Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
19 09-2024
godz. 19:30
Miejsce SALA KONCERTOWA FILHARMONII
Rodzaj koncertu Koncerty Kameralne
Rodzaj abonamentu
CENA BILETÓW: NORMALNY: 40 zł ULGOWY: 30 zł
KUP BILET
Przewijaj wydarzenia
FESTIWAL SZYMANOWSKI / POLSKA / ŚWIAT
19-09-2024 godz. 19:30 Koncerty symfoniczne i oratoryjne SALA KONCERTOWA FILHARMONII
CENA BILETÓW: NORMALNY: 40 zł ULGOWY: 30 zł KUP BILET

Wykonawcy:

Magdalena Kulig – mezzosopran

Piotr Lempa – bas

Maciej Zimka – akordeon

Wiesław Ochwat – akordeon




Repertuar:

Karol Szymanowski – Harnasie (wybór, oprac. Duo Zimka&Ochwat)

                                   – Łabędź op. 7 (oprac. Wiesław Ochwat)

                                   – Trzy fragmenty z poematów Jana Kasprowicza op. 5 (oprac. Maciej Zimka)

                                                  – Święty Boże

                                                 – Jestem i płaczę

                                                 – Moja pieśń wieczorna

Gustav Mahler – Kindertotenlieder (oprac. Maciej Zimka)

                                             – Nun seh' ich wohl, warum so dunkle Flammen

                                             – Wenn dein Mütterlein tritt zur Tür herein

                        – Rückert-Lieder  (oprac. Maciej Zimka)

                                             – Um Mitternacht

                                             – Ich bin der Welt abhanden gekommen



Miejsca nienumerowane. Publiczność proszona o zajmowanie miejsc na estradzie sali koncertowej Filharmonii. 




Magdalena KULIG – absolwentka wydziału wokalnego Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu w klasie śpiewu E. Czermak. Od 2015 roku do chwili obecnej pozostaje pod opieką wokalną Ingrid Kremling.

Występowała w wielu filharmoniach na licznych koncertach i recitalach wokalnych w kraju i za granicą, m.in. Elbphilharmonie oraz Laeiszhalle w Hamburgu, Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, Filharmonii Krakowskiej, Filharmonii Lubelskiej, Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze, na festiwalach Wratislavia Cantans, Muzyka na Szczytach, Musica Sacromontana, Oper im Berg Festival Salzburg, Opern und Konzerttage Ruhpolding, Kammeroper Schloss Rheinsberg International Festival zur Forderung junger Opernsanger oraz Schleswig-Holstein Musik Festival.

Laureatka wielu konkursów wokalnych, m.in. III nagrody w kategorii oratoryjno-pieśniarskiej w VIII Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym w Dusznikach-Zdroju (2006), nagrody specjalnej w IV Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. H. Halskiej we Wrocławiu (2007), nagrody sekcji barokowej konkursu wokalnego w Bolonii Secondo Concorso Internazionale e Stage di Approfondimento per Giovani Cantanti Citta di Bologna (2008), a także III miejsca w Tiit Kuusik International Lied Competition w Estonii (2011).

Pracowała pod kierunkiem wybitnych profesorów, takich jak m.in. Ch. Studer, G. Banditelli, D. Jones, T. Żylis-Gara, H. Rumowskiej, C. Richardson-Smith, Ch. Elssnera, C. Eder.

W swoim repertuarze posiada wiele partii operowych, operetkowych i oratoryjno-kantatowych, brała także udział w prawykonaniach kompozycji, m.in. Katarzyny Brochockiej, Macieja Zimki, Thomasa Corneliusa.

Jako solistka występowała wielokrotnie z Zespołem Pieśni i Tańca „Śląsk” wykonując wszystkie dzieła Mszalne oraz Litanie Stanisława Moniuszki.

Stypendystka Zarządu Województwa Dolnośląskiego w zakresie twórczości artystycznej, niemieckiego Ministerstwa Kultury, niemieckiego Richard Strauss Institut oraz angielskiej fundacji Dartington International School. Za płytę Elegie w 2012 roku otrzymała Wrocławską Nagrodę Muzyczną.

fot. Anna-Lena Ehlers 




Piotr LEMPA – ukończył studia wokalno-aktorskie w Gdańskiej Akademii Muzycznej w klasie Leszka Skrla oraz studia operowe w Royal Academy of Music w Londynie pod kierunkiem Marka Wildmana i Ingrid Surgenor, a także – wraz z zespołem młodych śpiewaków – program International Academy of Voice w Cardiff ucząc się pod kierunkiem Dennisa O'Neilla.

