Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
13 04-2025
godz. 18:00
Miejsce SALA KONCERTOWA FILHARMONII
Rodzaj koncertu Koncerty Symfoniczne
Rodzaj abonamentu
CENA BILETÓW: normalny: 90 zł ulgowy: 80 zł
KUP BILET
Przewijaj wydarzenia
29. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena
13-04-2025 godz. 18:00 Koncerty symfoniczne i oratoryjne SALA KONCERTOWA FILHARMONII
CENA BILETÓW: normalny: 90 zł ulgowy: 80 zł KUP BILET

Wykonawcy:

Koncert pod honorowym patronatem Ambasadora Australii w Polsce, Benjamina Hayesa


Orava Quartet:

Daniel Kowalik – skrzypce

David Dalseno – skrzypce

Thomas Chawner – altówka

Karol Kowalik – wiolonczela

Łukasz Krupiński – fortepian



Repertuar:

Ludwig van Beethoven - Kwartet smyczkowy F-dur op. 18 nr 1

Krzysztof Penderecki - III Kwartet smyczkowy Kartki z nienapisanego dziennika

Robert Schumann - Kwintet fortepianowy Es-dur op. 44



Filharmonia im. K. Szymanowskiego w Krakowie jest współorganizatorem 29. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena.






ORAVA QUARTET został okrzyknięty przez magazyn Limelight „najbardziej ekscytującym młodym kwartetem w okolicy” i przewidział, że stanie się „jednym z najbardziej dumnych australijskich produktów eksportowych”. Zdobywając reputację i oddanych fanów za swoje ekscytujące występy, bracia Daniel i Karol Kowalik (skrzypce i wiolonczela), skrzypek David Dalseno i altowiolista Thomas Chawner wnoszą swoje unikalne brzmienie i zapierającą dech w piersiach intensywność do klasyki i mniej znanych klejnotów kanonu kwartetu smyczkowego. Występując razem od 2011 roku, kwartet wykonuje również nowe dzieła współczesnych australijskich kompozytorów, w tym Eleny Kats-Chernin, Paula Deana, Rossa Edwardsa i innych. Orava Quartet został wybrany przez Deutsche Grammophon do swojego historycznego, pierwszego australijskiego wydania płytowego w 2018 roku, przyjętego z szerokim uznaniem krytyków.

Orava Quartet występował w Ameryce Północnej, Azji, Zjednoczonych Emiratach Arabskich i Nowej Zelandii, ściśle współpracując ze światowej sławy kwartetem Takács Quartet w USA i zdobywając główne nagrody na Asia Pacific Chamber Music Competition w 2013 roku. Kwartet z siedzibą w Brisbane występuje w całej Australii, w tym w Sydney Opera House’ Utzon Music Series, Melbourne Recital Centre, Australian Festival of Chamber Music, na New Zealand Festival, Brisbane i Melbourne Festivals, Queensland Music Festival, VIVID Sydney i BBC Proms.

W 2024 roku Orava Quartet dziesiąty rok z rzędu jest rezydentem z Cameraty i w podobnej roli występuje na Bangalow Music Festival i na Blackheath Chamber Music Festival (NSW). Inne występy na festiwalach obejmują powrót do Sunshine Coast (QLD), Tyalgum i Orange Chamber Music Festivals, Bowral Autumn Music Festival (NSW), Coriole Music Festival (SA) oraz występy na Musica Viva Tasmania, Melbourne Recital Centre - ze światową premierą kwartetu smyczkowego australijskiego kompozytoranPaula Deana - i współpracę z Williamem Bartonem Gold Coast Chamber Orchestra. Orava Quartet gra na strunach Larsen Strings.

fot. Dylan Evans



Łukasz KRUPIŃSKI – zwycięzca 7. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w San Marino oraz zdobywca wszystkich nagród specjalnych: Nagrody Publiczności, Nagrody Krytyków Muzycznych i Nagrody za najlepsze wykonanie koncertu z Orkiestrą.

Finalista Międzynarodowego Konkursu Ferruccio Busoniego w Bolzano oraz zdobywca pierwszych nagród na Międzynarodowych Konkursach Pianistycznych w Hanowerze, Aachen, Goerlitz oraz Yamaha Music Foundation of Europe. W 2015 roku, będąc półfinalistą, znalazł się w prestiżowym gronie dwudziestu najlepszych pianistów XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Jego debiutancka płyta Espressione została nominowana do nagrody International Classical Music Awards obok płyt Krystiana Zimermana i Evgeny Kissina oraz zdobyła doskonałe recenzje m.in. w Pizzicato Magazine, MDR Kultur, Radio Luxemburg, Radio France oraz Gramophone. Jego nagrania były transmitowane przez międzynarodowe stacje radiowe, m. in. BBC Radio 3, WQXR w Nowym Yorku, ABC Australia, CBC Music w Kanadzie oraz w Programie Drugim Polskiego Radia.

