Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
19 05-2022
godz. 19:00
Miejsce SALA KONCERTOWA FILHARMONII
Rodzaj koncertu Koncerty Oratoryjne
Rodzaj abonamentu
CENA BILETÓW: normalny: 30 zł ulgowy: 20 zł
Przewijaj wydarzenia
CAPELLA CRACOVIENSIS
19-05-2022 godz. 19:00 SALA KONCERTOWA FILHARMONII
CENA BILETÓW: normalny: 30 zł ulgowy: 20 zł

Wykonawcy:

Projekt Muzyczne Mosty


Capella Cracoviensis na instrumentach historycznych
Chór Filharmonii Krakowskiej
Marek Toporowski - dyrygent
Lidia Sosnowska - sopran
Aleksandra Kalicka - alt

Tomasz Świerczek - tenor

Wojciech Tabiś - bas
Tomasz Bonikowski - organy
Piotr Piwko - chórmistrz

Repertuar:

Dymitr Bortnianski – Koncerty wokalne:

- Błażen muż, bojsja Gospoda

- Skaży mi, Gospodi, konczynu moju

- Da woskresnjet Bog


Charles Villiers Stanford:

 - Magnicat

- Te Deum

***

Anton Bruckner – Requiem d-moll


Marek TOPOROWSKI – klawesynista i organista, kameralista i dyrygent, koncertujący również na klawikordzie i historycznych fortepianach. Jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych wykonawców nurtu historycznego w Polsce.

Studia ukończył w Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie organów Józefa Serafina i klawesynu Leszka Kędrackiego. Doskonalił swoje umiejętności w Strasburgu, Saarbrücken i Amsterdamie, pracując pod kierunkiem Aline Zylberajch i Boba van Asperena (klawesyn) oraz Daniela Rotha (organy). Otrzymał Pierwsze Nagrody Konserwatorium w Strasburgu w dziedzinie organów i klawesynu oraz Dyplom Koncertowy Musikhochschule des Saarlandes (organy). Jest laureatem I nagrody I Ogólnopolskiego Konkursu Klawesynowego im. Wandy Landowskiej w Krakowie (1985).

W roku 1991 utworzył specjalizujący się w historycznym wykonawstwie zespół Concerto Polacco, później chór kameralny Sine Nomine. Zainicjował w Warszawie regularny cykl koncertów muzyki oratoryjnej, wykonywany przez owe zespoły zgodnie z historyczną praktyką wykonawczą. Od końca 2020 roku jest również członkiem zespołu Capella Cracoviensis.

Na swoim koncie ma pierwsze polskie wykonania wielu arcydzieł na historycznych instrumentach. Również wiele utworów muzyki staropolskiej zostało po raz pierwszy wykonanych bądź nagranych pod batutą Marka Toporowskiego.

Koncertuje w Polsce i za granicą. Dokonał kilkudziesięciu nagrań płytowych w Polsce, Niemczech i we Francji, w tym pierwszej rejestracji fonograficznej muzyki klawesynowej Charlesa Nobleta, kompletu dzieł George’a Fredericka Pinto oraz licznych rejestracji historycznych organów w Polsce i Niemczech (w tym m.in. pięć płyt w serii Organy Dolnych Łużyc). Czterokrotnie otrzymał nagrodę Fryderyk, a wiele płyt z jego udziałem było nominowanych do tej nagrody. Nagranie sonat fortepianowych op. 9 Jana Ladislava Dusíka było nominowane także do International Classical Music Awards.

W latach 1991–2020 był jako pedagog związany z Akademią Muzyczną w Katowicach. Stworzył tam klasę klawesynu oraz orkiestrę barokową, a następnie jako prorektor tej uczelni (sprawował tę funkcję w latach 2008–2012) kierował utworzoną przez siebie Katedrą Klawesynu i Historycznych Praktyk Wykonawczych (2012–2015). Dzięki jego działalności po raz pierwszy w polskich uczelniach muzycznych pojawiły się historyczne fortepiany. W 2016 roku został powołany na stanowisko kierownika Katedry Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej w Krakowie (w 2018 roku zrezygnował z pełnienia tej funkcji). Prowadzi obecnie w krakowskiej uczelni klasę klawesynu. Jest też częstym wykładowcą kursów mistrzowskich. Przez 20 lat współorganizował letnią Akademię Organową w Koszalinie. Jest współautorem podręcznika Dawne temperacje. Podstawy akustyczne i praktyczne wykorzystanie.

Kolekcjonuje historyczne instrumenty klawiszowe. Jego prywatny zbiór, wykorzystywany jest do organizowanych pro publico bono niekomercyjnych koncertów oraz nagrań, a także eksponowany jest w założonym przez niego zabrzańskim „Fortepianarium”.

Lidia SOSNOWSKA – naukę śpiewu rozpoczęła w Państwowej Szkole Muzycznej im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie w klasie Macieja Gallasa i również pod jego okiem z wyróżnieniem ukończyła Akademię Muzyczną w Krakowie. Brała udział w licznych kursach mistrzowskich, m.in. pod kierunkiem Mariusza Kwietnia, Piotra Beczały, Teru Yoshihary oraz Sivan Rotem.

Ma na swoim koncie udział w licznych projektach, kreowała m.in. role Tatiany w operze Eugeniusz Oniegin P. Czajkowskiego oraz Kleopatry w operze Juliusz Cezar G.F. Haendla pod batutą Paula Esswooda. W 2018 roku zaśpiewała na festiwalu Muzyka w Starym Krakowie cykl Pieśni kurpiowskich K. Szymanowskiego oraz pieśni F. Schuberta.

Na co dzień współpracuje również z kameralnym zespołem wokalnym Cracow Singers, który koncertuje po Europie, wykonując zróżnicowany repertuar, od renesansu po muzykę współczesną. Od roku 2021 jest artystką chóru Filharmonii Krakowskiej.

Aleksandra KALICKA
– ukończyła w 2007 roku z wyróżnieniem studia na Wydziale Wokalno-Instrumentalnym Akademii Muzycznej w Katowicach. Doskonaliła swoje umiejętności na kursach wokalnych pod kierunkiem Heleny Łazarskiej, Jadwigi Romańskiej, Ingrid Kremling-Domańskiej, Aleksandra Teligi, Daniela Weeksa, Dariusza Grabowskiego. Laureatka konkursu W Kręgu Słowiańskiej Muzyki Wokalnej, finalistka konkursu Złote Głosy Mazowsza.

Zadebiutowała na I roku studiów w akademickim przedstawieniu Czarodziejskiego fletu W.A. Mozarta w roli Chłopca. W roku 2005 zaśpiewała partię Sekstusa w operze G.F. Haendla Juliusz Cezar, wystawionej w Akademii Muzycznej w Katowicach, w roku 2007 – partię Dorabelii w Così fan tutte W.A. Mozarta na scenie Opery Śląskiej.W latach 2007–2008 uczestniczyła w międzynarodowym projekcie operowym, realizowanym we współpracy Akademii Muzycznej w Katowicach i University of Louisville (USA). Współpraca ta zaowocowała wystawieniem opery Mozarta Wesele Figara w Bomhard Theater w Kentucky Center oraz Operze Śląskiej w Bytomiu (partia Cherubina).

Występowała z orkiestrami Opery Śląskiej, Filharmonii Śląskiej, Zielonogórskiej, Warmińsko-Mazurskiej, z Orkiestrą Kameralną Camerata Impuls, Orkiestrą i Chórem Nicolaus, pod batutą dyrygentów takich, jak Mirosław Błaszczyk, Czesław Grabowski, Piotr Sułkowski, Kazimierz Kryza, Antoni Duda, Tadeusz Serafin, Massimiliano Caldi, Kimcherie Lloyd.

W swoim repertuarze oprócz arii z oper Mozarta i Haendla posiada partie z dzieł oratoryjnych, m.in. Mozarta (Msza C-dur KV 66, Msza C-dur Koronacyjna KV 317, Missa solemnis C-dur KV 337, Requiem KV 626) i J. Elsnera (Msza e-moll), a także pieśni solowe F. Chopina, A. Dvořáka, M. Karłowicza, S. Moniuszki, S. Niewiadomskiego, Mozarta, F. Schuberta, R. Schumanna, R. Straussa, K. Szymanowskiego, F. Obradorsa oraz wiele innych arii operowych, operetkowych i musicalowych.


Tomasz ŚWIERCZEK – absolwent Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Władysława Żeleńskiego oraz Akademii Muzycznej w Krakowie. Ukończył również klasę skrzypiec w Państwowej Szkole Muzycznej I st. Uczestniczył w kursach mistrzowskich, prowadzonych przez Piotra Beczałę, Ryszarda Karczykowskiego, Piotra Kusiewicza, Zdzisława Madeja, Iwonę Sobotkę, Mariusza Kwietnia oraz Rannveig Bragę.

W 2016 zadebiutował na scenie Opery Krakowskiej jako Damazy w Strasznym dworze Stanisława Moniuszki. W roku 2017, również na deskach Opery Krakowskiej, kreował rolę Don Curzia w Weselu Figara Wolfganga Amadeusa Mozarta.

W latach 2016–2020 związany z Chórem Polskiego Radia, obecnie z Chórem Filharmonii Krakowskiej. Współpracuje również z Capellą Cracoviensis oraz Teatrem Muzycznym Arte Creatura, z którym w roku 2018 wystąpił w operetce Hrabina Marica Imre Kálmána jako baron Koloman Zsupán. W 2019 roku zagrał rolę Boniego w Księżniczce czardasza Kálmána, Raula de St. Brioche w Wesołej wdówce Franza Lehára oraz Remendada w operze Carmen Georges'a Bizeta, a w 2020 roku wcielił się w rolę księcia Urbino w operetce Noc w Wenecji Johanna Straussa.


Wojciech TABIŚ – w latach 1992–2002 był członkiem Pueri Cantores Tarnovienses, prowadzonym przez ks. Andrzeja Zająca. Naukę śpiewu solowego rozpoczął w klasie Jacka Ozimkowskiego, a kontynuował w Niemczech pod okiem Neila Semera. Współpracuje z wybitnym pedagogiem Dariuszem Grabowskim.

Od 2012 roku śpiewa w Bayreuther Festspiel Chor pod dyrekcją Eberharda Friedricha na letnim festiwalu Wagnerowskim w Bayreuth, gdzie wykonuje również partie solowe w koncertowych wersjach oper Richarda Wagnera, m.in. Titurela w Parsifalu oraz Króla Henryka w Lohengrinie. W 2020 roku zadebiutował na Royal Opera Festival w dworze I.J. Paderewskiego w Kąśnej Dolnej. Współpracował z zespołem Camerata Silesia, z Bregenzer Festspiele, Theater Krefeld Mönchengladbach oraz Staatsoper Berlin.

Od 2008 jest członkiem chóru Filharmonii Krakowskiej, z którym wykonuje zarówno partie chóralne, jak i solowe.