
Wykonawcy:
Beethovenorchester Bonn
Dirk Kaftan – dyrygent
Christina Landshammer – sopran
Thomas Bauer – tenor
Joanna Kravchenko – erhu
Franz Tscherne – narrator
Repertuar:
Ludwig van Beethoven - Uwertura Leonora III op. 72b
Krzysztof Penderecki - VI Symfonia Chinesische Lieder (Pieśni chińskie)
Ludwig van Beethoven - Muzyka do tragedii Egmont J.W. Goethego op. 84
Filharmonia im. K. Szymanowskiego w Krakowie jest współorganizatorem 29. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena.
BEETHOVENORCHESTER BONN jest postrzegana jako ambasadorka twórczości jej patrona, Ludwiga van Beethovena – zarówno w swoim macierzystym mieście Bonn, jak i na całym świecie. Oprócz współpracy z międzynarodowymi solistami, takimi jak Sharon Kam, Ruth Reinhardt, Vivi Vassileva, Reinhold Friedrich, Vadim Gluzman i Alexandre Tharaud, orkiestra współpracuje również z uznanymi artystami z Niemiec i Regionu, takimi jak młoda skrzypaczka Judith Stapf czy Bettina Böttinger.
Praca BOB koncentruje się na rozwijaniu repertuaru historycznego w serii Hofkapelle, projektach międzykulturowych oraz koncertach partycypacyjnych i edukacyjnych. Orkiestra chętnie wchodzi we współprace z instytucjami takimi jak Deutsche Telekom AG, Schaus-pielhaus Theater Bonn i Haus der Geschichte w celu poszukiwania żywych i współczesnych sposobów komunikowania treści artystycznych.
W przeszłości praca orkiestry była ucieleśniana w niezwykłych projektach koncertowych i wielokrotnie nagradzanych nagraniach, takich jak opera Irrelohe Franza Schrekera. Pierwsza wspólna produkcja Beethoven Orchester Bonn z Dirkiem Kaftanem, Egmont Beethovena, została wysoko oceniona przez krytyków i otrzymała nagrodę OPUS KLASSIK w 2020 roku. W 2021 roku Orkiestra nagrała płytę CD Alles Tutti! razem z Kölschrock-Band Brings pod dyrek-cją Dirka Kaftana. W serii Hofkapelle ukazały się już dwie płyty CD, w których Bethovenorchester Bonn bada muzykę młodego Ludwiga van Beethovena.
Udane koncerty i występy gościnne poza granicami Niemiec wpłynęły na dobrą opinię o orkiestrze. Podczas pandemii koronawirusa muzycy orkiestry zaangażowali się w projekty prospołeczne: wykonywali koncerty przed i w domach spokojnej starości, domach opieki i domach dziecka, transmitowali liczne koncerty, a w wolnym czasie pomagali w prowadzeniu ośrodka szczepień w Bonn. Ponadto stworzono różne formaty cyfrowe dla dzieci, uczniów i dorosłych, aby nieść nadzieję i radość poprzez muzykę, nawet w czasie restrykcji sanitarnych.
Na początku 2021 roku Beethoven Orchestra została mianowana przez Sekretariat ONZ ds. Zmian Klimatu (UNFCCC) „Ambasadorem Dobrej Woli ds. Zmian Klimatu ONZ”. Umożliwiło to orkiestrze współpracę z Sekretariatem ds. Klimatu w celu opracowania nowych form zrów-noważonej pracy kulturalnej zgodnie z 17 Celami Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Latem 2021 roku Beethovenorchester Bonn została nagrodzona Europejską Nagrodą Kultury między innymi za koncepcje partycypacyjne i aspirację do wyruszenia na nowe muzyczne szlaki z publicznością i swoim patronem Ludwigiem van Beethovenem. fot. Irène Zandel Roland Schmidt
Dirk KAFTAN – jest jednym z najbardziej ekscytujących niemieckich dyrygentów swojego pokolenia: niezwykły program, premiery, niezwykłe produkcje operowe i jego myślenie nieszablonowe charakteryzują profil muzyka urodzonego w 1971 roku.
