Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
23 03-2023
godz. 19:30
Miejsce SALA KONCERTOWA FILHARMONII
Rodzaj koncertu Koncerty Symfoniczne
Rodzaj abonamentu
CENA BILETÓW: normalny: 79 zł ulgowy: 49 zł
Przewijaj wydarzenia
27. WIELKANOCNY FESTIWAL LUDWIGA VAN BEETHOVENA
23-03-2023 godz. 19:30 SALA KONCERTOWA FILHARMONII
CENA BILETÓW: normalny: 79 zł ulgowy: 49 zł

Wykonawcy:

Koncert pod honorowym patronatem Konsul Generalnej Republiki Francuskiej w Krakowie, Pani Anne Schmidt-Riou


Orkiestra Akademii Beethovenowskiej

Łukasz Krupiński – fortepian

Jean-Luc Tingaud – dyrygent 

Repertuar:

Luigi Cherubini – Uwertura do opery Woziwoda

Fryderyk Chopin – Koncert fortepianowy f-moll op. 21

***

Ludwig van Beethoven – VII Symfonia A-dur op. 92


ORKIESTRA AKADEMII BEETHOVENOWSKIEJ

„... Już po pierwszych taktach słychać, że założona w 2003 roku Orkiestra Akademii Beethovenowskiej z Krakowa składa się z najbardziej uzdolnionych młodych talentów muzycznych w Polsce.”

Annika Senger/ Online Musik Magazine

"(...) niezwykła energia bije od tego zespołu! [.] fenomenalne światowe brzmienie i muzykalność. Ten zespół gra, jakby grał o wszystko."

Anna Woźniakowska Polska Muza 2017


Jeden z czołowych polskich zespołów symfonicznych młodego pokolenia. Tworzą go najwybitniejsi studenci i absolwenci europejskich wyższych szkół muzycznych, m.in. Akademii Muzycznej w Krakowie, Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie, Hochschule für Musik w Karlsruhe, Royal Music Conservatoire w Brukseli, Conservatoire International de Musique w Paryżu i Universität für Musik und darstellende Kunst w Grazu. Zespół rozpoczął działalność w 2003 roku, tuż po sukcesach na 53 festiwalu Jünger Künstler Bayreuth.

W 2005 roku, za sprawą Elżbiety Pendereckiej, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej zadebiutowała podczas IX Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie, gromadząc wyśmienite recenzje oraz otrzymując wiele zaproszeń do udziału w prestiżowych festiwalach w kraju i za granicą.

Orkiestra nagrała dotychczas dwadzieścia płyt, między innymi dla wytwórni DUX Poland, Centaur Reccords USA, Le Foxx Music oraz Universal Music. Podpisała również kontrakt z renomowaną oficyną wydawniczą EMI London KPM. Z równie wielkim sukcesem jak po partytury muzyki klasycznej, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej sięga po przeboje muzyki rozrywkowej czy filmowej. Na koncie ma nagrania ścieżek dźwiękowych dla takich gigantów jak Warner Bros czy Monolith, współpracę z kompozytorami Hansem Zimmerem, Elliotem Goldenthalem, Michałem Lorencem i Janem A. P. Kaczmarkiem, a także rejestrację niezwykle popularnego albumu „Siedem Pieśni Marii” (Universal Music Polska), który w błyskawicznym tempie zyskał status platynowej płyty, sprzedając się w nakładzie przekraczającym 300 tysięcy egzemplarzy.

