Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
09 07-2022
godz. 19:00
Miejsce Kościół św. Piotra Apostoła w Wadowicach
Rodzaj koncertu Koncerty Oratoryjne
Rodzaj abonamentu
CENA BILETÓW:
Przewijaj wydarzenia
ROYAL OPERA FESTIVAL
09-07-2022 godz. 19:00 Kościół św. Piotra Apostoła w Wadowicach
CENA BILETÓW:

Wykonawcy:

Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej

Antonino Fogliani – dyrygent
Marcin Wróbel - przygotowanie chóru

Serena Farnocchia – sopran

Aurora Faggioli – alt

Michele Angelini – tenor
Patryk Wyborski - bas



Repertuar:

Gioacchino Rossini - Stabat Mater

Joseph Haydn - Symfonia nr 49 f-moll La Passione


Początki muzyki pasyjnej sięgają średniowiecza. Od tamtej pory wydarzenia na wzgórzu Golgota zainspirowały wielu kompozytorów, w tym G. Rossiniego. Oparte na średniowiecznej sekwencji Stabat Mater powstało między 1831 a 1841 rokiem, na zamówienie Hiszpana M.F. Vareli. Datę premiery przekładano z powodu choroby kompozytora (który w końcu poprosił o pomoc G. Tadoliniego), a potem przez epidemię cholery. Po śmierci Vareli wokół utworu rozpętała się burza, związana z prawami autorskimi. Kompozycja podzieliła też wielbicieli twórczości Rossiniego – stęsknionych za jego operami, pisanie których tak niespodziewanie porzucił. Po raz pierwszy Stabat Mater publiczność usłyszała w 1833 roku w Madrycie.

J. Haydn również jest autorem dzieł pasyjnych (w tym popularnej Symfonii nr 24, zwanej Lamentatione), ale przydomek Pasja, nadany jego Symfonii nr 49 z 1768 roku, nie pochodzi od kompozytora. Najczęściej określenie to tłumaczone jest charakterem powolnego wstępu do utworu, choć powód może być zupełnie inny. W 1790 roku Symfonia nr 49 pojawiła się w repertuarze koncertu, zorganizowanego podczas Wielkiego Tygodnia w niemieckim mieście Schwerin. W okresie bezpośrednio poprzedzającym Wielkanoc muzyka świecka była tam zakazana i symfonię nazwano Pasją prawdopodobnie tylko dlatego, żeby móc ją wtedy wykonać. Tymczasem historia zapamiętała i utrwaliła przydomek, pod którym symfonia jest znana do dziś.

Doroty Staszkiewicz