Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
18 10-2023
godz. 19:30
Miejsce SALA ZŁOTA
Rodzaj koncertu Koncerty Kameralne
Rodzaj abonamentu
CENA BILETÓW: normalny: 35 zł ulgowy: 25 zł
Przewijaj wydarzenia
10. KRAKOWSKA JESIEŃ MUZYCZNA
18-10-2023 godz. 19:30 SALA ZŁOTA
CENA BILETÓW: normalny: 35 zł ulgowy: 25 zł

Wykonawcy:

Katarzyna Oleś-Blacha – sopran

Mariola Cieniawa – fortepian


Repertuar:

Stanisław Moniuszko – Znasz-li ten kraj (sł. Goethe/ A. Mickiewicz) 
Stefan Henryk Bereza – Ośm pieśni op. 4 
Ignacy Jan Paderewski – Krakowiak fantastyczny op. 14 nr 6
Karol Szymanowski – Pieśni kurpiowskie op. 58 (wybór)
Fryderyk Chopin – Walc As-dur op. 34 nr 1
Antonin Dvořák – Pieśni cygańskie op. 55 (wybór, sł. Adolf Hayduk)
Federico Mompou – Pieśń i taniec nr VI
Enrique Granados – 12 Tańców hiszpańskich op. 37
Hector Villa-Lobos - Bachianas Brasileiras nr 5, Cantilena


UWAGA: koncert w sali Złotej - miejsca nienumerowane.


Katarzyna OLEŚ-BLACHA - sopran koloraturowy. W 2001 roku ukończyła z wyróżnieniem Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Wojciecha Jana Śmietany. Laureatka wielu krajowych i międzynarodowych konkursów i festiwali m.in. II nagrody w kategorii głosów żeńskich na VII Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki w Warszawie (2010), Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury w kategorii Najlepsza śpiewaczka (2012). W lipcu 2014 roku została Laureatką nagrody Ars Quaerendi Marszałka Województwa Małopolskiego za wybitne działania na rzecz promocji kultury. Solistka Opery Krakowskiej, gdzie po raz pierwszy wystąpiła w 2001 roku w partii Królowej Nocy w Czarodziejskim flecie W. A. Mozarta. Za szczególnie ważne w dorobku artystki należy uznać role: Rozyny (Cyrulik sewilski G. Rossiniego), Gildy (Rigoletto G. Verdiego), Roksany (Król Roger K. Szymanowskiego), Fiorilli (Turek we Włoszech G. Rossiniego), Zerbinetty (Ariadna na Naksos R. Straussa), Violetty (La Traviata G. Verdiego), Olimpii, Antonii, Giulietty, Stelli (Opowieści Hoffmanna J. Offenbacha), Normy (Norma V. Belliniego), Anny (Anna Bolena G. Donizettiego) oraz najczęściej wykonywaną przez nią partię Królowej Nocy (Czarodziejski flet W. A. Mozarta). Partią Łucji (Lucia di Lammermoor G. Donizettiego) debiutowała w Operze Narodowej w Warszawie. Współpracuje z licznymi teatrami operowymi, filharmoniami oraz innymi instytucjami kulturalnymi w Polsce i zagranicą. Z zespołami Oper w Bydgoszczy, Łodzi, Gdańsku, Szczecinie odbyła kilkakrotnie tournée po Austrii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Niemczech i Szwajcarii, goszcząc w takich salach, jak: Festspiel und Kongresshaus w Bregenz, Theater am Aegi w Hannoverze, Philharmonie w Berlinie, Philharmonie w Monachium, Gewandhaus w Lipsku, Rotterdamse Schouwburg w Rotterdamie. Artystka ma w swoim bogatym dorobku ponad 40 pierwszoplanowych ról operowych, operetkowych i musicalowych, które prezentowała w 50 różnych realizacjach premierowych, festiwalowych oraz repertuarowych wielu teatrów operowych w Polsce i zagranicą. W kręgu zainteresowań artystycznych Katarzyny Oleś-Blachy znajduje się również muzyka oratoryjno-kantatowa i kameralna (dowodem na to są liczne koncerty, m.in. w Krakowie, Warszawie, Wrocławiu, Szczecinie, Katowicach, Stuttgartcie, Wolfsburgu, Innsbrucku, Linz, Hannoverze, Berlinie, Monachium, Regensburg, Fuldzie, Grazu, Strasburgu, Szanghaju, Al Kuwait). Dokonała szeregu nagrań płytowych i archiwalnych dla potrzeb Radia i Telewizji, w tym w 2005 roku niezwykle rzadko wykonywanego Koncertu na sopran i orkiestrę Z. Kasserna, który wielokrotnie prezentowano na antenie polskich rozgłośni. Ze szczególnie ciepłym przyjęciem słuchaczy i krytyki spotkał się album artystki Per due Donne (DUX 1351) oraz pierwsze płytowe wydanie ostatniej opery Stanisława Moniuszki Beata (DUX 1531). Pedagog Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie prowadzi klasę śpiewu solowego. We wrześniu 2006 roku uzyskała stopień doktora w dziedzinie sztuk muzycznych – wokalistyki, następnie w lipcu 2014 roku stopień doktora habilitowanego. W kwietniu 2021 roku został jej nadany tytuł profesora sztuki. Prowadzi warsztaty wokalne oraz kursy mistrzowskie dla młodzieży oraz młodych adeptów wokalistyki.


