
Wykonawcy:
Viviane Hagner – skrzypce
Fanny Fheodoroff – skrzypce
Juliette Beauchamp – skrzypce
Bilal Alnemr – skrzypce
Miguel Elrich – altówka
Kinga Wojdalska – altówka
Alexey Stadler – wiolonczela
Zuzanna Sosnowska – wiolonczela
Repertuar:
Mieczysław Weinberg - Trio smyczkowe op. 48
Arnold Schönberg - Verklärte Nacht op. 4
***
Felix Mendelssohn - Oktet smyczkowy Es-dur op. 20
Program oryginalnie wykonany w ramach festiwalu Krzyżowa-Music
Filharmonia im. K. Szymanowskiego w Krakowie jest współorganizatorem 29. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena.
Viviane HAGNER – urodzona w Monachium skrzypaczka Viviane Hagner jest ceniona za swoją wnikliwą muzykalność i pasjonujący kunszt. Zadebiutowała na arenie międzynarodowej w wieku 12 lat, a wkrótce potem wystąpiła z Israel-Berlin Philharmonics pod dyrekcją Zubina Mehty.
Występowała z czołowymi orkiestrami, w tym z Filharmonią Berlińską, Boston Symphony i New York Philharmonic, współpracując z takimi dyrygentami jak Ashkenazy, Barenboim i Salonen. W sezonie 2024/25 jest artystką-rezydentką Filharmonii Poznańskiej, wykonuja koncert Korngolda z Deutsche Radio Philharmonie i wykona nowo odkrytą sonatę Ariberta Reimanna.
Jako orędowniczka muzyki współczesnej i powszechnie niedocenianej, ma w swoim repertuarze koncert skrzypcowy Unsuk-China i często wykonuje dzieła Gubaiduliny, Hartmanna i Lutosławskiego. Jest również wziętą kameralistką, występującą między innymi w Wigmore Hall, Concertgebouw w Amsterdamie i na najważniejszych międzynarodowych festiwalach muzycznych.
Hagner jest współzałożycielką i dyrektorką artystyczną Krzyżowa-Music, która w 2024 roku obchodzi 10. edycję. Niedawno artystka otrzymała Order Zasługi Niemiec za wkład w wymianę kulturalną między oboma krajami, a także otrzymała odznakę honorową Zasłużony dla kultury polskiej. Mieszka w Berlinie, od 2013 roku jest profesorką w konserwatorium w Mannheim.
fot. Timm Koelln
Fanny FHEODOROFF – austriacka skrzypaczka Fanny Fheodoroff występowała jako solistka i kameralistka w takich miejscach jak Filharmonia Berlińska , Laeiszhalle w Hamburgu, Beethoven-Haus w Bonn, Wigmore Hall i Barbican Hall w Londynie. W 2022 roku dołączyła do francuskiego tria fortepianowego Sōra. Ich podwójny album z triami fortepianowymi Johannesa Brahmsa został wydany w 2024 roku pod szyldem wytwórni La Dolce Volta. Album otrzymał między innymi CHOC Classica, Trophée Radio Classique i nominację do Preis der deutschen Schallplattenkritik, i zdobył uznanie wielu międzynarodowych recenzentów (Classica, Gramophone, BBC Music Magazine, France Musique). Fheodoroff była wieloletnią stypendystką Studienstiftung des deutschen Volkes i laureatką 27. konkursu instrumentalnego Deutsche Stiftung Musikleben, a także konkursów skrzypcowych Elise-Meyer i Postacchini. Jest absolwentką The Juilliard School, gdzie ukończyła studia magisterskie pod opieką Li Lin. Poprzednimi nauczycielami byli Tanja Becker-Bender w HfMT Hamburg, David Takeno w Guildhall School London, Dora Schwarzberg na University of Music and Performing Arts Vienna i Danja Lukan jako wieloletnia prywatna nauczycielka.
fot. Andrej Grilc
Juliette BEAUCHAMP – francusko-polska skrzypaczka Juliette Beauchamp występowała jako kameralistka na licznych festiwalach, m.in. Krzyżowa Music Festival, Grachtenfestival Amsterdam, Festspiele Mecklenburg-Vorpommern, Heidelberger Frühling, Gotland Chamber Music Festival, Musique de Chambre à Giverny, Festival d'Entrecasteaux.
Urodzona w 1998 w Lyonie, studiowała w Hochschule für Musik Hanns Eisler u Stephana Picarda, a swoje umiejętności artystyczne czerpała od takich muzyków jak Tabea Zimmermann, Amandine Beyer czy Bernhard Forck.