Dirk Kaftan jest generalnym dyrektorem muzycznym Beethoven Orchestra Bonn i Bonn Opera od 2017 roku. Niezależnie od tego, czy w dialogu z najbardziej zróżnicowanymi grupami interesów w społeczeństwie miejskim, czy w koncercie ze światowej klasy solistami: Dirk Kaftan zawsze szuka tego, co łączy, co jest możliwe - ale także marzenia, głęboko ukryte, wielowarstwowe znaczenie sztuki i życia. Prowadzi to do balansowania między dużą sceną a kamerą, między awangardą a przebojami, między utrzymaniem repertuaru a chęcią odkrywania - z Dirkiem Kaftanem gwarantuje to nieustanną ciekawość, porywającą energię i radość ze wspólnych muzycznych przygód! Za swoją pracę w Bonn Dirk Kaftan otrzymał nagrody, m.in.: w 2020 roku otrzymał nagrodę OPUS Klassik za nagranie płyty CD z utworem Egmont Ludwiga van Beethovena, a w 2021 roku otrzymał Europejską Nagrodę Kultury wraz z Orkiestrą Beethovena w Bonn
fot. Irène Zandel
Christina LANDSHAMER jest śpiewaczką koncertową, operową i pieśniarską, znaną ze swojej wszechstronności. Regularnie współpracuje z czołowymi dyrygentami, takimi jak Herbert Blomstedt, Alan Gilbert, Marek Janowski i Franz Welser-Möst, występując z najlepszymi orkiestrami, w tym Filharmonią Berlińską, Orkiestrą Symfoniczną Radia Bawarskiego, Filharmonią Wiedeńską i Nowojorską. Na scenie operowej występowała w Stuttgarckiej Operze Państwowej, Komische Oper Berlin i na Festiwalu w Salzburgu. Do jej najbardziej znanych ról należą Pamina w Czarodziejskim Flecie Mozarta, Sophie w Kawalerze srebrnej róży Ryszarda Straussa i Woglinde w Złocie Renu Wagnera.
Najważniejsze wydarzenia sezonu 2024/25 obejmują trasy koncertowe z Te Deum Brucknera, IX Symfonią Beethovena oraz występy z Orkiestrą Symfoniczną Radia Bawarskiego, Filharmonią Berlińską i Orkiestrą Symfoniczną Radia Fińskiego w Helsinkach. Jako pełna pasji śpiewaczka pieśni, regularnie występuje w Wigmore Hall, Schubertiade Schwarzenberg i Carnegie Hall. Jej obszerna dyskografia obejmuje wydawnictwa z takich wytwórni jak Decca, Deutsche Grammophon i Pentatone. Od 2021 roku jest profesorem śpiewu i dołączyła do Uniwersytetu Muzyki i Sztuk Widowiskowych w Stuttgarcie w 2024 roku. fot. Marco Borggreve
Thomas BAUER występował z Boston Symphony Orchestra pod dyrekcją Bernarda Haitinka, Concentus Musicus pod dyrekcją Nikolausa Harnoncourta, Filarmonica della Scala pod dyrekcją Zubina Mehty, Leipzig Gewandhaus pod dyrekcją Herberta Blomstedta, Riccardo Chailly i Philippe Herreweghe oraz z National Symphony w Waszyngtonie. Wystąpił w Łazarzu Schuberta na Festiwalu w Salzburgu, a także w Jakobsleiter Schönberga w Filharmonii Berlińskiej, a także wykonał światową premierę oratorium ARCHE Jörga Widmanna pod dyrekcją Kenta Nagano na inauguracji hamburskiej Elbphilharmonie. Thomas E. Bauer wykonał kilka światowych premier i został nagrodzony prestiżową Schneider-Schott Music Prize. Jego liczne płyty CD otrzymały prestiżowe nagrody, w tym za Oratorium Bożonarodzeniowe Bacha i Chrystus na górze oliwnej Beethovena z Philippe Herreweghe dyrygującym Collegium Vocale Gent i Orchestre des Champs-Élysées. Thomas E. Bauer otrzymał swoje pierwsze wykształcenie muzyczne jako członek legendarnego Regensburg Domspatzen (Chór Katedralny) i studiował śpiew na Uniwersytecie Muzyki i Teatru w Monachium.