Mariola CIENIAWA - pianistka, kameralistka, pedagog. Profesor tytularny, pracownik naukowo-dydaktyczny w Katedrze Fortepianu Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Ukończyła z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fortepianu Tadeusza Żmudzińskiego. Doskonaliła umiejętności pod kierunkiem Andrzeja Jasińskiego w ramach Podyplomowego Studium Pianistyki Akademii Muzycznej w Warszawie, a następnie u Karl-Heinza Kämmerlinga w klasie solistycznej Hochschule für Musik und Theater w Hanowerze. Jest laureatką wielu nagród: I nagrody oraz Nagrody Specjalnej za najlepsze wykonanie utworów Karola Szymanowskiego na I Ogólnopolskim Konkursie im. K. Szymanowskiego w Łodzi (1983), Nagrody Estrady Młodych XVIII Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku (1984), a ponadto dwukrotną stypendystką-laureatką Ogólnopolskich Konkursów Towarzystwa im. F. Chopina w Warszawie (1983, 1984). W roku 1985 reprezentowała Polskę (członek 6-osobowej oficjalnej ekipy polskich pianistów) na XI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina w Warszawie. W roku 1989 Mariola Cieniawa otrzymała Nagrodę Specjalną Jury III Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego (dla laureatów międzynarodowych konkursów) w Palm Beach na Florydzie (USA), a w 1990 roku została laureatką II Nagrody V Międzynarodowego Konkursu im. F. Chopina w Palmie na Majorce (Hiszpania). Jest także zdobywczynią III Nagrody Ogólnoniemieckiego Konkursu Chopinowskiego w Kolonii (Niemcy 1991). Jako solistka brała udział w kilkudziesięciu znaczących polskich i zagranicznych festiwalach muzycznych m.in.: Międzynarodowych Festiwalach Chopinowskich w Neapolu, Mariańskich Łaźniach i Dusznikach, Międzynarodowym Festiwalu Settembre Musica w Turynie, Międzynarodowym Festiwalu Sztuki w Phenianie, Międzynarodowym Maratonie Pianistycznym Madryt-Bilbao, Międzynarodowych Festiwalach Klarnetowych w Krakowie, Międzynarodowych Festiwalach Dni Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem, Festiwalach Pianistyki Polskiej w Słupsku, Międzynarodowych Festiwalach Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich w Krakowie, Festiwalach Wawel o zmierzchu w Krakowie, Festiwalach Bravo Maestro w Kąśnej-Dolnej. Jako kameralistka miała przyjemność współpracować z wybitnymi polskimi i zagranicznymi wykonawcami i artystami m.in.: skrzypkami: Kają Danczowską i Robertem Kabarą; wokalistami: Urszulą Kryger, Małgorzatą Walewską, Katarzyną Oleś-Blachą, Edytą Piasecką, Henryką Januszewską, Stanisławem Kuflyukiem, Tomaszem Kukiem; wiolonczelistami: Andrzejem Bauerem, Tomaszem Strahlem, Dorotą Imiełowską; klarnecistami: Arkadiuszem Adamskim, Philippe’m Cuperem, Guy Dangain’em, Davidem Campbell’em; flecistami: Barbarą Świątek- Żelazną, Jadwigą Kotnowską. Występowała jako solistka z orkiestrami pod batutą czołowych polskich i zagranicznych dyrygentów: Witolda Krzemieńskiego, Krzysztofa Missony, Józefa Radwana, Renarda Czajkowskiego, Tomasza Bugaja, Tomasza Strugały, Jerzego Swobody, Stanisława Gałońskiego, Chikary Imamury (Japonia), Giwi Asmaiparaschwili (Gruzja), Wolfganga Hoyera, Sybille Werner, Petera Winklera (Niemcy). Mariola Cieniawa koncertowała w wielu krajach europejskich, takich jak: Austria, Niemcy, Belgia, Hiszpania, Dania, Norwegia, Finlandia, Szwecja, Węgry, Czechosłowacja, Włochy, Wielka Brytania, a także w Korei Północnej, w USA oraz w Egipcie. Jako solistka i kameralistka dokonała nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia i Telewizji, Grupy Twórczej Castello oraz dla wytwórni: Polskie Nagrania, CD Accord, KOCH Classic. Pianistka ma na swym koncie prawykonania 9 utworów (w tym jej dedykowanych) napisanych przez polskich kompozytorów: Marka Stachowskiego, Krystynę Moszumańską-Nazar, Adama Walacińskiego, Annę Zawadzką-Gołosz, Macieja Negrey’a, Pawła Sydora. W dotychczasowym dorobku fonograficznym posiada 7 płyt CD (w tym dwie solowe: Danza Iberica i ATMA 40) oraz nagrania archiwalne dla Polskiego Radia i Telewizji. W latach 1994–2001 Mariola Cieniawa sprawowała opiekę artystyczną i organizacyjną nad Mistrzowskimi Kursami Pianistycznymi w Krynicy-Zdroju prowadzonymi przez znakomitego amerykańskiego pianistę Kevina Kennera, których to kursów była inicjatorką. Przez 10 lat była dyrektorem artystycznym Letniego Festiwalu Muzycznego w Krynicy-Zdroju. Mariola Cieniawa prowadzi bardzo aktywną działalność pedagogiczną w ramach licznych kursów i warsztatów m.in.: Międzynarodowych Kursów Mistrzowskich w Żywcu, Ogólnopolskich Warsztatów Pianistycznych w Krynicy-Zdroju, Letniej Akademii Muzycznej w Krakowie. Konsultuje także uczniów klas fortepianu w szkolnictwie muzycznym niższych szczebli. Jest zapraszana do udziału w pracach jury ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych oraz kameralnych. W roku 2007 Mariola Cieniawa otrzymała Nagrodę Specjalną Mosty Starosty za szczególne osiągnięcia w dziedzinie pianistyki oraz popularyzacji sztuki muzycznej, a w 2013 Medal Komisji Edukacji Narodowej przyznawany przez Ministra Edukacji Narodowej. W roku 2014 z rąk Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej odebrała tytuł profesora sztuk muzycznych.