Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
24 10-2024
godz. 19:30
Miejsce SALA KONCERTOWA FILHARMONII
Rodzaj koncertu Koncerty Kameralne
Rodzaj abonamentu
CENA BILETÓW: normalny: 40 zł ulgowy: 30 zł bilet z Kartą Dużej Rodziny: 25 zł
Przewijaj wydarzenia
11. KRAKOWSKA JESIEŃ MUZYCZNA
24-10-2024 godz. 19:30 SALA KONCERTOWA FILHARMONII
CENA BILETÓW: normalny: 40 zł ulgowy: 30 zł bilet z Kartą Dużej Rodziny: 25 zł

Wykonawcy:

Alicja Kieruzalska - fagot

Agata Schmidt - mezzosopran


Poldowski String Quartet:

Marta Piórkowska - skrzypce

Agata Krystek - skrzypce

Damian Kułakowski - altówka

Mateusz Błaszczak - wiolonczela


Repertuar:

(NIE)CÓRKI
Irene Poldowski - Pieśni w opracowaniu na kwartet smyczkowy (opr. Wojciech Chałupka)
Irene Poldowski - Pieśni na głos i kwartet smyczkowy (opr. Wojciech Chałupka)
Roxanna Panufnik - Memories of my Father
Roxanna Panufnik - Cantator and Amanda na fagot i kwartet smyczkowy

Koncert bez przerwy, czas trwania ok. 60 min.


Miejsca nienumerowane. Publiczność proszona jest o zajmowanie miejsc na estradzie. 


Program koncertu pt. (NIE)CÓRKI wieńczący tegoroczną edycję Festiwalu jest hołdem dla wybitnych kompozytorek polskiego pochodzenia, które podjęły tę samą drogę twórczą, co ich sławni ojcowie.


Irene Poldowski to pseudonim, pod którym wydawała swoje utwory Irena Regina Wieniawska – urodzona w Brukseli najmłodsza córka Henryka Wieniawskiego. Jej szczególne upodobanie do pieśni na głos z akompaniamentem fortepianowym zaowocowało licznymi dziełami, które stanowią główny trzon jej dorobku twórczego. Napisane do słów Paula Verlaine’a i innych poetów francuskich w duchu estetyki impresjonistycznej, ukazują próbę samodzielnego utworzenia relacji między stroną wyrazową tekstu poetyckiego a dyskretnym akompaniamentem. Opracowania znakomitego saksofonisty i kompozytora Wojciecha Chałupki wzbogacają tę twórczość o nieoczywiste walory brzmieniowe dodając głębi i nasycenia subtelnej intymności ich atmosfer.


Następują po nich trzy utwory Roxanny Panufnik. Kwartet smyczkowy Olivia (1996) to jeden z wczesnych dzieł brytyjskiej kompozytorki, noszący już wyraźne cechy jej osobowości twórczej. Za pomocą intrygujących środków wykonawczo-harmonicznych nakreślony jest w nim psychologiczny portret głównej postaci komedii Twelfth Night, or What You Will Williama Shakespeare’a.
Cantator & Amanda na fagot i kwartet smyczkowy (2011) to utwór inspirowany legendą o nieszczęśliwej miłości mnicha i dziewczyny o imieniu Amanda rozgrywającą się w czternastowiecznym Rye. Czuła muzyczna narracja, rozpięta między tkliwą rzewnością a rozpaczą śledzi rozwój wydarzeń – od rozkwitania miłości, poprzez nieudaną próbę ucieczki mnicha i karę w postaci zamurowania go w klasztorze, aż po śmiertelną desperację Amandy. To dzieło „wszechstronnie skonstruowane, pomysłowe, o idiomatycznej fakturze instrumentalnej oraz przejrzyście przedstawiające wzruszającą historię, bez przesady i przepracowania muzycznego materiału” (Robert Gammon na łamach „York Press”).

