Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
24 04-2022
godz. 18:00
Miejsce SALA KONCERTOWA FILHARMONII
Rodzaj koncertu Koncerty Kameralne
Rodzaj abonamentu
CENA BILETÓW: normalny: 20 zł
Przewijaj wydarzenia
SCENA MUZYKI POLSKIEJ
24-04-2022 godz. 18:00 SALA KONCERTOWA FILHARMONII
CENA BILETÓW: normalny: 20 zł

Wykonawcy:

JULIA KOCIUBAN & MESSAGES QUARTET:

Julia Kociuban – fortepian

Małgorzata Wasiucionek-Potera – skrzypce

Oriana Masternak – skrzypce

Maria Shetty – altówka

Beata Urbanek-Kalinowska – wiolonczela


Repertuar:

Grażyna Bacewicz – I Kwintet fortepianowy

                                 – II Kwintet fortepianowy

Alexander Tansman – Musica a cinque na kwartet smyczkowy i fortepian



JULIA KOCIUBAN – uważana jest za jedna z czołowych pianistek swojego pokolenia. Jej debiutancka płyta Schumann, Chopin, Bacewicz została uznana przez krytyków za jeden z najciekawszych polskich pianistycznych debiutów fonograficznych ostatnich lat, a ostatni album z koncertami fortepianowymi G. Bacewicz i A. Tansmana nominowany został do nagrody Fryderyk 2020 w kategorii Album Roku – Muzyka Koncertująca.

Julia Kociuban jest absolwentką Royal College of Music w Londynie, Universität Mozarteum w Salzburgu oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie studiowała pod kierunkiem Dmitri Alexeeva, Pavla Gililova oraz Piotra Palecznego. W 2019 roku uzyskała stopień doktora sztuk muzycznych, a rok później ukończyła podyplomowe studia menadżerów kultury w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.

Artystka regularnie występuje w renomowanych salach koncertowych, m.in. Herkulessaal w Monachium, Konzerthaus w Wiedniu i w Berlinie, Laeiszhalle w Hamburgu. Jest zapraszana do udziału w prestiżowych festiwalach muzycznychna swiecie, takich jak La Roque-d’Anthéron, La Folle Journée, Young Euro Classic w Berlinie, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, Kissinger Sommer.

Jako solistka koncertowała z towarzyszeniem uznanych orkiestr kameralnych i symfonicznych, m.in. z Wiener Symphoniker, Wiedenska Orkiestra Radiowa ORF, Orkiestra Symfoniczna NDR w Hamburgu. Współpracowała z wieloma cenionymi dyrygentami – Howardem Griffithsem, Hansem Grafem, Nemme Järvim, Kristjanem Järvim, Lahavem Shanim, Heribertem Beisselem, Azizem Shokhakimovem, Kenem-Davidem Masurem, Antonim Witem, Jerzym Maksymiukiem, Pawłem Przytockim, Markiem Pijarowskim. Dokonała szeregu nagrań radiowych, telewizyjnych oraz płytowych dla wytwórni Sony Classical, DUX, Gramola i innych.

Prócz działalności artystycznej prowadzi działalność pedagogiczna wykładając na Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Jest także pomysłodawczynią i dyrektorem BISMA Bacewicz International Summer Music Academy.

MESSAGES QUARTET założony został w 2014 roku i zaledwie rok później zdobył II Nagrodę, Srebrny Medal oraz Nagrodę Specjalną za interpretację kwartetu D. Szostakowicza w II Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Plovdiv (Bułgaria). Zespół został

również doceniony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego i w lutym 2016 roku został laureatem Programu Stypendialnego „Młoda Polska”, dzięki któremu w 2017 roku, nakładem firmy fonograficznej DUX, wydana została debiutancka płyta grupy zawierająca nagranie kwartetów smyczkowych Szymona Laksa. Album otrzymał znakomite recenzje w prasie francuskiej, niemieckiej, brytyjskiej, amerykańskiej i polskiej.