W 2018 Łukasz Krupiński zadebiutował koncertem w Audytorium Isaaca Sterna w Carnegie Hall. W tym samym sezonie, pianista wystąpił z recitalem w PyeongChang w ramach Zimowych Igrzysk Olimpijskich w Korei Południowej. W ostatnich latach występował w Londynie - w Wigmore Hall (2021 & 2022) oraz Royal Albert Hall, w Paryżu w Salle Cortot, a także z recitalami w Teatro La Fenice w Wenecji, La Verdi w Mediolanie, Merkin Hall w Nowym Yorku. Ostatnie występy artysty w Polsce obejmują recitale w Warszawskiej Filharmonii Narodowej (2023), w Sali Koncertowej NOSPR (2022) oraz Filharmonii Krakowskiej (2023).

Łukasz Krupiński występował z czołowymi orkiestrami świata, między innymi z Jerusalem Symphony Orchestra, Chicago Philharmonic, Buffalo Philharmonic, Orchestra of the Americas, Bratislava Radio Symphony Orchestra, George Enescu National Philharmonic Orchestra, Orkiestra Filharmonii Narodowej, Symfoniczna Orkiestra NOSPR, Sinfonia Varsovia oraz Royal Philharmonic Orchestra (2024). Artysta współpracował z renomowanymi dyrygentami, takimi jak Lawrence Foster, Daniel Raiskin, Antoni Wit, Jacek Kaspszyk, Jean-Luc Tingaud, Hobart Earle oraz Robert Trevino.

Od 2023 roku jest członkiem Penderecki Trio wraz ze skrzypaczką Letycją Moreno oraz wiolonczelistą Claudio Bohorquezem.

Dwukrotny laureat Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia w twórczości, Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stypendysta Fundacji Krystiana Zimermana. W 2016 został uhonorowany Medalem Pamiątkowym Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w dowód uznania dla osiągnięć artystycznych.

Urodził się w 1992 roku w Warszawie. Absolwent OSM im. Zenona Brzewskiego w Warszawie w klasie fortepianu Joanny Ławrynowicz. Z wyróżnieniem Magna cum Laude ukończył studia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie u Alicji Paleta-Bugaj oraz onrada Skolarskiego. Kontynuował studia podyplomowe w Hochschule für Musik, Theater und Medien w Hanowerze w klasie Arie Vardiego (2017-2018) oraz w Royal College of Music w Londynie u Dmitri Alexeeva (2018-2019). Od 2024 roku jest doktorantem na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

Łukasz Krupiński jest Artystą Steinwaya, oraz reprezentowany jest przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena.

fot. Wojciech Grzędziński



Czarnecki

Inspirowany muzyką polskiego Spiszu. Po 10 latach zbierania i publikowania Zbioru Pieśni Ludowych Zamagórza Spiskiego Czarnecki zaaranżował około 160 melodii z tego regionu. Jest to pierwsza tego typu praca poświęcona temu tematowi.


Beethoven

I Kwartet smyczkowy Ludwiga van Beethovena zwiastował początek jednego z najwspanialszych cyklów muzycznych w całym kanonie muzyki zachodniej, szesnastu kwartetów Beethovena obejmujących całe jego twórcze życie. Ten wczesny kwartet smyczkowy ma czysto klasyczny styl, podobnie jak kwartety Haydna i Mozarta, a mimo to kipi energią, dramatyzmem i potężną ekspresją.


Penderecki

Kartki z niezapisanego dziennika czyli III kwartet smyczkowy Krzysztofa Pendereckiego to arcydzieło późnego okresu, naznaczone głębokimi emocjami, bogate wspomnieniami i głęboko zakorzenione w echach jego dzieciństwa. Utwór przywołuje nawet melodię cygańskich skrzypiec, wspomnienie melodii, którą kiedyś grał mu ojciec w dzieciństwie. „Mój ojciec – mówi Penderecki – „grał tę melodię na skrzypcach. Grał ją obsesyjnie, za każdym razem nieco inaczej, wymyślając najróżniejsze wariacje. Całość jest sentymentalną podróżą w dawno opuszczone krajobrazy.”


Schumann

Zwieńczeniem programu jest utwór często nazywany się jednym z najwspanialszych dzieł kameralnych wszechczasów: kwintet fortepianowy Schumanna op. 44, charakteryzujący się takim majestatem i kunsztem, że powszechnie uważany jest także za najwspanialsze dzieło kameralne tego romantycznego kompozytora. Kwartetowi towarzyszyć będzie polski pianista, laureat wielu międzynarodowych konkursów, Łukasz Krupiński.

Crowning the program is what is often called one of the greatest chamber works of all time: Schumann’s piano quintet Op.44, of such majesty and artistry that it is also widely regarded as the composer’s most magnificent chamber piece.


Karol Kowalik