
W dniach od 8 do 17 maja 2025 roku w Filharmonii Krakowskiej odbędą się koncerty piątej edycji jednego z najważniejszych projektów instytucji – Festiwalu 4 Tradycji. Zainicjowany w 2021 roku Festiwal ma na celu „przybliżenie bogatej twórczości Rzeczypospolitej Polskiej, czerpiącej – przez wzgląd na historyczne i geopolityczne uwarunkowania – z orientu, judaizmu, prawosławia i tradycji łacińskiej”. Zgodnie z przytoczonym założeniem programowym, podczas tegorocznej odsłony festiwalu odbędą się koncerty prezentujące pieśni Lewantu, twórczość żydowską, polską oraz muzykę inspirowaną prawosławiem.
Festiwal otworzy występ Wassim Ibrahim wraz z przyjaciółmi, który w projekcie nazwanym przez siebie „muzyczną podróżą po ziemiach Lewantu i Egiptu” zaprezentuje starożytne melodie z kultur Mezopotamii – Turcji, Egiptu i Lewantu, w językach aramejskim, arabskim oraz w różnych dialektach tych krajów. Koncert odbędzie się w czwartek, 8 maja 2025 roku o godz. 19.30, a na estradzie obok Wassima Ibrahima – urodzonego w Damaszku, założyciela Chóru w Kontakcie, uhonorowanego tytułem Krakowskiego Ambasadora Wielokulturowości A.D.2019, wystąpią: Joachim Mencel (lira korbowa), Youssef Nassif (kanun), Dariush Rasouli (nay), Adeb Chamoun (riq, darbuka, daf), Arad Emamgholi (daf) oraz instrumentaliści Filharmonii Krakowskiej. Koncert w Filharmonii to dla Wassima Ibrahima forma muzycznego przedstawienia „pozostałości obrazów w pamięci pełnej tęsknoty i nostalgii”. Jak stwierdził autor projektu, sam nie umie powiedzieć, „czy to myśli, uczucia, czy życzenia, które żyją wysoko nad chmurami, wypełnione miłością, tolerancją i współistnieniem wszystkich narodów, rozprzestrzeniają się w przestrzeni w nadziei, że pewnego dnia dotrą do celu”.
Kolejny koncert – w niedzielę, 11 maja br. o godz. 18.00 – przeniesie słuchaczy w krąg kultury żydowskiej za sprawą The Kadya Trio. Wokalistka Leila Schütz, skrzypek Mark Kovnatskiy oraz Alan Bern – pianista i akordeonista, a przede promotor odrodzenia muzyki jidysz, zaprezentują bowiem poetycką twórczość Kadii Mołodowskiej – polsko-amerykańskiej poetki żydowskiego pochodzenia, tworzącej w języku jidysz, w swoich autorskich aranżacjach.
Podczas trzeciego koncertu tegorocznego Festiwalu 4 Tradycji nastąpi muzyczna fuzja Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Szymona Naściszewskiego i Warszawskiej Orkiestry Sentymentalnej, skoncentrowanej w swojej działalności na złotej erze polskiej muzyki dwudziestolecia międzywojennego i przywołującej na estrady koncertowe zapomniane szlagiery, tanga, foxtroty, rumby tego okresy, wprowadzając słuchaczy w świat Henryka Warsa, Mariana Hemara, Jerzego Petersburskiego czy Hanki Ordonówny.
W piątek, 16 maja 2025 roku o godz. 19.30, filharmoniczna publiczność doświadczy niezwykłej atmosfery kabaretów, kin i teatrów polskiego dwudziestolecia międzywojennego i usłyszy takie przeboje tego okresu, jak Kiedy będzie zakochany, To ostatnia niedziela czy Stachu.
Na koniec – w sobotę, 17 maja br. o godz. 20.00 w Bazylice św. Franciszka z Asyżu w Krakowie przy ulicy Franciszkańskiej wystąpi Chór Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Iriny Bogdanovich, dyrygentki i kompozytorki, od ponad dwudziestu lat prowadzącej z sukcesami Akademicki Chór Uniwersytetu Warszawskiego. Podczas wieczoru zatytułowanego Romuald Twardowski in memoriam, w związku z 95. rocznicą urodzin zmarłego w ubiegłym roku kompozytora, zabrzmią utwory Romualda Twardowskiego inspirowane muzyką cerkiewną, a także Wieczernia Mykoły Dyleckiego, XVII-wiecznego ukraińskiego kompozytora i teoretyka muzycznego.