Jako skrzypaczka barokowa dzieli scenę z gambistą Salomé Gasselinem i regularnie występuje z Akademie für Alte Musik, współpracując z Isabelle Faust, Antoine Tamestitem, René Jacobsem, a także François Lazarevitchem i zespołem Les Musiciens de Saint-Julien.
Jako artystka interdyscyplinarna, Juliette Beauchamp jest jedną z członkiń założycielek zespołu Babayki, gdzie występuje jako piosenkarka, aranżerka i performerka. Jako członkini tego zespołu, występowała w Paryżu (Théâtre de la Colline, France Musique), Berlinie (KAHO Theater), Rzymie (Errichetta Festival), Erywaniu (Savage Art Festival) i Korsyce (Camerata Figarella).
fot. Zebu Kluth
Bilal ALNEMR – urodził się w Damaszku w 1996 roku. Odkrył grę na skrzypcach dzięki małym zabawkowym skrzypcom, które podarował mu ojciec. Dalszą naukę kontynuował samodzielnie, korzystając tylko z płyt DVD. Bilal wygrał syryjski krajowy konkurs skrzypcowy w 2007 roku i konkurs Solhi Alwadi, a od tego czasu koncertował w Indiach, Rosji, Katarze, Jordanii i Libanie. Po udziale w śródziemnomorskiej wymianie kulturalnej ECUME, dołączył do konserwatorium w Aix-en-Provence w klasie Sophie Baduel, a w 2012 roku przeniósł się do Paryża, aby studiować u Suzanne Gessner w Conservatoire à Rayonnement Régional de Paris. Cztery lata później ukończył Konserwatorium Paryskie (CNSMDP), gdzie uczył się u Rolanda Daugareila i Oliviera Charliera. Następnie dołączył do Barenboïm-Saïd Academy w Berlinie, aby doskonalić swoje umiejętności z Michaelą Martin, Michaelem i Danielem Barenboïm. Bilal niedawno zadebiutował z ORF Radio Symphonie Orchester Wien, poddyrekcją Thomasa Zehetmaira.
Od szesnastego roku życia jego kariera zawodowa przyniosła wiele udanych współprac, w tym występy z Renaud Capuçon, Hélène Grimaud, Barbarą Hendricks i Danielem Barenboimem. Szczególne miejsce w jego repertuarze zajmują koncerty na skrzypce i orkiestrę. Chętnie wykonuje również współczesny repertuar, taki jak Anthème I i II Pierre'a Bouleza, a także Sequenza Luciano Berio.
Jako muzyk orkiestrowy i kameralista Bilal Alnemr regularnie gra w Boulez Ensemble w Berlinie i w West-Eastern Divan Ensemble. Ponadto od 2012 roku Bilal jest członkiem Orkiestry West-Eastern Divan. W lipcu 2022 r. stworzył Vauvenargues Festival, festiwal muzyczny mający na celu wyrażenie wdzięczności społeczności lokalnej w wiosce, która stała się jego domem po emigracji z ogarniętej woją Syrii.
Bilal jest założycielem Les cordes de Shams, stowarzyszenia non-profit mającego na celu rozwijanie wymiany kulturalnej w dziedzinie muzyki między Syrią, Francją i resztą świata.
fot. Claseek
Miguel ELRICH – portugalski altowiolista Miguel Erlich jest solistą, kameralistą i muzykiem orkiestrowym. Koncertując w Europie, Ameryce i na Bliskim Wschodzie, występował w takich miejscach jak Lincoln Center, Concertgebouw Amsterdam, Wigmore Hall, Royal Albert Hall, Elbphilharmonie, Philharmonie de Paris, Filharmonia BErlińska, Dubai Opera i NCPA Beijing.
Miguel był solistą altowiolistą Ensemble Resonanz, Portugalskiej Orkiestry Kameralnej i Młodzieżowej Orkiestry Unii Europejskiej, a także jest częstym gościem Budapest Festival Orchestra.
Jako kameralista występował na festiwalach, takich jak Krzyżowa-Music i IMS Open Chamber Music. Jest również członkiem założycielem Stravinstrio, które zdobyło pierwszą nagrodę w portugalskim konkursie radiowym, a także inne nagrody. Stravinstrio wielokrotnie wykonywało utwory dedykowane tej formacji w radiu i telewizji.
Miguel studiował u Tabei Zimmermann w Hochschule für Musik Hanns Eisler Berlin, w Narodowym Konserwatorium w Portugalii u Anne Victorino D’ Almeida i António Pereira, brał udział w kursach mistrzowskich u Lawrence’a Powera, Ettore Causa, Larsa Andersa Tomtera i innych. Obecnie mieszka w Berlinie.
fot. Ettore Causa
Kinga WOJDALSKA - jest pierwszą polską laureatką prestiżowego Primrose International Viola Competition w Stanach Zjednoczonych. Oprócz zdobycia drugiej nagrody, została również nagrodzona za znakomite wykonanie własnej transkrypcji Kaprysu polskiego Grażyny Bacewicz.
Wojdalska jest altowiolistką, występującą zarówno jako solistka, jak i kameralistka. Dała kilka krajowych i europejskich premier, w tym Koncert altowy Johna Williamsa w 2022 roku z Orkiestrą Dohnanyi Budafok.
Duże doświadczenie muzyczne i sceniczne Kingi znajduje odzwierciedlenie w nagrodach, których jest laureatką, m in.: Nagroda Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Stypendium Doskonałości Rządu Szwajcarskiego. Kinga współpracowała również z niektórymi z najbardziej znanych muzyków naszych czasów, w tym z Gidonem Kremerem, Viktorią Mullovą i Stevenem Isserlisem.
Ukończyła edukację szkolną w Polsce w Szkole Muzycznej im. Zenona Brzewskiego, gdzie uczyła się u legendarnego polskiego altowiolisty Stefana Kamasy. Później uzyskała tytuł licencjata w Royal College of Music w Londynie w klasie Nathana Braude'a oraz tytuł magistra w Zürcher Hochschule der Künste, gdzie uczyła się u brytyjskiego altowiolisty Lawrence'a Powera.
Kinga jest wspierana strunami Thomastik-Infeld i gra na współczesnej altówce wykonanej przez lutnika Jerzego Maślankę.
fot. Maria Turowska
Alexei STADLER – chwalony za swój „namacalny, miodowy ton” (The Times), Alexey Stadler należy do najlepszych wiolonczelistów swojego pokolenia. Zdobywca Grand Prix TONALi, zadebiutował na BBC Proms, wykonując Koncert wiolonczelowy nr 1 Szostakowicza z Wasilijem Petrenką. Od tego czasu występował z czołowymi orkiestrami, w tym Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, San Francisco Symphony i Tokyo Metropolitan Symphony, pod dyrygentami takimi jak Vladimir Ashkenazy i Tugan Sokhiev. Sezon 2024/25 obejmuje występy z Deutsche Kammerphilharmonie Bremen i Staatskapelle Weimar.
Jako oddany muzyk kameralny współpracuje z takimi artystami jak Janine Jansen, Igor Levit i Ebène Quartet i występuje na ważnych festiwalach, takich jak Gstaad, Schleswig-Holstein i Krzyżowa-Music, gdzie pełni funkcję kuratora sympozjum i doradcy artystycznego.
Stadler występował z BBC National Orchestra of Wales, Münchner Symphoniker czy Mariinsky Orchestra, współpracując z dyrygentami, m.in. Valerym Gergievem i Markiem Janowskim. Urodził się w rodzinie muzyków, studiował w Petersburgu oraz w Weimarze, a obecnie jest profesorem wiolonczeli w Hochschule für Musik und Theater Hamburg. Gra na wiolonczeli Davida Tecchlera z 1715 r.
fot. Marco Borggreve
Zuzanna SOSNOWSKA – jest solistką, kameralistką i pedagogiem. Jest laureatką (pierwsza nagroda ex aequo) X Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. W. Lutosławskiego w Warszawie i laureatką ponad 20 nagród na konkursach międzynarodowych. Występowała w duecie Sosnowska-Garcías oraz jako członkini Tansman Trio (laureatka Diapason d’Or 2024 za debiutancką płytę Tansman Trio gra Tansmana).
Jej koncerty były transmitowane przez Polskie Radio, Norddeutscher Rundfunk, Radio Nacional España, Idagio i Allegro HD Television.
Zuzanna ukończyła Hochschule für Musik Franz Liszt Weimar w klasie W. E. Schmidta oraz Escuela Superior de Música Reina Sofia w Madrycie w klasie J. P. Maintza i F. Ariasa, a także Musikhochschule Lübeck w klasie T. Svane. Otrzymała nagrodę od Królowej Hiszpanii oraz stypendia Fundacji Y. Menuhina, Programu Villa-Musica i Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP. Łączy kariery muzyczną i pedagogiczną jako wykładowca w Hochschule für Musik und Tanz Köln w Niemczech oraz jako profesor gościnny w Conservatorio Superior de Musica Illes Balears w Palma de Mallorca.
fot. Flor Godoy Photography