- edukacja Zwiń
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Hans Krása – Opera dziecięca Brundibár
Opera dziecięca Brundibár autorstwa Hansa Krásy do libretta Adolfa Hoffmeistera jest współczesną propozycją aktualizacji dzieła z 1938 roku, które odegrało istotną rolę w kontekście historii inscenizacji operowej.
Zawarte w libretcie główne wątki Aninki i jej braciszka Pepiczka ratujących chorą mamę oraz walka z tytułowym antybohaterem, to uniwersalna opowieść o walce dobra i zła.
Inscenizacja Filharmonii Krakowskiej stara się odejść od wiernego odwzorowania historycznych przedstawień. Główną intencją dzieła jest przekazanie swobody decyzyjności jej wykonawcom, czyli młodym artystom z chórów dziecięcych (polskiego i ukraińskiego) działających w Filharmonii, wydobywając przy tym charakterystyczne brzmienia z kompozycji Krásy — muzyki, przepełnionej atmosferą zarówno niepokoju i nadziei, ale również dziecięcego dystansu i dowcipu.
Twórcy korzystając z nowego, znakomitego tłumaczenia Rafała Dziwisza, oddają dzieło dziecięcej wyobraźni, która na każdym etapie scenicznie przedstawionej podróży bohaterów, potrafi dobrać adekwatne środki, dając narzędzia do opowiadania historii sprzed lat. W ten sposób uzyskana zostaje aktualizacja wartościowego historycznie dzieła.
Twórcy i realizatorzy oraz Dyrekcja Filharmonii Krakowskiej wraz z całym zespołem zapraszają na niezwykłą podróż dziecięcej fantazji przez świat pełny przeszkód i zagrożeń, w którym najbardziej wartościowa walka zaczyna się w wyobraźni.
Bartosz Buława
Wykonawcy:
Chór Chłopięcy i Dziewczęcy Filharmonii Krakowskiej
Ukraiński Chór Dziecięcy Filharmonii Krakowskiej
Zespół Instrumentalny Filharmonii Krakowskiej
Maciej Tworek – kierownik muzyczny/dyrygent
Patryk Wyborski – Brundibár
Bartosz Buława – reżyser
Rafał Dziwisz – tłumaczenie
Anna Maria Macugowska – scenografia
Adrianna Iwanejko – kostiumy
Karolina Jacewicz – multimedia
Kalendarz wydarzeń:
28.09.2024, sobota, godz. 12.00, 17.00 – Sala Koncertowa Filharmonii Krakowskiej
29.09.2024, niedziela, godz. 12.00, 17.00 – Sala Koncertowa Filharmonii Krakowskiej
Wykonania odbywają się za zgodą Boosey & Hawkes Music Publishers Ltd.
BARTOSZ BUŁAWA
Aktor teatralny na stałe związany z Teatrem Polskim we Wrocławiu. Ma na swoim koncie role w telewizji, gdzie występował już jako nastolatek oraz mniejsze epizody filmowe. Studiował aktorstwo w Akademii Sztuk Teatralnych im. S. Wyspiańskiego w Krakowie. Obecnie jest studentem wydziału reżyserii Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Ukończył wokalistykę w Krakowskiej Szkole Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. W 2016 roku został zaproszony do wyreżyserowania spektaklu operowego Dydona i Eneasz Henry’ego Purcell’a w Akademii Muzycznej w Krakowie, który okazał się sukcesem. Niedługo potem występując jako dyplomowany aktor odbył asystenturę reżyserską u boku Jerzego Stuhra w Operze Krakowskiej (Don Pasquale), a później u boku Magdaleny Piekorz (Orfeusz i Eurydyka) w Warszawskiej Operze Kameralnej, gdzie jako asystent został zaproszony do artystycznego wznowienia Halki wileńskiej S. Moniuszki w reżyserii Kazimierza Dejmka. W 2023 roku został zaproszony przez Michała Znanieckiego do Opery Wrocławskiej z zadaniem wyreżyserowania Odczarowanego fletu, propozycji familijnej na podstawie twórczości W.A. Mozarta, który z sukcesem jest grany dla wrocławskiej publiczności.
ANNA MARIA MACUGOWSKA
scenografka / graficzka / art director
Absolwentka Wydziału Scenografii (2021) oraz Wydziału Malarstwa (2019) Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Autorka scenografii teatralnych oraz filmowych, a także prac malarskich i rzeźbiarskich. Prowadząca projekty w roli scenografa lub art directora zarówno w Polsce, jak i za granicą. Współpracowała z Teatrem Narodowym w Warszawie, Teatrem Klasyki Polskiej w Warszawie, Teatrem Syrena w Warszawie, Teatrem Roma w Warszawie, Teatrem im. Stefana Jaracza w Olsztynie, Teatrem im. CH.H. Andersena w Lublinie, Teatrem Powszechnym w Warszawie, Akademią Teatralna oraz Szkołą Filmową w Łodzi. Absolwentka Animacji oraz Grafiki i Komunikacji Wizualnej na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Zadebiutowała animacją „a.e.i.o.u” w 2008 roku na wystawie w Gallery Mittwoch w Berlinie.