Założeniem Messages Quartet jest promocja polskiej muzyki kameralnej, szczególnie tej mniej znanej oraz najnowszej. Repertuar kwartetu obejmuje dzieła twórców polskich, m.in. Laksa, Panufnika, Weinberga, Szymanowskiego, Moniuszki, Bacewicz oraz światowe arcydzieła literatury kwartetowej. Zespół dokonał również wielu prawykonań – zarówno kompozytorów polskich, jak i twórców zagranicznych.

Messages Quartet tworzą absolwentki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie i Akademii Muzycznej w Krakowie oraz studiów solistycznych i klas mistrzowskich w czołowych uczelniach europejskich (Paryż, Bruksela, Wiedeń, Stuttgart). Obok działalności koncertowej artystki prowadza działalność pedagogiczna na Akademii Muzycznej w Katowicach oraz w Krakowie, a także współpracują z czołowymi polskimi zespołami symfonicznymi.

Mają na swoim koncie nagrody i wyróżnienia w międzynarodowych konkursach solowych i kameralnych, są laureatkami stypendiów Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz innych instytucji wspierających artystów na całym świecie.

Messages Quartet koncertuje w Polsce i za granica, m.in. w Wiedniu, Londynie, São Paulo czy Moskwie. Kwartet kilkakrotnie prezentował wszechstronny i nowatorski repertuar w ramach serii koncertów kameralnych w NOSPR w Katowicach, a także współpracuje z Wydziałem Kompozycji Uniwersytetu Muzycznego Chopina w Warszawie, czego efektem są kolejne kwartetowe premiery rodzimych twórców młodego pokolenia.

W dorobku zespołu jest również wydana w 2014 roku nakładem Wydawnictwa Akademii Muzycznej w Krakowie publikacja wraz z płyta CD, zawierająca nagranie Messages Quartet z utworami kameralnymi Philippa i Xavera Scharwenków.




Polska muzyka XX wieku skrywa jeszcze wiele nieodkrytych, wspaniałych dzieł, a i te odkryte potrzebują wciąż promocji i rozgłosu, aby trud wybitnych kompozytorów nie odszedł w zapomnienie. Dwa kwintety fortepianowe Grażyny Bacewicz to jedne z najpopularniejszych dzieł kameralnych tej artystki. Choć pierwszy kwintet czasem pojawia się na koncertowych afiszach, drugi wykonywany jest znacznie rzadziej. Zestawiając go z Kwintetem fortepianowym Aleksandra Tansmana „Musica a cinque”,  Julia Kociuban oraz Messages Quartet wkraczają w nieznany obszar polskiej muzyki połowy XX wieku. Zestawienie tych dwóch kompozytorów nie jest przypadkowe, bowiem łączy ich nie tylko wspólne miasto narodzin, ale także liczne miejsca podróży na mapie Europy, początkowy język muzyczny oraz zamiłowanie do muzyki kameralnej.


Rozpoczynający koncert I Kwintet fortepianowy (1952) Grażyny Bacewicz to utwór należący do neoklasycznego nurtu twórczości kompozytorki, który charakteryzuje się stosowaniem tradycyjnych form, upodobaniem do ludowych stylizacji, kaligraficzną wyrazistością tematów, oszczędnością faktur, wyrafinowaniem harmoniki i klarownością narracji. II Kwintet fortepianowy w przeciwieństwie do pierwszego dzieła, to utwór cechujący się podejściem bardziej sonorystycznym. Za pomocą skomplikowanej faktury kompozytorka poszukuje nowych walorów brzmieniowych połączenia kwartetu smyczkowego z fortepianem, nierzadko stosując awangardowe pomysły. Kończąca koncert „Musica a cinque” na kwartet smyczkowy i fortepian (1955) Aleksandra Tansmana, to pięcioczęściowy utwór napisany w okresie, kiedy kompozytor cieszył się międzynarodową sławą. Dzieło to wykorzystuje zdobycze warsztatowe, które łodzianin wykształcił podczas pracy nad poprzednimi utworami kameralnymi. Mimo iż fortepian potraktowany jest w sposób solistyczny, staje się integralną częścią całego zespołu.



Koncert współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

w ramach programu własnego „Scena Muzyki Polskiej”,
finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego