Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
19 03-2022
godz. 18:00
Miejsce SALA KONCERTOWA FILHARMONII
Rodzaj koncertu Recitale
Rodzaj abonamentu
CENA BILETÓW: normalny: 20 zł
Przewijaj wydarzenia
SCENA MUZYKI POLSKIEJ
19-03-2022 godz. 18:00 SALA KONCERTOWA FILHARMONII
CENA BILETÓW: normalny: 20 zł

Wykonawcy:

Michał Francuz – fortepian


Repertuar:

Ignacy Feliks Dobrzyński – Dwa mazurki op. 37

                                            – Dwa nokturny op. 24

Władysław Żeleński – II Sonata op. 20

Mieczysław Weinberg – IV Sonata op. 56



Michał FRANCUZ - absolwent Państwowego Liceum Muzycznego im. Feliksa Nowowiejskiego w Szczecinie, w klasie fortepianu dra Mikołaja Szczęsnego. Obecnie jako absolwent Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, gdzie studiował pod kierunkiem wybitnego pedagoga Waldemara Andrzejewskiego, jest jej pracownikiem i aktywnie uczestniczy w akademickiej działalności koncertowej.

Rozwijając swoje zdolności muzyczne, pracował z wieloma znamienitymi osobistościami świata pianistyki m.in. prof. Haliną Czerny-Stefańską, prof. Waldemarem Wojtalem, prof. Wiktorem Mierżanowem, prof. Kevinem Kennerem, prof. Irmą Hoffmeister oraz prof. Vierą Nossiną.

Jako solista z orkiestrą debiutował na deskach filharmonii Stuttgardzkiej w wieku lat dziesięciu i od tego czasu współpracuje z orkiestrami w Polsce i za granicą. Znany jest publiczności Polski, Niemiec, Szwajcarii, Hiszpanii, Portugalii, Włoch, Danii, Francji, Holandii, Wielkiej Brytanii, Rosji, Czech, Algierii, Arabii Saudyjskiej i Stanów Zjednoczonych.

Pianista regularnie współpracuje z Filharmonią Poznańską, Filharmonią Szczecińską, Orkiestrą Feelharmony, Orkiestrą Collegium F, Orkiestrą Kameralną l’Autunno, Teatrem Wielkim w Poznaniu, Teatrem Muzycznym w Poznaniu, Teatrem Polskim w Szczecinie, Teatrem Kameralnym w Szczecinie, Operą Bałtycką, Towarzystwem Muzycznym im. H. Wieniawskiego w Poznaniu.

Artysta zapraszany jest do udziału w prestiżowych imprezach muzycznych. Inaugurował recitalem fortepianowym Międzynarodowy Konkurs Chopinowski w Antoninie, wielokrotnie koncertował w Dworku Chopina w Żelazowej Woli oraz w Łazienkach Królewskich w Warszawie. Brał udział w Międzynarodowym Festiwalu Sacrum non Profanum w Trzęsaczu, wykonując dzieła Fryderyka Chopina z towarzyszeniem orkiestry Academia. Wystąpił z recitalami chopinowskimi na Międzynarodowym Festiwalu La Folle Journée Chopin Open w Warszawie, we wrześniu 2013 roku wystąpił podczas Cinquieme Festival Culturel Intermational de Musique Symphonique w Algierii. W 2014 roku na zaproszenie Ambasady Polskiej w Arabii Saudyjskiej wraz ze skrzypkiem Maciejem Strzeleckim wykonał recital uświetniający Narodowe Święto Niepodległości. W tym samym roku inaugurował razem z wybitnym skrzypkiem Jarosławem Nadrzyckim Międzynarodowy Festiwal Filmów Animowanych Animator. W maju 2015 roku debiutował nowojorskiej Carnegie Hall. W dniach 22 - 23 lutego br. zrealizował projekt Francuz gra Beethovena, podczas którego wykonał 5 Koncertów Fortepianowych Ludwiga van Beethovena z towarzyszeniem Poznańskiej Orkiestry Symfonicznej. Projekt ten odniósł duży sukces i znalazł uznanie zarówno wśród melomanów jak i krytyków. W czerwcu br., w związku z obchodami 75. rocznicy śmierci Ignacego Jana Paderewskiego, brawurowo wykonał Koncert a-moll tegoż kompozytora, z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Jeleniogórskiej pod batutą Adama Banaszaka. Wraz ze światowej sławy skrzypkiem, Bartłomiejem Niziołem (m.in. laureatem I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. H. Wieniawskiego w Poznaniu), realizuje projekt Sonaty Polskie, obejmujący nagranie wszystkich sonat polskich kompozytorów na skrzypce i fortepian

W październiku 2016 roku był oficjalnym pianistą XV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu.

Jako kameralista współpracuje z wieloma wybitnymi muzykami. Występował m.in. z takimi artystami jak Iwona Sobotka, Stefan Dohr, Agata Zubel, Emanuel Salvador, Baltic Neopolis Quartet, Jarosław Nadrzycki, Radosław Pujanek, Łukasz Błaszczyk, Szymon Krzeszowiec, Pierro Massa, Jean - Marc Fessard, Matjaz Derevensek, Jan Schulte – Bunert, Gro Sandvik, Moshe Aron Espstein, Ashildur Haraldsdottir, Adam Zdunikowski, Marcin Suszycki, Jakub Haufa, Jose Sibaja, Maciej Pietraszko, Tae-Jin Park, Jakub Drygas, Maciej Pabich, Szymon Guzowski, Arkadiusz Adamczyk, Tomasz Zagórski, Zdzisław Stolarczyk, Rafał Górzyński, Tomasz Daroch, Seiji Okamoto.


Ignacy Feliks Dobrzyński, Władysław Żeleński i Mieczysław Weinberg. Kompozytorzy, edukatorzy, artyści o niebywale wysokim poziomie pianistycznym i kameraliści. Historia ich twórczości jest przykładem niechlubnej tendencji wypierania spuścizny polskich kompozytorów tamtych czasów. Sytuacja geopolityczna czy też spory wewnętrzne grup kształtujących kulturę w Polsce były w dużej części tego przyczyną. Teraz jest czas odkrywania i przypominania niewątpliwych klejnotów muzycznych polskiej kultury, co daje mi sposobność do zaprezentowania swoistej syntezy dzieł twórców tak różnych i jednocześnie zbliżonych do siebie, jeśli nie stylistyką, to artyzmem i kunsztem kompozytorskim.

Program recitalu został skonstruowany na wzór szkieletu paryskiego Luwru. Muzyka Feliksa Dobrzyńskiego, mimo krótkich form instrumentalnych, stanowi filar wprowadzający formę sonatową „wielkiego” Władysława Żeleńskiego zaś Sonata Mieczysława Weinberga zamyka recital z poczuciem pewnego niedopowiedzenia



Koncert współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

w ramach programu własnego „Scena Muzyki Polskiej”,
finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego