Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
07 03-2024
godz. 19:00
Miejsce Collegium Novum UJ
Rodzaj koncertu Koncerty Uniwersyteckie
Rodzaj abonamentu
CENA BILETÓW: normalny: 40 zł ulgowy: 30 zł
Przewijaj wydarzenia
KONCERT UNIWERSYTECKI
07-03-2024 godz. 19:00 Koncerty Uniwersyteckie Collegium Novum UJ
CENA BILETÓW: normalny: 40 zł ulgowy: 30 zł

Wykonawcy:

Maria Gromińska - flet 

Yang Xu-Czaja - fortepian


dr hab. Wojciech Mruk, prof. UJ - wykład

Repertuar:

Mieczysław Weinberg - 5 utworów flet i fortepian

Bolesław Woytowicz - Sonata na flet i fortepian 

* * *

Robert Muczyński - Sonata op. 14 na flet i fortepian


dr hab. Wojciech Mruk, prof. UJ - wykład pt. O niełatwych początkach Sanktuarium św. Jakuba w Santiago de Compostela  




Maria GROMIŃSKA
– pierwsza flecistka Orkiestry Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie, od 2020 roku również doktorantka Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, gdzie wykłada od 2022 roku. W 2018 roku ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie fletu Eweliny Zawiślak. Absolwentka Akademii Orkiestrowej Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu.

 Swoje umiejętności doskonaliła pod okiem wybitnych flecistów, takich jak Mario Caroli, Janos Balint, Ashildur Haraldsdottir, Carlo Jans, Moshe Aaron Epstein, Carlos Bruneel, Wissam Boustany, Wally Hase, Jean-Michel Tanguy. Była stypendystką Marszałka Województwa Łódzkiego oraz Rektora Akademii Muzycznej w Łodzi.

 Jej pełne emocjonalnej głębi, wirtuozowskie interpretacje zyskały przychylność międzynarodowej publiczności oraz jurorów konkursów. Jest laureatką licznych nagród i wyróżnień np. I miejsca na Międzynarodowym Konkursie dla Instrumentów Dętych Ventus Optimus, III miejsca na Ogólnopolskim Konkursie Instrumentów Dętych Finalis i innych.

 W latach 2014–2019 występowała jako flecistka Łódzkiej Orkiestry Kameralnej Polish Camerata oraz wielokrotnie brała udział w prestiżowych projektach orkiestr młodzieżowych – International Lutoslawski Youth Orchestra czy I, CULTURE Orchestra. Aktywnie koncertuje jako solistka i kameralistka. Od 2019 roku współtworzy zespół fletowy Fluenti Flute Ensemble.

fot. Piotr Góryjowski



Yang XU-CZAJA – pochodząca z Chin pianistka. Mając niespełna 13 lat podjęła naukę u Pavla Dobrovolskiego w Konserwatorium Muzycznym Xing Hai w Guangzhou (Xing Hai Music Conservatory). Studia magisterskie ukończyła w klasie Alicji Kledzik oraz Piotra Żukowskiego na Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu (dyplom z wyróżnieniem). Następnie do roku 2017 Yang odbywała staż artystyczny na studiach podyplomowych u profesorów Alicji Kledzik i Marcina Sikorskiego.

Jako solistka i kameralistka brała udział w wielu festiwalach, koncertach oraz lekcjach mistrzowskich w Polsce, Austrii, Niemczech, Włoszech, Anglii oraz w Chinach.

W 2019 roku artystka ukończyła z wyróżnieniem program Master of Arts na londyńskiej Royal Academy of Music, gdzie pobierała nauki od Amandine Savary i Colina Stone’a, a także rozwijała swoje umiejętności jako kameralistka pod okiem Iana Brown’a czy Adriana Brendela.

Pełne wirtuozerii interpretacje pianistki zyskały przychylność międzynarodowej publiczności. W czerwcu 2015 roku wystąpiła z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej wykonując I Koncert fortepianowy Johannesa Brahmsa. W czerwcu 2017 roku została laureatką I nagrody w kategorii muzyka kameralna oraz III nagrody w finale międzynarodowego konkursu Premio Citta di Padova.

Wspólnie z wiolonczelistą Janem Czają dokonała prawykonania zapomnianego utworu Feliksa Nowowiejskiego – Treny op.20.

Od roku 2019 pracuje w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w klasie Ewy Murawskiej oraz Marcina Baranowskiego. Od 2021 roku jest także zatrudniona w Szkole Doktorskiej tej poznańskiej uczelni.

fot. Lixia Zhang


dr hab. Wojciech MRUK, prof. UJ – historyk mediewista zatrudniony w Pracownii Historii Powszechnej Średniowiecznej Instytutu Historii Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Jego zainteresowania badawcze skupiają się na dziejach religijności i praktykach religijnych w wiekach średnich, historii kultury krajów basenu Morza Śródziemnego, dziejach kontaktów

między chrześcijanami, muzułmanami i żydami w średniowieczu, a także historii Ziemi Świętej w wiekach średnich.





O niełatwych początkach sanktuarium św. Jakuba w Santiago de Compostela


Obserwowany w ostatnich latach renesans zainteresowania odwiedzaniem Santiago de Compostela sprawił, że drogi wiodące do grobu św. Jakuba Starszego, podobnie jak w średniowieczu, zapełniły się wędrowcami - obecnie nie tylko pątnikami. Warto jednak pamiętać o niełatwych początkach tego sanktuarium pielgrzymkowego. Na naszą uwagę zasługują legendy o dramatycznych ale i cudownych wydarzeniach towarzyszących przeniesieniu szczątków apostoła z Jerozolimy na Półwysep Iberyjski. Podobnie jest z niezwykłymi okolicznościami odkrycia, pozostającego przez kilka wieków w zapomnieniu, grobu męczennika. Szczególnie interesujące były także zdarzenia, które rozegrały się w pierwszych dekadach XII stulecia. Wtedy to, m. in. za sprawą działań abp. Diego Gelmireza, dokonało się przekształcenie Santiago de Compostela z lokalnego ośrodka pielgrzymkowego w jedno z najważniejszych i najpopularniejszych w Europie centrów ruchu pątniczego. Co godne podkreślenia, aktywność arcybiskupa wywołała niezadowolenie części mieszkańców Santiago de Compostela, którzy kilkukrotnie wywoływali w mieście gwałtowne zamieszki. Podczas tych wydarzeń arcybiskup dwukrotnie cudem uniknął śmierci. Niewątpliwie możemy więc mówić o niełatwych początkach sanktuarium św. Jakuba w Santiago de Compostela.