Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
04 11-2025
godz. 19:30
Miejsce SALA ZŁOTA
Rodzaj koncertu Koncerty Kameralne
Rodzaj abonamentu
CENA BILETÓW: normalny: 40 zł ulgowy: 30 zł
Przewijaj wydarzenia
Recital wiolonczelowy
04-11-2025 godz. 19:30 SALA ZŁOTA
CENA BILETÓW: normalny: 40 zł ulgowy: 30 zł

Wykonawcy:

Krzysztof Michalski - wiolonczela

Sławomir Cierpik - fortepian

Repertuar:

Eugène Ysaÿe  - Sonata na wiolonczelę solo op. 28 
Franz Schubert - Sonata a-moll Arpeggione D. 821 na wiolonczelę i fortepian
* * * 
Felix Mendelssohn - Wariacje koncertujące D-dur op.17 MWV Q19
Fryderyk Chopin - Sonata g-moll op. 65 na fortepian i wiolonczelę 


Krzysztof MICHALSKI – laureat II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym ARD w Monachium (2024) – najważniejszym i najbardziej prestiżowym konkursie wiolonczelowym na świecie, gdzie dodatkowo uhonorowano go nagrodą za najlepsze wykonanie utworu obowiązkowego. To najwyższe wyróżnienie, jakie kiedykolwiek przypadło polskiemu wiolonczeliście w historii tego konkursu i jedno z najważniejszych osiągnięć w dziejach polskiej wiolonczelistyki.

Artysta jest także laureatem wielu innych prestiżowych konkursów międzynarodowych, takich jak Konkurs im. Davida Geringasa (Litwa), Konkurs im. Zoltána Kodálya (Węgry), Konkurs Bucheta (Belgia) oraz Konkurs Johansena (USA).

Jako solista koncertował w wielu krajach, współpracując z renomowanymi orkiestrami, m.in. z Orkiestrą Kameralną Monachium, Symfoniczną Orkiestrą Bawarskiego Radia, Münchner Rundfunkorchester, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia (NOSPR), Orkiestrą Filharmonii Flandrii, Orkiestrą Symfoniczną im. Kodálya oraz Orkiestrą Symfoniczną Departamentu Tolima w Kolumbii. Występował również na prestiżowych festiwalach, takich jak m.in.: Festival de La Roque d’Anthéron, Les Moments Musicaux w La Baule, Festiwal w Deauville, Clasissimo, Prezentacje, Festiwal Muzyki Krzysztofa Pendereckiego oraz La Folle Journée de Nantes. W październiku 2023 roku otworzył koncert „Martha Argerich and Friends play for Brussels”, wykonując sonatę na wiolonczelę i fortepian Fryderyka Chopina.

W 2024 roku wystąpił na festiwalu La Folle Journée w Tokio, koncertował z Orkiestrą Gwardii Republikańskiej oraz odbył tournée po Węgrzech z Orkiestrą Symfoniczną Danubia, prezentując Koncert wiolonczelowy Roberta Schumanna. Brał także udział w festiwalach Jeunes Talents oraz Les Impromptus. W 2025 ma na koncie występy m.in. na prestiżowym Festiwalu Menuhina w Gstaad, w Filharmonii Paryskiej oraz Laeiszhalle w Hamburgu, Monachijskim Kunstlerhaus czy na Ludwigsburger Schlossfestspiele, gdzie pojawił się razem z pianistką Yanjun Chen – półfinalistką konkursu fortepianowego Van Cliburn w USA.

Najbliższe plany koncertowe Krzysztofa Michalskiego obejmują tournée z recitalami wiolonczelowymi m.in. w Elbphilharmonie w Hamburgu, Herkulessaal w Monachium, Berliner Dom i innych salach europejskich, gdzie zaprezentuje Suitę nr 3 na wiolonczelę solo Benjamina Brittena. Nagra również płytę z harfistką Alexandrą Bidi, z którą zagrał w październiku recital w sali kameralnej NOSPR. Ponadto w planach znajdują się również trasa koncertowa z Renaudem Capuçonem oraz wspólny koncert z Yulianną Avdeevą – zwyciężczynią XVI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina.

