Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
05 09-2024
godz. 19:30
Miejsce SALA KONCERTOWA FILHARMONII
Rodzaj koncertu Koncerty Symfoniczne
Rodzaj abonamentu
CENA BILETÓW: I STREFA - NORMALNY: 90 zł I STREFA - ULGOWY: 80 zł II STREFA - NORMALNY: 80 zł II STREFA - ULGOWY: 70 zł III STREFA - NORMALNY: 70 zł III STREFA - ULGOWY: 60 zł IV STREFA - NORMALNY: 60 zł IV STREFA - ULGOWY: 50 zł V STREFA - NORMALNY: 40 zł
Przewijaj wydarzenia
FESTIWAL SZYMANOWSKI / POLSKA / ŚWIAT
05-09-2024 godz. 19:30 Koncerty symfoniczne i oratoryjne SALA KONCERTOWA FILHARMONII
CENA BILETÓW: I STREFA - NORMALNY: 90 zł I STREFA - ULGOWY: 80 zł II STREFA - NORMALNY: 80 zł II STREFA - ULGOWY: 70 zł III STREFA - NORMALNY: 70 zł III STREFA - ULGOWY: 60 zł IV STREFA - NORMALNY: 60 zł IV STREFA - ULGOWY: 50 zł V STREFA - NORMALNY: 40 zł

Wykonawcy:

Orkiestra Filharmonii Poznańskiej

Łukasz Borowicz – dyrygent

Bomsori Kim – skrzypce


Repertuar:

Grażyna Bacewicz - Uwertura na orkiestrę symfoniczną

Erich Korngold – Koncert skrzypcowy D-dur op. 35

Emil Młynarski – Symfonia F-dur Polonia



Wybuch II wojny światowej był tragicznym ciosem dla polskiej kultury, ale to właśnie sztuka okazała się ważnym elementem walki o przetrwanie, ofiarując ludziom nadzieję. Grażynę Bacewicz wrześniowa inwazja zastała w Warszawie, gdzie w 1943 roku powstała jej Uwertura na orkiestrę symfoniczną. Kompozycję po raz pierwszy wykonano po wojnie, w 1945 roku w Krakowie. Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej dyrygował Mieczysław Mierzejewski.


Obawy przed skutkami wojennej zawieruchy zawiodły Ericha Korngolda do USA. Podstawowym źródłem utrzymania stała się tam dla niego muzyka filmowa, inne utwory zaczął pisać dopiero pod koniec wojny. Wśród nich znalazł się Koncert skrzypcowy D-dur op. 35, zadedykowany Almie Mahler. Dzieło, w którym pobrzmiewają wyraźne echa muzyki filmowej, po raz pierwszy zaprezentował publiczności w 1947 roku Jascha Heifetz, z orkiestrą St. Louis Symphony pod dyrekcją Vladimira Golschmanna.


Skrzypce były ulubionym instrumentem Emila Młynarskiego. Zanim zwrócił się w stronę muzyki symfonicznej i działalności dyrygenckiej, dość często występował z recitalami wiolinistycznymi. Symfonię F-dur op. 14, opatrzoną podtytułem Polonia, zadedykował orkiestrze Scottisch Choral and Orchestral Union z Glasgow. Ostatnie takty utworu zanotował w 1910 roku za granicą, ale cała kompozycja to pomnik wystawiony Polsce (w utworze znajdziemy cytaty z Bogurodzicy oraz motywy krakowiaka Albośmy to jacy tacy). Premiera Symfonii odbyła się w Szkocji pod batutą autora.


Dorota Staszkiewicz



BOMSORI KIM jest laureatką wielu konkursów muzycznych. Ulubienica publiczności XV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu w 2016 roku, zdobyła na nim drugą nagrodę, nagrodę krytyków oraz dziewięć dodatkowych nagród specjalnych. Wcześniej, w 2010 roku, została najmłodszą zwyciężczynią 4. Sendai International Music Competition, a w 2013 roku wygrała 62. Konkurs ARD. Wśród jej laurów są także druga nagroda i nagroda Radio-Canada’s People’s Choice podczas Montreal International Musical Competition w 2016 roku.

