Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
13 03-2022
godz. 18:00
Miejsce SALA BŁĘKITNA
Rodzaj koncertu Koncerty Kameralne
Rodzaj abonamentu
CENA BILETÓW: normalny: 20 zł
Przewijaj wydarzenia
SCENA MUZYKI POLSKIEJ
13-03-2022 godz. 18:00 SALA BŁĘKITNA
CENA BILETÓW: normalny: 20 zł

Wykonawcy:

CRACOW GOLDEN QUINTET:

Natalia Jarząbek – flet

Damian Świst – obój

Tomasz Sowa – klarnet

Konrad Gołda – waltornia

Małgorzata Wygoda – fagot


Repertuar:

Józef Świder – Mini-Quintetto

Tadeusz Paciorkiewicz – Kwintet na instrumenty dęte

Grażyna Bacewicz – Kwintet na instrumenty dęte

Tadeusz Szeligowski – Kwintet na instrumenty dęte



Cracow Golden Quintet tworzą soliści, członkowie orkiestr symfonicznych i rozmaitych grup kameralnych: Natalia Jarząbek – flet, Damian Świst – obój, Tomasz Sowa – klarnet, Małgorzata Wygoda – fagot i Konrad Gołda – waltornia. Zespół doceniano zarówno w kraju, jak i na arenie międzynarodowej, czego potwierdzeniem jest szereg nagród m.in. na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w Rzeszowie (2019, II nagroda), Rome International Chamber Music Competition (2016, I nagroda), Madrid Music International Music Competition (2016, I nagroda), International Music Competition w Londynie (2015, I nagroda), Międzynarodowym Konkursie Zespołów Kameralnych w Jaworze (2015, I nagroda), - International Competiton "Davorin Jenko" w Belgradzie (2015, I nagroda).

Cracow Golden Quintet zapraszano wielokrotnie na międzynarodowe festiwale muzyczne, takie jak: Alexander Arutiunian International Wind Festival w Armenii, Crusell Music Festival w Finlandii, ISA FESTIVAL w Austrii, Międzynarodowy Festiwal „Młodzi Artyści  w Krakowie”, Międzynarodowy Przemyski Festiwal „Salezjańskie Lato” — a także do prestiżowych sal koncertowych: Accademia di Santa Cecilia w Rzymie, Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, Filharmonia Narodowa, Filharmonia Krakowska im. Karola Szymanowskiego, Filharmonia Podkarpacka im. Artura Malawskiego w Rzeszowie, Zamek Królewski na Wawelu.

Zespół współpracuje z wytwórnią DUX, a także z austriackim ORF. W 2020 roku, nakładem wydawnictwa DUX, ukazała się debiutancka płyta zespołu z muzyką polską która została nominowana do nagród fonograficznych FRYDERYKI 2021 w kategorii Album Roku Muzyka Kameralna.


Tadeusz Szeligowski - Kwintet na instrumenty dęte

Kwintet powstał w 1953 roku. Pogodny, zdradzający wielką radość komponowania, napisany z dużym wyczuciem możliwości każdego instrumentu ujmuje już od pierwszych taktów. Zaraża optymizmem i imponuje lekkością brzmienia (w szczególności część trzecia - Allegro scherzando). Można domniemać, iż założeniem Szeligowskiego była błyskawiczna komunikacja ze słuchaczem. Stąd bezpretensjonalne, piękne tematy, ciekawa, oscylująca wokół tonalności i przejrzysta faktura.


Tadeusz Paciorkiewicz – Kwintet na flet, obój, klarnet, fagot i waltornię

Utwór powstał w 1951 roku. Jest to dzieło w którym na równych prawach do głosu dochodzą elementy czysto klasycznej formy, jak i epizody wskazujące na zainteresowanie Paciorkiewicza techniką ewolucyjną. Najwięcej jej przejawów można zaobserwować w pierwszej części dzieła, której struktura bazuje na wyrazowych mikro gradacjach, finalnie tworząc pomysłową, sonorystyczną mozaikę. Mimo wyraźnych zmian agogicznych, wrażenie kontrastu dla słuchacza może być wręcz niezauważalne.

W części drugiej dominują brzmienia dysonujące oraz wiążący się z nimi smutek i rezygnacja. Również w tym ogniwie kompozytor wyraźnie nawiązuje do ewolucjonizmu. Dopiero w finałowym Allegro scherzando (e molto rustico) budowa formalna diametralnie się zmienia, na co znaczący wpływ mają wprowadzone przez Paciorkiewicza liczne motywy ludyczne i rustykalne.


Józef Świder – Mini–Quintetto na flet, obój, klarnet, fagot i róg

Na formalny obraz Mini-Quintetto na flet, obój, klarnet, fagot i waltonię Józefa Świdra składa się szereg autonomicznych ogniw które bez problemu można uznać za cykl kameralnych miniatur. Kwintet otwiera część o charakterze Introdukcji. Józef Świder niemal wyłącznie posługuje się językiem systemu dur-moll, rezygnując z brzmień dysonujących i sonorystycznych eksperymentów. Część druga, trzecia i czwarta tworzą wewnętrzny mini cykl oparty na zbliżonych regułach wyrazowych. W każdym z ustępów dominuje nastrój sentymentalny, chwilowo zachwiany wyłącznie w fugowanych odcinkach części trzeciej. W ostatnich trzech częściach pokrewieństwo estetyczne, zachodzące między każdym epizodem z osobna, jest równie silne, przy czym, w tym przypadku, kulminację tego cyklu stanowi majestatyczny Polonez. Nie jest on ani muzyczną aluzją, ani miniaturą inspirowaną polskim folklorem. Mamy tu do czynienia z pełnoprawną stylizacją mogącą z powodzeniem wejść na stałe w skład polonezowego repertuaru koncertowego.


Grażyna Bacewicz – Kwintet na instrumenty dęte

Utwór został skomponowany w 1932 roku. Jest to jedno z pierwszych dojrzałych dzieł, w których język muzyczny kompozytorki uznać można za w pełni ukształtowany. Mimo budowy sugerującej inspiracje neoklasycyzmem, dzieło posiada szereg indywidualnych znamion świadczących o jego wyjątkowości. Część pierwsza oparta jest na zróżnicowanych fakturalnie, motorycznych odcinkach melodyczno – rytmicznych, w których partia każdego z instrumentów prowadzi autonomiczną opowieść. Część druga przywodzi na myśl stylizację złożonej arii, pełną rozbudowanych instrumentalnych dialogów i długich wstawek solowych imitujących kunsztowne wokalizy. W kolejnych dwóch częściach na pierwszy plan wyraźnie wysuwa się pierwiastek ludowy. Widać tu mocno, że kompozytorka z jednej strony zadbała o formalny porządek, z drugiej zaś pozwoliła sobie na sporo artykulacyjnej swobody, wyrażonej poprzez epizody o typowo ludowym charakterze.



Koncert współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

w ramach programu własnego „Scena Muzyki Polskiej”,
finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego