Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
17 03-2022
godz. 18:00
Miejsce SALA KONCERTOWA FILHARMONII
Rodzaj koncertu Musica-Ars Amanda
Rodzaj abonamentu A – Musica Ars Amanda
CENA BILETÓW: normalny: 40 zł ulgowy: 35 zł
Przewijaj wydarzenia
MUSICA-ARS AMANDA
17-03-2022 godz. 18:00 Musica – ars amanda A – Musica Ars Amanda SALA KONCERTOWA FILHARMONII
CENA BILETÓW: normalny: 40 zł ulgowy: 35 zł

Wykonawcy:

MUZYCZNY WEHIKUŁ CZASU - Różne oblicza tańca 

  

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej

Justyna Chmielek-Korbut - dyrygent

Dominika Peszko - fortepian

Radosław Goździkowski - fortepian
Maciej Jabłoński - prelegent

Repertuar:

Wolfgang Amadeus Mozart – Koncert na dwa fortepiany Es-dur KV 365

Witold Lutosławski – Mała suita na orkiestrę symfoniczną
Zygmunt Noskowski – Fantazja góralska op. 17

Józef Elsner – Dwa polonezy na wielką orkiestrę na temat uwertury do opery Lodoïska Rodolphe'a Kreutzera i marsza z opery Woziwoda Luigi Cherubiniego





Muzyczny wehikuł czasu kontynuuje podróż poprzez wieki eksplorując różne oblicza tańca. Wieczór rozpocznie utrzymany w pogodnym tonie Koncert na dwa fortepiany Es-dur KV 365 Wolfganga Amadeusza Mozarta w wykonaniu utalentowanych, krakowskich pianistów – Dominiki Peszko i Radosława Goździkowskiego. Absolwenci Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w klasie profesora Andrzeja Pikula zasiądą przy fortepianach, by podjąć muzyczne współzawodnictwo zapisane w ich partiach. Czy będzie to konkurowanie o pierwszeństwo czy zgodny taniec w parze?

Koncert, jako jedyny skomponowany przez Mozarta na dwa fortepiany, powstał prawdopodobnie w 1779 roku w Salzburgu, z myślą o wspólnych występach kompozytora i jego siostry Marii Anny (chociaż nie ma jednoznacznych przesłanek, by kiedykolwiek wykonali go wspólnie). Mozart prezentował utwór wiedeńskiej publiczności w 1781 i 1782 roku jako jedno ze swoich najlepszych dzieł, chcąc tym samym wywrzeć na słuchaczach wrażenie, które miało z kolei przełożyć się na jego wysoką pozycję w mieście.

W taneczny nastrój wprowadzi słuchaczy także odległa w czasie od koncertu Mozarta Mała suita Witolda Lutosławskiego. Dzieło powstało w 1950 roku na zamówienie warszawskiej, kameralnej Orkiestry Polskiego Radia, która specjalizowała się w repertuarze popularnym i folklorystycznym. Lutosławski posłużył się w utworze stylizacją muzyki ludowej, inspirując się tradycyjnymi melodiami z Machowa, tańcem lasowiakiem oraz liryczną pieśnią ludową zapisaną w tempie poco più largo w ostatniej jej części. Dzięki folklorystycznym odniesieniom kompozycja ta cieszyła się w latach pięćdziesiątych ubiegłego wieku znaczną popularnością.

Do tradycyjnego oblicza tańca zwrócił się także Zygmunt Noskowski. W jego Fantazji góralskiej op. 17, skomponowanej w 1885 roku i zadedykowanej Helenie Modrzejewskiej usłyszymy inspirację dwiema melodiami z Zakopanego.

Na zakończenie koncertu, za sprawą twórczości Józefa Elsnera, cofniemy się do przełomu XVIII i XIX wieku. Dwa polonezy na wielką orkiestrę na temat uwertury do opery "Lodoïska" Rodolphe'a Kreutzera i marsza z opery "Woziwoda" Luigi Cherubiniego zostały prawdopodobnie pomyślane jako utwory antraktowe (zgodnie z określeniem kompozytora — „do odgrywania w czasie międzyaktów”). Dzieło, skomponowane w 1804 roku, wykorzystuje marszowe tematy z uwertury do opery Kreutzera z 1791 roku oraz marsz z finału drugiego aktu opery Cherubiniego z 1800 roku. Charakterystyczne w kompozycji są rozbudowane sola skrzypcowe w triach polonezów, będących ich środkowymi epizodami. Nieskomplikowana, ale pełna niuansów instrumentacja kompozycji oddaje charakter klasycznej orkiestry.

Zespół Filharmonii Krakowskiej poprowadzi Justyna Chmielek-Korbut — wyróżniająca się techniką dyrygencką oraz osobowością artystyczną. Niech różnorodne, ale przede wszystkim pogodne oblicze tańca będzie zapowiedzią zbliżającej się wiosny.

Agnieszka Lakner





Dominika PESZKO
– solistka, kameralistka, pedagog. Absolwentka Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w klasie fortepianu prof. Andrzeja Pikula oraz w klasie kameralistyki prof. Janiny Romańskiej-Werner. Swoje umiejętności doskonaliła również pod kierunkiem wybitnych pianistów, m.in. Diny Yoffe, Kevina Kennera, Paula Badura-Skoda i Borisa Bermana.

W latach 2015-2018 była beneficjentką Programu Kształcenia Młodych Talentów-Akademii Operowej Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie, gdzie zdobywała wiedzę i doświadczenie konieczne do pracy jako korepetytor-coach wokalny, m.in. pod kierunkiem Helmuta Deutscha, Izabelli Kłosińskiej, Anny Marchwińskiej, Jerzego Marchwińskiego, Olgi Pasiecznik, Eytana Pessena, Matthiasa Rexrotha i innych. W 2016 roku uczestniczyła w programie ENOA Workshop Rossini w Holenderskiej Operze Narodowej w Amsterdamie.

Laureatka i finalistka konkursów solowych i kameralnych o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym, m.in. Svirel na Słowenii, Internzionale Concorso Musicale Europeo - Premio Speziale „Paolo Serrao” we Włoszech, Międzynarodowego Chopinowskiego Turnieju Pianistycznego im. H. i L. Stefańskich w Krakowie, Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego Muzyki Słowiańskiej im. S. Moniuszki na Białorusi. Laureatka nagrody dla najlepszego pianisty XIX Imrich Godin International Vocal Competition Iuventus Canti we Vrablach na Słowacji (2017). Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011), Stypendium Twórczego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2019). Laureatka Nagrody Ars Quaerendi (wraz z Mistrzynią – Małgorzatą Walewską).

Jako solistka koncertowała m.in. z Orkiestrą Sinfonia Varsovia, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Lubelskiej, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Opolskiej, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Podkarpackiej, i in. W swoim dorobku ma liczne prawykonania muzyki nowej, eksperymentalnej, nierzadko z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych. Jest członkinią Stowarzyszenia Artystycznego Muzyka Centrum zrzeszającego wykonawców muzyki współczesnej.

Dorobek fonograficzny Dominiki Peszko obejmuje album z kompletem dzieł polskiego kompozytora epoki romantyzmu, Kazimierza Lubomirskiego, oraz premierowe nagranie pieśni Emanuela Kani (wraz z Dawidem Biwo). Obecnie Dominika Peszko pracuje na stanowisku adiunkta w Katedrze Wokalistyki Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.
fot. P.  Droździk




Radosław GOŹDZIKOWSKI – pianista, ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w klasie fortepianu prof. dra hab. Andrzeja Pikula.

Nagrodzony w wielu międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach pianistycznych m. in.: III nagrodą oraz nagrodą specjalną za wykonanie muzyki francuskiej w VI Międzynarodowym Chopinowskim Konkursie Pianistycznym w Budapeszcie, II nagrodą w XXVII Międzynarodowym Chopinowskim Konkursie Pianistycznym w Rzymie, III nagrodą w XI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Adilia Alieva w Genewie-Annemasse, III nagrodą w VIII Ogólnopolskim Festiwalu Pianistycznym „Chopinowskie Interpretacje Młodych" w Koninie, I nagrodą w I Ogólnopolskim Konkursie Młodych Pianistów „Chopin pod Wawelem” w Krakowie, III nagrodą w VII Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym EPTA w Krakowie, I nagrodą w IX Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. J. Zarębskiego w Warszawie.