W marcu 2018 r. nakładem wytwórni Universal ukazał się album „Waves of My Life” z muzyką emirackiego twórcy Ihaba Darwisha. Koncertowa premiera z udziałem Orkiestry Akademii Beethovenowskiej i samego kompozytora miała miejsce na słynnym Abu Dhabi Music Festival. Artystyczną i organizacyjną pieczę nad zespołem pełni od samego początku jej założyciel Marcin Klejdysz. Od listopada 2013 roku, na zaproszenie artystów Orkiestry Akademii Beethovenowskiej, funkcję pierwszego dyrygenta sprawuje maestro Jacek Kaspszyk a od 2019 pierwszym gościnnym dyrygentem jest Jean-Luc Tingaud. Wysoką klasę orkiestry potwierdza również współpraca z największymi autorytetami sztuki dyrygenckiej, kompozytorami i solistami, wśród których znaleźli się Krzysztof Penderecki, Jean-Luc Tingaud, Gabriel Chmura, Michał Dworzyński, Wolfgang Seeliger, Andreas Spering, Łukasz Borowicz, Cristiano Vasquez, Michał Klauza, Piotr Sułkowski, Paweł Przytocki, Steven Isserlis, Kaja Danczowska, Krzysztof Jabłoński, Aleksandra Kurzak, Łukasz Długosz, Gautier Capuçon, Małgorzata Walewska, Aleksander Kobrin, Kolja Blacher, Wibi Soerjadi, Thomas Quasthoff, Konstantin Scherbakov, Ingolf Wunder, Christian Lindberg, Oystein Baadsvik, Kevin Kenner, Bartosz Koziak, So-Ock Kim, Edita Gruberova, Iwona Sobotka, Rafał Bartmiński, a także triumfatorzy i uczestnicy XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie: Charles Richard-Hamelin, Szymon Nehring, Dmitry Shishkin, Krzysztof Książek.

Zespół gościł na słynnych scenach koncertowych Europy i świata, w tym Alte Oper Frankfurt, wiedeńskiej Musikverein, Great Hall of People w Pekinie, Xinhai Concert Hall, Sanat Concert Hall w Stambule, Emirates Palace w Abu Dhabi czy Konzerthaus w Berlinie.

Regularnie występuje na Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena Warszawie, Festiwalu Muzyki Polskiej w Moskwie, Last Night of the Proms in Cracow, Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym Chopin i jego Europa w Warszawie, a także Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie, podczas którego w 2014 roku miał zaszczyt uświetnić spektakularną Międzynarodową Galę 100-lecia Amerykańskiego Stowarzyszenia Kompozytorów, Autorów i Wydawców (ASCAP).

Orkiestra daje cykliczne koncerty z Chórem Koncertowym Darmstadt, gdzie od 2011 roku pełni rolę zespołu rezydującego. Przykłada także ogromną wagę do edukacji najmłodszych melomanów. Przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz lokalnych samorządów zrealizowała kilkadziesiąt koncertów w cyklach: Bolek i Lolek symfonicznie, Bajkowe melodie, Ptasie plotki czyli rzecz o muzyce. Na zaproszenie Krakowskiego Biura Festiwalowego orkiestra zainaugurowała otwarcie hali Tauron Areny dla 16 tysięcy najmłodszych widzów w produkcji Pixar in concert. Od 2010 roku realizuje również autorski cykl koncertowy „Jeszcze polska muzyka...” promujący zapomniane skarby muzyki polskiej. W bieżącym roku OAB zrealizował spektakularne nagrania dla studia Marvel oraz Netflix. Na zamówienie orkiestry „3 Symfonię na sopran i orkiestrę do poezji Barbary Sadowskiej”, skomponował zdobywca Oskara - Elliot Goldenthal. Światowa prapremiera odbyła się w Krakowie 15go grudnia 2021 roku. Na zakończenie jubileuszowego 2023 roku na zaproszenie Lang-Langa, zespół wystąpi w Arabi Saudyjskiej.

www.oab.com.pl

www.facebook.com/BeethovenAcademyOrchestra

www.instagram.com/beethovenacademyorchestra


JEAN-LUC TINGAUD – dyrygent (Francja)

Pierwszy gościnny dyrygent Orkiestry Akademii Beethovenowskiej. Po ukończeniu studiów pianistycznych i dyrygentury w paryskim Konserwatorium Narodowym Muzyki i Tańca (Conservatoire national Supérieur de Musique et de Danse de Paris), Jean-Luc Tingaud został wybrany przez Manuela Rosenthala na swojego asystenta. Rosenthal, uczeń samego Maurice'a Ravela, wywarł ogromny wpływ formacyjny na swojego asystenta, zaszczepił w młodym człowieku swoją pasję do muzyki francuskiej.

Opera była zawsze jednym z głównych zainteresowań Jean-Luca Tingauda. Od 2001 roku jest na stałe związanyz festiwalem w Wexford jako gościnny dyrygent, gdzie kierował wykonianiem m.in. “Sapho” Masseneta, “Penylopy” Fauré i “Le Roi malgré lui” Chabriera. Wśród innych projektów jakie zrealizował do tej pory warto wymienić: “Romeo i Julię” Berlioza w Teatro Nacional de Sao Carlos w Lizbonie, “Wertera” na Festiwalu della Valle d'Itria w Martinie Franca, “Potępieie Fausta” w Reims, “Peleas i Melisanda” oraz “Carmen” w Operze w Toulon, “Oblężenie Koryntu” na Rossini Festival w Wildbad, “Fausta” Gounoda na Festiwalu Opery Macerata, “Dokręcanie śruby” Brittena w Operze w Lille, “Godzinę hiszpańską” Ravela wraz z l'Atelier Lyrique opery paryskiej, “Dialogi karmelitek”, “Madame Butterfly” i “La Bohème”; w opera w Pittsburghu, “Peleasa i Melisandę” w Praskim Teatrze Narodowym, “Poławiaczy pereł” dla English National Opera, “Romeo i Julię” w Arena di Verona, “Córkę pułku” dla Teatro Real w Madrycie, “Uprowadzenie z seraju” Mozarta dla The Grange Festiwal i “Carmen” w Nowym Teatrze Narodowym w Tokio.

 Jego dyskografia obejmuje opery “Sapho” nagraną w Wexford (Fonè), “Werter” nagraną w Martina Franca (Dynamic), “La Voix humaine” nagraną w Compiègne (DVD) oraz “Oblężenie Koryntu” (Naxos) nagraną w Bad Wildbad. Ostatnio rozpoczął serię nagrań muzyki symfonicznej dla Naxos, w tym muzyki Dukasa (“Uczeń czarnoksiężnika”, “La Péri” i Symfonia C), Bizeta (Roma, Patrie, Jeux d'enfants itp.) i Poulenca (“Les Biches”, “Sinfonietta” i “Les Animaux modèles”) z Narodową Orkiestrą Symfoniczną RTÉ w Dublinie oraz muzykę skomponowaną przez d’Indiego (w tym jego II Symfonię), Césara Francka (wiersze symfoniczne z całą “Psyché”) i Masseneta (w tym jego jedyną poemat symfoniczny Visions) z Królewską Szkocką Orkiestrą Narodową.

W 2004 roku zadebiutował w Londynie w Barbican dyrygując English Chamber Orchestra z solistami Joshuą Bellem i Stevenem Isserlisem. Inne orkiestry, z którymi współpracował, to m.in. Royal Philharmonic Orchestra, Ulster Orchestra, Royal Scottish National Orchestra, Bournemouth Symphony Orchestra, Orchestra Filarmonica Arturo Toscanini, Orkiestra Teatro Carlo Felice w Genui, Orkiestra Teatro Massimo w Palermo, Filharmonii Warszawskiej i Krakowskiej, Orchestre National des Pays de la Loire, Orchestre National de Lyon i Tokyo Philharmonic Orchestra, a ostatnio został mianowany pierwszym gościnnym dyrygentem Orkiestry Akademii Beethovenowskiej w Krakowie.

