwintety Zarębskiego, Szostakowicza, Bacewicz, Koncert D-dur Chaussona (na fortepian, skrzypce i kwartet smyczkowy) czy Continuum Michała Dobrzyńskiego (na dwa fortepiany i dwa zestawy perkusyjne). Pianista występował z Kwartetem Śląskim. Ważnym elementem zainteresowań artysty jest wykonawstwo na instrumentach z epoki. Początkowo zainteresowania te związane były głównie z instrumentarium doby romantyzmu (m. in. wykonania koncertów Chopina i Schumanna z Capellą Cracoviensis pod dyrekcją Jana Tomasza Adamusa). Obecnie pianista chętnie sięga po instrumenty z epoki Schuberta, Beethovena i Mozarta (m. in. kopie instrumentów Steina i Waltera) wykonując zarówno muzykę solową, jak i kameralną. W listopadzie 2017 r. ukazała się płyta artysty z Koncertem f-moll Chopina nagranym na kopii Pleyela z 1830 r. – było to pierwsze nagranie tego koncertu dokonane przez polską orkiestrę na instrumentach historycznych. W roku 2018 w dwusetną rocznicę powstania sonaty Hammerklavier wykonał ten utwór na oryginalnym instrumencie Broadwooda w ramach Ogólnopolskiej Konferencji Instrumentologicznej. W 2019 roku ukazały się jego kolejne płyty – pierwsza z utworami Schumanna i Noskowskiego, druga z sonatą Hammerklavier Beethovena oraz sonatą op. 1 Berga. Artysta współpracował w charakterze asystenta z prof. J. Sulikowskim, prof. E. Pobłocką oraz prof. J. Godziszewskim. Obecnie jest doktorem habilitowanym sztuk muzycznych i prowadzi klasę fortepianu w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.