Absolwent Wydziału Zarządzania i Marketingu Politechniki Częstochowskiej. W 2004 roku został przez tę uczelnię nominowany do tytułu Absolwenta Roku. W 2011 roku uzyskał stopień doktora sztuki w dziedzinie sztuki muzycznej, dyscyplinie artystycznej – wokalistyka oraz rozpoczął działalność pedagogiczną w Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku.

Kształcił się na mistrzowskich kursach wokalnych pod kierunkiem takich pedagogów, jak: R. Bonynge (Australia), K. Te Kanawa (Nowa Zelandia), M. Freni (Włochy), H. Łazarska (Wiedeń), J. Nesterenko (Wiedeń), J. Rappé (Polska), R. Karczykowski (Polska), D. O'Neill (Anglia).

Jako solista wystąpił na I roku studiów w Requiem W.A. Mozarta podczas festiwalu Tempus Paschale w Katedrze Lubelskiej. Na scenie operowej pojawił się po raz pierwszy na III roku studiów w Weselu Figara W.A. Mozarta w Operze Bałtyckiej. Od tej pory regularnie występuje na deskach oper w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Szwajcarii, Polsce i we Włoszech. Koncertuje w kraju i za granicą (Anglia, Walia, Niemcy, Austria, Szwajcaria, Francja, USA). W 2001 roku wystąpił z solowymi koncertami m.in. w Nowym Jorku (dla uczczenia ofiar ataku na World Trade Center) oraz w Pensylwanii. Wraz z orkiestrą Sinfonia Varsovia wziął udział w koncercie upamiętniającym I.J. Paderewskiego, który odbył się w nowojorskiej Carnegie Hall.

W 2008 roku nakładem Acte Prealable ukazała się płyta CD z jego udziałem zawierająca prawykonanie Missa miseri cordis L. Kułakowskiego, a w 2011 roku wydana została płyta Romanse rosyjskie A. Wertyńskiego zawierająca najpiękniejsze utwory z repertuaru B. Ładysza z tekstami J. Kofty w wykonaniu artysty. W najbliższym czasie nakładem wydawnictwa DUX ukaże się nagranie oratorium Caino overo il primo omicidio A. Scarlattiego, zarejestrowane podczas festiwalu Wratislavia Cantans 2009, na którym Piotr Lempa kreował partię Lucyfera.

W 2004 roku za rolę Uberto w farsie operowej La serva padrona G.B. Pergolesiego solista został nagrodzony przez Marszałka Województwa Pomorskiego Nagrodą Teatralną za najlepszy debiut roku. W tym samym roku został także nominowany do prestiżowej nagrody Czerwonej Róży. W 2005 roku na XI Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Ady Sari zdobył nagrodę specjalną Dyrektora Staatsoper w Hamburgu. W roku 2007 został laureatem II nagrody na konkursie pieśni rosyjskiej im. Ludmily Andrew w Londynie. Również w 2007 roku otrzymał nagrodę specjalną, a w 2009 – IV nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Mozartowskim w tym samym mieście.

Piotr Lempa jest laureatem Dobrodzieńskiej Róży w dziedzinie kultury (2012) nadawanej przez Radę Miejską jego rodzinnej miejscowości oraz Róży Powiatu dla animatorów i twórców kultury (2013). We wrześniu 2013 roku został także nominowany do Nagrody Marszałka Województwa Opolskiego dla twórców i animatorów kultury.

fot. @sinamarieminor Sina Minor



Maciej ZIMKA – akordeonista i kompozytor. W 2013 roku ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną (obecnie im K. Pendereckiego) w Krakowie w klasie akordeonu Janusza Patera, a w 2016 roku obronił doktorat na tejże uczelni.

Artysta jest laureatem wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów instrumentalnych, m.in.: I nagrody w 1. Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym w Wilnie, I nagrody w 47. Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym w Klingenthal (kategoria kameralna), czy nagrody za najlepsze wykonanie kompozycji Andrzeja Krzanowskiego w IV Konkursie Akordeonowym im. Andrzeja Krzanowskiego w Czechowicach-Dziedzicach.