Nagrody zdobywała także w XV Międzynarodowym Konkursie Piotra Czajkowskiego w Moskwie, Międzynarodowym Konkursie Muzycznym Królowej Elżbiety w Brukseli, X Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym Jeana Sibeliusa, VIII Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Josepha Joachima w Hanowerze oraz corocznym konkursie Juilliard School (Juilliard School’s Annual Concerto Competition).

Jako solistka pojawiała się w tak znaczących salach koncertowych jak Carnegie Hall w Nowym Jorku, Konzerthaus i Musikverein w Wiedniu, Concertgebouw w Amsterdamie, Elbphilharmonie w Hamburgu, Sali Czajkowskiego w Moskwie, Filharmonii w Sankt Petersburgu, Sali Radia Słowackiego w Bratysławie, Finlandia Hall w Helsinkach, Herkulessaal i Prinzregententheater w Monachium, Filharmonii Berlińskiej, Sali Bedřicha Smetany w Pradze, Arts Center Concert Hall w Seulu.

Grała pod batutą takich dyrygentów jak Fabio Luisi, Jaap van Zweden, Marin Alsop, Lahav Shani, Vasily Petrenko, Pablo Heras-Casado, Hannu Lintu, Sakari Oramo, Anja Bilhmaier, Giancarlo Guerrero, Paavo Järvi. Występowała z takimi orkiestrami jak: Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Tonhalle Orchestra Zürich, Orchestre Philharmonique de Radio France, Orquesta y Coro Nacionales de España, Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya, Pittsburgh Symphony, Montreal Symphony Orchestra, Narodowa Orkiestra Belgii, Orkiestra Filharmonii Narodowej w Warszawie , NDR Radiophilharmonie, Finnish Radio Symphony Orchestra, Helsinki Philharmonic Orchestra, Royal Chamber Orchestra of Walloon, Münchner Kammerorchester, Münchner Rundfunkorchester, Sendai Philharmonic Orchestra, Kobe City Chamber Orchestra, Beijing Broadcasting Symphony Orchestra. Rotterdam Philharmonic Orchestra, Royal Philharmonic Orchestra, Gulbenkian Orchestra, Basel Chamber Orchestra.

W sezonie 2018/2019 grała z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej w Berlinie (Konzerthaus), Mediolanie (Auditorium di Milano) i Pradze (Sala Smetany). W lutym 2019 roku zadebiutowała z Filharmonikami Nowojorskimi w Lincoln Center w Nowym Jorku.

W 2017 roku, nakładem Warner Classics, ukazała się jej debiutancka płyta z II Koncertem skrzypcowym d-moll op.22 Henryka Wieniawskiego oraz I Koncertem skrzypcowym a-moll op. 77 Dymitra Szostakowicza, nagrana z Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie pod dyrekcją Jacka Kaspszyka. W 2021 roku artystka podpisała ekskluzywny kontrakt z wytwórnią Deutsche Grammophon, dla której od tego czasu nagrywa.

W czerwcu 2018 roku, koncertem z Rafałem Blechaczem w Filharmonii Poznańskiej, rozpoczęła ich wspólne tournee po Europie, Azji i USA z sonatami na skrzypce i fortepian Wolfganga Amadeusa Mozarta, Gabriela Fauré, Claude’a Debussy’ego i Karola Szymanowskiego. Wkrótce po poznańskim koncercie artyści dzieła te (oraz Nokturn nr 20 Fryderyka Chopina) nagrali na płytę dla wytwórni Deutsche Grammophon, która ukazała się w lutym 2019 roku.

W sezonie artystycznym 2018/2019 Bomsori była solistką-rezydentką Filharmonii Poznańskiej, a na początku 2020 roku uczestniczyła w tournée Orkiestry Filharmonii Poznańskiej zatytułowanym Kompozytorzy na walizkach – z Filharmonikami Poznańskimi zagrała wtedy w Wiesbaden.

W 2022 roku ta południowokoreańska skrzypaczka była solistką legendarnych „Concerts in the Parks" w Nowym Jorku, gdzie wystąpiła wraz z New York Philharmonic pod batutą Jaapa van Zwedena, a w 2023 roku zadebiutowała na festiwalu BBC Proms.


ŁUKASZ BOROWICZ – dyrygent-szef Orkiestry Filharmonii Poznańskiej i dyrektor muzyczny Filharmonii Poznańskiej, ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie Bogusława Madeya. W latach 2007-2015 pełnił funkcję dyrektora artystycznego Polskiej Orkiestry Radiowej, a w latach 2006-2021 był I dyrygentem gościnnym Orkiestry Filharmonii Poznańskiej. Łukasz Borowicz jest profesorem Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, gdzie prowadzi klasę dyrygentury.

W 2008 roku został wyróżniony Paszportem Polityki, w 2011 roku – nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej, w 2013 – Nagrodą im. Cypriana Kamila Norwida, w 2014 roku nagrodą Tansman za wybitną indywidualność muzyczną, a w 2022 roku otrzymał nagrodę honorową Związku Kompozytorów Polskich (za rok 2021) oraz Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Jako dyrygent operowy zadebiutował w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie Don Giovannim Wolfganga Amadeusa Mozarta, a od tego czasu poprowadził tam ponad 180 przedstawień operowych i baletowych.

Łukasz Borowicz dyrygował m.in.: BBC Scottish Symphony Orchestra, Los Angeles Philharmonic New Music Group, Royal Philharmonic Orchestra, Konzert¬hausorchester Berlin, RIAS Kammerchor, NDR Radio¬philharmonie Hannover, MDR Sinfonieorchester Leipzig, Bamberger Symphoniker, SWR Sinfonieorchester Stuttgart, Düsseldorfer Symphoniker, Hamburger Symphoniker, Lucerne Symphony Orchestra i większością polskich orkiestr symfonicznych.

Podczas koncertów odbywających się w ramach kolejnych edycji Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena zaprezentował i nagrał 20 zapomnianych oper. Prowadził także koncerty na festiwalach w Pesaro (recital Ewy Podleś) oraz w Szlezwiku-Holsztynie (Halka Stanisława Moniuszki z Orkiestrą NDR Radiophilharmonie). W październiku 2018 roku poprowadził spektakl Hugenoci Giacomo Meyerbeera w Opéra Bastille, stając się pierwszym polskim dyrygentem w historii Opery Paryskiej. W grudniu 2019 roku dyrygował premierą Halki Stanisława Moniuszki w Theater an der Wien, w reżyserii Mariusza Trelińskiego i z udziałem Piotra Beczały (polska premiera tej inscenizacji pod jego batutą odbyła się Teatrze Wielkim- Operze Narodowej w Warszawie, w lutym 2020 roku).

Dyskografia Łukasza Borowicza liczy ponad 120 albumów. Komplet dzieł symfonicznych Andrzeja Panufnika z Polską Orkiestrą Radiową oraz Konzerthausorchester Berlin pod jego batutą nagrany dla wytwórni cpo został uhonorowany International Classical Music Award ICMA 2015. W 2016 roku, z Filharmonikami Poznańskimi dokonał pierwszego światowego nagrania CD Quo vadis Feliksa Nowowiejskiego, które w 2017 roku ukazało się nakładem niemieckiej wytwórni cpo, a w 2018 roku zdobyło prestiżową międzynarodową nagrodę ICMA 2018. A album z koncertami fortepianowym i wiolonczelowym Feliksa Nowowiejskiego (nagrany z pianistą Jackiem Kortusem, wiolonczelistą Bartoszem Koziakiem i Filharmonikami Poznańskimi) otrzymał nagrodę Fryderyk 2023. Nagrania Łukasza Borowicza zostały także nagrodzone BBC Music Orchestral Choice, BBC Music Opera Choice, trzykrotnie Diapason d’Or.


ORKIESTRA FILHARMONII POZNAŃSKIEJ

Podczas inauguracyjnego koncertu, 10 listopada 1947 roku Orkiestra Filharmonii Poznańskiej wystąpiła pod batutą swojego pierwszego dyrygenta – Stanisława Wisłockiego. Od tego czasu orkiestrą kierowali kolejno: Stanisław Wisłocki, Jerzy Katlewicz, Robert Satanowski, Witold Krzemieński, Zdzisław Szostak, Renard Czajkowski, Wojciech Rajski, Wojciech Michniewski, Andrzej Boreyko, Mirosław Jacek Błaszczyk, José Maria Florêncio, Grzegorz Nowak, Marek Pijarowski. Od sezonu artystycznego 2021/2022 dyrektorem muzycznym Filharmonii Poznańskiej i dyrygentem-szefem Orkiestry Filharmonii Poznańskiej jest Łukasz Borowicz.

Orkiestra należy do grona najbardziej znanych i cenionych polskich orkiestr symfonicznych. Występuje w najważniejszych ośrodkach muzycznych w kraju i poza jego granicami. Zespół koncertował prawie we wszystkich krajach Europy. W 2020 roku orkiestra zagrała cykl koncertów Kompozytorzy na walizkach w Niemczech (Konzerthaus Berlin, Konzerthalle Frankfurt Oder, Staatstheater Darmstadt) i we Francji (Théâtre des Champs Elysées, Paryż), w których solistą był Rafał Blechacz, a podczas tego tournée wystąpiła także w Wiesbaden (z pianistką Olgą Scheps i skrzypaczką Bomsori Kim) oraz w Kölner Philharmonie (z pianistą Juho Pohjonenem).

Zespół uczestniczył w wielu znaczących międzynarodowych festiwalach muzycznych, m.in.: Romaeuropa-Villa Medici, Kissinger Sommer, Ankara Sanat Festivali, Festwochen in Herrenhausen, Bregenzer Frühling, Dresdner Musikfestspiele, Choriner Musiksommer, Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena, Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym Janáčkův Máj, Międzyna-rodowym Festiwalu Operowym Smetanova Litomyšl.

Orkiestra towarzyszyła uczestnikom pierwszego powojennego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie, a od 1952 roku towarzyszy finalistom Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu.

Z zespołem występowali światowej sławy dyrygenci, w tym m.in: Hermann Abendroth, Walerian Bierdiajew, Henryk Czyż, Marco Erede, János Ferencsik, Reinhard Goebel, Zdeněk Mácal, Jerzy Maksymiuk, Sir Neville Marriner, Jérémie Rhorer, Stanisław Skrowaczewski, Antoni Wit oraz tacy soliści jak: Piotr Anderszewski, Martha Argerich, Piotr Beczała, Rafał Blechacz, Garrick Ohlsson, Dawid i Igor Ojstrachowie, Gerhard Oppitz, Emmanuel Pahud, Ewa Podleś, Maurizio Pollini, Samuel Ramey, Vadim Repin, Ruggiero Ricci, Światosław Richter, Mścisław Rostropowicz, Artur Rubinstein, Pretty Yende, Nikolaj Znaider.

Orkiestra ma w dorobku nagrania dla radia, telewizji oraz na płyty CD (Sony Classical, cpo, Polmusic, Polskie Nagrania, Muza, Largo Records, DUX, CD Accord, Naxos). W 2016 roku, Filharmonicy Poznańscy pod batutą Łukasza Borowicza dokonali pierwszego światowego nagrania CD Quo vadis Feliksa Nowowiejskiego, które w 2017 roku ukazało się nakładem niemieckiej wytwórni cpo, a w 2018 roku zdobyło prestiżową międzynarodową nagrodę ICMA 2018. Album „Felix Nowowiejski, Piano Concerto in D Minor, Op. 60, Slavic, Cello Concerto op. 55” (Jacek Kortus – fortepian, Bartosz Koziak – wiolonczela, Łukasz Borowicz – dyrygent) otrzymał nagrodę Fryderyk 2023.

Salą koncertową Filharmonii Poznańskiej jest Aula Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.