Występował z recitalami solowymi w Austrii (Wiedeń), Chinach (Szanghaj, Ningbo), Francji (Annemasse), Hiszpanii (Burgos, Alicante, Bilbao, Palma, Valldemossa), Niemczech (Stuttgart), Portugalii (Coimbra, Sardoal), Szkocji (Edynburg, Stirling), Szwajcarii (Genewa) i na Węgrzech (Budapeszt).

Radosław Goździkowski zainaugurował III Coimbra World Piano Meeting w Portugalii oraz 11. Festiwal Muzyczny Wawel o Zmierzchu, wykonując z orkiestrą CORda Cracovia IV Symfonię Koncertującą K. Szymanowskiego przed ponad tysięczną publicznością. Na Shanghai International Piano Festival wystąpił z koncertami solowymi oraz kameralnymi wykonując utwory polskich kompozytorów. Wystąpił również na Festiwalu im. Jane Stirling w Edynburgu i Stirling. W ramach cyklu „Młode Talenty”, zorganizowanym przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, wykonał recital w Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie.

Za swoje osiągniecia artystyczne otrzymał Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowego Funduszu na Rzecz Dzieci, Małopolskiej Fundacji Stypendialnej „Sapere Auso", Fundacji „Pro Musica Bona" i Prezydenta Miasta Konina.
fot. archiwum własne artysty


Justyna CHMIELEK-KORBUT – dyrygentka, puzonistka, pedagog. Absolwentka Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie: klasa dyrygentury prof. Stanisława Krawczyńskiego, klasa puzonu prof. Zdzisława Stolarczyka oraz Edukacji Artystycznej w zakresie dzieła muzycznego. Laureatka Programu Dyrygent – Rezydent Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca (Orkiestra Symfoniczna PASSIONART). Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Programu Stypendialnego Młoda Polska (2015). Laureatka nagrody specjalnej dla najlepszego dyrygenta narodowości polskiej na II Warsaw Wind Ensemble Conducting Competition 2021. Laureatka nagród za wyróżniającą się technikę dyrygencką oraz osobowość artystyczną; m.in. XVII Międzynarodowy Festiwal Orkiestr Dętych ZŁOTA TRĄBKA (Bielsko-Biała 2021), International Orchestra Festival (Lloret de Mar/Barcelona, Hiszpania 2019), Festival Internazionale Bande Musicali (Gullianova, Włochy 2017), Międzynarodowy Festiwal Złota Lira (Rybnik 2016). Finalistka konkursów instrumentalnych (m.in. IV Ogólnopolski Konkurs im. Ludwika Lutaka). Uczestniczka kursów mistrzowskich dyrygentury symfonicznej i symfoniczno-operowej (m.in. Rafała Jacka Delekty, Gabriela Chmury, Collina Metersa), dyrygentury dętych zespołów orkiestrowych (m.in. Johanna de Meij, płka Franciszka Suwały, płka Stanisława Strączka) oraz w zakresie gry na puzonie (m.in. Bena van Dijk, Jamiego Williamsa, Macieja Łakomego).

Od 2014 Justyna Chmielek-Korbut roku prowadzi Orkiestrę Dętą SOBOLÓW. Pod jej opieką orkiestra ta stała się prawdziwym ambasadorem kultury Polski oraz Województwa Małopolskiego zdobywając najwyższe trofea na konkursach międzynarodowych i ogólnopolskich. Jako instrumentalistka współpracuje m.in. z Operą Krakowską, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Orkiestrą Passionart czy Narodową Orkiestrą Dętą z siedzibą w Lubinie.
fot. Konrad Mika MIKAPstryka





Koncert jest współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
w ramach programu własnego „Dyrygent-rezydent”,
finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. 


 




Podczas koncertu zbierane będą dary dla Tymczasowego Przedszkola pod Baranami dla ukraińskich dzieci: książki obrazkowe dla dzieci w wieku 3-6 lat, albumy dla dzieci starszych, książki z małą ilością tekstu po polsku, które będą służyć do nauki języka, kolorowanki oraz ręczniki papierowe i papier toaletowy. Wszystkim darczyńcom bardzo dziękujemy.