Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
06 12-2024
godz. 19:30
Miejsce SALA KONCERTOWA FILHARMONII
Rodzaj koncertu Koncerty Symfoniczne
Rodzaj abonamentu S – koncerty symfoniczne
CENA BILETÓW: I STREFA - NORMALNY: 90 zł I STREFA - ULGOWY: 80 zł II STREFA - NORMALNY: 80 zł II STREFA - ULGOWY: 70 zł III STREFA - NORMALNY: 70 zł III STREFA - ULGOWY: 60 zł IV STREFA - NORMALNY: 60 zł IV STREFA - ULGOWY: 50 zł V STREFA - NORMALNY: 40 zł
KUP BILET
Przewijaj wydarzenia
ZAKOŃCZENIE ROKU ANTONA BRUCKNERA
06-12-2024 godz. 19:30 Koncerty symfoniczne i oratoryjne S – koncerty symfoniczne SALA KONCERTOWA FILHARMONII
CENA BILETÓW: I STREFA - NORMALNY: 90 zł I STREFA - ULGOWY: 80 zł II STREFA - NORMALNY: 80 zł II STREFA - ULGOWY: 70 zł III STREFA - NORMALNY: 70 zł III STREFA - ULGOWY: 60 zł IV STREFA - NORMALNY: 60 zł IV STREFA - ULGOWY: 50 zł V STREFA - NORMALNY: 40 zł KUP BILET

Wykonawcy:

Koncert w ramach Dni Muzyki Organowej


Orkiestra Filharmonii Krakowskiej

José Maria Florêncio – dyrygent



Repertuar:

Anton Bruckner – VIII Symfonia c-moll op. 108 /ed. Robert Haas (1884-1890) /


Nadmiernie wrażliwy, chwiejny emocjonalnie neurotyk – taki obraz Antona Brucknera wyłania się z kart literatury opisującej jego życie i twórczość. Na co dzień skromny i bojaźliwy, w przestrzeni muzycznej zmieniał się w niepokonanego kreatora nowych światów. Monumentalna VIII Symfonia, ostatnia ukończona przez kompozytora, pod wieloma względami zajmuje szczególne miejsce w jego twórczości.

Pracę nad utworem rozpoczął w lipcu 1884, pisał jednak tylko w wolnych chwilach, przede wszystkim w czasie wakacji – zajęcia na uniwersytecie i w konserwatorium pochłaniały sporo czasu. W kwietniu 1887 roku dzieło było wreszcie gotowe, osiągając przy tym imponujący rozmiar. Nie podobało się to zaprzyjaźnionemu z Brucknerem niemieckiemu dyrygentowi Hermannowi Leviemu, który nalegał na rewizję dzieła. Drugą wersję VIII Symfonii Bruckner ukończył w 1890 roku i zadedykował cesarzowi Franciszkowi Józefowi I. Tymczasem upływały miesiące, a Levi wciąż nie miał czasu, by zająć się osobiście wykonaniem nowego dzieła Brucknera...

Ostatecznie premiera VIII Symfonii odbyła się w grudniu 1892 roku w Wiedniu, pod batutą Hansa Richtera. Oprócz zagorzałych krytyków, tak jak np. Eduard Hanslick ostentacyjnie opuszczających salę w trakcie trwania utworu, obecni byli także zwolennicy muzyki Brucknera – w tym kompozytor Hugo Wolf, który uznał VIII Symfonię za „dzieło giganta, przewyższające inne symfonie mistrza pod względem pomysłowości, wspaniałości i wielkości”.


Dorota Staszkiewicz



José Maria FLORÊNCIO – urodzony w Brazylii, od 1985 roku mieszka w Polsce. Edukację muzyczną rozpoczął w swoim rodzinnym mieście Fortaleza, kontynuował ją na Uniwersytecie Minas Gerais w Belo Horizonte, a następnie uzupełniał na wielu kursach mistrzowskich w innych ośrodkach w swoim kraju, a także w nowojorskiej Juilliard School of Music i Musikhochschule w Wiedniu. W warszawskiej Akademii Muzycznej (obecnie Uniwersytet Fryderyka Chopina w Warszawie) ukończył studia z wyróżnieniem w klasie dyrygentury Henryka Czyża.

Po przyjeździe do Polski rozpoczął karierę dyrygencką, prowadząc wiele koncertów oraz przedstawień operowych i baletowych, zarówno w kraju, jak i innych państwach Europy, obu Ameryk i Azji. Sprawował funkcję stałego dyrygenta Teatru Wielkiego w Łodzi, dyrektora muzycznego Państwowej Opery we Wrocławiu, dyrektora naczelnego i artystycznego Orkiestry i Chóru PRiTV w Krakowie, dyrygenta Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, dyrektora muzycznego Teatru Wielkiego w Poznaniu, dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Poznańskiej, dyrektora muzycznego Opery Bałtyckiej i Maestro Titulas Theatro Municipal w São Paulo. Obecnie jest szefem-dyrygentem Capelli Bydgostiensis Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy .

Laureat wielu nagród i odznaczeń, m.in. dwukrotnie Srebrnej Łódki za najlepsze spektakle teatralne (Ernani Verdiego z 1992 roku i Cavalleria rusticana Mascagniego z roku 1993; obydwa wystawione na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi), nagrody krytyków muzycznych São Paulo dla najlepszego dyrygenta sezonu (1992), nagrody Sereia de Ouro Brazylijskiej Telewizji GLOBO dla osobowości roku (1997). Ostatnio, na zaproszenie Konserwatorium Moskiewskiego jako pierwszy dyrygent z Polski, poprowadził kursy mistrzowskie i uroczysty koncert muzyki polsko-brazylijskiej.

W dorobku artystycznym dyrygenta znajduje się wiele prawykonań utworów kompozytorów współczesnych (m.in. prapremiery oper Electra Mikisa Theodorakisa i Olga Jorge Antunesa oraz Kantaty Holocaust Marty Ptaszyńskiej) oraz wiele innych utworów zadedykowanych jemu osobiście przez kompozytorów z Polski, Brazylii, Francji i Izraela. Dokonał również pierwszych nagrań CD muzyki najnowszej. Jego płyta z muzyką kompozytorów francuskich (H. Tomasi i J. Bondon) została oceniona pięcioma diapazonami – najwyższą oceną fonograficzną we Francji. W kolekcji nagranych płyt znajduje się także CD nagrany z NOSPR i utworami Z. Noskowskiego oraz jego ostatnia płyta ze swoją orkiestrą Capellą Bydgostiensis The Classical music from Brazil z utworami kompozytorów swojego kraju urodzenia.

José Maria Florêncio jest laureatem licznych nagród i odznaczeń. Ostatnio został uhonorowany medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis nadanym przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Pełni też funkcję Konsula Honorowego Republiki Federalnej Brazylii w Polsce.