Artysta obecnie kontynuuje studia magisterskie w Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris (CNSMDP) w klasie Edgara Moreau i Cyrila Lacroutsa. Wcześniej rozwijał się pod okiem wybitnych pedagogów, takich jak: Jérôme Pernoo (CNSMDP), Anne Gastinel (Akademia Jaroussky), Claire Oppert, Aleksandr Khramouchin, Vladimir Perlin (Musica Mundi School), Henryk Zarzycki (Uniwersytet EAFIT w Medellín, Kolumbia) oraz wcześniej Renata Gąsiorek (PSM II st. im. Żeleńskiego w Krakowie) i Beata Roman (PSM I st. w Tarnobrzegu).

Z ogromnym zaangażowaniem uprawia również muzykę kameralną – realizuje równolegle studia magisterskie w tej dziedzinie pod kierunkiem François Salque w CNSMDP i aktywnie uczestniczy w licznych projektach zespołowych. W latach 2015–2017 był pierwszym wiolonczelistą grupy wiolonczel Lusławickiej Orkiestry Talentów, działającej przy Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego.

Jego działalność artystyczna była wspierana przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP, Fundację Safran, program Morningside Music Bridge oraz Fundację Pro Musica Bona, której jest Stypendystą Honorowym.

Gra na wiolonczeli Nicola Bergonziego z 1785 roku, udostępnionej dzięki stypendium Florian Leonhard, używając smyczka Edwina Clémenta wypożyczonego przez fundację El Pasito.




Sławomir CIERPIK – pianista, pedagog, członek Stowarzyszenia Małopolska Manufaktura Sztuki. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fortepianu Tadeusza Żmudzińskiego (dyplom z wyróżnieniem) oraz w klasie kameralistyki prof. Marii Szmyd-Dormus (1992). Obecnie pracuje na stanowisku profesora Akademii Muzycznej w Krakowie, w Katedrze Kameralistyki w stopniu doktora habilitowanego. Po studiach doskonalił swoje umiejętności na kursach muzycznych m.in. u prof. Ryszarda Baksta oraz Wiener Schubert Trio.

Laureat nagród i wyróżnień, m.in. II nagrody na XI Konkursie Muzyki Kameralnej w Łodzi (1992), II miejsca na konkursie poświęconym twórczości kameralnej W.A. Mozarta w Krakowie (1991) oraz nagrody dla najlepszego zespołu Kursu Muzyki Kameralnej w Weikersheim (1992) w Niemczech.

Brał udział w Koncercie Roku w Warszawie (1992) organizowanym przez Ministerstwo Kultury i Sztuki dla wyróżniających się studentów uczelni artystycznych. Ponadto jest laureatem złotej odznaki w konkursie Primus inter Pares ufundowanej przez Prezydenta Miasta Krakowa.

Artysta na swoim koncie posiada liczne prawykonania utworów, także pisanych dla niego. Jego dorobek koncertowy obejmuje dwadzieścia lat współpracy w ramach tria fortepianowego „Reiner Trio”, z którym koncertował w kraju i za granicą m.in.: w Danii, Niemczech, Belgii i Czechach.

Prowadzi warsztaty pianistyczne dla dzieci i młodzieży. W swym dorobku ma nagrania telewizyjne, radiowe i płytowe. Wraz z Kają Danczowską dokonał polskiego prawykonania II Sonaty na skrzypce i fortepian Krzysztofa Pendereckiego, podczas 46 Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” w 2003 roku. Obecnie związany jest z triem fortepianowym „Malawski Trio”, w którego repertuarze szczególne miejsce zajmują utwory kompozytorów polskich, takich jak: Chopin, Różycki, Panufnik, Malawski, Walaciński, Chyżyński, Kulenty.

Koncertował z najwybitniejszymi polskimi artystami: Kają Danczowską, Teresą Głąbówną, Piotrem Hausenplasem, Sarą Dragan.