
Wykonawcy:
Chór Męski i Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Luciano Acocella – dyrygent
Katarzyna Guran – Adina
Hyunduk Kim – Selimo
Emmanuel Franco – Califfo
Gökmen Sahin – Mustafa
Bartosz Jankowski – Ali
Diego Ceretta – współpraca muzyczna
Jochen Schönleber – reżyseria
Emmanuel Franco – współpraca reżyserska
Marcin Wróbel - przygotowanie chóru
Repertuar:
Gioacchino Rossini – Adina, wersja półsceniczna
Koncert bez przerwy
Czas trwania - ok. 90 min.
W XVIII w zachodniej Europie zmieniło się postrzeganie mieszkańców Imperium Osmańskiego. Po dotkliwych porażkach militarnych Turcy przestali wreszcie budzić strach, pozostając egzotycznym źródłem inspiracji. W muzyce zaowocowało to pojawieniem się tzw. opery tureckiej (zwanej również serajową), nadal popularnej w czasach G. Rossiniego – autora m.in. Turka we Włoszech oraz Adiny. Libretto G. Bevilacqua-Aldobrandiniego do Adiny to historia zmuszonej do ślubu z kalifem niewolnicy, która z pomocą młodego Selima postanawia ratować się ucieczką. Kochankowie zostają schwytani, Selim otrzymuje wyrok śmierci, ale zupełnie niespodziewanie okazuje się, że tytułowa bohaterka jest dawno zaginioną córką kalifa i wszystko kończy się szczęśliwie. Adinę w 1818 roku zamówił u Rossiniego prefekt policji w Lizbonie, D.I. de Pina Manique, jako prezent dla pewnej sopranistki (prawdopodobnie L. Valesi). Autorzy wywiązali się co prawda z zamówienia, ale nie przywiązywali chyba do niego większej wagi. Zaprzyjaźniony z Rossinim librecista przerobił po prostu tekst F. Romaniego Il califo e la schiava, a kompozytor skorzystał z fragmentów swojej wcześniejszej opery Zygmunt. Do tego pominął uwerturę, której kontrakt nie obejmował. Premiera jednoaktówki odbyła się w Teatro de San Carlos w Lizbonie w 1826 roku. Po wielu latach zapomnienia, w 1964 roku Adina została wystawiona w Accademia Chigiana w Sienie.
Doroty Staszkiewicz
Partnerem Głównym jest Województwo Małopolskie