
Wykonawcy:
Projekt Muzyczne Mosty
Katarzyna Anna Olszewska - skrzypce
CAPELLA CRACOVIENSIS na historycznych instrumentach
Repertuar:
Katarzyna Anna OLSZEWSKA – skrzypaczka specjalizująca się w wykonawstwie historycznym, którym interesowała się niemal od początku muzycznej edukacji. W 2019 roku ukończyła studia w klasie skrzypiec barokowych Sirkki-Liisy Kaakinen-Pilch oraz Zbigniewa Pilcha w krakowskiej Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego.
Laureatka Indianapolis International Baroque Competition oraz Jose Herrando Baroque Violin Competition w Hiszpanii (II nagroda).
Jako solistka, koncertmistrzyni i kameralistka występowała na wielu festiwalach muzyki dawnej takich, jak Copenhagen Baroque Festival, Trigonale Festival der Alten Musik, Festiwal Bachowski w Świdnicy, Actus Humanus, Kromer Festiwal Biecz, Opera Rara czy Höör Barockfestival.
Jej szeroki repertuar obejmuje dzieła od muzyki XVII do XX wieku. W ostatnim czasie nagrała solowy album poświęconym wybranym sonatom Eugène Ysaÿe’a oraz utworom skrzypków-kompozytorów z przełomu XVII i XVIII wieku. Nagranie ukaże się na początku 2026 roku.
Artystka na stałe związana jest zawodowo z Capellą Cracoviensis. Ponadto jest członkinią zespołów takich jak Arte dei Suonatori, Il Pomo d’Oro czy Orkiestra Kore, z którymi koncertowała w całej Europie, a także w Azji, Ameryce Południowej, Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. fot. Adam Jastrzębski
CAPELLA CRACOVIENSIS – to jeden z najciekawszych zespołów na współczesnej scenie muzyki dawnej. Wykonuje repertuar od renesansowej polifonii po wczesnoromantyczne opery na instrumentach z epoki i przy użyciu historycznych praktyk wykonawczych. Jest gościem wielu ważnych festiwali i sal koncertowych: Concertgebouw Amsterdam, Bachfest Leipzig, SWR Festspiele Schwetzingen, Händel Festspiele Halle, Haydn Festspiele Brühl, Opéra Royal Versailles, Theater an der Wien, NOSPR Katowice, Filharmonia Szczecin, Misteria Paschalia Kraków. Z zespołem występowali m.in.: Evelino Pidó, Christophe Rousset, Alessandro Moccia, Giuliano Carmignola, Paul Goodwin, Andrew Parrott, Paul McCreesh.
Wśród osiągnięć Capelli Cracoviensis znajdują się pierwsze w Polsce wykonanie utworów R. Wagnera na instrumentach historycznych z udziałem Waltraud Meier, a także nagrania oper G.B. Pergolesiego i N. Porpory dla wytwórni Decca, Halki S. Moniuszki dla Sony Classical oraz Stabat Mater A. Vivaldiego z Jakubem Józefem Orlińskim dla Erato.
W maju 2018 roku zespół rozpoczął projekt Haydn – The Complete Symphonies, którego celem jest wykonanie na żywo wszystkich symfonii Haydna. Jednym z największych sukcesów zespołu było wykonanie na historycznych instrumentach, kompletu symfonii Beethovena z transmisją radiową na żywo (w Krakowie w 2016 roku w jeden dzień). Wystąpili artyści z 14 krajów: 90 instrumentalistów, 44 śpiewaków i 5 dyrygentów.
Od 2022 roku Capella Cracoviensis jest głównym organizatorem festiwalu Opera Rara Kraków.
Capella Cracoviensis powstała w 1970 roku z inicjatywy ówczesnego dyrektora Filharmonii Krakowskiej Jerzego Katlewicza, który powierzył Stanisławowi Gałońskiemu stworzenie zespołu specjalizującego się w muzyce dawnej.
Od 2008 roku dyrektorem naczelnym i artystycznym Capelli Cracoviensis jest Jan Tomasz Adamus.