ADRIANNA IWANEJKO
Absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim, studiowała scenografię na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych oraz Art&Design na Wydziale Sztuki krakowskiego UKEN. Uczestniczka wystaw w Krakowie, Katowicach, Lublinie, Białej Podlaskiej. Współtwórczyni scenografii w Teatrze Starym w Krakowie (Trąbka do słuchania, reż. A. Glińska) i na Akademii Sztuk Teatralnych (Dyplom z miłości, reż. A. Glińska, Kisielice, 32-022 Kresowo reż. Z. Pszczołowska 2022). Twórczyni wystaw indywidualnych Domu nie da się spakować oraz Zabywanie. Stypendystka programu ASP Santander oraz stypendium kulturalnego UMCS w Chatce Żaka. Rezydentka festiwalu STN:ORT. Śpiewała w zespole Traditune, laureatka festiwalu Synestezje oraz Mikołajek Folkowych. Ilustrowała w Tygodniku Powszechnym, Piśmie Folkowym i magazynie Kontakt. Gra na skrzypcach. Pochodzi z Lubelszczyzny.
KAROLINA JACEWICZ
Twórczyni kilkudziesięciu wielkoformatowych projekcji multimedialnych w różnych przestrzeniach, m.in na festiwalu Urban Affairs w Berlinie, Outer Spaces w Poznaniu, Festiwalu Światła i Mappingu Skyway w Toruniu, Lumo Bialistoko, Transatlantyku (Poznań/Łódź), Festiwalu Teatralnym Wuzhen w Chinach, Saarema Opera Festivalu w Estonii, Mediations Biennale czy na lodowcach Islandii („Togetherness” 2020). Pracowała i pracuje w teatrach w Polsce i za granicą. Autorka scenografii multimedialnej m.in. do: Poławiaczy Pereł G. Bizeta w Teatro Colon, Buenos Aires, Walkirii R. Wagnera w Operze de Oviedo, Fairy Queen H. Purcella podczas Wuzhen Theater Festival w Chinach, Don Givanniego W. A. Mozarta w Music Hall w Salonikach, Operze Plovdiv i w Warszawskiej Operze Kameralnej, Don Carlosa G. Verdiego i Raju utraconego K. Pendereckiego w Teatrze Wielkim w Łodzi, musicali: Przerwana cisza i Company M. Znanieckiego, Pięknej i Bestii Połońskiego oraz Thrill me i Deszczowej piosenki T. Kabicza. Współautorka instalacji multimedialnej Drogi innowacji podczas Ceremonii Otwarcia Europejskiej Stolicy Kultury 2016 we Wrocławiu. Odpowiadała za oprawę wizualną wielu koncertów: symfonicznych, m.in pod batutą Krzysztofa Pendereckiego i rozrywkowych - w tym jako część zespołu Doroty Masłowskiej – Mister D. Jej wielkoformatowa wystawa oparta na nowych mediach 30/30 brała udział w programie 5 Mediations Biennale 2016 w Poznaniu.
Autorka warstwy obrazu spektaklu audiowizualnego muzyka jazzowego Fryderyka Szulgita podczas Mediations Biennale 2018. Prelegentka TEDxPoznań. Współzałożycielka i wykładowczyni w autorskiej Pracowni Multimediów i Mappingu MEDIALAB na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu.
MACIEJ TWOREK
W krakowskiej Akademii Muzycznej studiował fortepian w klasie Jana Hoffmana oraz chóralistykę i dyrygenturę w klasie Józefa Radwana. Brał udział w dyrygenckich kursach mistrzowskich prowadzonych przez Helmutha Rillinga, Rogera Norringtona i Kurta Masura. Jako asystent współpracował z Valerym Giergievem i Lorinem Maazelem. W latach 2005 do 2012 był dyrygentem Capelli Cracoviensis. Obecnie jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Krakowie. W 2002 roku rozpoczął, trwającą 18 lat, dyrygencką współpracę z Krzysztofem Pendereckim. Jej owocem był m.in. udział w nagraniu z orkiestrą Sinfonia Iuventus kompletu jego symfonii i koncertów instrumentalnych. W roku 2018, w ramach obchodów jubileuszu 85-lecia urodzin kompozytora, dyrygował II koncertem skrzypcowym Metamorfozy z Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin w Filharmonii Berlińskiej z Anne Sophie Mutter jako solistką, z którą następnie odbył tournée po Chinach z towarzyszeniem orkiestry Sinfonia Varsovia.
W roku 2019 poprowadził dwa ważne koncerty z muzyką Krzysztofa Pendereckiego: 1 września Polskie Requiem z okazji 80. rocznicy wybuchu II Wojny Światowej w obecności Prezydentów Polski, Niemiec i Wiceprezydenta Stanów Zjednoczonych oraz w październiku koreańską premierę Pasji wg św. Łukasza w ramach Seoul International Music Festival. Koncertował w Europie, Azji i obu Amerykach, dyrygując takimi zespołami, jak m.in.: The Hilliard Ensemble, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, NDR Radiofilharmonie, MDR Sinfonie Orchester, Orquesta Sinfónica de Galicia, Orkiestrą Symfoniczną Czeskiego Radia (Pražskié Jaro), Państwową Orkiestrą Symfoniczną Nowa Rosja, Orquesta Sinfonica Simon Bolívar de Venezuela, Orquesta Filarmόnica de Bogotá, Orkiestrą Filharmoniczną w Brnie, a ostatnio Tonhalle Zürich, Dresdner Philharmonie, Oxford Philharmonic Orchestra, Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra, Romanian National Radio Orchestra (Enescu Festival), Russian Philharmonic Orchestra, Jerusalem Symphony Orchestra oraz KBS Symphony Orchestra.
PATRYK WYBORSKI
Absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie Adama Szerszenia, zdobywca nagród i wyróżnień na polskich oraz międzynarodowych konkursach muzycznych (m.in. X Ogólnopolski Konkurs Wokalny im. Ludomira Różyckiego w Gliwicach, III oraz IV Międzynarodowy Konkurs Solowej Wokalistyki Sakralnej Ars et Gloria w Katowicach, IV Międzynarodowy Konkurs Wokalistyki Operowej im. Adama Didura w Bytomiu). Posiada w swoim dorobku kilkadziesiąt pieśni, partii oratoryjno-kantatowych oraz takie role operowe, jak Miecznik z opery Straszny dwór S. Moniuszki, Conte Almaviva z opery Wesele Figara W.A. Mozarta, Car I z opery Ubu Król K. Pendereckiego, Arcykapłan z opery Czarodziejski flet W.A. Mozarta, Lekarz z opery Hagith K. Szymanowskiego czy Ping z opery Turandot G. Pucciniego. Występował jako solista oraz członek zespołów wokalnych w ramach wielu krajowych i zagranicznych festiwali, takich jak m.in. Lubomirski Festival, Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie, Festiwal Baroque Factory w Katowicach, Międzynarodowy Festiwal TRANS/MISJE w Koszycach (Słowacja) czy Chopin Festival w Gaming (Austria). Koncertował z takimi dyrygentami, jak m.in. Łukasz Borowicz, Daniel Oren, Tomasz Tokarczyk, Tadeusz Kozłowski, Alexander Humala czy Mirosław Jacek Błaszczyk. Występował oraz regularnie współpracuje z Filharmonią Śląską, Filharmonią Zabrzańską, Filharmonią Podkarpacką, Śląską Orkiestrą Kameralną, Operą Krakowską, Operą Śląską oraz Zespołem Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia. Od 2021 roku artysta Chóru Filharmonii Krakowskiej.
UKRAIŃSKI CHÓR DZIECIĘCY FILHARMONII KRAKOWSKIEJ
Powstał w czerwcu 2022 z inicjatywy Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie. W jego skład wchodzą dzieci, które przez obecną, bardzo trudną sytuację w Ukrainie, zmuszone były uciekać do naszego kraju w poszukiwaniu spokoju i możliwości rozwoju. Myślą przewodnią była chęć zaznajomienia słuchaczy z kulturą ukraińską oraz tym samym pomoc i umacnianie więzi z ojczystym krajem młodych śpiewaków. Zespół od początku prowadzi Olena Radko. W repertuarze chóru znaleźć można przede wszystkim pieśni ukraińskie.
CHÓR CHŁOPIĘCY I DZIEWCZĘCY FILHARMONII KRAKOWSKIEJ
Powstał w 1951 roku z inicjatywy pedagoga, muzyka i pasjonata w jednej osobie – Józefa Suwary. Repertuar (wówczas ok. 70-osobowego) zespołu obejmował utwory oratoryjne i a capella, głównie kompozytorów polskich. W 1967 roku, na kolejnych 28 lat opiekę nad zespołem powierzono asystentce profesora – Bronisławie Wietrzny. W okresie tym zespół wykonywał nowopowstające dzieła Krzysztofa Pendereckiego (Pasja wg św. Łukasza, Jutrznia, Magnificat), koncertując w wielu krajach Europy, a także w Libanie i Syrii. Za nagranie płyty z Pasją wg św. Łukasza chór otrzymał nagrodę Grand Prix du disque. W latach 1991-1993 chór prowadził Stanisław Krawczyński, zaś od 1993 roku dyrygentem i kierownikiem zespołu jest Lidia Matynian, której asystuje Maria Dziedzic-Król. Po 70-latach działalności zespołu, otwierając się na oczekiwania rodziców i dzieci, Chór Chłopięcy Filharmonii Krakowskiej poszerzył swoją działalność i w 2022 roku otworzył nabór do sekcji dziewczęcej, przeobrażając się w Chór Chłopięcy i Dziewczęcy Filharmonii Krakowskiej.