Jego ostatnie występy to między innymi kierowanie wykonaniem opery “Fernand Cortez” Spontiniego w Maggio Musicale Fiorentino oraz “L'ange” Nisida Donizettiego na Festiwalu Operowym Donizettiego w Bergamo, który otrzymał Nagrodę Specjalną jury Premio Franco Abbiati, najbardziej prestiżowych włoskich nagród w muzyce klasycznej. Plany Jean-Luc Tingaud na przyszłość obejmują nagrania muzyki Fauré, Césara Francka i Chaussona, Lakmé w National Center for the Performing Arts w Pekinie, a w 2022 roku zadebiutuje z Orkiestrą Symfoniczną NHK w Tokio

ŁUKASZ KRUPIŃSKI – zwycięzca 7. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w San Marino oraz zdobywca wszystkich nagród specjalnych: Nagrody Publiczności, Nagrody Krytyków Muzycznych i Nagrody za najlepsze wykonanie koncertu z Orkiestrą.

Finalista Międzynarodowego Konkursu Ferruccio Busoniego w Bolzano oraz zdobywca pierwszych nagród na Międzynarodowych Konkursach Pianistycznych w Hanowerze (2015), Aachen (2016) i Goerlitz (2020). W październiku 2015, będąc półfinalistą, znalazł się w prestiżowym gronie dwudziestu najlepszych pianistów XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

W 2017 roku ukazała się debiutancka płyta Łukasza Krupińskiego zatytułowana "Espressione" inspirowana jego muzycznymi podróżami do Włoch, z utworami Haydna, Chopina i Scriabina. Płyta została nominowana do nagrody ICMA 2018 obok płyt Krystiana Zimermana i Evgeny Kissina oraz zdobyła doskonałe recenzje m.in. w Pizzicato Magazine, MDR Kultur, Radio Luxemburg, Radio France oraz Gramophone.

W 2018 artysta zadebiutował fantastycznym koncertem w Carnegie Hall / Isaac Stern Auditorium oraz otrzymał propozycje zagrania koncertów z Chicago Philharmonic i Buffalo Philharmonic. W tym samym sezonie, pianista odbył tournee z Santander Orchestra pod dyrekcją legendarnego Lawrenca Fostera. W ramach Zimowych Igrzysk Olimpijskich w Korei Południowej Łukasz Krupiński wystąpił na specjalnym recitalu w PyeongChang dla muzycznej i sportowej publiczności z całego świata. W

ostatnich latach wystąpił w Wigmore Hall w Londynie (2021), Teatro La Fenice w Wenecji, La Verdi w Mediolanie, Royal Albert Hall w Londynie, Merkin Hall w Nowym Yorku, a także z recitalami w Paryżu, Pekinie, Tokyo i Sydney.

Dwukrotny laureat Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia w twórczości, Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stypendysta Fundacji Krystiana Zimermana. W 2016 został uhonorowany Medalem Pamiątkowym Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w dowód uznania dla osiągnięć artystycznych. W latach 2017/2018 otrzymał prestiżowe stypendium DAAD na studia podyplomowe w Niemczech.

Urodził się w 1992 roku w Warszawie. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku 5 lat. Jest absolwentem OSM II st. im. Zenona Brzewskiego w Warszawie w klasie fortepianu prof. Joanny Ławrynowicz. Z wyróżnieniem Magna cum Laude ukończył studia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie u prof. Alicji Palety-Bugaj oraz dr Konrada Skolarskiego. Kontynuował studia podyplomowe w Hochschule für Music, Theater und Medien w Hanowerze w klasie prof. Arie Vardiego (2017-2018) oraz w Royal College of Music w Londynie u prof. Dmitry Alexeeva (2018-2019).

Łukasz Krupiński jest Artystą Steinwaya, reprezentowany przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena.

lucaskrupinski.co.uk


Ceny biletów 49/79

EVENTIM.PL oraz na godz. przed wydarzeniem w kasie Filharmonii Krakowskiej.