Koncertuje zarówno jako solista, jak i w zespołach kameralnych wykonując muzykę klasyczną i współczesną. Artysta wystąpił na wielu festiwalach, takich jak m.in. Sound 12 in Newcastle upon Tyne (Anglia), Les Cles du Classique (Francja/Hiszpania), Festival Musique et Patrimoine en Vienne et Gartempe (Francja), Concerts at Lempertz (Belgia), Ibla Music Festival (Włochy), Share.Music.Leipizg (Niemcy), Prikarpacka Vesna (Ukraina), Audio Art Festival, MOZG Festival, Muzyka Zaklęta w Drewnie, Euro Chamber Music Festival, Dolnośląski Festiwal Muzyczny, czy Wawel o zmierzchu (Polska). Odbył także koncertowe tournées w Stanach Zjednoczonych i Izraelu.

Maciej Zimka jest również aktywnie działającym kompozytorem. Tworzy utwory zarówno na akordeon jak i na inne instrumenty i obsady kameralne. Jest laureatem, m.in. Grand Prix w VIII Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Sanoku (2017).

Od 2011 roku artysta jest zaangażowany w działalność Fundacji Art Forum, z którą współorganizuje wiele projektów kulturalnych, m.in.: Koncert Prawykonań Utworów Akordeonowych, Krakowski Festiwal Akordeonowy czy Pałacowy Salon Literacko-Muzyczny.

fot. Adam Golec





Wiesław OCHWAT – aktywnie udzielający się na wielu płaszczyznach instrumentalista, zaangażowany w działalność kulturalną poprzez czynne koncertowanie, współorganizowanie wydarzeń artystycznych oraz aktywną pracę w sferze dydaktyczno-naukowej.

W 2014 roku ukończył z wyróżnieniem dwustopniowe studia w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie akordeonu Janusza Patera, a w roku 2018 obronił doktorat na tejże uczelni pod opieką naukową Pawła Palucha.

Ważnym punktem w osobistym rozwoju akordeonisty było ukończenie w 2016 roku dwuletniego projektu Italian Accordion Accademy – zaawansowanego pedagogicznie oraz wykonawczo programu podyplomowego dedykowanego sztuce akordeonowej, odbywającego się w Urbino (Włochy) oraz Amsterdamie (Holandia). Studia te prowadzone były przez wybitnego akordeonistę i pedagoga Claudio Jacomucciego (jednego z ostatnich uczniów Mogensa Ellegarda) oraz tancerkę i choreografkę, a także ekspertkę w zakresie techniki Alexandra – Kathleen Delaney.

Artysta kształcąc swoje umiejętności brał udział w licznych kursach mistrzowskich i warsztatach muzycznych prowadzonych przez uznanych pedagogów, jak m.in. Alexander Dimitriev, Claudio Jacomucci, Teodoro Anzellotti, Mika Väyrynen, Bogdan Dowlasz, Joseph Petric.

Głównym nurtem zainteresowań akordeonisty jest wykonywanie i promowanie muzyki współczesnej. Ma on na swoim koncie kilkadziesiąt prawykonań nowopowstałych utworów, zarówno solowych jak i kameralnych, które często powstawały z jego inicjatywy. Wiesław Ochwat jest laureatem ponad dwudziestu konkursów i festiwali akordeonowych w Polsce i za granicą, m.in. IBLA Grand Prize Competition 2019 – Ragusa (Włochy), Castelfidardo International Accordion Prize – Castelfidardo (Włochy), Konkurs Akordeonowy im. Andrzeja Krzanowskiego w Czechowicach-Dziedzicach, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Akordeonowej w Przemyślu, Międzynarodowy Konkurs Akordeonowy – Poprad (Słowacja). W kręgu zainteresowań instrumentalisty poza muzyką współczesną pojawia się również muzyka klasyczna, improwizowana i rozrywkowa.

Prowadzi bogatą działalność koncertową zarówno w kraju podczas licznych festiwali muzycznych, jak i za granicą w takich krajach, jak m.in.: Czechy, Francja, Holandia, Kanada, Litwa, Niemcy, Norwegia, Słowacja, Ukraina, Węgry, Włochy.

Jest wielokrotnym stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP, Rektora Akademii Muzycznej w Krakowie, Burmistrza Brzeska, oraz laureatem i stypendystą Tarnowskiego festiwalu Tydzień Talentów.

Od kilku lat Wiesław Ochwat zaangażowany jest we współpracę z Fundacją Art Forum, gdzie aktywnie udziela się podczas organizacji kolejnych edycji Krakowskiego Festiwalu Akordeonowego oraz innych wydarzeń kulturalnych.

fot. Adam Golec