Memories of my Father na kwartet smyczkowy (2013), jest to utwór dwuczęściowy. O tu, Andrzej – przesiąknięta niewysławianymi uczuciami nostalgii i współczucia wysublimowanymi w niepozbawionych blasku i nadziei lirycznych, archaizujących klimatach brzmieniowych – skonstruowana jest w oparciu o responsorium O vos omnes w opracowaniu Gesualda da Venosa: „Wy wszyscy, którzy przechodzicie tą drogą, / zwróćcie uwagę i rozważcie / jeśli istnieć może ból taki, jak mój.” Greek Photostory ukazuje zupełnie inny charakter. Recenzja utworu podpisana przez Hilary Finch na łamach „The Times” oferuje podstawowe klucze interpretacyjne tej części, która „w przestrzeni ronda zawiera wspomnienie wakacji spędzonych w dzieciństwie; jej główny temat nabiera coraz bardziej nieposłusznego charakteru, przypominającego pizzicato greckiego buzuki. Smyczkowe, niby-mirażowe epizody modalne kulminują w efekty brzmieniowe przywodzące na myśl radosne bicie dzwonów”.

Silvia Bruni


Alicja KIERUZALSKA - fagocistka. Absolwentka Hochschule für Musik w Stuttgarcie i Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Jako kameralistka oraz muzyk orkiestrowy koncertowała w większości krajów Europy, w Stanach Zjednoczonych, Chinach, Japonii i Egipcie. Od roku 2010 pierwsza fagocistka NFM Filharmonii Wrocławskiej. Założycielka, inspiratorka działań i członkini jednego z zespołów Narodowego Forum Muzyki: LutosAir Quintet, od dziesięciu lat jednego z najbardziej aktywnych i wszechstronnych zespołów dętych w Polsce. Od ośmiu lat współorganizuje zielonogórski festiwal instrumentów blaszanych: CORNO – Brass Music Festival, który jest połączeniem koncertów, wykładów i warsztatów instrumentalnych dla kilkudziesięciu kursantów z całego świata. Ukończyła Kurs Redakcji Merytorycznej w Polskim Towarzystwie Wydawców Książek. Wykłada na Akademii Muzycznej w Poznaniu.


Agata SCHMIDT - mezzosopranistka. Ukończyła z wyróżnieniem bydgoską Akademię Muzyczną w klasie Hanny Michalak. Jest laureatką drugiej nagrody na Międzynarodowym Konkursie Grand Prix de l’Opera w Bukareszcie (2015) oraz nagrody za najlepsze wykonanie pieśni polskich na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki w Warszawie (2016). W latach 2011–2014 była uczestniczką programu Atelier Lyrique Opery Paryskiej. W Opéra Garnier zadebiutowała tytułową rolą w Orfeuszu i Eurydyce W. Ch. Glucka w inscenizacji Piny Bausch. Za tę rolę otrzymała dwie prestiżowe nagrody: Prix L’AROP i Prix Carpeaux dla najlepszego młodego śpiewaka 2014 roku. 

Artystka była również uczestniczką Akademii Operowej przy Teatrze Wielkim - Operze Narodowej, gdzie pracowała pod opieką Anity Garanči. W roli Orfeusza powróciła także do Palais Garnier w 2018 roku. Na scenach francuskich zadebiutowała także w rolach: Driady w Ariadnie na Naxos R. Straussa oraz Trzeciej nimfy w Rusałce A. Dvořáka w Opéra Bastille; tytułowego Orfeusza w Orfeuszu i Eurydyce Ch.W. Glucka w Opéra Bordeaux, tytułowej roli w Gwałcie na Lukrecj B. Brittena oraz w scenicznym wystawieniu Stabat Mater A. Dvořáka w Opéra national de Montpellier, Driady w Operze w Limoges, a także Marty i Pantalisa w Mefistofelesie A. Boito oraz Maddaleny w Rigoletto G. Verdiego na deskach Opéra de Lyon. W 2016 roku zadebiutowała jako Trzecia Dama w Czarodziejskim flecie W.A. Mozarta w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, a w następnych sezonach również jako Suzuki w Madame Butterfly G. Pucciniego. W sezonie 2021/22 wcieliła się w tytułową rolę Wandy w prapremierze światowej opery Wanda Joanny Wnuk Nazarowej. 

