Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
23 02-2024
godz. 19:30
Miejsce SALA KONCERTOWA FILHARMONII
Rodzaj koncertu Koncerty Symfoniczne
Rodzaj abonamentu S – koncerty symfoniczne
CENA BILETÓW: Strefa I - normalny: 70 zł Strefa I - ulgowy: 60 zł Strefa II - normalny: 60 zł Strefa II - ulgowy: 50 zł Strefa III - normalny: 45 zł Strefa III - ulgowy: 35 zł miejsca z ograniczoną widocznością: 30 zł
Przewijaj wydarzenia
KONCERT SYMFONICZNY
23-02-2024 godz. 19:30 S – koncerty symfoniczne SALA KONCERTOWA FILHARMONII
CENA BILETÓW: Strefa I - normalny: 70 zł Strefa I - ulgowy: 60 zł Strefa II - normalny: 60 zł Strefa II - ulgowy: 50 zł Strefa III - normalny: 45 zł Strefa III - ulgowy: 35 zł miejsca z ograniczoną widocznością: 30 zł

Wykonawcy:

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej

Alexander Humala – dyrygent

Tianxu An – fortepian


Repertuar:

Claude Debussy – La mer
Maurice Ravel – Koncert fortepianowy na lewą rękę
Igor Strawiński – Symfonia w trzech częściach
Maurice Ravel – La Valse


Morze jest w nas. DEBUSSY

W tryptyku symfonicznym Morze, z 1905 roku, Claude Debussy (1862–1918) wyraził dźwiękami – w zachwycie i z barwną malarską wyobraźnią – morski żywioł. Częściom cyklu nadał sugestywne tytuły: Od świtu do południa na morzu – Gra fal – Rozmowa wiatru z morzem. Na okładce pierwszego wydania partytury widnieje grafika Hokusai’a, który wywarł znaczący wpływ na bliskich kompozytorowi – impresjonistów. Muzyka Debussy’ego, uosabiająca estetyczny sensualizm, zbliża się poetyckim nastrojem do sztuki francuskich symbolistów. Artysta powtarzał metaforycznie, że morze jest matką nas wszystkich.


Pełnia – na pięć palców. RAVEL

Koncert fortepianowy D-dur na lewą rękę zamówił u Maurice’a Ravela (1875–1937) austriacki pianista Paul Wittgenstein (starszy brat filozofa Ludwiga), który stracił prawą rękę podczas pierwszej wojny światowej. Utwór ma formę zintegrowaną, o następstwie faz wolna – szybka – wolna, zespojonych przewodnim motywem dostojnej sarabandy. Źródłem inspiracji dla Ravela była muzyka Wolfganga Amadeusza Mozarta (on sam nazywany był „Mozartem nowej muzyki”), Fryderyka Chopina, Camilla Saint-Saënsa czy Ferenca Liszta, jazz i folklor baskijski. Matka kompozytora, Marie, była Baskijką, a on sam mówił biegle także po baskijsku. Premiera Koncertu odbyła się w Wiedniu 5 stycznia 1932 roku.


Muzyka odpowiedzią na historię. STRAWIŃSKI 

Symfonię w trzech częściach Igor Strawiński (1882–1971) komponował w latach 1942-45 na zamówienie Filharmonicznego Towarzystwa Symfonicznego w Nowym Jorku; jej prawykonanie odbyło się pod batutą autora 24 stycznia 1946 roku. To pierwsze ważne dzieło artysty po jego emigracji do Stanów Zjednoczonych. W muzyce rozpoznać można reminiscencje Święta wiosny i usłyszeć zapowiedź opery The Rake’s Progress (‘Żywot rozpustnika’). Strawiński określił Symfonię mianem „wojennej”, będącej reakcją na grozę drugiej wojny światowej – w Europie i w Azji. Stąd, mimo zachowania neoklasycystycznego kośćca, tak charakterystycznego dla indywidualnego stylu kompozytora, wzburzony charakter narracji dźwiękowej. Triumfalny akord końcowy ma symbolizować zwycięstwo aliantów nad Niemcami. 


(Nie)lekka symbolika walca. RAVEL 

La valse miał być walcem wieńczącym wszystkie walce. Kompozytor wyznał, że chce tym utworem złożyć hołd królowi gatunku – Johannowi Straussowi synowi. Zamysłem pierwotnym było skomponowanie utworu Wiedeń, wielka wojna pokrzyżowała jednak twórcze plany i dopiero po 1919 roku kompozycja przybrała postać poematu choreograficznego (paryska premiera 20 grudnia 1920 roku). Niektórzy interpretowali La Valse jako wyraz nostalgii za czasem, którego już nie ma, a kiedy cała Europa wdzięcznie „walcowała”. Ravel powrócił do utraconego piękna, poruszając pamięć odbiorcy znanym gestem i ruchem – „na trzy”. Utwór zadedykował Misi Sert (Godebskiej) – królowej Paryża belle époque. 


Małgorzata Janicka-Słysz 



Tianxu An – chiński pianista młodego pokolenia, urodzony w 1999 roku w Baoding (prowincja Hebei).

W czerwcu 2019 roku zdobył czwartą nagrodę oraz nagrodę specjalną za „odwagę i powściągliwość” na XVI Międzynarodowym Konkursie im. P. Czajkowskiego – najwyższą nagrodę na tym słynnym konkursie przyznaną chińskiemu pianiście od 17 lat. W lipcu 2019 roku zadebiutował z Orkiestrą Filadelfijską w Mann Center, wykonując S. Rachmaninowa Rapsodię na temat Paganiniego.

Do najważniejszych wydarzeń jego ostatnich sezonów artystycznych zaliczały się występy z Orkiestrą Maryjską pod batutą Walerego Gergieva w Sankt Petersburgu, z China Philharmonic Orchestra pod dyrekcją Xiaotanga Xia w ramach Międzynarodowego Festiwalu Maryjskiego Dalekiego Wschodu, a także recitale solowe w Teatrze Maryjskim w St. Petersburgu i w Shanghai Grand Teatr. Dwukrotnie współpracował z Jia Lü, najpierw z Orkiestrą NCPA (National Center for the Performing Arts) podczas swojego debiutu tam w październiku 2019 r., a później z Macau Orchestra w Grand Auditorium w Macao Cultural Center w listopadzie 2020 r.

Laureat wielu najważniejszych nagród, w tym głównej nagrody na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Szanghaju „Helen Cup”, oraz drugiej nagrody na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Wiesbaden.

Artysta brał udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Klause’a Baesslera, Barry’ego Douglasa, Andrei Bonatta, Maxima Mogilevsky’ego i Jefima Bronfmana.

W latach 2021/2022 dał w sumie 33 recitale solowe w ojczystych Chinach. W sierpniu 2021 roku nagrał dla Alpha Classics swoją pierwszą płytę CD z utworami P. Czajkowskiego, S. Rachmaninowa i S. Prokofiewa.

W 2022 roku uzyskał tytuł licencjata w Curtis Institute of Music, studiował również prywatnie u Dang Thai Sona. Obecnie uczestniczy w programie Master of Music w Juilliard School of Music w Nowym Jorku, gdzie kształci się pod kierunkiem Roberta McDonalda.

Występował z China Philharmonic Orchestra, Guangzhou Symphony Orchestra, Kunming Symphony Orchestra, w sezonie 2023/24 zadebiutuje w Wiedniu z Orkiestrą Tonkunstler, wykonując koncerty fortepianowe Brahmsa i Mozarta. Tianxu An jest reprezentowany przez agencję Armstrong Music & Arts.

fot.Yang_LIU