fot. Marco Borggreve
Joanna KRAVCHENKO – urodziła się w 1991 roku w Gdańsku. Studiowała na Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie altówki prof Ireny Albrecht (2010-15). W 2015 roku w ramach programu ERASMUS kształciła się również w Dublinie (Irlandia). Brała udział w konkursach, kursach mistrzowskich i projektach orkiestrowych takich jak Międzynarodowe Kursy Mistrzowskie im. Z. Brzewskiego w Łańcucie (2004-10), International Youth Symphony Orchestra Bremen (2008-09), czy Morningside Music Bridge w Gdansku (2010). W latach 2011-15 i w 2018 r. uczestniczyła w projekcie orkiestrowym, I, CULTURE Orchestra, m.in. jako liderka sekcji altówek (2012-2013). W 2009 r. zdobyła pierwszą nagrodę na I Warmińsko-Mazurskim Młodzieżowym konkursie dla instrumentów smyczkowych w Elblągu.
Joanna Kravchenko pasjonuje się muzyką azjatycką. Gra na instrumencie chińskim erhu. W 2019 roku nagrała partię solową erhu w Symfonii nr 6 Pieśni chińskie na baryton i orkiestrę Krzysztofa Pendereckiego z Polską Filharmonią Kameralną Sopot. W 2022 roku wraz z kwartetem obojowym O’Bows Quartet otrzymałam Pomorską Nagrodę Artystyczną za debiutancką płytę wydaną w 2021 roku Visions 4 Gdańsk. Od 2020 pracuję w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku.
Franz TSCHERNE – oprócz 25-letniej kariery teatralnej, od wiedeńskiego Burgtheater, poprzez teatry w Zurychu, Stuttgarcie i Frankfurcie, po Bawarski Teatr Państwowy w Monachium i Wiedeński Teatr in der Josefstadt, a także w licznych produkcjach filmowych i telewizyjnych, Franz Tscherne coraz bardziej poświęcał się teatrowi muzycznemu. Zagrał rolę Perczyka w musicalu Anatevka w Teatrze Aalto w Essen pod dyrekcją GMD Stefana Soltesza. W Filharmonii Monachijskiej był narratorem podczas koncertu „Car i cieśla” Lortzinga pod dyrekcją Leopolda Hagera i recytował Dantego w „La vita nuova” Wolfa Ferrariego pod dyrekcją Marcello Viottiego. W Bayerischer Rundfunk był mówcą w „Der Totentanz” Honeggera pod kierownictwem muzycznym Ulfa Schirmera. Pod dyrygenturą tego dyrygenta Franz Tscherne wykonał również „Kornet” Rilkego w opracowaniu muzycznym Viktora Ullmanna w Prinzregententheater w Monachium.
Franz Tscherne zadebiutował na scenie operowej w 2003 roku w Wenecji, w nowej produkcji „Ariadne auf Naxos” w Teatro la Fenice. W Teatro Malibran z powodzeniem pełnił rolę majordomusa pod kierownictwem muzycznym Maestro Viottiego. Następnie występował w tej roli w nowej inscenizacji „Ariadny” Philippe’a Arlauda w Teatro Carlo Felice w Genui, w Budapeszteńskiej Operze Państwowej, w Teatro Comunale di Bologna, a w 2022 roku w Maggio Musicale Fiorentino.
W Operze w Wuppertalu grał rolę Orfeusza w melodramacie „Orfeusz” J.I. W Opéra National du Rhin w Strasburgu grał rolę Niklasa w operze „Hans Heiling” Heinricha Marschnera, a w Royal Opera House w Maskacie wystąpił jako Selim Bassa w „Uprowadzeniu z Seraju” Mozarta.
W 2016 roku Franz Tscherne zadebiutował w Concertgebouw w Amsterdamie jako Manfred w Melodramacie Roberta Schumanna pod dyrekcją Markusa Stenza. Następnie dyrygent zaprosił go do zagrania roli Ezechiela w operze Jörga Widmanna „Babilon” w 2017 roku.