
Najbliższe koncerty symfoniczne Filharmonii Krakowskiej – 25 i 26 kwietnia – poświęcone zostały pamięci profesora Stefana Wojtasa. Podczas koncertów wystąpi jeden z najwybitniejszych jego wychowanków – Szymon Nehring, który z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod batutą Łukasza Borowicza wykona I Koncert fortepianowy d-moll op. 15 Johannesa Brahmsa. W programie wieczorów znalazła się ponadto "Symfonia fantastyczna" op. 14 Hectora Berlioza.
Szymon Nehring, triumfator Międzynarodowego Mistrzowskiego Konkursu Pianistycznego im. Artura Rubinsteina w Tel Awiwie, wyróżniony w 2015 roku podczas XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, jest wychowankiem Olgi Łazarskiej, a następnie profesora Stefana Wojtasa, u którego kształcił się w klasie fortepianu Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. O swoim profesorze artysta pisze we wspomnieniu: „był dla mnie nauczycielem nie tylko muzyki i pianistyki, ale przede wszystkim etyki zarówno w muzyce, jak w życiu. Dzięki niemu dowiedziałem się, jaka logika wiąże świat muzyki i życie oraz jakimi wartościami należy się kierować. Był także wyznacznikiem tych wartości i pokazał siłę, z jaką powinno się w nie wierzyć. Zawsze mówił, że jego zadaniem jest pokazać, jak poruszać się w świecie muzyki samodzielnie, myślę, że odpowiedzialność za siebie to cecha, która dzięki niemu zostanie ze mną na zawsze”. Podczas koncertów dedykowanych profesorowi Wojtasowi – pianiście i pedagogowi, Szymon Nehring zaprezentuje I Koncert fortepianowy d-moll op. 15 Johannesa Brahmsa. Wart odnotowania jest fakt, że dwa lata temu krakowska publiczność miała już okazję usłyszeć w jego interpretacji II Koncert fortepianowy d-moll tego kompozytora i wykonanie to przyjęte zostało z dużym entuzjazmem. Szymon Nehring zgodził się ponadto na udział w charakterze specjalnego gościa w Dyskusyjnym Klubie Muzycznym „Wszystko Gra” – w sobotę, 26 kwietnia o godz. 16.30 w Sali Złotej. Rozmowę zatytułowaną „Johannes Brahms. Fortepian podporządkowany symfonicznej całości” poprowadzi Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz, a wstęp na to wydarzenie jest nieodpłatny.
W drugiej części wieczorów usłyszymy Symfonię fantastyczną Hectora Berlioza – jedynego francuskiego kompozytora, w którego muzyce ideologia romantyzmu znalazła pełne odzwierciedlenie. U podstaw muzyki Berlioza znajduje się zazwyczaj treść pozamuzyczna – w pierwszej kolejności odnosi się to do skomponowanej w 1830 roku Symfonii fantastycznej, która powstała na kanwie przeżyć i uczuć kompozytora. Do dzieła opatrzonego podtytułem Epizod z życia artysty, Berlioz pozostawił także dokładny komentarz literacki: ufantastycznioną historię swej miłości. Wyraża się ona w tytułach pięciu części dzieła: Marzenia, namiętności – Bal – Scena na wsi – Marsz na stracenie – Sabat czarownic. „Symfonia fantastyczna – owoc egzaltowanej natury i romantycznej wyobraźni kompozytora – zwycięsko przetrwała próbę czasu i zachwyca pokolenia słuchaczy” – pisał przed laty Jacek Berwaldt i opinia ta nadal wydaje się być aktualna.