Z repertuarem kameralnym i oratoryjnym koncertowała, między innymi w Palais Garnier, Auditorium Maison de la Radio, Filharmonii Narodowej w Warszawie, NFM, Studio Polskiego Radia, Amphithéâtre de l'Opéra Bastille, Notre Dame de Paris, St. Martin-in-the-Fields, a także na europejskich festiwalach muzycznych w Aix-en-Provence, Verbier i Aldeburgh. 

Agata Schmidt jeszcze jako studentka rozpoczęła współpracę z pianistą Bartłomiejem Weznerem. Duet został doceniony na wielu konkursach muzycznych w tym: drugą nagrodą na VII Międzynarodowym Konkursie im. Karola Szymanowskiego w Łodzi, trzecią nagrodą oraz nagrodą za najlepsze wykonanie cyklu pieśni na XIV Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, trzecią nagrodą na XVII Międzynarodowym Konkursie Kameralnym im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi. Sezon 2022/23 to m. in. Lied von der Erde G. Mahlera z l’Orchestre National des Pays de la Loire, pod batutą S. Goetzel’a, oraz Stabat Mater K. Szymanowskiego pod batutą J. Kaspszyka w NFM. W sezonie 2023/24 występuje m.in. w IX Symfonii L. van Beethovena w Theatre de la ville de Luxemburg czy Stabat Mater A. Dvořáka w Limoges.


POLDOWSKI STRING QUARTET - kwartet smyczkowy założony w 2022 roku przez czworo pasjonatów muzyki kameralnej – Martę Piórkowską, Agatę Krystek, Damiana Kułakowskiego oraz Mateusza Błaszczaka, na co dzień pracujących w takich instytucjach jak Filharmonia Narodowa, Sinfonia Varsovia, Sinfonia Iuventus i Hashtag Ensemble. Zespół zadebiutował w 2023 roku na scenie festiwalu WarszeMuzik uzyskując bardzo pozytywne recenzje. Otrzymał III nagrodę na Virtuoso International Music Award w Londynie, a w kwietniu 2024 roku jako jedyny zespół z Polski zakwalifikował się do udziału w prestiżowych Schubert Masterclasses organizowanych przez Arts Foundation, w ramach których pracował z Krzysztofem Chorzelskim (Belcea Quartet), Imogene Cooper oraz Markiem Padmore.

Zespół prowadzi aktywną działalność koncertową w kraju i zagranicą. W 2024 roku kwartet wystąpił m.in. na koncercie finałowym Festiwalu Muzyki Żydowskiej im. Ryfki Tiktiner w Tykocinie, po raz drugi na festiwalu WarszeMuzik, a także po raz pierwszy koncertował w Xiamen (Chiny) oraz Hongkongu.

(NIE)CÓRKI to pierwszy autorski projekt zespołu skonstruowany w duchu programowania narracyjnego, którego premiera odbyła się 6 października 2024 roku w Warszawie w ramach festiwalu Heroiny.



Na Krakowskiej Jesieni Muzycznej prezentujemy różne epoki i style muzyczne, wyjątkowe zespoły i indywidualne interpretacje. 11. Krakowska Jesień Muzyczna to niezwykłe połączenie kompozycji i talentów, które przypomni nam, dlaczego muzyka klasyczna jest nieustannie inspirująca. W programie tegorocznej edycji festiwalu znalazły się zarówno arcydzieła muzyki kameralnej, jak i mniej znane i rzadziej wykonywane, ale równie niezwykłe, utwory polskich i światowych kompozytorów. Jak co roku nie zabraknie również światowych prawykonań. 11. Krakowska Jesień Muzyczna to będzie święto kameralnej muzyki klasycznej!